💰🚀 USDT, BTC, ETH - це все просто купляється в Trustee Plus в пару кліків. Встановлюй 👉
Олексій ДзюбаСтартап
8 грудня 2023, 12:24
2023-12-08
Революція у сфері екопакування. Інтерв'ю з керівницею «Стартапу року» S.Lab, який також перемін на IT Arena
Серед 15 найкращих українських стартапів Фонд розвитку інновацій обрав «Стартап року», яким у 2023 році стала компанія S.lab, що займається виготовленням екопакування і має для цього власноруч придуману інноваційну технологію.
Крім цієї відзнаки, стартап S.Lab став переможцем цьогорічної конференції IT Arena та отримав $210 000 інвестицій під час конференції.
З цього приводу ми вирішили нагадати, що розповідала dev.ua співзасновниця та CEO S.Lab Юлія Бялецька про нові інвестиції, запуск техлінії та світову експансію.
До інвестицій, які ми отримали на IT Arena, ми вже залучили 400 000 євро. Одним із таких інвесторів на початку 2022-го року став європейський акселератор Startup Wise Guys. Це була акселераційна тримісячна програма, чотири тижні з якої провели в Копенгагені, досліджуючи місцевий ринок і спілкуючись з потенційними клієнтами — виробниками пива та риби. Це великі компанії, за допомогою яких ми змогли отримати чимало інсайтів.
Восени 2022 ми зробили soft launch першого раунду із залучення інвестицій. Тоді розпочалася моя подорож різними конференціями та тематичними івентами. Ми пройшли акселерацію Techstars — найбільшого інвестора на ранніх стадіях. Від них ми отримали $120 000.
Щодо IT Arena, то, звичайно, організаторами була озвучена можливість залучити інвестиції серед інвесторів, що брали участь у конференції. І також організатори startup track тісно працювали з фондами та під час підготовки інвестори вже провели свій due diligence та знали досить багато інформації про стартапи учасників.
Нам звичайно приємно залучити інвестиції в межах IT Arena, та ми розуміємо, що це результат тієї роботи, яку ми провели раніше. Наприклад в ZAS Ventures (вклав $100 000 — ред.) сказали, що ми були в їхньому pipeline близько 6 місяців і вони вже слідкували за нашими результатами. Це такий лайфхак для стартапів: «венчури» слідкують за вами, тому важливо бути публічним і говорити про свої справи.
Також мені імпонує те, що Vesna Capital (вклав $100 000 — ред.) і ZAS Ventures шукають такі стартапи, де вони можуть застосувати власну експертизу і бути частиною стартапу.
Маємо запити від «ангелів» та від інших фондів щодо інвестицій в цьому раунді.
Про технологію і команду
Пілотну виробничу лінію ми, на жаль, будуємо в Іспанії. Інвестиція в неї, включно з R&D і пробами, складає 250 000 євро. Ми використовуємо властивості матеріалу, а тому нам не потрібно будувати надвеликі виробничі потужності.
Щодо сировини для пакування, у нас як і раніше — всього два рослинних компоненти. Один — це залишки від сільськогосподарського виробництва, а інший — міцелій грибів. Раніше ми використовували залишки від технічних конопель, але були змушені дещо модифікувати цей компонент. Через вимушений релокейт використовувати технічні коноплі стало невигідно ні з точки зору економіки, ні з точки зору викиді, адже наші основні поставники з України.
В Іспанії знайшли рішення та замінили їх на мікс луб’яних культур. Але наша технологія дає змогу використовувати будь-які сільськогосподарські відходи, які залишаються на полях після збору врожаю. Технічні коноплі слушно використовувати для створення будівельних матеріалів, оскільки вони гіпоалергенні. Також їх не люблять щури. Для виготовлення пакування їхня втрата не така критична.
Ціль така — будуємо пілотну виробничу лінію, тестуємо концепції, а далі масштабуємо наші процеси у інших країнах. Серед країн для масштабування — Україна, Австрія і Японія. В Україні маємо багато клієнтів і, відповідно, можемо покрити сусідні ринки — Польща, Угорщина, Словаччина тощо. Через Австрію «зайти» на ринки Німеччини та Швейцарії. Через Японію потрапити на азійські ринки.
