
Уміння адаптуватися в новому технологічному світі не лише можливостей, а й ризиків і різноманітних загроз — умова виживання людства.
Видимими маркерами змін стають нові професії та спеціальності, що заповнюють ринок праці та утворюють нові освітні ніші, наприклад професії у сфері дата-аналітики, кібербезпеки чи штучного інтелекту (AI). Так, згідно з рекомендаціями Всесвітнього економічного форуму (WEF), нова економіка потребує спеціалістів, які володіють набором спеціальних навичок (гнучкість, швидкість навчання) і вміють працювати на стику дисциплін.
Невіддільною частиною сучасного життя є інформатизація і всеосяжна присутність ІТ у різних секторах економіки — від сервісу до промислового виробництва. Це створює великий попит на фахівців, які володіють комп’ютерними технологіями, незалежно від їхньої основної спеціалізації. У нашу швидкоплинну епоху ми повинні звикати до концепції «освіта протягом життя», яка вже давно стандарт у програмах ООН.
Інтернет — рушій прогресу
Синергія технологій у 20 столітті стала драйвером багатьох процесів, що змінили життя кожної людини на планеті. Одним із таких винаходів став розвиток інтернету. Окрім військового сектора, де вперше було апробовано «всесвітнє павутиння», далі — масового охоплення економіки та побуту, інтернет дав поштовх новій індустрії — кіберспорту (відомому у світі як esports).
Цілком закономірно, що поняття «кіберспорт» з’явилося в США ще 1997 року внаслідок створення CPL (The Cyberathlete Professional League) — професійної ліги з кіберспорту. Призначенням Ліги була організація перших турнірів з Quake, комп’ютерної гри у жанрі «шутер» від першої особи. Уже на той момент усім звичні на сьогодні ігри Counter-Strike, Warcraft, StarCraft, Dota мали сформовану спільноту гравців.
Новий сегмент зростав по експоненті, тому виникла потреба у ширшій комунікації та чемпіонатах світового рівня. Проведення змагань в онлайні не виключає й офлайн-формат, що передбачає наявність спеціальних комп’ютерних клубів та дає можливість безпосередньо відчути командний дух. Це так звані LAN-турніри (від Local Area Network, тобто локальна мережа). Нова індустрія об’єднала програмістів-розробників та вебдизайнерів, аналітиків та дата-інженерів, журналістів та маркетологів, геймерів та організаторів змагань, правоохоронців та військових. Тематичні івенти сформували стандарти та принципи в кіберспорті та стали основою спеціалізованих освітніх програм.
Освітні програми «кіберспорт» із кожним роком стають усе більш потрібними, і пройти навчання можна в закладах вищої освіти країн із сильною технологічною базою, наприклад у Південній Кореї, де розміщена штаб-квартира Міжнародної федерації кіберспорту. Вартість навчання за рік сягає $6000–8000, для літніх програм — $4000 (Study Abroad | Summer in Seoul | TEAN Study Abroad (teanabroad.org), 메인페이지 — 더 큰 배움의 길을 열다! 한국열린사이버대학교 (ocu.ac.kr). Також гарним варіантом є навчання у «Олімпійській столиці світу» Лозанні (Швейцарія), де розташовані Міжнародний олімпійський комітет, Олімпійський музей та Олімпійська бібліотека. The Swiss Academy — Etudes Modernes цілорічно приймає документи до вступу й веде підготовку за двома освітніми рівнями: PhD, Master’s, до того ж надаючи українцям пільги щодо оплати навчання. Як зазначено на сайті спільноти #ScienceForUkraine, що об’єднала вчених та студентів академічних вишів Європи та світу, які допомагають українцям: «Академія пропонує різні форми допомоги українським студентам — як фінансування від кантональних фондів, так і спонсорство від самого закладу».
Отримавши впродовж десятиліть гідні результати в олімпійських видах спорту, Україна завжди входила до пулу країн із сильною науково-освітньою базою та тренерською школою. Кіберспорт не став винятком. У 2020 році в нашій державі офіційно визнано як самостійний вид спорту «Кіберспорт (електронний спорт)». Це дало додатковий імпульс для різних аспектів його розвитку. На сьогодні на рівні з перспективою здобуття освіти за кордоном, де вступна кампанія є дещо простішою, оскільки не передбачає складання вступних іспитів, надання сертифікатів ЗНО чи документів про військовий облік, навчання у Національному університеті фізичної культури та спорту, де розпочали підготовку бакалаврів та магістрів за освітніми програмами «Кіберспорт (esports)», має свої переваги.Тут розроблено спеціальні програми підвищення кваліфікації для працівників поліції, військових тощо.
