Черняк плаче. ІТшник за рік створив онлайн-супермаркет з гіпермаржею
Запорізький IT-бізнесмен створив перший в Україні онлайн-супермаркет. Бізнес злетів. Підприємець на шляху до мільярда. Інвестори вишикувалися у чергу.
Запорізький IT-бізнесмен створив перший в Україні онлайн-супермаркет. Бізнес злетів. Підприємець на шляху до мільярда. Інвестори вишикувалися у чергу.
Рік тому, в березні-квітні 2020-го, перший загальнонаціональний локдаун перетворив роботу магазинів і сервісів доставки на колапс. Zakaz.ua, Glovo, Raketa і навіть добровольці з Kabanchik.com не могли впоратися з кількістю замовлень. В супермаркетах для замовлення продуктів треба було бронювати час на кілька днів вперед.
Самоізольовані покупці панікували, а українські ритейлери, схопившись за голови, терміново шукали вихід, як упорядкувати доставку товарів в карантин.
На той момент у IT-підприємця, засновника компанії Powercode, президента Європейської асоціації програмної інженерії Владислава Савченка було що їм запропонувати. Але голосу його ніхто не чув. Або не хотів чути.
Тому Савченко вирішив обійтися без партнерів — створив новий ритейл-формат для України — онлайн-супермаркет Foodex24.
За рік оборот нового столичного бізнесу Савченка збільшився в 15 разів. І тепер до нового нетипового ритейлера шикуються черги з постачальників, а незабаром Foodex24 з’явиться в інших містах і за кордоном.
Він обійшов професійних ритейлерів стороною і розкрутився сам. Оце так поворот! Навіть досвід і зв’язки старожилів ринку не знадобилися. Як так вийшло у бізнесмена Савченка? У чому родзинка? Адже доставляти товари — не космічна наука. Все вже винайдено до нас.
Зараз все розповімо!
Переговори з ритейлерами виявилися непродуктивними. І в якийсь момент Владислав усвідомив: чекати нікого не варто.
Бізнесмен почав реалізувати свою задумку без партнерів. Але з великою кількістю платних порадників.
Сьогодні частина фахівців, що консультували стартап, працюють в штаті компанії.
А щоб підкріпити власну упевненість у розпочатій справі, бізнесмен запустив YouTube-Челленж — створити супермаркет за 14 днів.
Кожен свій крок Савченко описував в детальному влозі на YouTube. І така медійність спрацювала: до проекту підключалися волонтери, а також Foodex24 зацікавилися інвестори.
Уже на перших тижнях проекту, говорить бізнесмен, він отримав 57 пропозицій щодо інвестицій з мінімальним чеком в $ 100 тис., максимальним — $ 1 млн.
Але він на це не погодився і не шкодує.
Хоча своїх кровних, визнається бізнесмен, довелося вкласти дуже багато — вже $1,6 млн. З них $200 тис. — в покупку експертизи (консалтинг), $ 600-700 тис. — в програмний продукт, і ще стільки ж — в обладнання, логістику, оренду, закупівлю товарів.
Новоспечений ритейлер вирішив зробити ставку на клієнтів сегменту «середній +». «Ми — сервіс, який домагає залишитися ситим. Доставка до холодильника, не просто магазин», — розповідає засновник бізнесу.
Завойовувати покупців вирішили безвідмовним сервісом. Весь товар з сайту Foodex24 завжди в наявності, запевняє Савченко. Те, чого раптом не виявилося, швидко довозиться, замінюється. Йде постійна робота над помилками. І на стороні покупця вони вже не помітні.
А в більшості служб доставки клієнтам доводиться самим спілкуватися з малознайомими збирачами кошика покупок і кур'єрами — витрачати час на уточнюючі запитання про замовлення.
За компанією щодня закріплені 30 автомобілів, які працюють за принципом Uber для продуктів — через спеціальний додаток для водіїв. І кількість транспорту може збільшуватися в разі необхідності, якщо у цьому є потреба. Таким чином, в Foodex немає проблем з пошуком кур'єрів, як в сервісах доставки. Всі товари доставляються впродовж максимум 1,5 години.
