💳 Trustee Plus — твоя персональна картка європейського банку: 3 хвилини і 10 євро 👉
Марія БровінськаСтартап
3 листопада 2023, 08:40
2023-11-03
«Ні в кого у світі не було нічого і близько схожого». Українці створили сервіс, що допомагає продавати нерухомість у новобудовах за допомогою VR та ШІ. Історія VRNET, продукти якого купує Lun.ua
Київський стартапер Артем Батоговський створив стартап, що допомагає забудовникам і брокерам продавати нерухомість на ранніх стадіях будівництва. Його сервіс VRNET дає змогу майбутньому власнику побачити віртуальну квартиру чи офіс задовго до того, як об'єкт буде готовий фізично. dev.ua поспілкувався з Артемом і розповідає про можливості розробки та її перспективи.
За освітою Артем математик. Він — випускник механіко-математичного факультету Київського національного університету ім. Тараса Шевченка. До того, як увійти в IT, він чотири роки проводив математичні олімпіади в Києві, був головою журі. «Мої математичні задачі були зокрема на міжнародних студентських олімпіадах», — розповідає Артем.
Потім хлопець зайнявся програмуванням. Команда за участі Артема розробила ігровий проєкт, сервіс онлайн-бухгалтерії Dilovod.ua. Останній, до речі, працює й досі.
«Але я завжди хотів зробити щось повністю своє. Мені подобалося робити стартапи, подобалося програмування. І я думав, що в якийсь момент буде моя власна компанія, повністю моя ідея, яку я створив. І я хотів це зробити, йшов до цього. І, в принципі, це так і сталося, з’явився VRNET.IO», — розповідає стартапер.
Ідея VRNET з’явилася в Артема завдяки першому в Україні хакатону на тему віртуальної реальності.
Він додає, що дуже складно уявити, чи буде покупцеві подобатися жити в квартирі, яку побудують через кілька років, просто за двовимірними фотографіями, коли не відчувається ні комфорт, ні затишок, ні власне розуміння, що це житло вже належить тобі.
Накопичив на стартап
Артем розповідає, що для запуску VRNET використовував власні гроші від попередніх проєктів, накопичення. «Я вклав їх на початку, виплачував зарплату ще двом людям, які зі мною працювали. І вони формально стали кофаундерами. Хоча зараз, коли пройшов час, я вважаю, що людина, яка отримувала зарплатню, не вкладалася, яку я змушений постійно мотивувати і переконуватися, що треба працювати, це не кофаундер де-факто», — відверто зізнається Батоговський.
Хлопець не приховує, що запускати проєкт йому було дуже тяжко. «Я не рекомендую нікому так робити. Треба знаходити людей, які дійсно є вмотивованими. Це фактично були співробітники, більш вмотивовані за рахунок того, що вони були з самого початку, але це були співробітники. Так, в них може бути опціон, але це створювало великі проблеми, що де-юре вони були кофаундерами, а де-факто вони ними і не були», — ділиться з dev.ua стартапер.
Артем зізнається, що мотивувати команду фінансово через відсутність клінтів та доходів було непросто.
Він сильно переживав, бо не звик до того, що повністю сам несе за все відповідальність, за зарплати всіх людей, за всі успіхи та провали.
«Це було дуже емоційно, дуже багато стресу. І поступово я звикав до цього стану. Гойдалки то на краще, то на гірше — це нормальний для стартапу стан. Дуже велика, дуже ризикована справа. Але інакше створити компанію неможливо», — каже Артем.
Багато разів він хотів все кинути. «Це дійсно складно, коли щось не виходить, коли люди не цінять те, що ти робиш у команді. Я не вмів правильно вести комунікацію з командою, щоб відчувати віддачу. І команда через мої дії не розуміла, скільки я вкладаю в проєкти, наскільки це складно. Це дуже демотивувало», — зізнається хлопець. У своєму наступному проєкті хлопець прагне такого не допустити. «Коли я буду робити наступний проєкт, я буду шукати людей вмотивованих, які дійсно хочуть бути кофаундерами.
Допомагала рухатися вперед Артемові сила волі. Він називає себе дуже впертою людиною. «Кажуть, що в стартап-індустрії успішні стартапи тільки ті, де неймовірно вперті люди, які попри скепсис інших продовжують робити своє, і в них виходить. Впертість — єдине, що допомагало, і тому щось вийшло». — вважає стартапер.
Як працює VRNET
Клієнт такого продукту — забудовники або брокери, які продають нерухомість в новобудовах, також сайти нерухомості, каже Артем. «Найбільше наш сайт-клієнт — це Lun.ua. До війни вони купили в нас візуалізації всіх квартир, і зараз використовують наші продукти», — гордо розповідає стартапер.
Нині сервіс може швидко і якісно візуалізувати великі обсяги забудови. «Ми можемо візуалізувати по 30 000 квартир на місяць, у нас були такі випадки», — каже Артем.
