💰🚀 USDT, BTC, ETH - це все просто купляється в Trustee Plus в пару кліків. Встановлюй 👉
Олексій ДзюбаІсторії
17 січня 2024, 08:01
2024-01-17
У Британії 16-річна дівчина заявила в поліцію, що її аватар у метавсесвіті зґвалтували чоловіки. Як таке можливо? Які психологічні наслідки? Яке покарання за подібне в Україні?
На початку січня стало відомо, що британська поліція розслідує випадок зі зґвалтуванням 16-річної дівчини у метавсесвіті. Вона стверджує, що її віртуальний аватар у VR-грі Horizon Worlds від Meta зазнав насильства з боку групи чоловіків. Ми поговорили з gamedev-фахівцем, юристом та психологом про причини на наслідки жахливого інциденту, який став не першим для метавсесвіту. А також розповідаємо, яке покарання за подібні дії передбачено в Україні.
У матеріалах справи сказано, що «інцидент не призвів до фізичної шкоди самої дівчини, проте наніс психологічну травму, яку переживають жертви насильства в реальному житті». За інформацією поліції, негативний вплив нападу «посилив ефект повного занурення» через гру у VR-окулярах, в яких була дівчина на момент події. Це перший випадок, коли британська поліція береться за розслідування сексуального злочину, скоєного у віртуальному світі.
Керівник відділу із захисту дітей при Раді начальників національної поліції Великої Британії Ян Крітчлі наголосив, що «метавсесвіт створює ворота для хижаків, які можуть скоювати жахливі злочини проти дітей» та додав, що уряду та поліції потрібно працювати над адаптацією законів до справ, пов’язаних із цифровим середовищем. На ситуацію відреагував і міністр внутрішніх справ Великої Британії Джеймс Клеверлі, який сказав, що «бажання зґвалтувати дитину у метавсесвіті може надалі проявитися й у реальному житті».
Психологічні наслідки
«Щодо слів міністра внутрішніх справ Британії, то це не прямо пропорційні речі. Діти щодня грають в комп’ютерні ігри, де віртуально вбивають один одного. Це не завжди дорівнює проблемі в соціумі», — розповів dev.ua психіатр, практикуючий психотерапевт Олексій Крапивка.
Іншими словами — «закон не знає, що робити», коли хтось поґлумився над кимось у віртуальному світі. Також, відмічає спеціаліст, наразі не існує назв серед класифікаторів розладів щодо подібних історій. «З’являються певні найменування проблем, пов’язані з діджитальним світом, але вони не детальні», — каже Олексій Крапивка.
Як діяти в такому випадку батькам? Фахівець радить насамперед прислухатися до потреб своєї дитини. І якщо в цьому є нагальність, то звернутися до психіатра чи клінічного психолога. Саме вони можуть сказати, чи дійсно є нова проблема з психікою після такого серйозного інциденту.
Олексій Крапивка розповідає, що якби до нього прийшла пацієнтка, яка постраждала, то він би спочатку намагався правильно кваліфікувати, що з нею відбулося. «Для дитини це важливо знати», — додає спеціаліст. Також він дізнався б специфічні особливості дитини — стресостійкість та інші подібні показники. Останнє — це перевірка наявності різних патологій: якщо вони є, їх потрібно лікувати.
Іноді заглиблення до віртуального світу — це компенсація браку реального спілкування. Метавсесвіт — це спрощена модель реального світу, в нього легше і приємніше втікати, ніж в інше середовище, підсумував Олексій Крапивка.
Випадок, який повторився
Це не перший випадок сексуального насильства в метавсесвіті. Під час бета-тестування Meta Horizon Worlds у листопаді 2021-го року користувача віртуально обмацали. У грудні 2021-го аватарку дослідниці метапростору фактично зґвалтувала група аватарів-чоловіків, які також домагалися її та фотографували.
Інший випадок у травні 2022 року стосувався дослідниці SumOfUs, яку фактично зґвалтував користувач у приватній кімнаті під час вечірки на очах в інших. У 2022-му році віцепрезидентка компанії Metaverse Research Ніна Джейн Патель розповіла, що зіткнулася з насильством у грі Horizon Worlds. За словами Патель, тоді «три чи чотири аватари чоловічої статі та з чоловічими голосами спочатку оточили її персонажку, почали вербально та сексуально до неї домагатись, після чого фактично згвалтували її аватар».
Ніна Джейн Патель хвилювалася, що в майбутньому технологія може привести до реальних зґвалтувань. Тоді в Meta ніяк не прокоментували ситуацію.
У світі відеоігор існує ціла окрема ніша ігор, які повʼязані з сексом, сексуальним насиллям та більш жорсткими девіаціями. У Steam, найпопулярнішій платформі ігор для ПК, існують окремі категорії для таких ігор. І це має свій попит.
