Промо на dev.uaГаряченьке
30 листопада 2023, 12:41
2023-11-30
Місце сили: як Райф створив усі умови для роботи навіть у найнеперебачуваніших воєнних реаліях
Зима заступає на своє чергування, а це означає, що невдовзі росіяни зможуть знову спробувати залишити українців без світла. 25 листопада на Київ вже відбулася найбільша атака дронами, коли з боку росії було запущено 75 БПЛА, але завдяки українській ППО вони не долетіли до цілей. Минулого року ракетні обстріли інфраструктури занурили окремі регіони України у кількагодинну темряву. Цьогоріч до ймовірних блекаутів вже підготувалися самі енергетики, заклади громадського харчування, магазини, мобільні оператори, лікарні, навчальні заклади та фінансові установи.
dev.ua поспілкувався з Олексієм Скибою, начальником управління менеджменту інформаційної безпеки Райффайзен Банку про те, чи готова фінансова установа, що обслуговує близько 3 млн клієнтів, до можливої роботи в темряві, чи матимуть люди змогу знімати готівку в банкоматах, та про виклики роботи фінансової системи під час війни.
До блекауту готові
Блекаути наприкінці 2022 року не були несподіваним явищем для банку, каже Скиба. Ще влітку фахівці фінустанови оцінили ризик блекауту як високий, тому завчасно почали підготовку. Ми сформували стратегію, яка успішна спрацювала у 2022 році, та яку також плануємо застосувати й поточної зими, якщо блекаути будуть повторюватися. Стратегія, за словами Скиби, полягає у реалізації декількох напрямів, зокрема:
гарантована робота офісів при блекаутах;
забезпечення працівників спеціальним обладнанням для віддаленої роботи на випадок блекауту;
релокація певних критичних працівників в області, які менше страждають від блекаутів, та за кордон.
Як працює мережа Power Banking у Райфі
Для гарантованої роботи офісів у Райфі провели ревізію забезпечення альтернативними джерелами живлення офісів. Зокрема, встановили генератори, там де їх не вистачало, сформували достатній запас палива ― на строк до 3-х днів, провели тестування працездатності генераторів з різними навантаженнями.
«До речі, закупівлю і встановлення генераторів для відділень ми почали ще до того як НБУ видав рекомендації, а пізніше і вимоги, щодо підготовки банків до блекаутів. Ще у 2022 році було вирішено низку зрозумілих, але складних для великого банку з розгалуженою мережею відділень операційних проблем», ― розповідає Скиба. Зокрема йдеться про те, як кожного дня вмикати генератори на відділеннях, як доставляти паливо, обслуговувати альтернативні джерела електроенергії. На сьогодні, розповідає Олексій, в мережу PowerBanking входить 150 з більше ніж 300 відділень Райффайзен Банка, водночас, що згідно з вимогами НБУ достатньо обладнати лише 35% додатковими системами живлення.
Також для інкасаторської служби банку закупили потужні зарядні станції. Це дозволило проводити інкасацію банкомата, коли місце, де він розташований, не має електроживлення.
Пріоритетний ремоут для критичних працівників
Щоб максимально підстрахуватися для роботи без централізованого енергопостачання, у Райфі впровадили певну пріоритетність відвідування офісу працівниками. «Ще з часів Covid значна частина працівників Центрального офісу Банку працює віддалено. У межах процесів безперервності бізнесу ми визначили критичні процеси, критичних працівників, які реалізують ці процеси, і встановили простий регламент — у випадку блекауту пріоритетне робоче місце надається саме критичним працівникам», ― розповідає Скиба.
Паралельно фахівці Райфу проаналізували можливості роботи працівників під час глибоких блекаутів у віддаленому режимі. Так, серед працівників визначили таких, що мають оптоволоконне підключення до інтернету, і закупили для них зарядні станції необхідної потужності, аби вони могли працювати автономно кілька днів.
Позачерговий релокейт
Співробітників Райфу, які підтримують надкритичні процеси банку (тобто процеси, які не можуть бути зупинені навіть на хвилини) відправили у почергове відрядження за кордон і в інші регіони України. Оскільки в інших областях забезпечення електроенергією було краще, ніж в Києві, така стратегія виявилася вірною ― задум працював. Банк не мав простою жодного критичного процесу внаслідок тимчасового відключення електропостачання.
Не без факапів
Олексій запевняє, що Райф гідно зміг впоратися з викликами блекауту 2022 року, про що свідчать операційні метрики та факт того, що надання банківських послуг залишались на дуже високому рівні навіть при тривалій відсутності електроживлення. Проте, це не означає, що все було ідеально, і немає кроків для підсилення стійкості банку до блекауту, додає він.
Однією з найбільших перешкод для забезпечення 100% послуг є канали зв’язку. «Комунікаційні провайдери провели та продовжують проводити величезну роботу з забезпечення ключових вузлів зв’язку відмовостійкими рішеннями, проте це значні капітальні інвестиції та значні зусилля по побудові мало не з нуля таких вузлів. Банк також не стоїть осторонь цих процесів та інвестує в подібні проєкти, оскільки цими ж каналами користуються підприємства та фізичні особи», ― розповідає Скиба.
