💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Олексій ДзюбаВойна
10 апреля 2024, 09:00
2024-04-10
«Оператор сидів в офісі, пив чай і керував платформою на відстані 45 км». Як вчорашній фахівець з виготовлення стовпів створив «кузню» наземних дронів, вклавши в неї $270 000 заощаджень
Підприємець Тарас Остапчук разом зі своєю компанією Ratel (назва відсилає до тварини-медоїда) створив лінійку наземних роботизованих платформ, які сьогодні ЗСУ використовують на фронті. Це — робот-камікадзе, розміновувач та пара логістичних платформ. Як вчорашній фахівець з виготовлення опор освітлення сьогодні наповнює мілітарний сектор корисними девайсами, наскільки складно продавати технології армії та хто врятував компанію від економічного краху, читайте далі.
«Я розпочав бізнес після Майдану. З 2014 року мав 3 підприємства. Єдин, що залишилося це по архітектурі та дизайну. Інші два вже недіючі — електромонтаж і виготовлення опор освітлення, тобто стовпів. З останнього бізнесу лишилося R&D. По електромонтажу ми працювали, наприклад, з аеропортом «Жуляни» та «Gulliver», — розповідає Тарас Остапчук, засновник Ratel.
Коли розпочалося повномасштабне вторгнення росії, співрозмовник в свої 37 років пішов добровольцем служити в ЗСУ та потрапив до аеророзвідки. Тарас вже вмів літати на дронах, оскільки професія з виготовлення опор освітлення вимагала подібних навичок.
Ось приклад однієї з них. У війську подекуди використовують машину ГАЗ-66, яку Тарас з допомогою товаришів запропонував керівництву переробити в автономну командно-штабну машину (КШМ) з сонячними панелями на даху. Такий собі український варіант військової Tesla. На проєкт, за словами героя, потрібно було 3 місяці. Але за кілька місяців пошуків потрібної моделі, в армії не змогли знайти ГАЗ-66.
Після цього з’явилася ідея створити робота-камікадзе. Отримавши схвалення від свого військового керівництва, Остапчук передав завдання колегам по виготовленням опор освітлення.
Камікадзе, якого шкода підривати
Перший прототип створили в грудні 2022 року. «В березні 2023-го ми вже своїм камікадзе на полігоні підірвали Renault, через два місяці я почав поставляти роботів на фронт за свій кошт», — каже Тарас.
Наприкінці літа минулого року вийшла чергова модифікація корисної платформи: з підвіскою та вдосконаленою електронікою. Тоді ж постачання на фронт стало більш масовим. Восени 2023-го військові попросили зробити надбудову для дистанційного мінування.
Паралельно Тарас продовжує службу в армії на позиції «діловода». Співрозмовник каже, що в певний момент Ratel безкоштовно роздав ЗСУ близько 50 платформ. Загалом же на фронті зараз більше 100 одиниць техніки Ratel. «У нас своя металообробка, логістика та прямі контракти», — додає співрозмовник. В якийсь момент у компанії закінчилися кошти. Але тут на допомогу прийшов знайомий підприємець.
Нові інвестиції допомогли вийти на серійне виробництво. В липні минулого року з’явилася ідея також виготовляти логістичні платформи. В грудні Ratel випустив першу чотириколісний наземний дрон, який вже виконує місії. За теплих погодних умов він їде 10 км в один бік, взимку — 5 км. Проте в компанії вже вдосконалили хід, піднявши показники до 20 км в один бік в теплу пору року.
Оператор пив чай і керував платформою
Компанія має лінійку продуктів. Серед них — чотириколісна модель Ratel M, яка здійснює логістичну доставку. Шестиколісний евакуатор Ratel H, який спочатку мав 4 колеса, але їх було замало для закріплених зверху медичних ніш. Компанія переробила модель на 6-колісну. На собі вона може вести 630 кг і тягнути за собою машину в 2,5 тонни, каже співрозмовник. Обидві розробки працюють за допомогою супутникового керування.
Ще одна модель — камікадзе Ratel S — оснащена радіокеруванням і може перевозити 35 кілограмів вибухівки (або 2 протитанкові міни). Дальність її ходу — 5 км.
Також в активі компанії — дрон-розміновувач Deminer, який пройшов випробування на протипіхотних мінах. Однак зараз цей напрямок не розвивають через брак людей. Загалом в R&D Ratel 12 фахівців та до 20 спеціалістів на виробництві.
Комплекс Retel S коштує 850 000 грн, до його складу входить 5 дронів та супутнє обладнання. Тарас наголошує, що компанія використовує нові запчастини в пристроях. Пояснює це тим, що справа військової техніки не бути дешевою, а виконати бойове завдання.
Додає, що відсоток браку на б/у запчастинах складає значні 25-30%. «Коли перевозиш 4 міни, від’їхав від позиції на 100 метрів і згорає колесо, то це велика проблема», — пояснює можливу небезпеку співрозмовник. Крім виготовлення нових машин, компанія безкоштовно ремонтує пошкоджені платформи.
«Якщо порівнювати нас з конкурентами, то ми дорожче. Але які ми конкуренти? Я ось одному колеса везу, іншому по металу допомагаю. Ми більше друзі. Всі один одного підтримують», — коментує свою роботу співбесідник.
Робота виключно на перемогу
Здається, що подібні логістичні платформи могли б згодитися і в роботі цивільним компаніям. Тарас на це відповідає, що свого часу його компанія займалася компонуванням опор освітлення. Кожні півметра стовп мав модулі: для камери, Wi-Fi, колонки, підсвітки та зарядки до електромобілів. Однак компанія відмовилася від цього поки триває війна.
Поруч з цим росія не відстає від нас в плані виготовлення роботизованих платформ та вже почала застосовувати їх на фронті. Співбесідник вважає, що це буде історія як з FPV, коли ми першими почали їх ефективно застосовувати, ворог перейняв цю тактику і масштабував її. «Тільки „наземка“ підтвердить своє застосування, росіяни зроблять їх більше і масово», — пояснює Тарас.
Розробки Ratel вже успішно використовують в Донецькій та Луганській областях, а також на Запорізькому напрямку. Зараз компанія з тими потужностями, які має, може собі дозволити виготовляти на місяць 100 маленьких і 4 великих платформи. Але по факту виготовляє 40 першого типу і 2 другого.
Тарас, який вже знає, що таке військові закупівлі, каже, що в держави складний вибір щодо роботи. Справа в тому, що українські виробники зброї могли б вже продавати державі зброї на 1 трлн грн на рік. Але в України є лише 350 млрд грн. Експортувати зброю не можна. Як розвивати ВПК при таких обмежених ресурсах?
«Відкрити експорт? З боку держави це складно, не знаю, як вирішити це питання. З точки зору виробників велика проблема утримувати R&D, коли немає замовлення. Прототипи машин „з’їдають“ дуже багато коштів. Вони в 10 разів дорожчі за вже готові продукти».
Які головні виклики для Ratel зараз? При інвестиціях компанія може виготовляти роботів на гусеницях. Але це кошти в «мільйони доларів», додає Тарас. Він наводить простий приклад: щоб поставити 1 кнопку на виріб, доводиться купувати 12 різновидів, щоб підібрати правильну по масштабам, техвимогам та зручності.
Остапчук каже, що його компанія не відмовилася б від нового інвестора, на кошти якого можна було б запустити кілька нових продуктів. «Але він має розуміти, що зараз він нічого не заробить. Можливо це трапиться, коли відкриють експорт», — підсумовує співрозмовник.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).