На айтішників «вішають» трекери та стежать на ними. Це нормально?

На айтішників «вішають» трекери та стежать на ними. Це нормально?

Кілька тижнів тому в мережі з’явився пост. В ньому йшлося про тернопільську компанію MagneticOne, яка 20 років працює в Україні. Одна з претензій автора стосувалася використання цією компанією трекерів для відслідковування роботи працівників.

Редакція dev.ua з’ясувала, який сенс у подібному софті та чи обов’язково IT-компаніям його використовувати.

Нагадаємо, що трекер — це спеціальна програма, яка регулює кількість відпрацьованих годин працівника.

Це історія не лише про дисципліну на робочому місці, але і про цінності та культуру компанії. Використовувати її чи ні — внутрішнє рішення.

Засновник тернопільської MagneticOne —  Руслан Савчишин —  в коментарі для dev.ua розповів для чого і як працює подібне ПЗ.

«Ми розробляємо цю систему і застосовуємо, починаючи з себе», — каже він. 

Підприємець відмітив, що їхній трекер «робить робочий час повністю обліковуваним і прозорим для працівника і його керівника». Таким чином зникає ситуація конфлікту між підлеглим та його головою, вважає керівник компанії.

Савчишин каже, що така програма має «багато налаштувань та можливостей до адаптації в конкретному випадку». На сайті компанії вказані наступні партнери, які користуються часовим трекером тернопільчан —  Terrasoft, Sky Soft Technology, Tucha та інші.

Важливо розуміти, що компанія попереджувала про умови праці своїх працівників. І підлеглі погоджувалися на використання трекерів. 

Як до цього ставляться самі працівники Magnetic?

Ольга Діяків працювала у відділі маркетингу компанії Yaware в 2013-2014 роках. Саме цей підрозділ MagneticOne відповідає за розробку трекерів. 

«Ніхто не сидить і не слідкує за тим, з ким ти переписуєшся. Але приходить звіт: людина на розважальному сайті провела більше часу замість роботи», — пояснила роботу системи дівчина.

В свій період роботи в компанії вона отримувала гроші не за виконані завдання, а за відпрацьовані години. Це не значило, що весь цей час ти проводиш за комп’ютером, каже героїня. 

«Але 7 годин ти точно на робочому місці», — констатує вона. Дівчина пояснила, що це велике навантаження для очей і спини.

«Тяжко скільки часу сидіти перед комп’ютером без розминки і перерви», згадує Оля.

Політика того часу була такою: «Ви —  молодці. Всі впоралися із поставленим завданнями, але я знаю, що ви можете зробити це ще швидше і краще».

Оля відмічає, що з іншого боку, подібна система добре навчає керувати своїм часом. «Ти приходиш на іншу роботу і там люди просто „шаряться“ весь день. Контраст дуже великий», — каже Оля. На її думку, подібні умови праці підходять більше для новачків.

Інша співробітниця — Уляна Цаволик працювала в MagneticOne 2 роки. Півроку тому вона покинула місце роботи, тому що обрала інший напрямок діяльності.

«Умови праці мене влаштовували навіть з тайм-трекером. Його наявність дозволяла мені, як працівнику, обирати плаваючий графік за який ніхто «не напрягав», — згадує дівчина.

Уляна розповіла, що в компанії ніхто «не наказував» встановлювати трекери. Це була частина внутрішніх правил.  

Анастасія Чабан сьогодні керує офісом засновника MagneticOne. Вона пояснює, що компанія користується трекерами щоб зрозуміти «в кого з працівників перегруз, а кому потрібна допомога щоб досягти більшого». 

Дівчина відмітила, що сьогодні оплата праці в компанії нараховується за результат.

«Якщо працівник видає мало результату, а по трекеру перепрацьовує, це дає можливість керівнику звернути увагу на нього та допомогти курсами чи порадами», — каже Анастасія.

Вона додала, що компанію «цікавить спільний результат» і «щоб кожен працівник розвивався».

А як в інших IT-компаніях?

От що відповіли про використання подібного ПЗ в компанії EPAM.

«Раніше ми експериментували з використанням трекерів, однак сьогодні не практикуємо використання ПЗ, яке контролює час роботи», — відмітив спеціаліст із зовнішніх комунікацій EPAM Ярослав Кутовий. 

Він додав, що компанія використовує власний софт, щоб працівник міг самостійно аналізувати свою роботу. «Наприклад, людина може бачити ті завдання, які забирають у неї найбільше часу», — каже Кутовий. 

В іншій IT-компанії — Luxoft Ukraine — взагалі не користуються подібними пристроями.

«Маємо системи для забезпечення безпеки та контролю підключення до небезпечних сайтів. Трекерів для відслідковування робочого часу та активності спеціалістів ми не використовуємо», — зазначив керуючий директор компанії Віталій Кармазінський.

І все ж. Використання трекерів — це нормально чи не дуже? Психолог Аліна Вишнякова стверджує, що однозначно і узагальнено відповісти на це питання неможливо.

«Впевнена, що для когось це буде корисна історія, завдяки якій можна навчитися ефективніше використовувати свій час і ресурси! Зокрема, деяким людям складно організувати свою роботу віддалено», — говорить фахівець.

Психолог зазначає, що подібна форма обмежує деякі свободи, але якщо це згідно з контрактом і я приймаю такі умови — чому ні?

Вишнякова каже, що «важливо розуміти, що я отримую взамін, чи варті емоційні витрати відповідно моєму гонорару (і в матеріальному сенсі, і в психоемоційному — може бути мені важливо отримувати визнання, підвищення або банальну похвалу)».

І тоді питань немає, всі сторони процесу задоволені, підсумовує психолог.

Інше питання, якщо не всі задоволені (і незадоволена я) — то чому? Чи правда це пов’язано з порушенням моїх особистих кордонів і свобод, або я недоотримує в іншому місці (тієї ж зарплати, яку, вважаю, варто було б підвищити в зв’язку з новими правилами або обов’язками)?

«Думаю, що ставлення кожної конкретної людини до трекера залежить від особистісних особливостей, організації особистості, стилю роботи і / або управління, підприємства, минулого досвіду і інших чинників», — говорить фахівець.

Не виключаю, що це може бути використано з різними намірами і далеко не завжди буде ефективно.

Використання часового трекера — це класно чи зашкварно? Свої думки пиши сюди: s@dev.ua

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал.