💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉
Марія БровінськаНавколо IT
8 лютого 2024, 15:06
2024-02-08
Сотні тисяч користувачів соцмереж намагаються зупинити час. Як виник флешмоб «Побачимось у 21», кому він потрібен і чи безпечно викладати свої старі фото
Ви вже знайшли й показали спільноті, як виглядали у 21 рік? Вітаємо! Ви стали частинкою даних, на яких навчатимуть чергову ітерацію ШІ. Але зараз про все по черзі.
Цього тижня історії в Instagram по всьому світу були наповнені ностальгійними знімками юнацького ідеалізму. За словами представника Meta, на якого посилається The New York Times, щонайменше 3,6 млн користувачів поширили свої фото в межах флешмобу.
Першим допис із закликом показати себе у 21 зробив Деміан Рафф, 43-річний працівник Whole Foods з Аризони. 23 січня він поділився фотографією із сімейної подорожі до Мексики, на якій він зображений у крихітному сомбреро і п'є Dos Equis. Фотографію йому надіслала мама. На знімку зафіксували перший раз, коли хлопець після 21-річчя пив пиво разом із мамою.
Ось фото, з якого все починалось.
Рафф створив шаблон історії з фотографією — функцію, яку Instagram запровадив у 2021 році, але розширив у грудні, — і спостерігав за розвитком флешмобу.
«Кількість людей, які писали мені повідомлення та додавали мене в Instagram із нізвідки, як і люди з усього світу, була божевільною», — розповідав Рафф.
Міленіали підхопили гру
Багато з тих, хто взяв участь у фотосесії, є міленіалами — це люди, які росли вже тоді, коли камери мобільних телефонів дозволили легко зафіксувати кожну мить їхнього життя.
Вони також завантажували багато 21-річних себе на фото у Facebook, що дозволяло легко знаходити й витягувати їх у будь-який момент. Для бумерів і представників покоління X фотографії себе 21-річного рідше оцифровують, що ускладнює обмін такими даними. Значній частині представників покоління Z ще не виповнився 21 рік, а тим, кому вже виповнився, не потрібно довго шукати, щоб знайти свої фотографії.
Ось так у 21 виглядав засновник і CEO української IT-компанії MacPaw.
Погляд у минуле є скрізь
Звичайно, вірусний тренд просити людей «долучитися» не є абсолютно органічним. Багато додатків розробляють форми флешмобів, аби стимулювати залученість. Spotify заохочує користувачів ділитися персоналізованим списком на кінець року, в якому вказані пісні, які вони прослухали протягом року. Навіть у додатку «Фотографії» на iPhone є розділ «Для вас», де щодня оновлюються старі фотографії. В Instagram, який, як і Facebook, управляється компанією Meta, не бракує шаблонів історій, які широко поширюються, як, наприклад, «Національний день пари! Опублікуй свою другу половинку».
Сакральні 21
Цього тижня спогад про день сьогоднішній особливо зачепив покоління, яке було першими авторами оригінальних знімків.
Макана Чок, професор комунікацій Сиракузького університету, яка вивчає соціальні медіа, сказала, що люди схильні пам’ятати позитивні спогади зі свого минулого, і зазначила, що 21 рік, зокрема, має культурне значення в Сполучених Штатах, тому що це легальний вік вживання алкоголю.
«Ми схильні згадувати його з любов’ю, як період певної свободи. Можна було пити. Можна було веселитися. Можна було бути з друзями, — каже Чок. ― Ми схильні забувати тривогу, жахливу невпевненість і, можливо, розбите серце та інші речі, які відбувалися в той час. Але ви пам’ятаєте більш позитивні світлі моменти. Тому що у нас був колаген і колінний хрящ».
31-річна Соналі Дасгупта Рахлан опублікувала фото групи шкільних друзів з поїздки до Нью-Йорка. «Як веселу прогулянку вулицею пам’яті, щоб побачити, що ми робили десять років тому»», ― зазначила вона. Пані Рахлан було легко знайти ці фотографії, оскільки вона часто публікувала їх в Інтернеті, і все ще мала доступ до своїх старих акаунтів.
«Зараз ми всі виглядаємо по-іншому, — каже пані Рахлан, науковець з питань даних. ― Ми всі перебуваємо в таких різних життєвих ситуаціях. Але, крім того, на фото, яке я опублікувала, були друзі, з якими я досі спілкуюся. Тож, в певному сенсі, було приємно усвідомлювати, що це друзі, з якими я спілкуюся вже багато років».
