💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉
Вікторія ГорбікТакая жизнь
12 ноября 2024, 09:01
2024-11-12
«Як можна навчати дітей, забороняючи те, без чого не обходиться теперішній світ». Історія 18-річної дівчини, яка поєднує IT та право та створює застосунок для захисту екології
18-річна Ілона Кеньо вчиться на першому курсі Львівського національного університету ім. Івана Франка. Вона обрала факультет прикладної математики й інформатики за спеціальністю «Системний аналіз». Крім того, паралельно дівчина вступила на заочне навчання юридичного факультету того ж університету й вивчає право. Вона бере активну участь у МАНівських проєктах, а також розробляє власні, зокрема, застосунок EcoDino для розвитку екологічних навичок у дітей.
Про те, чим вона керується в житті, як усе встигає, чого вже вдалось досягти і які плани на майбутнє має, Ілона розповіла dev.ua.
Дехто з близьких Ілони — юристи, і сама вона закінчила з золотою медаллю Львівську правничу гімназію, тож вона завжди мала зацікавленість до права та юриспруденції. У пʼятому класі дівчину захопила кардіохірургія й на певний час вона навіть мріяла розвиватись в цьому напрямі.
Інші вподобання дівчини розділились між математикою, любов до якої їй прищепила перша вчителька, і програмуванням. Потяг до IT зʼявився в сьомому класі, коли Ілона пішла на курси з Python.
Саме тоді вона зрозуміла, що попрощалася з дитячою мрією бути кардіохірургом, а зацікавилась можливістю створювати IT-рішення, проте хотіла це також частково поєднати з юриспруденцією.
Уже навчаючись у ЛНУ, Ілоні цікаво програмувати на C++, одну зі своїх програм вона писала на Swift, і в майбутньому планує поглиблювати знання з цих мов. «Може, й інше щось оберу», — каже дівчина.
Шлях до власної розробки
Ще під час навчання в гімназії Ілона відвідала кілька секцій. Крім програмування, вона займалася соціологією та роботами у відділенні ІТ та маркетингу, і також узяла участь у телешоу «Нова генерація». Взяти участь у телешоу дівчину запросив викладач ЛНУ Віталій Чорненький, якого Ілона називає найкращим педагогом та неймовірною людиною. «Саме завдяки йому я отримала не лише крутий досвід, але й бажання вивчати право, більше в нього заглиблюватись», — говорить вона. Там же дівчина познайомилась із Олегом Голєвим, який був її ментором у «Новій генерації». Саме Олег розповів Ілоні про МАН, після чого вона вирішила доєднатись до організації. Попри це дівчина все ж вважає себе насамперед айтівицею, але різносторонньою.
Протягом 2023–2024 років Ілона була співорганізаторкою трьох наукових фестивалів, один із яких — форум неформальної освіти, і два наукові фестивалі у Львові, один із них всеукраїнський.
У 15 років дівчина потрапила до Львівської обласної Малої Академії Наук, де змогла задовольнити свій ентузіазм до науки. А зараз разом із подружкою Ілона займається створенням Асоціації випускників Львівської МАН.
За 3 роки років дівчина реалізувала за допомогою МАН 6 проєктів (від наукового дослідження у сфері соціології та маркетингу до двох програмних розробок) і відвідала понад 15 конкурсів, в тому числі й міжнародних. З ними на всеукраїнських конкурсах дівчину відзначили майже всюди в Україні бронзою та сріблом. А на деяких міжнародних конкурсах Ілона отримала золото та бронзу. На одному з них у жовтні цього року під час Варшавської міжнародної виставки винаходів (International Warsaw Invention Show, IWIS) Ілона отримала бронзу за свій застосунок EcoDino.
Занурення в екологію
Зацікавлення екологією прийшло до Ілони, за її словами, трохи незвичним шляхом. Спочатку в 10 класі вона опинилась на міжнародному конкурсі шкільних проєктів з екологічних питань GENIUS Olympiad Ukraine.
А у 2023 році створила застосунок, який допомагає людям сортувати сміття, з яким взяла золото та спецнагороди від Нортонського університету на міжнародному конкурсі INOVA в Хорватії. У 2024 році потрапила на глобальний фінал у США, де здобула бронзу з EcoDino
Дівчина вважає, що формування звичок і майбутнього починається з дитинства. Це й спонукало її після закінчення 10 класу поєднати education-складову з екологією та здоровʼям і створити наступний застосунок, за допомогою якого у форматі гри можна буде навчати дітей загальних принципів екології.
Динозаврик та екологія
EcoDino — екологічна гра, що навчає дітей початкової школи (1–4 класи) екофрендлі-навичок і розвиває екологічну свідомість. Крім того, це також покроковий гайд для вчителів і батьків. У застосунку 21 завдання та сім рівнів, по три завдання в кожному блоці.
