Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧

Кемерон — технологічний «задрот». Ось його шлях кіновинахідника від «Термінатора» до «Аватар: Шлях води»

Майже кожен фільм канадського режисера Джеймса Кемерона — це про епічні зйомки і, без перебільшення, проривні технології. В день виходу його нової стрічки «Аватар: Шлях води» ми розповідаємо як саме, починаючи з середини 80-х років, творець легендарних «Титаніка» і «Термінатора 2» змінював світ кіно за допомогою різних технологій і чому так часто в цих процесах була задіяна… вода.

Залишити коментар
Кемерон — технологічний «задрот». Ось його шлях кіновинахідника від «Термінатора» до «Аватар: Шлях води»

Майже кожен фільм канадського режисера Джеймса Кемерона — це про епічні зйомки і, без перебільшення, проривні технології. В день виходу його нової стрічки «Аватар: Шлях води» ми розповідаємо як саме, починаючи з середини 80-х років, творець легендарних «Титаніка» і «Термінатора 2» змінював світ кіно за допомогою різних технологій і чому так часто в цих процесах була задіяна… вода.

«Термінатор» (1984)

Можливо, один із найнедооціненіших фільмів Кемерона, оскільки весь світ куди краще пам’ятає другу частину зі всесвіту «Термінатора». Але справжньою «репетицією Судного дня» можна назвати саме цю кінострічку.

Фото — Джейс Кемерон і лялька Термінатора

Сценарій до фільму Кемерон написав у 1982 році, проте великі кінокомпанії відмовилися братися за проєкт. Зрештою, він продав сценарій за символічний $1 продюсерові-початківцю Гейл Енн Херд, яка згодом стала його дружиною.

Фото — Арнольд Шварцнеггер в ролі Термінатора

Через обмеженість бюджету режисер був змушений вирішувати, які саме сцени фільму найбільше потребують спецефектів. Кемерон обрав дві з них — початкова сцена бою та заключна поява термінатора у вигляді ендоскелету. Ендоскелет розробив і візуалізував, власне, Кемерон. Роль зіниць робота виконували фотографічні лінзи.

Уже під час знімань першої частини в режисера виник задум робота з рідкого металу Т-1000, що вміє змінювати форму. Але в середині 1980-х спецефекти ще не досягли рівня, потрібного для реалізації цієї ідеї. Подібний «пробіл в технологіях» станеться і перед зйомкою «Аватара». 

Фото — «Термінатор»

У більшості сцен зі скелетоподібним термінатором знімалася покадрово анімована лялька заввишки 0,5 метра. Для великих планів використовували маріонетку на автокеруванні в повний зріст. В сценах з пошкодженим Термінатором використовувався манекен Шварценеггера. 17 рядків тексту, або 58 слів, які за весь фільм говорить Термінатор, зробили Арні мегапопулярним актором.

«Чужі» (1986)

Фільм, який не так легко згадати в біографії режисера, але назва якого говорить сама за себе. Це сиквел стрічки режисера Рідлі Скотта «Чужий» з Сігурні Вівер в головній ролі, яка зіграла Еллен Ріплі — військову, що знищує кровожерливих космічних чудовиськ. Завдяки успіху в роботі над «Термінатором» Кемерон став режисером «Чужих».

Фото — «Чужі»

Розробка спецефектів для фільму розпочалася в травні 1985 року, над нею працювала команда з 40 спеціалістів. Як і у випадку з «Термінатором», тут був важливий не так постпродакшн, оскільки комп’ютерні технології все ще не дозволяли зробити «прорив» в візуальних ефектах, як підготовка макетів та пропрацювання деталей в ескізах.

Фото — «Чужі»

Чужих грали танцюристи та каскадери у легких костюмах, які дозволили їм швидко пересуватися. Під час зйомок використовували кілька 2,5-метрових манекенів чудовиськ. Актори всередині них приймали нелюдські пози задля потрібного ефекту. Коли ксеноморфів розстрілювали та знищували, ляльок підвішували та підривали. Дизайн королеви Чужих створив, власне, Кемерон.