На думку президента Спортивної студентської спілки України, ректора Національного університету фізичного виховання і спорту України професора Євгенія Імаса, серед перспектив України у сфері спорту є створення сприятливих умов для кіберспорту (esports), який набуває ознак фундаментального елементу сучасної цифрової культури в глобалізованому світі. «Ми перебуваємо на передових позиціях у формуванні та застосуванні новаторських підходів до підготовки кваліфікованих та конкурентоспроможних кадрів з різних спортивних дисциплін. Зокрема, ми підготували колективну монографію „Кіберспорт“, яку видано українською та англійською мовами, створено кафедру кіберспорту та інформаційних технологій. Окрім цього, ми обґрунтували доцільність застосування в кіберспорті інноваційного методологічного підходу, відповідно до якого необхідно поєднувати ігри „перед екраном“ з різними видами рухової активності, що дозволяють компенсувати негативні наслідки для організму тривалої фізичної бездіяльності», — зазначив професор Імас.
Кіберспорт як бізнес
Залученість мільйонів геймерів по всьому світу й розвинена інфраструктура сформували стійку бізнес-тенденцію, що забезпечує гідну винагороду гравцям та фінансову базу для розвитку кіберспорту на національному та міжнародному рівнях. Наприклад, зарплата в топових командах сягає $10 000–15 000 на місяць. Монетизація часу геймера відбувається коштом доходу зі стримінгу ігор, призових у турнірах, контрактах зі спонсорами та продажу мерчу. Як правило, спонсорами та рекламодавцями команд та турнірів є провідні бренди традиційних сегментів, а саме: Audi, BMW, Mercedes-Benz, Intel, Coca-Cola, Toyota та інші. Такий серйозний пул можна пояснити привабливістю аудиторії, ядро якої становлять чоловіків віком від 16-25 років із тенденцією до зростання.
Як наслідок стали потрібними стримінгові сервіси, оскільки інтерес до спорту з властивим йому азартом і духом змагання трансформувався в нові форми. Так, вартість індустрії відеостримінгу зросла з $50 млрд у 2020 році до $60 млрд у 2021 році й очікується, що досягне $330 млрд у 2030-му. Тому не дивно, що провідні кіберспортсмени — фінансово успішні люди, серед них багато доларових мільйонерів.
Універсальний ефект кіберспорту
Освітні програми з підготовки кіберспортсменів охоплюють різні дисципліни. Студенти вивчають теорію ігор, основи програмування, аналітику та логіку. Особлива увага приділяється практичним заняттям, на яких відпрацьовуються навички концентрації уваги, командної взаємодії, швидкості та вміння оцінювати ризики.
Студенти здобувають знання з тактики та стратегії, які ґрунтуються вже на класичних роботах Сунь-Цзи та Клаузевиця. Особливе місце посідають дисципліни психологічного спрямування, які дозволяють засвоїти навички комунікації в команді, розуміти взаємовідносини й роль лідера, знати свої психологічні особливості як гравця. Вироблення психологічної стійкості, уважності та аналітичних навичок робить геймерів конкурентоспроможними на ринку праці.
Дисципліни для сфери івент-менеджменту, адміністрування та маркетингу створюють методологічний фундамент для розуміння механізмів управління кіберспортивного ринку. Це не просто про гру, це про впровадження новітніх технологій, що змінюють галузі традиційного сектору.
Навички, здобуті в кіберспорті, надалі фахівці успішно застосовують в аграрному секторі, будівництві, логістиці, а також у сферах оборони, просторового планування, управління природними ресурсами, доставлення товарів. На стику дисциплін виникають нові професії. Зокрема, уряд Китаю ще декілька років тому на державному рівні доповнив свій офіційний перелік професій тринадцятьма, пов’язаними з високими технологіями (серед яких інженер у сфері інтернету речей, кіберспортивний гравець, оператор змагань з кіберспорту та ін.). Для України наразі важливі як військові аспекти безпеки, такі сектори цивільної оборони, подолання наслідків природних катастроф та робота в органах правопорядку.
Можна спрогнозувати, що згодом кіберспорт стане додатковою дисципліною в суміжних спеціальностях, щоб підвищувати якість кадрів у цифрову епоху та посилювати адаптивні навички людей різних професій.
Автор — Олексій Мужчина
Нові технології нові можливості для освіти