Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧
Стас ЮрасовРобота
11 листопада 2021, 13:49
2021-11-11
Чим займаються 100 айтішників в одному з найглибших кар'єрів Європи. Репортаж із Горішніх Плавнів
Уявіть собі велику дірку, глибиною в 500 метрів, довжиною в 6 км і шириною у 2,5 км. Це і є величезний кар'єр Полтавського ГЗК, підприємства Ferrexpo, яке належить Костянтину Жеваго. На цьому кар'єрі видобувається залізна руда.
Кар'єр розташований в безпосередній близькості до Горішніх Плавнів. Це місто до 2016 року називалося Комсомольськ. Коли дійшла справа до декомунізації, насправді було кілька варіантів його назви. Місцеві жителі, принаймні, значна їх частина (70%), хотіла жити у Свято-Миколаївську (на честь Свято-Миколаївського собору). Були й ті, хто цілком серйозно пропонував Ferrexpo City. І зовсім не випадково. Адже екс-Комсомольськ — типове мономісто, де є одне велике містоформувальне підприємство.
Але як вирішила Верховна Рада: бути місту промисловців Горішніми Плавнями — на честь села, яке тут колись знаходилося. Депутати міськради подали до суду, щоб цю назву анулювати. Але нічого не вийшло.
«Золота» залізна руда
Руду, здобуту в Горішніх Плавнях, як розповідає директор з інформаційних технологій та автоматизації Ferrexpo Юрій Арсеньєв, охоче купують німецькі автопроми, і потім випускають з неї BMW, «Мерседеси» та Ауді.
Сировина видобувається кар'єрним способом, і щоб породу перетворити в продукт, з нею доводиться зробити велику кількість маніпуляцій. По-перше, потрібно банально докопатися до покладів, вони знаходяться далеко не на поверхні. Спочатку доведеться зняти родючий ґрунт. Потім руду потрібно власне дістати, вивезти, відокремити від породи, збагатити й зробити продукт — окатиші. Це напівфабрикат у виробництві сталі.
Щоб зменшити операційні витрати, яких в українському циклі виробництва «зашито» безліч, ГЗК автоматизує всі процеси, які можливо.
Ні, на підприємстві поки не працюють роботи. Але так, безпілотні машини тестуються.
Які айтішники є?
Щоб впроваджувати такі проєкти, потрібні специ інформаційних технологій.
Це й адміністратори настільної техніки, баз даних, серверів, мережеві інженери, фахівці, які роблять доопрацювання в ERP-системі. Є й програмісти, які займаються розробкою програмного забезпечення під завдання підрозділів.
У підпорядкуванні у Юрія 250 осіб: 100 — айтішників, 50 — зв’язківці, і 120 осіб — промислові автоматники.
Перший приклад: розробники спільно з центром навчання персоналу зробили уроки з розбирання та обслуговування дробильної техніки в режимі віртуальної реальності.
Другий приклад — використання технології доповненої реальності.
«Коли наладчики переміщаються від однієї шафи автоматики до іншої, дуже часто молодь просто плутається, не знає, куди йти — у нас велика географія», — зазначає менеджер.
За допомогою окулярів доповненої реальності більш кваліфікований інженер, який сидить в центрі управління, може підказати ще недосвідченому співробітнику, куди рухатися далі, яку шафу відкрити, де знаходиться необхідне обладнання.
На каску чіпляється гарнітура з екранчиком перед оком. Вона захищена за стандартом IP67 — не боїться пилу та води.
«Ми купили таке рішення у голландської компанії й випробовували її», — розповідає Юрій.
Від мережі Motorola до Private LTE
Щоб запустити в кар'єрах безпілотники-самоскиди, екскаватори, бульдозери, бурові установки — в кар'єрах необхідна мережа швидкісної передачі даних.
ГОКівці вже як десятиліття тому на базі рішень Motorola навчилися організовувати рішення з моніторингу.
У кожній одиниці техніки в кар'єрі стоїть комп’ютер, підключений до бездротової мережі. За допомогою цього комп’ютера машиніст отримує завдання і звітує про його виконання.
На самоскиді стоять різноманітні датчики. І диспетчер, який раніше сидів у будці біля кар'єру, а тепер — у віддаленому центрі управління, бачить кожен кинутий в кузов самоскида ківш породи. Більш того, він точно знає, якої вона якості й куди цей самоскид її потім відвезе. Використовується високоточний GPS.
Наступний крок автоматизації в кар'єрі — безпілотники. Цього року на території Єристівського кар'єру, що входить до групи Ferrexpo, мобільний оператор Vodafone-Україна побудував першу в Україні Private Network за технологією LTE на частоті 5,7 ГГц.
Вартість мережі — близько $1 млн. Вона складається з 19 базових станцій. Деякі базові станції — пересувні, для локального посилення сигналу.
Середня затримка передачі даних в мережі близько 50-80 мл/сек, середня швидкість — близько 3,5 — 4 Мбіт від кожної одиниці техніки, оскільки найбільший потік даних йде від техніки на сервери.
Млин
Породу, яку добули з кар'єру, везуть на спеціальний млин.
До слова, на ГЗК для доставки вантажів навіть є своя залізниця, що охоплює близько 100 км власних залізничних колій.
На млині порода за допомогою води й спеціальних металевих куль подрібнюється.
Цей величезний об'єкт теж автоматизований. Він управляється мікропроцесорною системою автоматики.
У диспетчерській сидить людина, яка контролює процес дроблення і сепарації руди. У млині, а також насосах та іншій техніці в цеху встановлені мікроконтролери й датчики, які дозволяють налаштовувати роботу віддалено.
Віртуальні самоскиди та екскаватори
Зараз керівництво Ferrexpo веде переговори про закупівлю спеціального боксу-тренажера, для підготовки нових машиністів. Його вартість — близько $1 млн.
Усередині бокс буде повністю копіювати кабіну самоскида, бульдозера, екскаватора, а на екранах буде відображатися переміщення машини по віртуальному кар'єру.
До кабіни йдуть три комплекти спеціальної внутрішнього опорядження, яка імітує важелі, кермо, педалі й в принципі систему управління однієї з цих машин.
У такому боксі зі стажерами можна відпрацювати ситуації, які не завжди вийде відтренувати в реальному кар'єрі. Наприклад, пожежа. Або імітувати ожеледь на дорозі, аварійне перекидання самоскида.
Найважливіше, що така автоматизація поки не привела в Ferrexpo до скорочень людей. IT допомагає підприємству економити на процесі й забезпечувати вищий рівень безпеки для своїх співробітників.
Машиніст не втратить роботу, коли самоскид стане безпілотним. Він все також буде керувати ним. Але віддалено.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Съездил на 2 дня – маловато:)
Гарно там, було б цікаво на вибухові роботи потрапити)
а биткоины там добывают?