Завдяки VRNET, покупці можуть переглядати квартири, сервіс дає змогу дуже швидко завантажувати візуалізації навіть на смартфонах. Батоговський запевняє, що якість зображень, яку генерує сервіс, зазвичай вимагає потужного комп’ютера.
За його словами, технологія розробки дає змогу зробити 3D-сучасні візуалізації якісними та масовими. Їх можуть використовувати мільйони людей.
До війни стартапери фіксували більше 12 млн переглядів згенерованих за рік. Візуалізували більш як 300 000 квартир. «І от ця масовість, вихід на масовий ринок, це наші технології дозволили зробити. Ні в кого в світі не було нічого і близько схожого, конкурентного», — розповідає Батоговський.
Перші інвестиції
За деякий час фінансово проєкт підтримали відомий естонський акселератор Startup Wise Guys та ангельський інвестор з України, іменя якого Батоговський не розкриває. «У нього були свої фірми, які розробляли програмне забезпечення, софт. Він дуже добре розумів, що ми робимо, і сам був з нерухомості, робив певні проєкти в цій сфері. Тому він зрозумів, що воно того варте і дав нам гроші», — розповідає Артем.
То були перші і єдині інвестиції аж донині, окрім невеличких грантів. Стартапери почали заробляти з продажів, і владалися в розвиток проєкту.
«До речі, зараз шукаємо брідж-раунд через війну. Нам потрібні відносно невеликі гроші для виходу на західні ринки», — завуальовано ділиться Артем планами.
Заробітки й клієнти
Перші гроші від великих клієнтів з’явились у VRNET на другому році існування сервісу. «До нас самостійно звернулась одна з найбільших компаній-забудовників в Європі. Вони входили в десятку європейських компаній, і шукали якісне швидке рішення для їхньої нерухомості. Вони попросили зробити демо-версію, ми зробили. Їм сподобалося, продовжували співпрацю, і з них ми заробляли непогані гроші», — розповідає Артем.
Згодом додавалися нові і нові клієнти, і доходи зростали. Lun.ua, про якого вже згадував Артем, був дуже великим клієнтом, тому команді довелось витратити сотні годин, щоб переконати, що їхній продукт їм дійсно підходить.
Команда стартапу зробила певні кастомізації конкретно під Lun.ua. «Це дійсно класний і великий клієнт. Я сподіваюся, ми з ними ще довго будемо співпрацювати», — каже Артем.
Дві катастрофи
Пандемію ковіду та війну Артем називає карастрофами для проєкту. Під час карантинів у компанії був дуже великий клієнт в Ізраїлі, який візуалізував офіси. Це давало змогу заробляти проєкту на порядок більше ніж з попередніми клієнтами.
Але оскільки компанія продавала саме офіси, то через ковід бізнес збанкрутував, бо офіси стали взагалі нікому не потрібні, не тільки в Ізраїлі, а й в світі. Тоді ж VRNET втратила і всіх інших клієнтів. «Тобто у нас доходи були нульові», — каже Артем.
Згодом ринок ожив, бо всім було потрібне рішення для онлайн-продажів.
А потім прийшла велика війна. «Я дозволяв співробітникам у перші місяці не працювати, нічого не робити, бо всі були в шаленому стресі. Перший час не тиснув. Потім я почав вже мотивувати виходити на роботу. На війні люди воюють, а наша справа — працювати, донатити. А щоб було чим донейтити, треба працювати. Руки в ноги, ноги в руки, зібралися, працюємо», — ділиться підприємець.
За словами Артеми, допомагало те, що в перший місяць він пішов шукати спосіб допомагати військовим. Він прийшов із конкретним рішенням, яке дійсно потрібно, і засновник VRNET досі співпрацює із захисниками за допомогою іншого проєкту — додатку для військових «Бестіарій», про який dev.ua писав раніше.
Під час великої війни VRNET втратив 90% прибутку, бо ринок нерухомості в Україні дуже сильно постраждав. А ще серед клієнтів компанії були компанії, пов’язані з російським ринком. «Ми від них відмовились. І ще вони нам заборгували… У нас клієнтом була дуже велика компанія, яка була нам винна грошей за шість місяців. Ми вибивали їх з неї доволі довго», — згадує Артем.
Та попри катастрофи, стартаперу вдалося прожити понад рік після початку війни взагалі без звільнень і скорочень зарплат.
Курс на Європу
Команда на чолі з Артемом Батоговьским нині працює над тим, аби переорієнтуватись на ринок Європи. «Як не дивно, з Естонією в останній час виходить співпрацювати, хоч це і невелика країна з порівнянно невеликим ринком нерухомості. Зараз ми шукаємо інші країни та інвестицій для того, щоб зробити рефокусування продукту, додати штучний інтелект», — розповідає засновник VRNET.
Зараз команда VRNET планує відкривати нову кампанію, але команда залишається. «Тобто ми будемо робити (і вже робимо) нові речі, але теж на ринок нерухомості», — каже Артем.
