«Війна забрала в мого покоління 10 років життя». Як вчитись IT зараз та після війни 💻

«В рф сказали, що я – нацик». Як український OneBox покинув ринок агресора і чим живе сьогодні

Максим Мирошниченко — CEO української компанії OneBox — CRM–платформи для бізнесу. З початком війни проти рф, сервіс почав набирати популярність як заміна ворожому ПЗ. Як компанія попрощалася з російськими клієнтами і розвивається далі, читайте в нашому матеріалі.

Залишити коментар
«В рф сказали, що я – нацик». Як український OneBox покинув ринок агресора і чим живе сьогодні

Максим Мирошниченко — CEO української компанії OneBox — CRM–платформи для бізнесу. З початком війни проти рф, сервіс почав набирати популярність як заміна ворожому ПЗ. Як компанія попрощалася з російськими клієнтами і розвивається далі, читайте в нашому матеріалі.

Про заснування OneBox

Чіткої дати заснування OneBox немає. З 2006 року існує компанія WebProduction. Ми займалися розробкою сайтів, потім розробкою інтернет–магазинів. Зробили свій «двіжок» для інтернет–магазина, вдосконалювали адмінку тощо. 

«В якийсь момент я зрозумів, що це більше не потрібно називати інтернет–магазином. Тому що таких розробників тоді було більше тисячі лише в самому Києві. Як правило, це були студенти, які працювали за $300–$500».

Фото — Facebook

До того ж інтернет-магазин — це історія про користувача. Сайт завжди хочуть «допилювати», щоб було щось індивідуальне. Ми почали відходити від інтернет-магазину. В той час якраз набирали популярність CRM–системи. В якийсь момент ми працювали й над сайтами, і над CRM. 

«Я зрозумів, що найбільші гроші можна заробити на ліцензіях від продажу CRM–системи. Тому що це не інтернет–магазини, коли постійно „прилітають“ додаткові побажання клієнта і ти платиш розробникам, а сам на цьому нічого не заробиш».

Ми залишили лише адмінку, назвали її OneBox і почали розвиватися в сфері автоматизації й обліку. Як правило, коли малий і середній бізнес приходить з запитом, то він цікавиться що ми можемо зробити для нього. В той час як для інтернет–магазину це історія, коли потрібно слухати замовника і думати як це зробити. Розробка CRM–рішень — завдання складніше та цікавіше, і за нього більше платять. 

Фото — Facebook

«До війни розробникам інтернет–магазинів платили $15–$20/год. Для CRM–системи година роботи середнього–топового спеціаліста починається з $30».

Зараз ми маємо клієнтів, які платять $75/год. Важливо розуміти, що розробка інтернет-магазину зазвичай відбувається з нуля — дизайн, html–розмітка тощо. Це займає чимало часу. В OneBox інша історія. Приходить замовник і каже, що йому потрібен екран зі списком клієнтів і щоб можна було бачити список платежів та менеджер міг їх проводити. Ця робота займає 15 хвилин. Ви отримаєте результат швидше, ніж ви доїдете додому.

Про зруйнований будинок і компанію сьогодні

Я народився в Чернігові і жив там до 25 років. Потім купив земельну ділянку і переїхав під Київ. Мій дім знаходився в трикутнику Буча–Ірпінь–Гостомель. Після приходу російських військ від нього залишилася лише «коробка», ремонту мінімум на $70 000. 

«Те, що я побачив в Ірпені, для мене рівноцінно концтабору „Освенцим“. Я бачив на фото тіла людей, яких знав особисто. Особисто я не уявляю як там можна жити. Хочу побудувати новий будинок в іншому місті, а цей відбудувати й здавати в оренду чи продати». 

Основний офіс розробки OneBox знаходиться в Чернігові, він не постраждав. Команда менеджерів і я завжди знаходилася в Києві, у нас офіс в Unit.City. Частина наших людей працювала в Чернігові, частина — в столиці.

Фото — Facebook

За нашою юридичною особою працює 5 людей. Але у нас є компанії-партнери. Наприклад, OneBox Dev. Це окрема компанія, яка мені не підпорядковується. Вона має окремого власника, який наймає програмістів. І таких компаній-партнерів не одна. Тому якщо взяти всіх їхніх працівників, то в Україні це буде близько 150 спеціалістів. 

«У OneBox на початок війни близько $25 000–$30 000 обороту на місяць було від „хмарного“ сервісу і близько $100 000 на місяць — від ліцензій».

Сьогодні ми ще продаємо ліцензії — вони дорожчі і ми на них більше заробляємо. Але намагаємося відходити від цього. Тому що я не вірю, що ця модель може існувати, скажімо, у 2025 році. Компанія поступово переходить в «хмарні сервіси». 

Ось як це відбувається. Клієнт заходить на сайт — натискає «встановити OneBox» — ми автоматично розгортаємо два сервери — в Німеччині і Фінляндії та синхронізуємо їх. Щодня робимо бекапи в 3 різні країни в режимі реального часу. Клієнт може обрати потрібну дату бекапу і розгорнути її якщо щось пішло не так. 

