💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉

Як броварська компанія перетворює тролейбуси на повербанки. Репортаж

Нещодавно броварська компанія «Політехносервіс» представила тролейбус, на який можна встановити водневу систему. Такий транспорт може працювати автономно, без потреби в контактній мережі, використовуючи водень для вироблення електроенергії. Єдиним викидом транспорту є вода, що робить його екологічно безпечним. 

Це не єдина технологічна розробка компанії з Київщини, яка займається виготовленням електротранспорту та його інноваційним апгрейдом. Сьогодні наші міста можуть певний час не мати достатньо електроенергії для живлення громадського транспорту після російських атак. На такий випадок компанія виготовляє тролейбуси з автономним ходом, у тому числі батареї до них, із можливістю зарядки від контактної мережі. Це дає змогу рухатися до 30 км без під’єднання до мережі. 

Ми побували на підприємстві «Політехносервіс», поспілкувалися з його директором Миколою Кугутом і показуємо вам, як влаштоване інноваційне виробництво компанії.

Оставить комментарий
Як броварська компанія перетворює тролейбуси на повербанки. Репортаж

Нещодавно броварська компанія «Політехносервіс» представила тролейбус, на який можна встановити водневу систему. Такий транспорт може працювати автономно, без потреби в контактній мережі, використовуючи водень для вироблення електроенергії. Єдиним викидом транспорту є вода, що робить його екологічно безпечним. 

Це не єдина технологічна розробка компанії з Київщини, яка займається виготовленням електротранспорту та його інноваційним апгрейдом. Сьогодні наші міста можуть певний час не мати достатньо електроенергії для живлення громадського транспорту після російських атак. На такий випадок компанія виготовляє тролейбуси з автономним ходом, у тому числі батареї до них, із можливістю зарядки від контактної мережі. Це дає змогу рухатися до 30 км без під’єднання до мережі. 

Ми побували на підприємстві «Політехносервіс», поспілкувалися з його директором Миколою Кугутом і показуємо вам, як влаштоване інноваційне виробництво компанії.

Інноваційна компанія 

«Ми є виробником приводу, електронного й електричного обладнання, яке робить тролейбус тим, чим він є. Вважаю, що ми є ексклюзивними в Україні, тому що в жодного з виробників тролейбусів немає власного приводу тролейбуса, батареї автономного ходу чи інших розробок, якими ми займаємося», — каже Микола Кугут під час розмови. 

Водночас він зазначає, що «Політехносервіс» не займається виробництвом кузовів. Компанія працює з кузовами вже наявних виробників, наповнюючи його власними розробками. «Це привід, батарея автономного ходу, високовольтні та низьковольтні джгути.

Зараз на стадії випробування перебуває мультиплексна система, яка збирає всі сигнали по тролейбусу й видає на робоче місце водія», — уточнює співрозмовник. Сьогодні систему виробляють для свого тролейбуса, а в майбутньому планують пропонувати її іншим виробникам як частину обладнання.

Також підприємство займається переобладнанням тролейбусів інших виробників із приводом PTS (тобто виробництва компанії) шляхом встановлення батарей автономного ходу. Наприклад, у місті Кременчук так переобладнали 28 машин.

Фото — Тролейбус компанії

Під час покупки тролейбусів подібний елемент уже встановлений, його виготовляє одна з відомих у тролейбусній ніші французьких компаній. «Але ми ухвалили рішення, що також можемо створити таку систему. До того ж це впливає на відсоток компонентів у складі тролейбуса українського виробництва, адже є окремий закон про локалізацію. На сьогодні ми можемо говорити про 37–40% в тролейбусі нашого виробництва», — додає Микола Кугут. 

Проєкти з містами

Свого часу «Політехносервіс» був заснований як постачальник обладнання з Чехії для тролейбусів «Богдан». Це припало на час проведення Україною Євро-2012. Щоб вести гарантійне та післягарантійне обслуговування продукції, один із її засновників, чех за походженням, і створив компанію. З часом гарантії закінчувались, тому ухвалили рішення виготовляти щось своє. 

