💰🚀 USDT, BTC, ETH - це все просто купляється в Trustee Plus в пару кліків. Встановлюй 👉

Як працює мозок YASNO. Історія про оптимізацію білінгових процесів, клієнтський сервіс та екстрену міграцію у хмару 

Щомісяця кияни, мешканці Дніпропетровщини та Донеччини, а також бізнеси по всій Україні отримують платіжки від YASNO за електроенергію чи газ, що споживають в процесі життєдіяльності. І зазвичай цифри, зазначені у них, мало що говорять користувачам. Та насправді, аби дістати ці цифри, у білінговому центрі YASNO працюють десятки висококваліфікованих спеціалістів, які намагаються налаштувати систему обліку споживання так, аби у споживачів не виникало запитань до оператора, а бізнес працював чітко, як годинник. Цей підрозділ у компанії жартома називають «мозком» YASNO, адже правильно налаштовані білінгові системи суттєво спрощують процес обліку спожитих ресурсів та мінімізують втручання сюди людини. 

Залишити коментар
Як працює мозок YASNO. Історія про оптимізацію білінгових процесів, клієнтський сервіс та екстрену міграцію у хмару 

Щомісяця кияни, мешканці Дніпропетровщини та Донеччини, а також бізнеси по всій Україні отримують платіжки від YASNO за електроенергію чи газ, що споживають в процесі життєдіяльності. І зазвичай цифри, зазначені у них, мало що говорять користувачам. Та насправді, аби дістати ці цифри, у білінговому центрі YASNO працюють десятки висококваліфікованих спеціалістів, які намагаються налаштувати систему обліку споживання так, аби у споживачів не виникало запитань до оператора, а бізнес працював чітко, як годинник. Цей підрозділ у компанії жартома називають «мозком» YASNO, адже правильно налаштовані білінгові системи суттєво спрощують процес обліку спожитих ресурсів та мінімізують втручання сюди людини. 

dev.ua розповідає, як найбільший постачальник електроенергії, газу та енергоефективних рішень в Україні компанія YASNO розвиває «мозок» бізнесу, хто там працює та що роблять залучені до побудови білінгових систем фахівці. 

Білінг як король обліку

Білінгові системи давно не просто ведуть баланс клієнта і виставляють рахунки. Вони глибоко інтегровані в бізнес: забезпечують контроль трафіку, керують процедурою надання доступу до послуг, надають клієнту звіт про витрати в різних розрізах — за місяць, за рік, з моменту останнього платежу. До того ж білінгова система, як правило, повинна підтримувати баланси користувача.

Білінгова система несе для компанії і для клієнта чотири цінності: rating, charging, invoice (billing), payment process. Це основні задачі білінгової системи, яка розраховує клієнта, виставляє йому рахунки і обробляє всі його платежі. Система фактично управляє життєвим циклом клієнта. 

Як б’ється серце YASNO

Білінгова система — це ядро YASNO, яке повністю управляє основними задачами по клієнтському обслуговуванню. Основні задачі компанії — це правильно розрахувати клієнта, виставити йому інвойси, опрацювати його оплати і надати зручний сервіс. Для виконання сервісного завдання в компанії створили вебзастосунок, який дозволяє клієнту в одне вікно передати потрібні дані, а далі вже «мозок», тобто білінг, зробить магію з цифрами.

Білінгова система YASNO будувалась фактично з нуля, розповідає Руслан Степанченко, керівник відділу з розвитку білінгових систем компанії YASNO. Він прийшов у компанію чотири роки тому, коли ДТЕК запустив новий енергетичний бренд YASNO. І саме задачі з розвитку білінгових систем привабили фахівця, який, до цього протягом 15 років розвивав цей напрям у телеком-компаніях.

Руслан Степанченко, керівник відділу з розвитку білінгових систем компанії YASNO.

«Останні 10 років я працював в Lifecell на позиції Senior Configuration Engineer, тобто я пройшов шлях від біллінг-шифта, це моніторингова команда, до девелопера сіньор- рівня, який працював безпосередньо з білінговою системою», ― розповідає Руслан.

Його відділ в YASNO нині виконує три основні функції: бізнес-системний аналіз, конфігурація та девелопмент, а також моніторинг системи. 

«Це дуже цікава і складна задача — працювати з клієнтом так, щоб він навіть не помічав, що відбувається. Нам потрібно нараховувати, розраховувати, передавати, оперувати великими обсягами інформації. І все це робиться водночас із даними 3,5 млн клієнтів у Києві, Дніпрі чи на Донеччині, які користуються електроенергією, газом та іншими послугами від YASNO. Опрацювання транзакцій у режимі реального часу — це справжній виклик», — говорить Руслан.

Та на початку роботи — з часу появи бренду YASNO 2019 року — у команди були інші задачі. Історично постачальники, які працюють під брендом, працювали лише з електроенергією, а отже необхідно було запускати новий сервіс, для постачання послуги з газопостачання. 

«Наразі ж у компанії працює дев’ять білінгових систем ― під кожен продукт, сегмент клієнтів та регіон. Розвиває та оновлює ці системи саме білінговий відділ. За 2,5 роки роботи над розвитком білінгової системи команді вдалося оптимізувати роботу основних компонент і побудувати процес розробки функціональності, завдяки якому підвищився такий показник як time to market, цінний і для бізнесу, і для клієнтів YASNO», — згадує Руслан. 

Далі був цілий кошик планів, проте події лютого 2022 перенесли їх на невизначений строк.

Воєнні рейки

Повномасштабне вторгнення внесло у плани бізнесу корективи і оптимізаційна задача змінилась ургентною міграційною. 

