У Франкфурті з'явився український «Євроклауд»

Там зберігають дані як великі корпорації та держоргани, так і звичайні ФОП. Це надійно, зручно та недорого.

На початку квітня український телеком-оператор «Датагруп» повідомив про те, що побудував хмарну інфраструктуру в Європі – «Євроклауд». Майданчик, як з'ясувалося, розташований у Франкфурті-на-Майні. Публічна хмара розміщена там у сучасному датацентрі з найвищим рівнем міжнародної сертифікації – TIER IV.

Ми поспілкувалися з директором B2B-департаменту «Датагруп» Іриною Близнюк та директором департаменту з продуктів та інновацій об'єднаної компанії «Датагруп-Volia» Борисом Даниловим, щоб дізнатися, як з'явився «Євроклауд» і в чому його переваги порівняно з іншими хмарними рішеннями, доступними на ринку.

І найцікавіше – ми дізналися, чому рішення від українського гравця є привабливішим за ціною, гнучкішим і надійнішим навіть порівняно з іноземними гігантами, такими як Amazon.

«Євроклауд» з'явився вчасно

Як розповідає Ірина Близнюк, з початком війни бізнес дуже швидко мігрував або до західної частини України, або за кордон.

Ірина Близнюк
директорка B2B-департаменту

«Дуже багато бізнесів переїхало або на власні майданчики, або в датацентри, що відкрилися на заході України. А як ми знаємо, до Львова теж регулярно «прилітало». Львів, напевно, був не менш небезпечним, ніж Київ».

Ірина додає, що ракетні обстріли та блекаути восени та взимку показали всім: ворог не зупиниться ні перед чим і може довго тероризувати всю країну.

Тож багато компаній швидко усвідомили, що наявність додаткового майданчика на заході країни не є панацеєю. І треба зберігати, як мінімум, свої бекапи подалі. І тут «Датагруп» було що запропонувати – «Євроклауд».

Борис Данилов зазначає, що створення європейської хмари спочатку було закладено у глобальну стратегію розвитку компанії.

Борис Данилов
директор департаменту з продуктів та інновацій

«З точки зору швидкості роботи з даними, розгортання бізнес-додатків, можливості доступу різниці з локальною українською хмарою немає. А ось із погляду захищеності та можливості інтеграції у «Євроклауд» однозначно є переваги».

Він додає ще одну важливу деталь. Так, звичайно, українські замовники мають можливість піти в європейську хмару відразу до місцевих європейських провайдерів. Але в такому разі доведеться вирішувати проблеми з оплатою за послуги за кордоном, а особливо вибагливим – вирішувати питання доставляння трафіка (ingress/egress).

Рішення будувати «Євроклауд» було ухвалено ще до війни

Коли «Датагруп» вирішила будувати новий кластер хмар, менеджерам довелося подумати, де ж це робити – в Україні чи за кордоном.

«Ще до війни ми вирішили, що все-таки правильніше буде побудувати закордонний хаб», – розповідає Ірина. Тим більше, що український ринок на той момент уже не боявся зберігання даних за кордоном. Довіра до хмар (а не лише до власної інфраструктури) зростала.

Прийняте до війни рішення було дуже вірним та своєчасним. До того ж, коло потенційних клієнтів від початку широкомасштабного вторгнення помітно розширилося. Приміром, фінансові структури з початку війни отримали від НБУ дозвіл переносити дані за кордон. Ще два роки після закінчення воєнних дій, після того, як настане мир, вони можуть там зберігати свої дані.

Держсектор також отримав дозвіл перенести частину своїх даних за кордон.

Ризики, які наявні на території нашої країни, зросли. І компанії почали переглядати підходи щодо зберігання даних. Наразі компанії готові розміщувати свої дані за кордоном.

«Для них це оптимальний варіант, тому що не потрібно купувати своє «залізо», не потрібно обслуговувати його на місці, регулярно посилати на майданчик своїх представників», – зазначає Ірина.

Все робиться віддалено, надійно та зручно.