Поєднання віртуальної реальності і штучного інтелекту дає змогу стартаперам робити просто неймовірні речі, каже стартапер. І в real estate, на його думку, це прям ідеально поєднується. «Коли ти щось будуєш, можливість це зобразити в якості 3D-моделі, побачити, як воно буде, пройтися по двору, відчути розміри квартири, побачити вигляд із свого вікна вкрай важлива», — розповідає Батоговський.
Далі — більше
Зараз команда VRNET додає щеодну опцію — ШІ-брокера. Тобто під час віртуального огляду буде поруч з вами штучний інтелект, який все буде показувати, відповідати на питання в режимі спілкування голосом. Якщо у забудовника є інша квартира, яка вам більше підходить, він може одразу запропонувати, давайте подивимось інший варіант. А якщо у забудовника декілька ЖК, покупець може одразу телепортуватися взагалі в інше місто.
«А якщо ви іноземець, взагалі ідеально, він ще й вашою нативною мовою буде говорити. Це для Європи досить актуально, там насправді дуже багато різних мов. У деяких країнах взагалі 3–4 мови може бути. І штучний інтелект тут буде знижувати бар'єри, розширювати ринки для забудовників, давати їм змогу продавати більше», — ділиться планами Артем. Такий підхід, на його думку, для кінцевого споживача буде збільшувати вибір.
Далі команда VRNET планує йти і на інші ринки — автомобілі, гаджети, інші товари. «Тобто наш аватар, штучний інтелект, в нашому 3D-просторі зможе вам показувати ноутбуки, планшети, смартфони, розповідати, чим вони відрізняються, який краще. Це буде дуже серйозний експіріенс, який може перевести всі продажі в перспективі в онлайн і зробити їх ще якіснішими», — розповідає Артем. Тобто стартапери створюють унікального продавця, який ввічливо спілкується з покупцем на його мові, враховує його побажання. «Це досвід майбутнього», — каже Батоговський.
Короткий гайд для майбутніх стартаперів
Ми попросили Артема дати кілька порад тим, хто планує запустити власний стартап. Ось його настанови.
Бути впевненими, що ваші фаундери готові працювати безплатно, що вони готові вкладати все своє життя, що вони готові ризикувати, що вони готові витримувати стрес. Робити нову справу — це складно. І обов’язково треба бути до цього готовим. Тоді буде значно швидше, значно якісніший результат.
Раджу максимально всім розповідати, що ви хочете робити. Багато людей боїться і думає, що в них щось крадуть. Так це не працює. Крадуть не ідею, крадуть, коли вже ви це вивели на ринок, і ринок довів, що це працює. Якщо за щось платять і воно дуже гарно працює, от тоді починають красти. На етапі, коли у вас є ідея і ви не перевірили, чи її будуть купувати і чи це працююча бізнес-модель, ніхто це красти не буде, повірте мені. Тому розповідайте всім. Це потрібно для того, щоб вам давали фідбек і те, що ви робите, ставало кращим. На фідбеку від сотень людей, яким я розповідав, що я роблю, я отримав дуже цінну інформацію, яка мені допомогла зробити продукт кращим.
Рекомендую співпрацювати з максимально якісними акселераторами, інвесторами. Інвестор та якісний акселератор — це надійна підтримка, яка в складні ситуації зможе допомогти і порадами, і грошима. Це важливо. Якщо ви вже будете йти в акселератор-інкубатор або брати гроші за долю в компанії в інвестора, це дуже важливе рішення і дуже прискіпливо треба до нього підходити і перевіряти інвестора. Не треба думати «Нам дали гроші, все одно хто, ми вже молодці, ми вже перемогли, нам дали гроші». Це не так. Це маленька допомога. І вся основна робота буде все одно на вас. Вам треба з цією людиною, яку ви взяли до себе в компанію, або акселератора, або інвестора, пройти всі наскладніші моменти, які будуть в майбутньому. Тому обирати треба дуже обережно.
Вас також кусають комарі? Розповідаємо про пристрій від українських стартаперів, який може цьому зарадити
Як зауважив нещодавно один військовий, якой побажав залишитись невідомим, орки, може, й не поцілять, а комарі точно зʼїдять. І від них потерпають зараз багато українців.
Позбавитись від комарів назавжди ефективно й екологічно допоможе гаджет Mosqitter. Цей стартап заснували дві українки — Анастасія Романова та Ольга Дьячук.
Ми вирішили нагадати, що може Mosqitter, про принципи його роботи та особливості, на злобу дня.
(текст від 21 жовтня 2021 року)
Кнопка здоров'я. Українці розробили систему, яка рятує пацієнтів стаціонару від смерті. Вони - переможці IT Arena Lviv 2022
Медичний психолог, який переїхав в Україну з Москви в 2014 році, Іван Осадчий, придумав систему, яка допомагає медсестрі і пацієнтові не втратити один одного в стаціонарі. Його стартап knopka вже працює в декількох лікарнях понад три роки не лише в Україні, а й у Польщі.
Повторюємо історію стартапу-переможця IT Arena Lviv 2022. Текст від 28 вересня 2022 року.