«YASNO — це, по суті, віртуальна компанія, всі наші „активи“ — це диджитал. Тому основним завданням до і під час повномасштабного вторгнення було зберегти поточні наші системи, зберегти клієнтські дані, і зробити сервіс YASNO доступним цілодобово, незважаючи ні на що», ― розповідає Руслан. Тому четверо фахівців білінгового підрозділу YASNO синхронізовано із командою IT-інфраструктури усього за місяць перенесли все з фізичних серверів у хмару. 

Найбільшим челенджем у процесі збереження інфраструктури він називає regression testing. Фахівцям потрібно було зробити регрес-перевірку по всіх основних функціях кожного білінгу, щоб зрозуміти, що сервіс піднявся.

«Для нас був великий челлендж — щоб у короткий час не пропав той сервіс, не зникли платежі, білінг працював. Ми робили регрешен по кожному вузлу», ― розповідає Руслан Степанченко.

Довгі виснажливі години роботи, фактично цілодобової праці, дали результат ― усі дані було успішно перенесено, система працювала ― білінговий підрозділ фактично зробив два кроки наперед за неймовірно короткий час так, аби бізнес не відчув, що щось відбувалось взагалі.

Більше того ― фахівці змогли додати у сервіси YASNO додаткові опції ― можливість донатити, а платежі невпинно опрацьовувались завдяки системі моніторингу платежів, яку Руслан створив разом із колегою у найскрутніші часи.

«Payment Check — це дуже велика наша розробка. Ми підняли систему моніторингу платежів фактично удвох із колегою. На основі системи ми змогли писати Python-скрипти, і таким чином моніторити інфраструктуру наших фінансових партнерів. Плюс ми почали моніторити сайти й особисті кабінети. Тобто ми зробили все, щоб наш фронт, який для клієнта є головним, працював», ― ділиться Руслан.

Нові виклики

Коли стало зрозуміло, що ситуація стабілізована, бізнес YASNO повернувся до своєї основної цілі — експансії на ринку електроенергії та газу в Україні. 

Перед фахівцями відділу білінгових систем постала нова задача ― об’єднання наявних 9 білінгів у єдину уніфіковану систему. Таким чином, розповідає Руслан, компанія мала б змогу значно скоротити операційні витрати, а система білінгу стане прозорішою. А у фахівців вивільнився б ресурс на обслуговування системи та розвиток білінгу як продукту.

Близько року тому до цієї задачі таки повернулися. «Нам потрібна більш модернова білінгова система, яка покриває два сервіси — газ та електроенергію — та три регіони в одній, плюс має можливість автоматизувати бізнес-процеси», ― пояснює Руслан. І врешті команда стартувала проєкт впровадження уніфікованої білінгової системи для бізнесу.

Головна ціль фахівців — позбавитись від моноліта. Компанії нині потрібна більш гнучка система, яка побудована на мікросервісній архітектурі. Ще одна перевага нового підходу ― уніфікований конвергент, коли система має обслуговувати мільйони клієнтів будь-якого сегмента, що є користувачам будь-якого продукту YASNO. Ще одна задача, яку мають вирішити айтівці у білінгу YASNO ― оптимізація бізнес-процесів, а саме ― розрахунків, при обслуговуванні клієнтів. Загалом же компанія прагне зменшити кількість звернень клієнтів за помилкових нарахувань. 

«Тобто, ми оптимізуємо сам процес розрахунку, він проходить без людського фактора. Запускаємо два сервіси в одній системі — газ і електрика, накопичуючи свою експертизу в одній системі, і відмовляємося від ручної роботи. Ми працюємо над спрощенням та автоматизацією бізнес-процесів із використанням BPM-платформи Camunda», ― пояснює Руслан.

Наразі йде погодження архітектури рішень для нової системи, і десь у січні наступного року айтівці білінгового підрозділу YASNO планують представити новий сервіс для бізнесу. Фахівці очікують, що новий сервіс суттєво зменшить кількість звернень клієнтів до підтримки завдяки оптимізації процесу розрахунків клієнта. 

«Загалом клієнт виглядає „божественним“ образом у нашій системі, тому що фізично його немає, але все робиться для нього. Найголовніше — клієнт має отримати сервіс із чіткими нарахуваннями, актуальними даними і ріал-тайм оплатами. Для нас це найкращий показник якості роботи», — підсумовує Руслан.

Купа роботи

Нині у відділі Руслана працює 12 фахівців, але для досягнення поставлених цілей у білінговому відділі YASNO шукають і нових колег. 

«Перше, що потрібно розуміти людям, які роздумують, чи потрібно іти до нас — це те, що ми не динозаври, — сміється Руслан. — Так, енергетика створила собі певний стереотип, але ми готові його руйнувати та формувати новий образ нормальної дружньої компанії».

 Задачі та продукти, які реалізує YASNO, є цілком сучасними. У розвитку та підходах бренд орієнтується на європейські системи, а інколи — їх перевершує.

«Ми плануємо розвивати внутрішню експертизу з девелопменту, це Java Stack. І найближчим часом ми будемо шукати людину, яка знає Core Java», ― каже Руслан.

Паралельно в YASNO розвивають експертизу по базах даних і шукають DBI-адміністратора, чотирьох людей в команду моніторингу, які будуть займатися траблшутінгом. 

Руслан наголошує: «Ми в основному шукаємо мідлів, але у нас є сеньйорна вакансія, яку ми ще не закрили ― потрібен Team Lead». 

Наразі у YASNO відкриті 4 IT-вакансії. Подавайтеся! 

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.