Для клієнтів із держсектора «Датагруп» пропонує конвергентні рішення для зберігання даних, статус захисту яких підтверджено атестатом КСЗІ (ДСЗЗІУ) та ISO:27001. У Європі це партнерські клауд-провайдери в Deac (Латвія), а також глобальні міжнародні: Microsoft AZURE та Google Cloud.

Ціна питання

Варто зазначити, що рішення розгорнути хмару в Німеччині – це чималі інвестиції для «Датагруп».

«Але ми розуміємо, що будуємо надійне рішення, надійну платформу та надійний сервіс у перевіреному місті. Франкфурт-на-Майні - це ділова столиця та фінансова столиця Німеччини, де багато пунктів обміну трафіком, а також побудовано відмовостійку, високонадійну технологічну IT- та телеком-інфраструктуру», – зазначає Ірина.

Частина співробітників «Датагруп» перебувають у Німеччині та працюють віддалено, що спрощує обслуговування хмари. «Євроклауд» обслуговують також і німецькі інженери від партнерів компанії.

Що з пінгом?

Справа в тому, що якщо майданчик для зберігання даних розташований занадто далеко від кінцевого користувача, то кількість мілісекунд, за які до нього доходить картинка, може незначно зростати. Однак це «незначно» може бути дуже критичним, наприклад, для професійного кіберспортсмена, що грає у гру із великою кількістю користувачів одночасно.

У випадку з «Євроклауд» переживати нема про що: якщо порівнювати сигнал до Варшави та Франкфурта, то різниці в затримці немає взагалі. А порівняно з «Київ – Львів» невелика різниця виникає лише в окремих випадках, ділиться Борис Данилов деталями проведеного експерименту.

«Це ще раз підтверджує, що Україна – це Європа», – наголошує він.

За словами Данилова, за нинішнього рівня розвитку оптичних технологій та сучасних швидкості та якості з'єднання, бізнес-додатки можуть бути розташовані де завгодно.

Навіть якщо дані певного сервісу «важкі», основне навантаження за трафіком буде припадати на сервери доставки – так звані CDN.

«Тобто якщо є розвинена CDN, то відеосервіси, ігрові сервіси тощо будуть працювати добре», – підкреслює менеджер.

Але він додає, що «Євроклауд» не націлений на такі важкі відеосервіси.«Наш продукт призначений для бізнес-додатків», – зазначає Борис.

Для особливо вимогливих клієнтів «Датагруп» готова організувати й виділений канал передачі. Так він отримає пряме з'єднання з датацентром у Франкфурті, оминаючи публічну мережу доступу в інтернет.

«Датагруп», як провідний оператор міжнародного транзиту трафіка, має у Франкфурті вузол зв'язку ємністю близько 400 Gbps, що дозволяє забезпечувати з'єднання з хмарною інфраструктурою на високих швидкостях.

Дурне запитання: а якщо кабель з Європою обірветься?

На нього відповідає Борис Данилов:

«Телеком-мережа побудована цікавим чином. Що далі одна від одної розташовані точки підключення, то менше шансів, що не знайдеться резервний маршрут у разі пошкодження якоїсь його ділянки.

Хоч через іншу країну, хоч через альтернативного оператора, але маршрут знайдеться.

Тим не менш, коли ми відкриваємо новий сервіс, то забезпечуємо та тестуємо резервування всіх складових, у тому числі й телекомунікаційної інфраструктури, щоб, якщо раптом відбудеться обрив кабелю на території нашої країни чи території іншої держави, у нас би піднялися лінки, які забезпечуватимуть працездатність послуги», – каже менеджер.

Ірина додає, що сама компанія «Датагруп» як телеком-оператор вже давно має власний вузол зв’язку у Франкфурті, власні оптичні міжнародні переходи на Польщу, Словаччину, Угорщину, партнерські взаємовідносини з європейськими Tier I – операторами. Тому подібні питання були опрацьовані ще задовго до того, як у компанії з'явилась закордонна хмара у цьому місті.