Ідеальний продукт — «божество, якого не існує». Так тепер каже Владислав. Він особисто на собі відчув трансформацію з аутсорса в продуктовий бізнес.
І зізнається, що в продуктовому бізнесі завжди є, що покращувати.
На момент запуску онлайн-супермаркету Foodex24 в Україні не було гравців з подібною моделлю.
Прихід товару, його якість, логістика, склад, колл-центр — все з одних рук.
Але оскільки бізнес створювався в найкоротші терміни, не обійшлося і без неприємностей.
Факап 1. Бізнес в Києві по Zoom. Савченко розповідає, що проєкт створювала команда з декількох десятків людей, які перебували в різних містах. «У нас команда сиділа частково у Києві і в Харкові, хтось — у Запоріжжі і Дніпрі. Ми по Zoom будували бізнес в Києві «, — згадує він. Така розпорошеність вносила свої корективи. Якби вся команда була в одному місці, було б простіше.
Зараз для співробітників компанії обладнано спеціальне приміщення поблизу складів. Команда закупівельників, категорійні менеджери, маркетологи тепер працюють поруч.
Факап 2. Асортиментний. Спочатку, каже Савченко, супермаркет запускався з асортиментом в 850 найменувань. Цього виявилося замало: покупці часто приходили, не знаходили потрібний товар і йшли.
«А потрібно було запускатися відразу з хорошим асортиментом — до 2500 позицій», — зазначає бізнесмен.
Замість цього команда спочатку боролася з конверсією на сайті, але проблема була не в цьому.
Вже зараз він розуміє, наскільки зростання асортименту впливає на кількість покупок, їх частоту, середній чек, кількість товарів в чеку.
Для порівняння: при запуску середній чек в Foodex24 був 700-800 грн, зараз він сягає 1500 грн. Середній чек в АТБ при цьому становить близько 100 грн, в Сільпо і Новус — 200-300 грн.
Факап 3. Логістичний. Оскільки запускати бізнес потрібно було максимально швидко, у підприємців не було часу вибирати зручні, оптимальні локації. І перший склад виявився дуже незручним.
«Ми подивилися близько 150 оголошень, і вибрали у підсумку зовсім неприйнятний варіант», — розповідає Савченко.
Це був склад площею 300 м кв, і три холодних склади по 60 м кв кожен. Все було розсереджено, а людей — мало. «Доводилося бігати», — згадує бізнесмен.
Зараз проблема вирішена: Foodex24 переїхав в більш зручне приміщення, орендувавши близько 2 тис. кв м складів в столиці, поблизу UnitCity. Частину обладнання докупили самі: чотири промислових холодильника, морозильні камери.
Що таке онлайн-супермаркет Foodex24 через рік після запуску? За словами Савченка, від старту і до сьогодні проєкт виріс в 15 разів: кількість доставок зросла з 20 до 300 в день.
Але поки бажання і реальність далекі до співпадіння.
За словами засновника сервісу, оборот компанії становить 15 млн грн на місяць, а до грудня Foodex24 планується досягнути щомісячного показника в 40-50 млн грн. Савченко націлений подолати мільярдну позначку за підсумками року.
Маржа зараз — 26%. Плани до кінця року — 32-35%. Для порівняння — в 2019 році, за даними Forbes Україна, рентабельність продажів АТБ склала 4%, Novus — 2%, а сервіс доставки zakaz.ua працює з маржинальністю близько 10%.
Передумови для досягнення амбітних цілей є: кількість доставок за рік зросла з 20 до 300 на день, а собівартість логістики знизилася з 200 грн. за замовлення на старті до 80 грн. за замовлення зараз.
Про окупність і повернення інвестицій у Foodex24 поки не думають. Головне завдання — масштабуватися. Тим часом проєкт вже генерує більше $100 тис. «звітного» прибутку на місяць, розповідає Савченко. Але компанія заробляє поки менше, ніж вкладає.