Зброя морпіхів важила від 29 кг до 32 кг і була виготовлена ​​з німецького зенітного кулемета MG 42 та запчастин від мотоцикла. За основу дизайну імпульсної гвинтівки було взято пістолет-кулемет Томпсона та помповий дробовик Franchi SPAS-12.

Фото — «Чужі»

Для сцен, у яких Ріплі тримала дівчинку Ньют разом зі зброєю, було зроблено ляльку, оскільки носити гармату разом із дівчинкою одночасно було важко. Ядерний вибух колонії у фіналі картини був створений за допомогою освітленої лампочкою… вати. Фільм було номіновано на 7 категорій кінопремії «Оскар». Він отримав статуетки за «Найкращий звуковий монтаж» і «Найкращі візуальні ефекти».

«Безодня» (1989)

Фільм, який, скоріше за все, пам’ятають найвідданіші фанати Кемерона. Сюжет такий: у часи «Холодної війни» команда водолазів хоче забрати з затонулого підводного човна ядерні боєголовки. Під час проведення підводної операції зв’язок із поверхнею зникає і виявляється, що в глибинах існує небезпечна сила.

Фото — «Безодня»

«Підводна безодня — це так само небезпечне місце, як і космос. Темрява, практично відсутність сонця. Ти маєш довіряти технологіям, щоб потрапити в серце цієї темряви. Я подумав, що після «Чижих» готовий розповісти історію «Безодні», — розповідав режисер в нещодавньому інтерв’ю. 

Фото — «Безодня»

Бюджет фільму склав $70 млн. Для порівняння, бюджет першого «Термінатора» становив $6,4 млн. Значна частка коштів пішла на підводну фотозйомку, тому що спецефекти, які хотів Кемерон, у той час неможливо було зробити у студії. Щоб створити задумане, недобудовану електростанцію перетворили на величезний резервуар, наповнений водою. 

Потрібно розуміти, що сам режисер — величезний фанат дайвінгу. У 2012 році він став першою людиною, яка без супроводу спустилася на дно Маріанської западини в підводному апараті. Це глибина в 11 км.

Фото — «Безодня»

Глибина резервуара з водою, в якому проводили знімання, складала 12 метрів. Водночас всередину потрапляло занадто багато світла. Щоб це змінити, воду вкрили величезним шматком брезенту, що не промокає, і мільярдами крихітних чорних пластмасових кульок для посилення ефекту. Однак під час шторму брезент був знищений, тому зйомки перенеслися на нічний час.

Ляльки «прибульців» були виготовлені із силікону. Та найскладнішим стало створення сцени з прозорим водним щупальцем, що набуває форми людського обличчя. Для цього вперше в кіно використано технологію комп’ютерного синтезу зображення. Згодом за допомогою цієї технології створять «рідкого термінатора» T-1000. 

Хоча фільм провалився в прокаті, він отримав статуетку «Оскар» за найкращі візуальні ефекти. Та головне — довів Кемерону можливість зйомок під водою. До цього ми ще повернемося в «Аватар: Шлях води».

«Термінатор 2: Судний день» (1991)

Бюджет $102 млн, зібрана каса — понад $520 млн, культовий статус, захоплюючий сюжет, високі місця у всеможливих рейтингах — дивитися «Термінатор 2» дещо моторошно та дуже захопливо водночас. Напевно немає людини, яка, принаймні, не чула про цей фільм.

Фото — «Термінатор 2: Судний день»

Головне, що має фільм з точки зору технологій — це «рідкий термінатор» Т-1000. При цьому з 15 хвилин екранного часу, протягом яких демонструвалися здібності T-1000 до трансформації, лише 6 хвилин були зроблені за допомогою комп’ютерних ефектів. 

Фото — «Термінатор 2: Судний день»

Створення цих кількох хвилин трансформацій зайняло 10 місяців та коштувало $5,5 млн. Таким чином кожна секунда обходилася в $26 000. На початку над спецефектами працювали 35 спеціалістів, та згодом їх число перевищило 100.