«Крім того, завдяки тому, що ми самі багаторівнево резервуємо канали та обладнання в Україні, маємо резервні лінки за кордоном, наші абоненти отримують гарантовану якість послуг та впевненість у працездатності сервісів», – розповідає Ірина Близнюк.

А якщо раптом у датацентрі аварія?

Насправді в датацентрах рівня франкфуртського аварії трапляються вкрай рідко. Адже там усе зарезервовано кілька разів.

Але все ж таки розглянемо і такий малоймовірний випадок.

Як пояснює Ірина, швидкість усунення аварії прописується в SLA (Service Level Agreement) – угоді про рівень обслуговування.

«Ми беремо на себе зобов'язання перед нашими партнерами, укладаємо договір, прописуємо зони відповідальності, і найважливіше – вони у нас діють не лише на папері, але й насправді. Про це говорить і наш більш ніж 20-річний досвід та успішний бізнес. Підкреслю, що «Датагруп» – провідний оператор фіксованого зв'язку в сегменті В2В, який уже протягом багатьох років є лідером із надання телекомунікаційних послуг у корпоративному сегменті», – наголошує Ірина Близнюк.

Хто є клієнтами «Євроклауда»?

Це можуть бути представники всіх галузей та різні за розміром компанії – починаючи з ФОП і закінчуючи великими гравцями. Це можуть бути як комерційні, так і державні структури.

«Ми орієнтуємося і на великий бізнес, і на СМБ, який також займає досить велику частку в нашій структурі доходу», – наголошує Ірина Близнюк.

«Датагруп» має дуже різні запити на розміщення у хмарі – починаючи з продуктових магазинів і закінчуючи великими корпораціями та промисловими об'єктами.

А що щодо ціни?

Як розповідає Ірина Близнюк, «Датагруп» перед тим, як запустити хмарний сервіс, проводила аналіз ринку та замовляла дослідження.

Ми регулярно отримуємо інформацію про ціни конкурентів – як гіперскейлерів (великих міжнародних хмарних провайдерів – ред.), так і локальних гравців у Польщі, країнах Балтії, Німеччині, Україні. Так, звичайно, ми тримаємо ціну в ринку, вона регулюється залежно від політики компанії щодо амортизації серверного обладнання та ліцензування обраного рішення», – наголошує менеджер.

Борис Данилов наголошує на тому, що базова ціна - в ринку. А якщо говорити про індивідуальний підхід, то це вже за підсумками переговорів.

Ціна також залежить від індивідуальних відносин із конкретним клієнтом. «Ми у «Датагруп» маємо власну історію спілкування з кожним нашим клієнтом. Десь можна піти на спеціальні умови, десь клієнт хоче прописати особливі зони відповідальності, і ми беремо на себе додаткові зобов'язання щодо забезпечення якості сервісу. І це вартує додаткових витрат», – додає Борис.

Які українські компанії найбільш охоче йдуть у хмари?

За відчуттями Бориса Данилова, це як SME (тобто середній та малий бізнес), так і великі компанії, які виносять свої бізнес-додатки за кордон.

«Вони вже відчули переваги хмари та хочуть захистити свій бізнес від сьогоденних ризиків», – каже Борис.

Якщо казати про сегменти економіки, то це: мережі ритейлу, агропромисловий і паливно-енергетичний комплекс, фінансовий сектор та держоргани теж не менш активні.

Якщо розглядати окремо великих клієнтів, то вони зазвичай віддають перевагу гібридним рішенням. Тобто частину даних зберігають у себе на майданчиках, частину розміщують у гіперскейлерів, а також виносять дані з метою резервування на декількох різних майданчиках за кордоном.

Буває, що деякі компанії мають обмеження щодо низки країн. «Іноді навіть Польща чи країни Балтії вважаються високоризиковою зоною. Незважаючи на те, що це країни НАТО, вони розташовані близько до території Росії, тому Німеччина виглядає дійсно стабільною та надійною», – зазначає Ірина Близнюк.