Бейлі Карлін, 28-річний консультант з соціальних мереж, опублікував власне фото з вечірки братства з часів свого навчання в SUNY Plattsburgh. На фото він без сорочки й в комбінезоні, з кривою посмішкою і тримає банку в коричневому паперовому пакеті.
«Я думаю, що ми перебуваємо в періоді, коли люди озираються назад, до кращих і безтурботніших часів, і я не можу придумати більш безтурботного часу, ніж 21 рік», — сказав пан Карлін.
«Безтурботне» — так описує цей період свого життя Кет Ґрісанті, 35-річна інженерка із забезпечення якості з Північної Кароліни. Вона поділилася кількома фотографіями з друзями по коледжу з SUNY Albany. За її словами, гортаючи їх, вона згадала, що тоді вона жила у «світі фантазій».
«У 21 рік мені здавалося, що небо — це межа моїх можливостей, — каже пані Ґрісанті. «Я справді вірила, що якщо я думаю, що можу щось зробити, то я можу це зробити. Я сумую за своєю наївністю».
Чи безпечна участь у цій грі для українців?
Багато українців залюбки показують себе в молодому віці, а деякі вважають, що це не звичайний флешмоб, і зазначають, що у такий спосіб різні спецслужби збирають приватну інформацію про користувачів. Саме так вважає ексзаступниця міністра оборони України Ганна Маляр.
«Флешмоб 21, як і всі інші, звісно — це збір приватної інформації. Не завжди заради того, щоб стежити персонально за вами. Це переоцінка потужностей спецслужб і власної значущості для них. Зазвичай, це потрібно розробникам різних програм, технологій дистанційного впливу, для удосконалення маркетингових стратегій та використання в політичних цілях», – зауважила Ганна Маляр.
Втім. є й інша точка зору ― такі активності допомагають розвиватися штучному інтелекту.
«Ми не замислюємося про штучний інтелект, коли викладаємо свої фото у соцмережі. Просто тому, що переважна більшість людей не має уявлення, як відбувається навчання нейромереж, як працюють алгоритми. Ми тільки дивуємося, чому нам одразу вистрибує тематична реклама, варто нам лише подумати про якусь річ. А потім забуваємо. Але штучний інтелект зараз — це не „Скайнет“ із фільму про Термінатора, а те, з чим ми матимемо справ дедалі більше. І захист нашої особистої інформації має нас турбувати сильніше, ніж раніше», — каже експерт із Data Science Євген Галін.
На його думку, викладання особистих фото у відкритий доступ — це не іграшки, не розвага. «Ми не знаємо, хто і з якою метою може їх використовувати. Не сумніваюся, що й у незаконних цілях. І я не розраховував би на сумлінність соцмереж щодо політики конфіденційності. В інтернеті немає нічого особистого. Той же фейсбук вже непогано розпізнає обличчя та відзначає на фотографіях людей», ― каже він.
Навчання ШІ розпізнавати обличчя навіть на поганих чорно-білих фотографіях минулого століття йде семимильними кроками, додає Галін. «У багатьох країнах ідентифікація громадян щодо вуличних камер спостереження вже стоїть чи не рядком у Конституції. І штучний інтелект справно поповнює базу даних мешканців міст, країн та континентів. Адже це так легко, якщо люди самі вносять дані про себе у Всесвітню мережу», ― зазначає він. На думку експерта, публічні особи, які викладають свої фото, цілком можуть бути втягнутими в якусь аферу за допомогою технології «дипфейк»».
Артем Бiденко, експерт з маркетингових та політичних комунікацій, вважає що нічого поганого у флешмобі немає. «Мені здається, якраз в цьому випадку ми перебільшуємо загрозу: більшість фотографій і так люди беруть зі своїх альбомів, а ресурси АІ дозволяють витягувати наші фото без якихось спеціальних тегів. Штучний інтелект взагалі оперує десятками тисяч атрибутів і може підбирати фото за багатьма параметрами, і для цього йому непотрібно створювати окремий сценарій „ось всі ці фото у 21 рік“. Ну і, окрім того, АРІ фейсбуку є закритий, тож всі ці фото може збирати тільки сама Мета. Їм для цього флешмоби непотрібні», ― каже він.
«Будуть брати поки більше областей». «Instавідьма» з Мелітополя переїхала до рф, заробляє на передбаченні прильотів по українських містах і звинувачує ЗСУ
Instagram-«відьма» Альона Лоран, про яку dev.ua писав у листопаді минулого року стосовно судового спору, у який вона втрапила через дописи в соцмережі, тепер заробляє на передбаченні обстрілів українських міст. Щобільше, 33-річна блогерка поширює фейки про ЗСУ та відкрито підтримує російських загарбників.