🚨⚡🚨 Біткоін по $100к. Час встановлювати Trustee Plus і випускати картку для розрахунків безкоштовно 👉
Ігор Вишневський ШІ (ai)
1 ноября 2024, 14:03
2024-11-01
Чи стане ChatGPT search убивцею Google: експерти обговорюють можливості й перспективи нової функції пошуку найпопулярнішої ШІ-моделі
Учора компанія OpenAI презентувала «нову» (хоча експерти кажуть — фактично вона була доступна і раніше) функцію пошуку у своєму додатку штучного інтелекту ChatGPT. Серед ІТ-спільноти це викликало бурхливе обговорення у контексті того, чи не стане пошук від ChatGPT аж настільки революційним, щоб глибоко посунути на ринку традиційного багаторічного пошукового монополіста Google та ті компанії, які давно і головним чином даремно намагаються скласти йому таку-сяку конкуренцію.
На тому, що пошук в ChatGPT був і раніше, наголошують CEO компанії DevRain та CTO у DonorUA, автор книжки «ChatGPT, DALL·E, Midjourney. Як генеративний штучний інтелект змінює світ» Олександр Краковецький та consultant & educator in Generative AI Олексій Мінаков.
«Пошук в ChatGPT був і раніше. Режим пошуку запускався автоматично у деяких випадках, також можна було цей режим симулювати. Працювало це все через Microsoft Bing API», — зазначає Краковецький у своєму дописі на Facebook.
Зі слів Олексія Мінакова, користуватися пошуком у ChatGPT можна було до презентації «новинки», але потрібно було писати правильні промпти. «Зараз це докрутили і зробили набагато зручніше — окремий значок, який запускає режим відповідей із посиланнями на джерела, а іноді навіть підвантажує відповідні зображення з Інтернету», — коментує він на своїй сторінці.
Тестуючи функціонал
Професор Київської школи економіки Юрій Д’яченко у своєму FB описує функціонал, який з’явився у ChatGPT з введенням окремого пошуку.
З його слів, для того, щоб ChatGPT міг шукати та реферувати інформацію з інтернету, потрібно натиснути піктограму Search у віконці пошуку — або ввести «/» і вибрати Search у спливаючому меню.
«Також можна запитати пошук в Інтернеті для наявної відповіді GPT-4o, даючи змогу ChatGPT додати до попередньої відповіді вміст з Інтернету. У відповіді ChatGPT тоді будуть посилання на джерела (вебсторінки, новини, блоги тощо)», — пояснює він.
Окрім того, можна натиснути кнопку «джерела» під відповіддю, щоб відкрити бічну панель із посиланнями. Ця можливість доступна поки для користувачів ChatGPT Plus, для безплатного ж варіанту це має з’явитися протягом найближчих місяців.
Д’яченко уточнює, що ChatGPT search використовує сторонні пошукові сервіси (Bing) й контент, наданий партнерами: Associated Press, Axel Springer, Financial Times, Hearst, Le Monde, News Corp, Prisa (El País), Reuters, The Atlantic, Time і Vox Media.
«ChatGPT search обіцяє краще виокремлювати та атрибутувати інформацію з надійних джерел новин, приносячи користь аудиторії та розширюючи охоплення видавців преміумкласу», — цитує він коментар Пама Вассерштайна, президента Vox Media.
Професор Київської школи економіки констатує, що для складних пошукових запитів, які передбачають розуміння наміру та комбінацію джерел, відповідь формується не тільки з результатів пошуку, а й з інтерпретацій мовної моделі й може містити галюцинації (слабким місцем є цитування).
«Тож ChatGPT-Search — це не вебпошук й на режим Search у сенсі правдивості покладатися поки не можна», — робить висновки експерт.
Google піднапрягся: нові можливості для прийняття рішень та аналітики
На його думку, це відкриває принципово нові можливості для прийняття рішень та аналітики, зокрема пропонує отримання верифікованої інформації з автоматичним фактчекінгом та перехресною перевіркою джерел, що критично важливо для due diligence та ринкових досліджень. Окрім того, він бачить такі корисні можливості застосування:
Доступ до даних у режимі реального часу:
аналітика фондового ринку та криптовалют;
погодні умови для логістичних рішень;
галузеві новини та регуляторні зміни;
конкурентна розвідка;
тренди споживчого попиту.
Розширені можливості для бізнес-аналітики:
генерація ринкових звітів;
моніторинг репутації бренду;
аналіз настроїв цільової аудиторії;
відстеження галузевих інновацій;
оцінка макроекономічних показників.