Сервісна підтримка 24/7

Дуже часто для клієнта важливо мати прямий зв'язок із провайдером.

«Не є таємницею, що закордонні хмарні дискаунтери часто мають дуже обмежену сервісну підтримку. Відповідно, якщо щось сталося, тобі дуже довго потрібно до них стукати, щоб зрозуміти, чому в тебе щось не працює», – наголошує Ірина Близнюк.

«Датагруп» у цьому сенсі дуже відрізняється на краще. Компанія гарантує повне функціонування рішення під ключ із постійною підтримкою 24/7.

«Тож у разі потреби наші співробітники завжди на зв'язку і можуть допомогти клієнту розібратися в ситуації», – уточнює менеджер.

Частина українських інженерів постійно перебуває в Німеччині на майданчику. І комунікація там налагоджена чудово. Тобто, простіше кажучи, якщо щось трапилося, то людина на місці пояснить, у чому проблема. З нею можна зв'язатися і вдень, і вночі.

Як справи із захистом від хакерів?

«Якщо говорити про IT-безпеку, то ми маємо низку інструментів, які допомагають бізнесам зберігати дані, які вони розміщують у хмарі. Це і захист від DDoS-атак, захист програм, захист сайту, захист периметра», – розповідає Ірина Близнюк.

«Датагруп» є партнером однієї з ключових світових компаній у цій сфері – Akamai. Це американська компанія, яка спеціалізується на наданні послуг клауд-сервісів, доставки трафіка та одночасно забезпечує надійний кіберзахист даних. І що важливо – Akamai не веде бізнесу в Росії та Білорусі.

«Ми надаємо послугу захисту як додаткову опцію, якщо це цікаво клієнту. Як правило, вона користується популярністю у великих клієнтів і держорганів, а також банків та великих ритейлерів. Тобто це ті компанії, ресурси яких надто чутливі щодо хакерських атак різного рівня», – розповідає менеджер.

Нагадуємо, що компанія «Датагруп» почала надавати послуги в галузі кібербезпеки ще у 2009 році. Також «Датагруп» була першою компанією на ринку України, яка запропонувала захист від DDoS-атак як сервіс для клієнтів.

І останнє: а якщо безпосередньо порівнювати «Євроклауд» із хмарою від міжнародного гравця рівня Amazon?

Дуже часто для клієнта важливо мати прямий зв'язок із провайдером.

«Ми маємо набагато ефективнішу за ціною пропозицію, ніж гіперскейлери. Вийде дешевше», – спочатку коротко пояснює Борис Данилов.

Отже, у гіперскейлерів на кшталт Amazon або Microsoft Azure тарифікація складається з двох частин. Перша частина – це обчислювальна потужність. «І вона трохи дорожча, ніж у нас», – каже Борис.

І друга частина – це трафік. Великим хмарам потрібно вирішити проблему, як доставляти трафік для клієнтів по всьому світу. І це для клієнтів коштує зазвичай суттєвих додаткових витрат. З «Датагруп» замовник може отримати декілька послуг з одних рук, що, беззаперечно, зручніше з точки зору як документообігу, так і взаємодії.

«Ані Microsoft, ані Amazon не є магістральними інтернет-провайдерами, а ми є. І ми можемо надати комплексне рішення, оскільки наша мережа є однією з найбільших і найсучасніших в Україні. А у гіперскейлерів зазвичай це окрема платна й дуже дорога опція», – наголошує Данилов.

Також ми маємо локальну особливість.

«Не є таємницею, що Україна – це держава з дуже дешевим сервісом. Будь-яким сервісом. Це стосується й українського телеком-ринку, і ринку хмарних продуктів.

У деяких секторах це можна прийняти за мінус, але у експортоорієнтованих галузях це неабияка конкурентна перевага. Тому, купуючи українські хмарні послуги у Європі, ви не тільки зекономите, але й допоможете країні, бо гроші залишаться тут і повернуться державі у вигляді податків. А це зараз вкрай важливо», – підсумовує Данилов.

Замовити консультацію