Фото — «Термінатор 2: Судний день»

Сцени з Т-1000 в основному знімали з використанням гриму, ляльок, і мініатюр. Кемерон намагавс заощадити скрізь, де це можливо, оскільки «виліз» за рамки запланованого бюджету. Наприклад, звук проходження Т-1000 через ґрати створювався сипанням собачого корму. А в сцені, де персонаж Роберта Патріка набуває вигляду охоронця божевільні, знімалися близнюки. 

«Термінатор 2» — один з перших фільмів з частковим використанням Computer Generated Imagery (CGI). Простіше кажучи, комп’ютерною графікою. Однак в основному фільм створений за допомогою так званих «практичних ефектів», коли все доводилося робити «вручну». Однак це не завадило стрічці отримати «Оскар» за візуальні ефекти і стати однією з найвпізнаваніших в історії кінематографу.

«Титанік» (1997)

Вперше Джеймс Кемерон захопився історією «Титаніка» як корабля-легенди з трагічною долею ще 1985 року, коли американо-французька експедиція дослідника Роберта Балларда виявила уламки затонулого судна на глибині 3750 метрів.

Фото — «Титанік»

На початку 1996 року в прибережному місті-курорті Росаріто в Мексиці почалося будівництво 500-тонного павільйону знімального площею більше гектара, в якому мали знімати більшу частину всіх сцен. Там же було створено басейн з водотоннажністю 4 млн літрів, у який помістили модель «Титаніка».

Художнику-постановнику Пітеру Ламонту вдалося отримати у суднобудівної компанії Harland & Wolff фото «Титаніка» та копії корабельних креслень. Використовуючи їх, будівельники відтворили майже повну копію корабля. Фінальна модель відтвореного лайнера досягла 26 метрів у висоту і 231 метр у довжину, тоді як справжній лайнер був лише на 6 метрів вищим і на 34 метри довшим. Більшість декоративних елементів інтер'єру на кораблі — від килимів до люстр — було реконструйовано за архівними матеріалами або замовлено у компаній, що колись оснащували справжній «Титанік».

Фото — «Титанік»

Під час створення «Титаніка» активно використовувалася комп’ютерна графіка та спецефекти. Для роботи над фільмом залучили 17 студій візуальних ефектів. Ключовими моментами під час створення ефектів стали технології захоплення руху та хромакей. У масовці до фільму було лише 40 осіб. Всі вони виконували певні рухи, які знімалися та фіксувалися до найдрібніших деталей за допомогою motion capture. У результаті зйомок даних 40 акторів було змодельовано майже 2000 цифрових «дублерів».

Фото — «Титанік»

Також активно був задіяний хромакей (зелене тло — ред). За допомогою цієї технології домальовувалося багато сцен, зокрема знаменита сцена на носі «Титаніка». Насправді ж актори перебували на носі судна-декорації, оточені зеленим тлом. Далі, за допомогою технології хромакей фахівці додавали відеозапис океану як тло. 

1998 року «Титанік» було висунуто на здобуття премії «Оскар» у 14 номінаціях, з яких він переміг у 11, зокрема «Найкращий фільм» та «Найкращий режисер». В 2012-му році, до 100-ї річниці з часу аварії лайнера, фільм було перевидано у форматі 3D

«Аватар» (2009)

Перший кіношедевр Кемерона в XXI столітті. Бюджет — космічні тоді $237 млн, збори в кінотеатрах — $2,9 млрд. Зйомки планувалося в 1997-му і випустити кінострічку в прокат в 1999 році (вихід би співпав з появою «Матриці» братів Вачовських). Але, як це було у випадку з першим «Термінатором», на той момент ще не існувало технологій, здатних втілити його бачення картини. 

Фото — «Аватар»

У фільмі вперше було застосована спеціально розроблену система захоплення рухів — performance capture. До «Аватара» вона була загальною. Камерон розділив її: за захоплення виразів обличчя відповідала окрема камера, закріплена на голові, а рух тіла знімала інша віддалена камера.

Це дозволило забезпечити абсолютну реалістичність персонажів: підвісна апаратура записувала вирази осіб, руху м’язів, руху очей з небаченою раніше точністю. А віддалена камера дала знімальній команді фільму набагато ширший простір для захоплення рухів, у порівнянні з колишніми можливостями він зріс у 6 разів.