Засновник сервісу запевняє, що бізнес може працювати в плюс уже зараз. Просто є бажання постійно витрачати гроші на його апгрейди.
Тільки на доопрацювання софта в частині мобільних додатків потрібно $50 тис. на місяць.
CRM-система з'їдає ще $15 тис.
«Якщо всі ці витрати зрізати, отримаємо привабливий плюсовий бізнес, який буде приносити близько $10-15 тис. на місяць», — ділиться стартапер.
Комерційний директор Zakaz.ua Євген Нетреба каже, що цілі Foodex24 цілком реальні. «Маржинальність бізнесу в їхній моделі і правда вища, ніж в інших», — говорить він. Але щоб її підтримувати, потрібно інвестувати великі ресурси в маркетинг маловідомого поки що на ринку онлайн-ритейлера, додає Нетреба.
Маркетинг-директор однієї з найбільших ритейл мереж на умовах анонімності (коментувати конкурентів в галузі не прийнято) говорить, що серед ризиків розвитку проєкту — стереотипна недовіра покупців до онлайн-шопінгу продуктів у маловідомого ритейлера. «Люди в більшості своїй звикли мацати руками все, що збираються купити, особливо це стосується швидкопсувних товарів або вагових продуктів без упаковки», — говорить він.
Черга з постачальників, які бажають працювати з новим супермаркетом, зростає. Серед контрагентів Foodex24 — такі продуктові гіганти як МХП, «Епікур», «Кока-Кола», Pepsi, «Данон» та інші.
Всі опитані dev.ua постачальники задоволені співпрацею. А деякі навіть перенаправляють на сайт і соцмережі Foodex24 власні маркетингові бюджети на просування нових категорій товарів і не шкодують про це.
Частка Foodex24 на ринку продуктового ритейлу поки незначна — всього 0,1%. Але якщо врахувати, що на онлайн доводиться поки тільки 0,6-0,7% покупки продуктів в магазинах, то бізнес Савченко на нинішньому етапі — серед таких же новачків, як і він сам.
Владислав Савченко зробив свою ставку. Але подібна ідея, як з’ясувалося, прийшла в голову не тільки йому. У січні запустився онлайн-супермаркет Cooker з доставкою у 30 хвилин.
Ідея належить інвестору і бізнесменові Денису Парамонову, власнику м’ясопереробного бізнесу SMK Group. Реалізацією ідеї в комерційний проєкт займався Віталій Яницький, керуючий партнер GOlab. Доставку вдалося запустити через 30 днів з моменту прийняття рішення про відкриття онлайн-супермаркету.
Зупинятися на столичних клієнтах Foodex24 не збирається. У найближчих планах — вихід в нові міста і на закордонний ринок. Зокрема, розповідає Савченко, до липня Foodex24 запуститься у Вінниці і Львові.
«З Вінниці було багато запитів, там запустимося „малою кров’ю“, з невеликим бюджетом», — пояснює вибір засновник Foodex24.
Вибір Львова також не випадковий: це місто розташоване близько до закордонного підрозділу компанії, яке запуститься до кінця літа в польському Бидгощі у незвичайному форматі.
Польський офлайн-магазин буде пов’язаний з dark store, з якого будуть йти відвантаження клієнтам.
Аналогічний формат планується незабаром у Києві. Поки компанія готується до відкриття нового складу на Лівому березі столиці.
У перспективі, коли компанія почне генерувати стабільний прибуток, Foodex24 планує створити власний автопарк, а також розглядає поглинання конкурентів — інших брендів онлайн-доставки.
До гіперактивного Foodex24 придивляються не тільки ритейлери і онлайн-агрегатори, а й інвестиційні фонди. Зараз, за словами Савченка, ведуться переговори з п’ятьма інвестиційними фондами. А минулої осені до компанії надійшло декілька пропозицій щодо її покупки.