«Війна забрала в мого покоління 10 років життя». Як вчитись IT зараз та після війни 💻

Ціни на паливо в Україні знову зростуть. Розповідаємо, коли зникне дефіцит, звідки везуть пальне та якими будуть ціни на дизель та бензин

Останніми днями українські водії потерпають від дефіциту бензну в усіх регіонах країни. 29 квітня Кабінет міністрів підвищив торговельну надбавку на дизпаливо та бензини на 40% для запобігання дефіциту на автозаправних станціях. Так, надбавку підвищили для дизельного палива з 5 до 7 грн з урахуванням ПДВ (на 40%) та для бензинів автомобільних з 4,55 до 6,50 грн з урахуванням ПДВ (на 42,8%). Учасники ринку прогнозують, що вартість палива зросте до 43-45 грн за літр. 

dev.ua у короткому розборі розповідає, чому так сталося. 

Залишити коментар
Ціни на паливо в Україні знову зростуть. Розповідаємо, коли зникне дефіцит, звідки везуть пальне та якими будуть ціни на дизель та бензин

Останніми днями українські водії потерпають від дефіциту бензну в усіх регіонах країни. 29 квітня Кабінет міністрів підвищив торговельну надбавку на дизпаливо та бензини на 40% для запобігання дефіциту на автозаправних станціях. Так, надбавку підвищили для дизельного палива з 5 до 7 грн з урахуванням ПДВ (на 40%) та для бензинів автомобільних з 4,55 до 6,50 грн з урахуванням ПДВ (на 42,8%). Учасники ринку прогнозують, що вартість палива зросте до 43-45 грн за літр. 

dev.ua у короткому розборі розповідає, чому так сталося. 

Що передувало

15 березня Верховна Рада скасувала акциз на пальне, а ставку ПДВ знизила з 20% до 7%. Це зроблено було для більшої доступності палива екстреним службам та громадянам. Такі заходи мали б допомогти збільшити імпорт із західної Європи та втримати торгову націнку АЗС на стабільному рівні. 

Можновладці тоді обмежили торгову націнку на паливо — максимально допустима роздрібна вартість залежить від встановленої граничної націнки, яку 23 лютого Кабмін знизив до 4,55 грн/л (було 5 грн) на бензини та 5 грн/л (було 7 грн) — на ДП. 

Дефіцит палива був прогнозованим: з початком війни основні постачальники палива до України — Росія та Білорусь, які поставляли в Україну понад 60% всього палива, — перестали поповнювати запаси палива, а ще російські військові навмисно розтрощили безліч українських нафтобаз. Найбільш шокові та складні березень і початок квітня Україна змогла пройти завдяки Кременчуцькому НПЗ, який після зупинки Шебелинського ГПЗ лишався єдиним працюючим нафтопереробним заводом у країні.

Негативно на ринку позначилася і морська блокада — адже через військові дії порти України заблоковані, завозити паливо морем наразі дуже небезпечно. 

Наразі потрібно імпортувати паливо з альтернативних країн, зокрема, європейських. А європейське паливо дорожче за російське та білоруське.

Чи буде паливо

Чиновники запевняють, що зможуть відновити поставки та забезпечити населення паливом протягом поточного тижня. «Впродовж наступних 7 днів дефіцит буде ліквідований, оскільки оператори мають законтрактовані обсяги на території Західної Європи. І зараз ми вирішуємо питання їх завезення на територію України», — заявила перша віцепрем’єр-міністерка економіки Юлія Свириденко

Наразі альтернативи старим постачальникам Україна вже знайшла — за даними директора консалтингової компанії А-95 Сергія Куюна, поставки, хоч і невеличкі, їдуть з різних куточків світу: від Польщі, Литви, Угорщини та Румунії до Німеччини, США, Нідерландів і Бельгії.

Також, за даними профільного видання enkorr, в Україні відновили роботу так звані міні-НПЗ, які виробляють пальне низької якості. У березні Кабінет міністрів дозволив продавати на заправках пальне класу євро-3 і євро-4, хоча раніше АЗС могли торгувати пальним винятково класу євро-5.

«Останні дні в Україну заїжджає щонайменше 10 000 тонн палива», — розповідав перший заступник міністра економіки Денис Кудін журналу Forbes. За його словами, цього об'єму цілком достатньо, щоб задовольнити попит українців. Як свідчать дані Державної служби статистики, у квітні 2021 року щоденно на АЗС продавалось 14 000 тонн пального, свідчать дані Держстату.

«Ворог розбив частину наших баз збереження пального, тому де-не-де спостерігається дефіцит. Можуть бути логістичні розриви, але ми розуміємо скільки необхідно загалом, і чітко бачимо баланс пального, яке потрібно країні», — заявляв у інтерв’ю НВ прем’єр-міністр Денис Шмигаль.

Проте Сергій Куюн каже, що поставки з ЄС наразі не покривають українські потреби навіть наполовину і називає статистику Мінекономіки завищеною. 

За оцінкою Куюна, з 24 лютого через бойові дії та брак пального кількість автозаправок, що працюють, скоротилася на 70%, попит обвалився на 30%. Він наводить статистику: до війни на українському ринку працювало близько 7500 АЗС, які продавали до 15 млн тонн палива на рік (2 млн тонн — автогаз, 5 млн тонн — бензин, 8 млн тонн — дизель). 