Застосунок занурює дітей у світ, де живуть динозаври. Але, стикаючись із забрудненням, вони перетворюються на Лихо. Так зникла сімʼя динозаврика Джо. А хлопчик Джеймс разом із вчителями, батьками, друзями знищує забруднення та рятує динозавриків.
Код для гри Ілона писала сама на C#, використовуючи також ASP.NET і Docker. Але в роботі над проєктом дівчині допомагали два наукові керівники: викладач програмування, доцент кафедри теорії оптимальних процесів ЛНУ Андрій Мельничин і студент третього курсу факультету Прикладної математики й інформатики ЛНУ Володимир Бенько. Крім того, дівчина радилася зі шкільним психологом і деякими педагогами щодо освітньої складової.
Це стало для неї важливою міткою зробити застосунок так, щоби не нанести травми дітям. А, як вона каже, не навчати через страх, а навчати через гру та казку. Саме тому динозаврик Джо, якого сама придумала та намалювала для EcoDino у Figma Ілона, максимально позитивний і милий. Та й Лихо також не страшний.
Школярі та смартфони
За словами Ілони, EcoDino можна користуватися саме як грою на смартфоні, тому що це додає складову цікавості до навчального процесу. Проте для шкіл, у яких заборонені смартфони, гра може бути трансльована за допомогою проєктора. «А далі це вже фломастери, папір та інші фантазії вчителя», — говорить дівчина. Але вона проти подібних заборон.
Крім того, вона також наголошує, що важливо навчити дітей, що гаджети — це не лише привід для прокрастинації, а й інструмент для навчання та розвитку. Саме educational-ігри, на її думку, допоможуть розвивати концепцію ефективного навчання у смартфонах.
Сама Ілона ніколи не мала такої проблеми, як залежність від гаджетів. Батьки не забороняли їх дівчині. І, як згадує Ілона, батьки розуміли, що їх було не так цікаво грати, а досліджувати, як це працює й що тут робиться. «Тому в мене ця звичка залишилася дотепер», — говорить дівчина.
Проте найцікавішим для Ілони, на відміну від відеоігор, завжди було читання. «Я й зараз майже всі гроші витрачаю на книжки, що дуже бентежить моїх батьків», — говорить вона. Ілона дуже любить жанр антиутопії та навіть сама намагалась писати твори на цю тему. «Не програмуванням єдиним», — жартує вона.
Книги, які зачепили
Щоб перемкнутись від дофамінової залежності, яку дає скролінг стрічок соцмереж, Ілона радить читати книги.
Для себе вона обрала кілька, зокрема:
«Моїми словами» (Рут Бейдер Гінзбург) — автобіографія професійної легенди та культурної ікони американського судочинства.
«Дофамінове покоління» (Анна Лембке) — про залежності від вивільнення дофаміну, де авторка на основі реальних випадків людей обґрунтовує, чому сучасним людям так просто стати залежними від чогось.
«Harvard Business Review Project Management Handbook: How to Launch, Lead, and Sponsor Successful Projects» (Antonio Nieto-Rodriguez) — посібник, щоби запускати, керувати та спонсорувати успішні проєкти.
«Мислення швидке й повільне» (Деніел Канеман) — книга, яку визнали бестселером New York Times та Amazon.
«The Hunger Games» (Suzanne Collins) та інші романи із серії «Голодні ігри» — антиутопія та фентезі.
Серія книг про Гаррі Поттера (Дж. К. Ролінг).
Про гроші та розвиток EcoDino
Наразі застосунок є у бета-версії, але його ще не має у вільному доступі. Проте Ілона протестувала EcoDino в одній із львівських шкіл. Застосунком користувались 45 дітей і три вчителі. Дівчина збирала відгуки, а дейту з них використовувала для покращення розробки.
Ілона планує залучити інвестиції, щоб покращити код і залучити спеціалістів, які можуть модифікувати всю архітектуру. За підрахунками дівчини на це потрібно близько $10 000.
Майбутнє застосунку Ілона бачить лише завдяки грантам. «Він має бути безоплатним, як складова необхідної екологічної освіти», — вважає дівчина. Про ймовірну монетизацію Ілона також думає, за її словами, це можуть бути певні PRO-версії або реалізація 3D, але конкретного розвитку в цьому напрямі вона ще не планувала.
Про life-work balance
Попри насичену суспільне та навчальне життя, Ілона встигає й відпочивати, зустрічатись із друзями. Дівчина тричі на тиждень займається пілатесом у студії.
Іншим джерелом натхнення для Ілони стала нова для неї роль менторки — у ролі випускниці МАН вона допомагає юним манівцям засвоювати науку та не втрачати мотивацію.
Про майбутнє
Розповідаючи про плани щодо свого майбутнього, Ілона зазначила, що не бачить себе лише програмістом. «Програмування — це більше про навчання й розуміння основ», — говорить вона. Розвиватись дівчина планує в напрямі менеджменту проєктів. За її словами, у програмування вона також поринає й для цього.
«Бо керувати технічними проєктами без технічної освіти означає, що тебе будуть зневажати всі», — пояснює Ілона.