Тролейбуси броварської компанії зараз їздять у Чернівцях, Вінниці, Миколаєві й Харкові. Продаж транспорту містам відбувається через тендери.

«Виробників тролейбусів не так багато: „Богдан“, „Еталон“, „Електрон“, ще була компанія „Дніпро“. Зараз ми єдиний виробник електронного обладнання. Останні 5 років тролейбуси „Богдан“ зроблені з нашим обладнанням».

Фото — Чернівецький тролейбус, виготовлений «Політехносервіс»

Він каже, що «Політехносервіс» не змагається з іншими компаніями по ринку, а пропонує їм співпрацю. Наприклад, разом з «Еталон» компанія нещодавно виграла тендер в Хмельницькому на постачання тролейбусів. 

У 2022 році «Політехносервіс» виграв два тендери по 5 тролейбусів у Чернівцях. До Вінниці компанія робила постачання у вигляді машинокомплектів, де місцеве підприємство самостійно збирало тролейбуси. Зараз відбувається відвантаження тролейбусів до Миколаєва: 15 із них уже курсують південним містом, ще 16 доставлять до травня 2025 року. Закупку профінансував уряд Данії, який виділив на неї у вигляді гранту 3,9 млн євро.

Автономний хід

У компанії зараз працюють 90–100 фахівців, каже її директор. Половина з них — це інженери, технологи, конструктори та програмісти. 

Фото — Робота технолога з проєктування

З кінця 2020 року компанія створила спеціальну лабораторію для випробування електротранспорту. Наприклад, коли місто закуповує вживані трамваї чи тролейбуси з Європи. За законодавством, щоби поставити транспорт на лінію, потрібно провести його випробування чи сертифікацію. Лабораторія компанії проводить подібну експертизу.  

«У Миколаєві ми виграли тендер з ціною за 1 тролейбус 399 000 євро без ПДВ. Транспорт має автономний хід понад 20 км, кондиціонер для водія й пасажирського салону, систему підрахунку пасажирів, відеонагляд, інформаційну систему, Wi-Fi. Усе це — вимоги замовника, які ми виконуємо».

Фото — Збірка тролейбусів

Як влаштована система автономного ходу, яка під час війни актуальна як ніколи? Поки тролейбус рухається під контактною мережею, він заряджає батарею. Її також можна заряджати від звичайної мережевої розетки в 380 V. Коли на маршруті закінчується мережа, тролейбус автоматично складає струмоприймачі та продовжує рух. Пропорції такого руху 60% на 40%, де перше значення — це довжина маршруту під контактною мережею, друге — без неї. За таких умов батарея встигає зарядитися. «Ми можемо корегувати цей показник під потреби міста і, думаю, можемо вийти на співвідношення 50/50%», — каже співрозмовник.

Компанія додатково розробила функцію «тролейбус-повербанк». Маючи високовольтну батарею в транспорті й перетворювач, тролейбус може в критичний момент стати джерелом живлення, наприклад, для медичного закладу, який це потребує.

Водневий транспорт

У Європі давно працює міський водневий транспорт. Кілька років тому «Політехносервіс» захотів зробити перший в Україні водневий тролейбус. Для цього компанія замовила й придбала відповідне обладнання. Однак після початку повномасштабного вторгнення рф проєкт відклали. «Зараз купують тролейбуси з автономним ходом, це рішення всіх влаштовує», — додає Микола Кугут. 

Фото — Модель водневого тролейбусу

Проте можливість зробити водневий тролейбус компанія зберегла й готова розмовляти про це з містами, яким цікава подібна розробка. Як це працює? Водневий елемент — це додатковий елемент живлення, де водень перетворюється на електричну енергію. Водночас тролейбус однаково має на борту батарею, яка приймає енергію від водневого елементу. Виходить електробус, який живиться від водню. Для перевезення водню використовують спеціальні балони, які можна заправляти.

«Ми нещодавно були в Ризі, Латвія. Там бачили, як рухається подібний маршрут і працює заправка, яка виробляє водень із природного газу. Тому маємо уявлення, як організований процес».

Головний плюс такого рішення — це екологічність транспорту. За ціною використання водень наближається до вартості використання дизельного палива для автобуса, який рухається містом.