Що кажуть в мережах АЗС

Наразі на АЗС ліміти відпуску пального. Деякі оператори не відпускають паливо в каністри — тільки у баки машин, і то лише по 10-20 літрів. «Це є вимушений крок, і дозволить забезпечити право першочергової пріоритетної заправки авто наших захисників, медиків та інших служб критичної інфраструктури», — зазначають в мережі АЗС WOG.

В мережі АЗС OKKO зазначають, що дефіцит палива пов’язаний з ускладненням логістики зі збільшенням попиту. «Ми не встигаємо завозити пальне так швидко, як це було раніше. Причин багато і всі вони вагомі — через зруйновану інфраструктуру, через складнощі у розширенні географії закупівель», — пояснюють в компанії. Тут переконують, що пальне мчить до нас з Європи, і як тільки прибуде, обмеження по відпуску пального будуть переглянуті та пом’якшені. «А зараз трішки мусимо потерпіти та зрозуміти Адже ми зобов’язані зберігати резерв для військових, медиків, пожежників та інших критичних служб, аби рух не зупинявся. Власне, ліміти існують зараз для того, щоб уникнути ситуації, коли пального не залишиться взагалі, адже, на жаль, якщо не застосувати цей механізм почнеться закупівля великих об'ємів „про запас“, для перепродажу… Встановлення лімітів дозволяє заправитись більшій кількості людей», — сказано в заяві компанії у Facebook. 

У коментарі LIGA.net власник мережі АЗС Prime Дмитро Льоушкін розповідає, що компанія «більше не купує великих об’ємів і не заповнює нафтобази, — таких відчайдухів вже немає. Всі працюють „з коліс“ і возять пальне з Європи». 

У мережі АЗС KLO зазначають, що причиною дефіциту є знищена нафтобаза, неможливість зберігання й доставки великих об’ємів пального та черги на кордонах з Європи. «Нові поставки пального вже в дорозі. Чекаємо на них найближчим часом», — зазначають в компанії.

В мережі UPG переконують, що роблять все можливе, щоб в умовах знищення окупантами української інфраструктури і нафтобаз забезпечувати країну пальним безперебійно. 

Що буде з цінами

Відміна пільгового оподаткування та збільшення торгової націнки очікувано вдарять по гаманцю споживачів. При цьому паливного дефіциту бути не повинно. В уряді кажуть, що подорожчання буде незначним, зокремачерез більшу ціну логістики, складні маршрути та використання кількох видів транспорту. 

За останніми розрахунками Мінекономіки на 22 квітня, середня ціна літра дизпалива становить 33,66 грн, а бензинів — 29,55 грн. Таким чином, з урахуванням максимальної націнки гранична вартість дизпалива не має перевищувати 40,66 грн/л, бензинів — 36,05 грн.

Песимістично налаштовані через історію держрегулювання цін в Нафтогазовій асоціації, яка об'єднує 11 найбільших АЗС в Україні, включно з ОККО, WOG, Socar, KLO. «За таких роздрібних цін, як зараз, і дуже складній логістиці, доставляти з західних країн через всю Україну пальне для АЗС — збитково. Краще його продати оптовим покупцям», — цитує позицію асоціації LIGA.net. Тут неодноразово закликали владу відмовитися від державного регулювання цін на пальне. Проте поки що таких намірів держава не має.

Льоушкін при цьому зазначає, що у регулюванні цін ще була економіка, коли в Україні працювала рівномірна логістика — паливо йшло як з моря, так і з півночі, сходу та заходу. Сьогодні ж, щоб працювати у нуль, дизель має коштувати на стелах від 42 до 43 грн за літр, пояснює він LIGA.net. 

Ще не кінець

Проте є й ще один фактор, який може вплинути на рівень цін на пальне: депутати мають намір скасувати пільгове оподаткування поставок палива. Ініціаторами такого рішення стала група народних депутатів, серед авторів якого є голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетьманцев.

Депутати хочуть вилучити норми щодо зниження з 20% до 7% ставки ПДВ на моторне паливо та встановлення нульового акцизу на бензини, важкі дистиляти та скраплений газ. Такий хід, зокрема, стане у пригоді для державного бюджету, який за час дії пільгового періоду недоотримав 417 млн грн податків.

За оцінками Куюна, після такого кроку вартість палива на АЗС зросте достатньо сильно. «Бензин та дизель подорожчають як мінімум на 10-12 грн/л — до 45 грн/л та 48 грн/л за нинішньої ціни у 34,10 грн/л та 38,7 грн/л відповідно», — зазначає він.

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Українським чоловікам у Telegram пропонують виїхати за кордон за $2000 через будь-який кордон. Кажуть що днями ціна зросте до $3000
Українським чоловікам у Telegram пропонують виїхати за кордон за $2000 через будь-який кордон. Кажуть, що днями ціна зросте до $3000
По темi
Українським чоловікам у Telegram пропонують виїхати за кордон за $2000 через будь-який кордон. Кажуть, що днями ціна зросте до $3000
Компанія Wizz Air відновлює бронювання на рейси з Києва та Одеси до Європи. Придбати квитки можна з липня
Компанія Wizz Air відновлює бронювання на рейси з Києва та Одеси до Європи. Придбати квитки можна з липня
По темi
Компанія Wizz Air відновлює бронювання на рейси з Києва та Одеси до Європи. Придбати квитки можна з липня
Читайте про офіс, де планували прийняти працювати до 30 IT-шників, а виявилось кілька сотень.

Як організувала простір та роботу в Хмельницькому компанія EPAM.

Хочете повідомити важливу новину?
Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання
в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.