Головна концепція масштабування — створення мінівиробничих ліній, які працюють в децентралізованих 40-футових контейнерах. З України такі контейнери зручно доставляти по всьому світу. Сьогодні маємо частину команди, яка працює з України, кілька людей працює в Іспанії, інші — віддалено. Наразі це 8 спеціалістів, і прямо зараз розширюємо команду.
Про продукт
Зараз ми зосередилися на виготовленні лише пакування. Це сталося внаслідок дослідження ринку та і зворотного зв’язку від потенційних клієнтів. Після COVID стало очевидно, як багато пакування використовується для онлайн-замовлень та доставлення ресторанів. Ми побачили, що виготовлення будівельних матеріалів потребує великих інвестицій і сертифікацій. Хоча вже мали потенційних клієнтів у цьому напрямі, з якими обговорювали виготовлення тестових зразків.
До того ж у всіх країнах та на рівні континенту набирають чинності регуляції, що зокрема жорсткіше ставляться до використання пластику і посилюють кількість звітів, оподаткування та накладають нові штрафи. Стало зрозуміло, що ми можемо замінити пінопласт в пакуванні. Його використання також регулюють, оскільки спінений пластик не переробляється. Це головний кандидат на бан. Можна використовувати картон, але він не дає потрібного захисту. Так ми знайшли «біль» потенційних клієнтів, коли їм потрібне екологічне пакування.
Про клієнтів
Зараз наші клієнти зі сфер косметики, електроніки і девайсів та одягу і предметів декору. Також дивимося на нішу харчових продуктів і фармацевтики. З першими нам потрібно пройти сертифікацію на контакт, тому це займе певний час. Ми спілкувалися з виробниками риби й вони казали, що для них суперзручно та економічно вигідно було б мати власну лінію пакування.
Ми вели переговори з «Новою поштою» до повномасштабного вторгнення росії й зробили тестові зразки, та як всі розуміють після 24-го лютого у компанії були інші пріоритети. У компанії є потреба в захисті скляних пляшок, і це справді непроста задача захистити такі крихкі предмети, адже бій пляшок може сягати 30%. У наших нових інвесторів — Vesna Capital — співзасновники — це власники «Нової пошти». Тому сподіваємося, що з часом ця історія буде мати продовження.
Зараз компанія знаходиться в процесі внутрішніх перевірок нас як потенційного постачальника. Запустивши виробничу лінію, ми зможемо за ціною та функціями конкурувати з пінопластом.
Ще мали спілкування з Procter & Gamble. Поки що не маємо спільних проєктів, але вони зацікавлені в екопакуванні, тому що регулятори наступають на п’яти. Звичайно, що такі великі компанії хочуть побачити об’єми. Наше пакування має форму продукту, який в ньому розміщений. Зараз ми дорожчі, оскільки маємо елемент людської праці. Подібна custom-форма для пінопласту може коштувати від $50 000 за одну форму. У нас цей елемент коштує 50–100 євро. Компанії дивляться на велику кількість пакувань, інакше це економічно не вигідно. Ми можемо виробляти від 100 пакувань, але із запуском виробничої лінії зрівняємося з виготовленням пінопласту.
Тому що потрапити під штраф регулятора буде для компанії дорожче, ніж заплатити дещо більше за «зелене» пакування.
Про конкуренцію і плани на майбутнє
Щодо конкурентів, то в США є стартап, який працює з грибами і відходами лісового господарства. Вони виготовляють пакування, меблі, декор, шкіру, замінник бекону тощо. Але їм потрібно багато матеріалу, тому що через їхній відкритий цикл виробництва вони можуть втрачати 50% матеріалу від початкової сировини.
Ми ж будуємо закритий цикл виробництва, тобто без контакту з людиною чи навколишнім середовищем. В Європі працює дві дочірні компанії американської «матері», яка використовує її сировину. Загалом ринок великий — є пакування з водоростей, пінопласту, картону. Великі компанії мають сьогодні запит на екопакування.
Далі запуск кількох нових стаціонарних ліній із такими самими потужностями в 500 000. Через два роки плануємо запуск міні-виробничих ліній у наших клієнтів. Тобто ми й самі виробляємо, і отримуємо кошти від клієнтів за використання нашої технології. У майбутньому ми себе бачимо не стільки виробником пакування, як власником інноваційної технології, яка допомагає виробляти натуральне пакування в індустріальних масштабах. У нас є ціль зробити революцію у сфері пакування.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).