Другою проблемою стає ресурс роботи обладнання, яке забезпечує альтернативне живлення, наприклад генераторів. «Всім відомо, що будь-які батареї негативно реагують на величезну кількість циклів розрядів в нуль, тому під час інтенсивної експлуатації незначна кількість обладнання виходила з ладу, і її заміна тривала певний час. У зв’язку з цим Райф сформував підмінний фонд для термінової заміни такого обладнання там, де це буде необхідно, і в терміни, які рахуються хвилинами/годинами, а не тижнями/місяцями», ― ділиться досвідом начальник управління менеджменту інформаційної безпеки Райффайзен Банку.
Третім викликом для фінустанови стала доступність POS-термінальної та банкоматної мережі, адже це віддалено встановлене обладнання в багатьох торговельних підприємствах по всіх містах і селищах України.
За його словами, багато терміналів та банкоматів використовували тільки один канал зв’язку ― переважно мобільний інтернет, іноді ethernet, що впливало на доволі тривалу недоступність терміналів та банкоматів. Саме з цієї причини Райф ще з 2022 року спільно з торговельними підприємствами почав кампанію з забезпечення альтернативним живленням терміналів і банкоматів та підключення двох каналів (мобільного та наземного) для протидії блекаутам.
Готівка на касі
Бізнес банку спільно з мережами великих ритейлерів ще від початку повномасштабної війни продовжує надавати послугу готівка на касі магазину, яка дає змогу зняти готівку прям під час розрахунку за товари/послуги. Банкоматна мережа усіх банків найбільше страждає під час глибоких блекаутів, тому ця послуга стала в пригоді багатьом клієнтам.
Starlink всемогутній та екологічне альтернативне живлення
Окремо Скиба виділяє заслугу Ілона Маска в частині надання українцям доступу до Starlink.
За словами Олексія, окрім цього, банк активно долучився до ініціативи використання екологічних промислових рішень з забезпечення альтернативними джерелами живлення деяких відділень. «Ці рішення дозволяють не використовувати дизель-генератори, які не тільки шкодять екології через викиди, а і створюють значний дискомфорт для людей, які проживають поруч з відділеннями. Такі рішення є повністю автономними та не вимагають тримати запаси палива, робити дозаправлення, навчати співробітників правил поводження з небезпечною технікою і найголовніше стійкі до інтенсивних циклів розрядів/зарядів», ― розповідає він. На сьогодні вже 10 відділень обладнанні такими системами автономного живлення.
А як щодо зими 2023/2024
У поточному році Райф планує діяти вже по накатаній схемі минулого року. «Підготовка до можливих перебоїв зі світлом взимку 2023/2024 років почалась також завчасно та очікувано тривала значно простіше, оскільки алгоритми дій і порядок їхнього застосування кардинально не змінився. Та база, яка була створена у 2022 році, продовжує ефективно діяти, але додатково ми інвестували у закупівлі генераторів, зарядних станцій тощо. Наприклад, ми сформулювали достатній резервний фонд генераторів, які будуть використовуватися на випадок виходу з ладу генератора на відділенні», ― розповів Скиба.
Найголовнішим аспектом для Райфу, за його словами, є готовність співробітників до непередбачуваних ситуацій. «Вони мають необхідний досвід експлуатації необхідного їм обладнання, починаючи від дизель-генераторів і закінчуючи павербанками», ― зазначає Олексій.
Втім, уточнює Скиба, для різних фінустанов набори рішень можуть сильно відрізнятися в залежності від моделі роботи банку та розвитку процесів безперервності бізнесу в цілому.
Проте, пріоритетом, за словами Олексія, є люди, бо тільки їхня готовність надавати послуги клієнтам в непередбачуваних ситуаціях, як от блекаут, їхні знання та вміння діяти, і періодичні тренування щодо порядку дій дають змогу бути впевненими у завтрашньому дні.
Технічні аспекти, звичайно, є важливими та необхідними, зазначає начальник управління менеджменту інформаційної безпеки Райффайзен Банку, проте це не працює, коли працівники не підготовлені до відповідних кризових явищ.
Стало у пригоді
Те, що додаткова підготовка до зими вже принесла користь, стала ситуація із негодою в Одеській області, через штормові вітри, хуртовини, великий сніг, 26 листопада 2023 року без енергопостачання залишилися близько 180 населених пунктів. Відповідно, там перестало працювати водо- та теплопостачання. Заздалегідь облаштовані відділення розпочали роботу зранку відповідно до графіка роботи. І хоча відділення банку не можуть бути облаштовані як пункти обігріву, все одно вони змогли прийняти деяку кількість клієнтів, які могли там обігрітися, скористатися інтернетом, підзарядити пристрої.
Площа відділень та їхнє планування не дозволяють розмістити усіх охочих, проте співробітники банку завжди намагаються докласти максимум зусиль, щоб допомогти людям, навіть не маючи достатніх ресурсів для цього.