Фото — «Аватар»

На відміну від попередніх систем захоплення руху, де цифровий простір додавали після захоплення руху акторів, нова віртуальна камера Камерона дозволяла відстежувати з монітора, як віртуальні копії акторів взаємодіють із цифровим світом в режимі реального часу. Режисер міг регулювати та керувати сценами так само, як у звичайній зйомці зі звичайними акторами. У віртуальній камері режисер бачить не акторів на тлі знімального павільйону, а героїв фільму у тропічному лісі.

Фото — «Аватар»

Фільм на 40% складається з живої зйомки та на 60% — з комп’ютерної графіки. Це новий рівень взаємодії ігрового та комп’ютерного кіно. Для створення світу «Аватару» знадобилося більше петабайту (1000 терабайт — ред.) цифрового дискового простору для зберігання всіх комп’ютерно-графічних активів фільму — рослин та тварин, комах, скель, гір та хмар тощо. Для порівняння, при роботі над «Титаніком» знадобилося всього 2 терабайти для створення і затоплення корабля та тисяч пасажирів.

«Аватар» став першим фільмом в історії, касові збори якого перевищили позначку в $2 млрд. Фільм отримав 9 номінацій на «Оскар».

«Аватар: Шлях води» (2022)

Нова стрічка режисера, на яку світ очікував 13 років. Але Кемерон не поспішав і зняв другий, третій та частково четвертий фільми зі всесвіту «Аватару». Попередньо вони мають вийти в 2024 та 2026 роках. Але ж всі ми бачили, як часто переносили прем'єру другої частини, тому вказані дати є досить умовними.

Фото — «Аватар: Шлях води»

«Для нас було важливим знімати під водою і на поверхні. Щоб актори справді плавали, виходили з води та пірнали в неї. У результаті усе в фільмі виглядає справжнім, бо воно знімалось по-справжньому», — каже Кемерон.

Для зйомки «Аватар: Шлях води» режисер та його команда повернутись до креслень і схем, щоб зрозуміти, як зняти фантастичний фільм під водою, оскільки такого ще ніхто не робив. В значній мірі цей процес можна описати як «Безодня» зустрічає «Аватара»: в першому випадку Кемерон отримав досвід підводної зйомки, в другому — розвинув потрібні технології. А тепер це поєднав.

Фото — «Аватар: Шлях води»

Для зйомок у воді команда сконструювали гігантський басейн: він імітував океан. Параметри басейну: понад 36 метрів завдовжки, 18 метрів завширшки, 9 метрів завглибшки та місткість в понад 940 000 літрів води.

Для того, щоб технологія захоплення руху працювала під водою, вода повинна бути дуже чистою і прозорою. Але дихальний апарат створював хвилювання і бульбашки у воді. Залишалося єдине: усі, хто працював під водою, мусили затримувати дихання. Включно з операторами та акторами. Останні додатково займались фрідайвінгом з усесвітньо відомим експертом Кірком Креком.

Фото — «Аватар: Шлях води»

Здається, що в цьому фільмі Кемерон задіяв все, що так любить: глибоке занурення, складні зйомки та технології. Поки що ми не знаємо яке саме місце займе новий «Аватар» в фільмографії Кемерона. Але точно знаємо, що це має бути вражаючим для глядачів.

Фільмогра або ігрофільм. Незабаром той день коли Титанік не потоне. Ти його врятуєш!
Фільмогра або ігрофільм. Незабаром той день, коли «Титанік» не потоне. Ти його врятуєш!
По темi
Фільмогра або ігрофільм. Незабаром той день, коли «Титанік» не потоне. Ти його врятуєш!
Ми завжди були не такими як росія. 30 українських фільмів які це підтверджують
Ми завжди були не такими як росія. 30 українських фільмів, які це підтверджують
По темi
Ми завжди були не такими як росія. 30 українських фільмів, які це підтверджують
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Новий випуск «З фронту в IT» про айтівців, які повертаються до цивільного життя після ЗСУ.

Історія світчера з Тернопільщини, який змінив агро на IT, а IT на ЗСУ

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.