«Цю інфраструктуру неможливо повторити іншій компаній. На це рішення я витратив близько $500 000».

Про бізнес під час війни

Якщо взяти в середньому, то у нас було 11 користувачів на компанію. Є маленькі бізнеси, які мають 1–3 користувачів, є великі, у яких тисячі. Але якщо в середньому поділити кількість наших ліцензій на кількість клієнтів, то отримаємо цифру 11. Зараз ця цифра становить 5. 

«Ми не скоротили жодну людину. Я був змушений „підрізати“ зарплатню, але і обсяг роботи скоротився».

Наприклад, наша бухгалтерка отримувала 17 000 гривень/місяць, а зараз отримує 14 000 грн/місяць. Але всі продовжують працювати. 

Ми ще рахуємо, але на сьогодні приблизно втратили від 50% до 70% обороту, з яких 25% — рф, яку я відключив, а все інше — Україна. Були клієнти, які відразу сказали «нам кінець», а через 2 тижні повернулися і ми відновили співпрацю. OneBox мав 30%–35% прибутку на місяць і ці гроші йшли на реінвестицію.

Фото — Facebook

«Зараз у нас немає проблем з клієнтами. До того ж ми надаємо свою систему безкоштовно волонтерам і міським радам, які до нас звертаються».

З початку війни вже безкоштовно автоматизували близько 20–30 волонтерських центрів. І зараз з’являється багато клієнтів — пишуть сотні листів на день. Вони хочуть перейти з систем Бітрікс і 1С, шукаючи альтернативу. Але потрібно розуміти, що у цьому бізнесі середній час укладення договору — три роки. Це бізнес в довгу, оскільки підприємцю потрібно зрозуміти як саме він хоче автоматизувати процеси.

Фото — Facebook

«Є ті, хто купують нашу систему відразу. Але з такими домовленостями буде конфлікт. Ми вже мали близько 70 подібних історій, які завершувалися судом».

Зараз у нас в Україні працює 8 активних партнерів, які консультують щодо переходу від конкурентів на OneBox. Серед українських конкурентів існує CRM–система Creatio від IT–компанії Terrasoft. Але у них великі клієнти, наприклад, банки. Наші клієнти — це малий і середній бізнес. Ми також маємо великих клієнтів, але не полюємо на них цілеспрямовано: у нас 90% — це малі компанії, 9% — середні, 1% — великі.

Про те, як відкликав ліцензію з рф

Я відкликав ліцензію з рф 25 лютого. Була б моя воля і час, зробив би це 24 лютого. Це стосується не лише клієнтів з росії, але і партнерів-інтеграторів. Їх було близько 20. Теоретично вони можуть заходити на свої сервери і якось там розбиратися з кодом, намагатися зрозуміти де знаходиться сервер з ліцензією і якось його вимкнути. Але це дуже непросто і завдає багато клопоту. Оновлення не приходять і через пів року їм кінець.

«Фідбек з їхнього боку був типовим. Сказали, що я — нацик» (сміється).

Фото — Facebook

У OneBox загалом близько 4 500 клієнтів. Це ті, хто або заплатили за CRM–систему один раз, або платять певну суму на місяць/рік чи знаходяться у нас в хмарних сховищах. Реально активних — близько 3 500 клієнтів: хтось закривається, хто «відвалюється», дехто рідко користується. З них близько 700 — це була росія. 

«Коли я „відрубив“ рф, то втратив близько 25–30% щомісячного обороту. Ми спочатку відкликали просто ліцензії. А десь через місяць я почав видаляти дані всередині CRM».

Апдейт по «Бітрікс24». Не закривається але скорочує штат
Апдейт по «Бітрікс24». Не закривається, але скорочує штат
По темi
Апдейт по «Бітрікс24». Не закривається, але скорочує штат

Про російську Бітрікс і ринок CRM–систем

Вони починали з конструктора сайту, потім його продали. Далі робили корпоративний портал, який купили в російської компанії amoCRM. Трохи його переробили під CRM–систему і почали її піарити. Останні версії Бітрікс і справді схожі на CRM. Але весь ринок виглядає не так, як всім здається. 

«Коли людина купує собі CRM–систему, це значить, що вона на даному етапі не знає як у неї влаштований облік. Зачасту невеликі бізнеси мають бухгалтера з програмою 1С, але що там відбувається всередині — не розуміють».

Фото — Facebook

Тому що у нас не викладають подібні речі у звичайних університетах. Вони є, наприклад, на курсі MBA. Потім програмісти йдуть писати бізнес-софт і виходить «велосипед з костилями» (сміється). Так з’явився і Бітрікс, і OneBox, і будь-яке популярне ПЗ цього роду. Його спочатку написали, а вже потім адаптували під реалії ринку і те, що хочуть люди. 

«Сьогодні ринок корпоративного софту в Україні та росії нагадує щось на зразок розробки web-сайтів. Всі хочуть софт, і ніхто не хоче розбиратися як влаштований акаунтинг в залежності від того, чим займається фірма — це послуги, товари чи змішаний вид».

