«Скоро кожному з нас знадобиться цифровий аватар». Креативний директор deep3dstudio Андрій Компанієць про свою роботу та майбутнє віртуальної реальності

Про початок кар’єри в 3D-дизайні

За освітою я хімік, навіть працював кілька років за професією у фармацевтичній галузі. Свій шлях у галузі візуальних ефектів я розпочав приблизно 12 років тому, коли брати подарували мені сертифікат на курси відеомонтажу. Я почав знімати комерційні ролики та короткометражні фільми для фестивалів як оператор, потім створював анімації й інфографіки — і так поступово прийшов у сферу 3D. 

Я 3D Generalist — знаюся на всіх етапах створення візуального контенту, але без глибокої спеціалізації. Це дає змогу працювати в різних напрямах індустрії та ширше розуміти повний цикл постпродакшну.

Про deep3dstudio

deep3dstudio — це сімейний стартап трьох братів: Вадима Шестакова, Євгена Шестакова та мене, а також нашої СЕО Євгенії Шестакової. Наприкінці 2019 року ми побудували фотограмметричну конструкцію зі 100 камер, у якій скануємо людей і на базі цих сканів створюємо фотореалістичні 3D-персонажі. Це перша та єдина подібна установка в Україні. 

У deep3dstudio дві команди — знімальна група, яка проводить кастинги та готує моделей до знімань, і команда постпродакшну, яка створює 3D-персонажів і технічно їх оптимізує. Я обіймаю посаду креативного директора — займаюся технічними, креативними й організаційними питаннями. Також створюю технічні завдання для двох команд 3D-художників під керівництвом їхнього Team Lead Character Artists, перевіряю 3D-матеріали та даю фідбек керівникам команд і нашим клієнтам. 

Клієнти deep3dstudio здебільшого зі США, Великої Британії, Франції та Німеччини, які працюють у галузях комп’ютерних ігор, візуальних ефектів, метавсесвітів, кінематографа та моди. 

«Ми співпрацюємо з відомими кіностудіями, тому в багатьох фільмах можна побачити кадри з 3D-копіями голлівудських зірок, до створення яких залучена наша команда».

До війни ми створили кілька артпроєктів. Серед них — відеоверсія вистави «Кам’яний господар» для Театру на Подолі, для якої ми оживили скульптури та «перетворили» акторів у камінь, просканувавши їх у нашій установці. Також наших персонажів можна побачити у кліпі Monatik на пісню «Сильно» та в рекламі Puma, де бренд залучив 3D-модель Наді Дорофеєвої.

Як змінилась робота після початку повномасштабної війни

З початком війни вся наша команда лишилася в Києві, але ми перевезли нашу установку для сканування до Львова. Зняли там офіс, облаштувалися і продовжили робити проєкти. Восени плануємо перевезти офіс і студію назад до столиці. Всі наші закордонні клієнти залишилися з нами, підтримуючи нас проєктами і непокоячись про війну в Україні.

Також ми всіляко донатимо на ЗСУ. Зокрема, ініціювали проект #touchthewarinua, в якому відсканували розбиту російську військову техніку і створили з цих зображень NFT арт-об’єкти. Їх можна придбати за криптовалюту, всі виручені кошти ми спрямуємо на допомогу Україні.

Наші 3D-художники використовують орієнтовно десять різних програм. Основні з них:

Reality Capture.

Програма, у якій ми створюємо моделі людей із фото 360° та текстуру шкіри.

ZBrush.

Скульптимо основні форми голови й тіла, деталі шкіри, вставляємо очі та зуби, прибираємо зайві артефакти від сканування (особливості й недосконалості шкіри та волосся).

Substance Painter і Mari.

Корегуємо колір шкіри та додаткові технічні текстури.

Maya.

Створюємо легшу технічну версію моделі, яку може сприйняти фінальний ігровий рушій чи рендер для кіно та медіа.

Для комфортної комунікації в команді ми надаємо перевагу софт скілам, адже художнику надзвичайно важливо бути в тісному зв’язку з лідером команди, проджект-менеджером та іншими колегами. Також у нашій сфері треба бути допитливим і зосередженим. Щодо хард скілів, то ми передаємо досвід одне одному та вчимося нового разом.