Усередині тролейбусу 

Компанія тестує власні розробки на виробництві. Для цього відбувається імітація систем, які є всередині тролейбусу. Ось, наприклад, копія приводу. Це спеціальний контейнер, за допомогою якого програміст бачить графіки та процеси й може корегувати програму відповідно до навантаження:

Для такого тестування потрібно створити варіанти робочого місця водія. Виявилося, що воно має багато кнопок на всі випадки, які можуть статися в дорозі:

«Один із перших наших проєктів — це перетворювач сигналів. У тролейбусі багато аналогових сигналів. Умовно кажучи, він їх усі збирає, відцифровує й так спілкується з приводом і монітором», — пояснює Микола Кугут.

У сучасних тролейбусах від аналогових сигналів максимально відмовляються. Але команди однаково потрібно передавати. Для цього використовують CAN-шину, яка нагадує інтернет-провід. Вона допомагає значно зменшити кількість дротів у тролейбусі. Щоб сигнали постійно передавались в потрібні місця, «Політехносервіс» використовує спеціальні блоки (їх 12) і 2 CAN-шини:

У компанії кажуть, що перевагами такої системи є можливість керувати різними системами тролейбуса, такими як двері, опалювачі, кондиціювання, система автоматичного складання струмоприймачів за допомогою CAN-шини. Це дає змогу замінити сотні метрів проводів на дві CAN-шини та мати можливість конфігурувати завдання для цих пристроїв власним програмним забезпеченням. Так компанія може бути більш гнучкою, виконуючи вимоги замовника в сенсі зручного керування тим чи іншим пристроєм.

На одному з тролейбусів зараз відбувається налагодження такої системи на рівні програмістів. Компанія з Броварів зробила власне робоче місце водія, конкуруючи з французьким виробником. 

Збірка й батареї

За умови, що у вас заздалегідь підготовлені всі компоненти, компанія складає тролейбус за два тижні. Повний цикл збірки забирає набагато більше часу, адже в нього входить виготовлення різних елементів.

До повномасштабного вторгнення компанія мала бажання виготовити повністю власний тролейбус. Вдалося створити прототип, на який є документація і який планувався як бізнес-проєкт. Директор «Політехносервіс» каже, що в сьогоднішніх умовах робити тролейбус неможливо, на це потрібні додаткові потужності та гроші. Однак розробка залишилась:

Окремо виробляють кабельно-джгутову продукцію. Кожен дріт має свою адресу та маркування:

Для збирання тролейбусних батарей відведено кілька приміщень. Працівники проводять тестування й заряджання, перевіряючи робочу здатність продукту:

За допомогою спеціальних рамок майбутню батарею збирають у блоки, внизу зварюючи контакти:

На фінальному етапі батарея для тролейбуса виглядає ось так:

Україна має 1% світових запасів літію які уряд хоче використати для виробництва електрокарів. Розбираємось чи вийде у нас створити свою Tesla
Україна має 1% світових запасів літію, які уряд хоче використати для виробництва електрокарів. Розбираємось, чи вийде у нас створити свою Tesla
По темi
Україна має 1% світових запасів літію, які уряд хоче використати для виробництва електрокарів. Розбираємось, чи вийде у нас створити свою Tesla
У Вінниці тестують новий економічний тролейбус власного виробництва: фото
У Вінниці тестують новий економічний тролейбус власного виробництва: фото
По темi
У Вінниці тестують новий економічний тролейбус власного виробництва: фото
Революційний прорив у сфері акумуляторів? Штучний інтелект Microsoft знайшов новий матеріал для заміни літій-іонних батарей
Революційний прорив у сфері акумуляторів? Штучний інтелект Microsoft знайшов новий матеріал для заміни літій-іонних батарей
По темi
Революційний прорив у сфері акумуляторів? Штучний інтелект Microsoft знайшов новий матеріал для заміни літій-іонних батарей
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram

Хотите сообщить важную новость? Пишите в Telegram-бот

Главные события и полезные ссылки в нашем Telegram-канале

Обсуждение
Комментариев пока нет.