Інтеграція з наявними бізнес-процесами:
автоматизація дослідницьких задач;
оптимізація прийняття рішень;
покращення якості аналітичних матеріалів.
Пошук конкурентів
Олександр Краковецький прямо розмірковує, чи буде ChatGPT вбивцею Google, щоправда, акцентуючи увагу на тому, що це питання медіа та експерти вже ставили два роки тому — ще при запуску додатка штучного інтелекту. Втім, за цей час цього досі не сталося.
«Технічно так, фактично, ні. Люди не можуть опанувати всі ці інструменти швидко, звички змінюються ще повільніше. Google має всі можливості зробити свій генеративний пошук», — робить висновки експерт.
У зв’язку з цими новаціями Краковецький робить прогноз щодо можливості появи нового напряму — GSEO (Generative Search Engine Optimization).
Олексій Мінаков теж згадує, що хайпові заголовки про «вбивцю Google» він бачив вже одразу після запуску ChatGPT. Але, якщо тоді це здавалося хоч і гіпотетично реальною, та все ж таки віддаленою перспективою, то зараз це видається більш вірогідним.
«Була проблема, що великі мовні моделі навчалися на даних, які не повністю відповідали реальному часу, був певний часовий лаг. Плюс була проблема надійності згенерованих результатів — ChatGPT не пояснював свої джерела інформації у відповідях. Зараз ці проблеми обійшли окремим рішенням у вигляді ChatGPT search. Якщо вам потрібен прогноз погоди на завтра, то ви пишете й отримуєте відповідь. Якщо вам потрібна інформація про людину чи подію в режимі реального часу — будь ласка. Якщо вам потрібна інформація про рахунок у футбольному матчі — будь ласка», — висловлює свою думку експерт.
Тому зараз, зі слів Мінакова, заголовки про «вбивцю Google» є набагато відповіднішими ситуації.
«Бо дійсно пахне смаленим, навіть попри певну інерцію та звичку людей гуглити, попри наявність Gemini та Google AI Overview», — додає він.
Зі слів Мінакова, якщо не для Google, то для Perplexity запуск пошуку в GhatGPT вже є реальною загрозою.
«Це може „вбити“ Perplexity, головною фішкою якого була узагальнена відповідь із посиланнями на сайти. Відтепер це саме робить ChatGPT. І фактично робить непотрібним використання Perplexity (у якого до того ж немає власної ШІ-моделі). Ну, і Microsoft Bing, який і так не дуже був популярним, може зачепити», — зазначає Олексій Мінаков.
Водночас Олександр Краковецький вважає, що Perplexity, попри те, що не має власної мовної моделі й використовує інші моделі для генерування відповіді, досі дає найкращі результати пошуку, навіть кращі, ніж зв’язка OpenAI + Microsoft (в обидві сторони).
З його слів, Google мав би видати «генеративний» пошук як свою першу і єдину фічу на тлі відставання від конкурентів, але досі чомусь цього не зробив.
«Я особисто значно зменшив використання Google як пошукової машини через наявність ChatGPT та інших інструментів. Однак, патерн поведінки змістився більше у людей до використання обох систем, а не повної чи часткової заміни Google», — поділився своїм досвідом Краковецький.
«Ми серйозно обговорюємо шанси OpenAI на лідерство в ніші пошуку інформації, що ще два роки тому вважалося неймовірним»
Попри те, що дати однозначний прогноз щодо конкуренції в пошуку інформації наразі складно, і він залежить від багатьох змінних, Олексій Мінаков акцентує увагу на тому, що фактично домінування Google вже зараз поставлене під сумнів.
«Просто усвідомте сам дискурс — ми серйозно обговорюємо шанси OpenAI на лідерство в ніші пошуку інформації, що ще два роки тому вважалося неймовірним через монополію Google», — переконаний він.
Зі слів Мінакова, загальний тренд у вигляді традиційного пошуку через пошуковик у браузері, коли ми щось пишемо й отримуємо перелік сайтів, на які потрібно заходити, стає олдскульним. «Набагато зручніше отримувати одразу відповідь на запитання, а вже за потребою йти до першоджерела», — додає експерт.
Зі слів Мінакова, бізнесам і відомим особистостям вже зараз треба думати над тим, як результати пошуку про них відображатимуться у ChatGPT, так само як зараз про це думають у контексті пошуку в Google.