Вибір техніки

Техніка — важлива складова роботи 3D-дизайнера. Коректна та комфортна робота в різних програмах 3D-дизайну вимагає потужності комп’ютера. На другому місці — яскравість і контраст дисплея, а також коректне передання кольорів, що допомагає у створенні візуального контенту: і 3D-моделей, і фото/відео. На третьому місці — дизайн та ергономіка: потужний ноутбук дає змогу подорожувати, не відриваючись від роботи.

Передусім я звертаю увагу на потужність процесора та відеокарти, а також на місткість оперативної пам’яті. Завжди обираю операційну систему Windows, оскільки більшість програм 3D-дизайну працюють лише в ній.

Тест-драйв ASUS ProArt Studiobook 16 OLED

Функціональність

На початку роботи я встановив на ноутбук софт Reality Capture, який ми використовуємо для реконструкції 3D-моделей людей за фото 360°.  Модель створилася достатньо швидко — це хороший показник потужності процесора та відеокарти. Крім того, під час тесту я використовував програму для скульптингу високополігональних 3D-моделей ZBrush, яка теж працювала доволі швидко.

Додатково я встановив ігровий рушій Unreal Engine 5 і протестував власну 3D-модель у середовищі комп'ютерної гри. Тут я помітив збільшення шуму кулерів відеокарти та підігрів нижньої частини корпусу ноутбука, але на роботу це не вплинуло.

Робота Сергія Мазія. 3d художник з deep3dstudio

Робота Сергія Мазія. 3d художник з deep3dstudio

Дизайн і дисплей

Дизайн ASUS — ергономічний і зручний для транспортування, попри те, що ноутбук трохи важкий. Сподобався дизайн корпусу та клавіатури. Процесор і відеокарта досить потужні для комфортної роботи в більшості програмах 3D-дизайну. У цій конфігурації ноутбука був передбачений обсяг оперативної пам'яті 32 ГБ — цього виявилося замало. Тому я б радив звернути увагу на конфігурацію з обсягом 64 ГБ чи збільшити місткість.

OLED-дисплей ноутбука — розкішний, яскравий і дійсно конкурує з екранами ноутбуків Apple. Для коректного передання кольорів необхідно відкалібрувати екран і виставити баланс білого і контраст, зручні для художника. До того ж є можливість приєднати додатковий монітор.

OLED-дисплей із роздільною здатністю 4K, розширеним динамічним діапазоном (HDR) і великим колірним охопленням (100% DCI-P3) робить ProArt Studiobook 16 OLED чудовим вибором для серйозної роботи з візуальними проєктами. Його висока контрастність відповідає стандарту VESA DisplayHDR™ 500 True Black, а бездоганна точність відтворення кольорів (ΔE <2) підтверджена сертифікатами Calman Verified і PANTONE® Validated. Безпека дисплея для очей сертифікована агенцією TÜV Rheinland — він випромінює на 70% менше шкідливого синього світла, ніж звичайні РК-екрани.

Як стати 3D-художником і прокачуватися професійно

Свого часу я вчився за британськими й американськими відеотуторіалами, де такі самі 3D-художники у вільний час діляться своїми знаннями та досвідом. Початківцям раджу поєднувати туторіали з професійними курсами. Але перед тим, як брати курс, варто обрати індустрію — ігри, кіно, реклама чи мода. Далі зробити моніторинг напрямів в індустрії 3D-графіки, вибрати спеціалізацію та мати базове уявлення про UI/UX-софт, який у ній використовують, і його можливості.

Бажано брати західні курси, наприклад, CG Master Academy. Там можна відразу вивчити професійну лексику англійською та швидше інтегруватися у світове ком’юніті. 

Увійти в індустрію 3D можна з будь-якої професії. Головне — мати цікавість, не опускати руки, коли щось не виходить, і постійно розвиватися. Нещодавно ми проводили інтерв’ю з хлопцем — лінгвістом за освітою — який за рік дуже круто навчився робити персонажів.

Перспективи професії 3D-художника

Після карантину люди продовжили проводити багато часу вдома: вони більше грають у комп’ютерні ігри та більше споживають контенту, заглиблюючись в онлайн.

Сфера 3D буде розвиватися дедалі активніше, адже зараз з’являються нові метавсесвіти. Скоро кожному з нас знадобляться власні цифрові аватари для подальшої комунікації в новій віртуальній реальності. Останнім часом нам часто замовляють створення 3D-аватарів для цих метавсесвітів. Це новий ринок і нові можливості, тому поле для осягнення неозоре.