Про переваги OneBox над Бітрікс

Якщо взяти Бітрікс, то ваші дані будуть змішані з даними інших клієнтів. Фактично, вони знаходитимуться в одній базі. В OneBox під кожного клієнта виділяються два окремі сервери. 

«Якщо ви зараз зайдете на наш сайт і натиснете „встановлення“, то ми вам за 30 секунд розгорнемо 2 сервери. І до ваших даних взагалі ніхто не зможе дістатися».

Фото — Facebook

Інша перевага OneBox — це функціональність. У нас її, напевно, більше, ніж в інших популярних CRM–системах на ринку. Це історія не лише про маленьку «фічу», але взагалі про можливості. Наприклад, у нас можна налаштовувати весь інтерфейс будь-якої сторінки. 

«Ми як Tilda для бізнесу. Такого не було ніде. Щоправда кілька місяців тому Creatio від компанії Terrasoft повторили наше рішення. Але вони це визнали. Я добре знайомий з їхньою командою».

OneBox робить під замовника на своєму конструкторі те, що йому потрібно. А не як Бітрікс — «ось бери і їб*сь з цим як хочеш».

Про німецьку SAP і її «вихід» з російського ринку

Стандарти акаунтингу створила німецька компанія SAP. Ідею OneBox ми придумали самі. Але те, як влаштований фінансовий і складський обліки в нашій системі, запозичили в неї. 

«SAP — це конструктор. Коли ви його встановлюєте, в ньому немає взагалі нічого. SAP, OneBox і 1С порожні під час інсталяції».

А потім конкретну кнопку кожного екрану ти перетягуєш і визначаєш де вона буде і за що відповідатиме. Це такий порожній лист з великою базою компонентів для створення екранів. Ось як працює софт німецької компанії. Він встановлюється на сервери замовинка. Потім замовник наймає системного інтегратора, який слухає замовника і створює інтерфейси. Те саме у OneBox і 1с.

«Тому коли кажуть „вимкніть SAP“, це неможливо. Так як сервера знаходяться в росії. Програму можна не оновлювати чи, якщо є доступ до серверів, щось вимкнути».

SAP обслуговують внутрішні, російські компанії. Вони намагаються зробити так, щоб внутрішній інтегратор вивчив SAP як мову програмуванню і працював з нею далі.

Німецька компанія заробляє на ліцензіях. Її софт встановили, а далі хай хоч «трава горить». Це загальна модель для подібних бізнесів, яка має побічний ефект. Якщо в системі щось не працює, то інтегратор буде говорити замовнику, що винний той, хто продав ліцензію. Теоретично SAP може відкликати свою ліцензію. 

Щодо «хмарних» технологій. Загалом спочатку вони були недопрацьовані, а потім стали дуже дорогі. Лише за останні 2–3 роки «хмара» стала доступна більшості компаніям за ціною і технологічними можливостями. Тому модель бізнесу SAP, Microsoft, OneBox та інших компаній влаштована так, що вони продавали продукт і встановлювали його на сервери замовника. І лише останні 3–4 роки почали додавати «хмарні» рішення.

Компанія не зароблятиме від цього більше, тому що вона буде витрачати гроші на аренду «хмари». Я можу помилятися, але якщо взяти SAP, то у них, умовно, 90% — це ліцензії, а 10% — це «хмара». 

SAP продовжує працювати в росії і все ще думає як піти з цього ринку
SAP продовжує працювати в росії і все ще думає, як піти з цього ринку
По темi
SAP продовжує працювати в росії і все ще думає, як піти з цього ринку
Яким російським ПЗ користуються в Україні та чим його замінити. Дослідження
Яким російським ПЗ користуються в Україні та чим його замінити. Дослідження
По темi
Яким російським ПЗ користуються в Україні та чим його замінити. Дослідження
SAP відкрив вакансії для українських біженців. Кого шукають
SAP відкрив вакансії для українських біженців. Кого шукають
По темi
SAP відкрив вакансії для українських біженців. Кого шукають
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте про офіс, де планували прийняти працювати до 30 IT-шників, а виявилось кілька сотень.

Як організувала простір та роботу в Хмельницькому компанія EPAM.

Читайте також
SAP продовжує працювати в росії і все ще думає, як піти з цього ринку
SAP продовжує працювати в росії і все ще думає, як піти з цього ринку
SAP продовжує працювати в росії і все ще думає, як піти з цього ринку
SAP відкрив вакансії для українських біженців. Кого шукають
SAP відкрив вакансії для українських біженців. Кого шукають
SAP відкрив вакансії для українських біженців. Кого шукають
Компанія «Бітрікс24» закривається в Україні. Причина – війна
Компанія «Бітрікс24» закривається в Україні. Причина – війна
Компанія «Бітрікс24» закривається в Україні. Причина – війна
Microsoft продовжує вести бізнес в рф, SAP надає в росії «життєво важливі» послуги
Microsoft продовжує вести бізнес в рф, SAP надає в росії «життєво важливі» послуги
Microsoft продовжує вести бізнес в рф, SAP надає в росії «життєво важливі» послуги

Хочете повідомити важливу новину?
Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання
в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.