«Коли ми говоримо про метавсевіт, то завжди маємо на увазі віртуальну свободу, до якої й прагнуть дуже багато розробників. Але свобода дій у відеоіграх завжди повʼязана з тим, що гравці будуть використовувати її у своїх цілях. І це далеко не завжди залежить від початкових думок розробників», — пояснює gamedev-журналіст Микита Казимиров.
Серед найяскравіших прикладів, які наводить спеціаліст, ігри Fortnite та Roblox. Наразі вони вважаються сучасними варіантами метавсесвітів. «Обидві гри дуже суворо регулюються, там за усім стежать. Але все одно виникають нюанси», — каже Микита Казимиров.
Про що саме мова? Так, гравці у Fortine використовують різноманітні емоції у грі, щоб відтворити сексуальні дії. Навіть якщо ці емоції на початку були нейтрального роду. Крім цього загальна сексуалізація персонажів у Fortnite дуже велика (це користувачі мережі виносили в окремі теми для обговорення ще 5 років тому). У Roblox свобода дій ще більше, бо там більше простору для творців моделей, карт і цілих режимів. Тому існують цілі секс-режими.
Юридична відповідальність
Хоча інцидент стався в Британії, мільйони дітей з усього світу, зокрема й України, грають в ігри та поступово освоюють метавсесвіт. У такому випадку, що прописано в нашому законодавстві для подібних випадків?
«Згідно з нормами Кримінального кодексу України, зокрема статтею 152, зґвалтування визначається як вчинення дій сексуального характеру, пов’язаних із вагінальним, анальним або оральним проникненням в тіло іншої особи за допомогою геніталій або будь-якого іншого предмета без добровільної згоди потерпілої особи», — розповів dev.ua Дмитро Дичаковський, керівник практики «Безпеки бізнесу» в Juscutum.
Специфікації цієї статті чітко вказують, що для визнання зґвалтування необхідний фізичний контакт між зловмисником та потерпілою. Згідно з наявним законодавчим актом, злочин може бути визнаний лише у випадках, коли зазначена фізична діяльність трапляється.
Такий підхід визначається суб'єктивністю сприйняття потерпілою події, але без обов’язкових елементів фізичного проникнення в організм, що є ключовим для кваліфікації зґвалтування.
Видання BBC пише, що їм не вдалося підтвердити факт того, що інцидент стався саме всередині Horizon Worlds. У заяві Meta сказано, що «подібній поведінці не місце на їхній платформі», а також додали, що всередині гри для користувачів працює автоматичний захист з «особистим кордоном»: вони можуть увімкнути функцію та «тримати незнайомих людей на відстані кількох футів від свого аватара».
Британія й Україна
У Juscutum нам пояснили, що відповідно до законодавства Великої Британії, визначення згвалтування майже тотожне з українським, а саме, — зґвалтування визначається як навмисний акт сексуального проникнення, який здійснюється без згоди потерпілої особи. Це охоплює вагінальне, анальне або оральне проникнення.
Однак у цьому випадку поліція діє відповідно до нового «Закону про безпеку в інтернеті», спрямованого на безпеку в мережі та встановлення нових вимог до сайтів щодо перевірки віку їх відвідувачів. Це має на меті запобігти перегляду неповнолітніми дітьми шкідливого вмісту та спонукає великі соціальні медіаплатформи стати більш прозорими щодо небезпек, які вони становлять для дітей.
Платформи повинні надати батькам і дітям можливість повідомляти про проблеми в інтернеті. Потенційні штрафи порушникам закону вельми суворі: до 10% глобального річного доходу компанії.
Актуальна ситуація у Великій Британії також підкреслює необхідність постійного оновлення та адаптації законодавства до нових викликів, що виникають у зв’язку з розвитком технологій. Україна, перебуваючи на шляху інноваційного розвитку, має враховувати ці тенденції та адекватно реагувати на подібні випадки в юридичному вимірі.
Необхідно звертати увагу на те, які нові вимоги можуть виникнути у зв’язку зі змінами у технологічному ландшафті, і вживати заходів для забезпечення ефективного захисту прав та безпеки громадян у віртуальному просторі.
Законодавча ініціатива та співпраця між правозахисними організаціями, технологічними компаніями та правоохоронними органами можуть сприяти створенню адекватних механізмів реагування на нові виклики, які можуть виникнути в сучасному цифровому світі.
«Найголовніша проблема зараз — у відсутності чітких регуляцій. Бо навіть найчистіші задуми розробників гравці можуть перетворити на щось бридке. І поки немає можливості навіть уявити, як це вирішити. Бо це один з найголовніших моментів сучасної ігрової індустрії: гравці завжди знайдуть шлях, щоб перехитрити розробників та їхні обмеження», — підсумував gamedev-журналіст Микита Казимиров.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).