Про Херсон від херсонця 🔥

Що повинен знати, вміти та вчити Junior Business Analyst: лайфхаки та перші виклики

Павло Бишовець, EPAM Lead Business Analytic, сьогодні продовжує нашу рубрику для айтішників-початківців, Які очікування від BA, лайфхаки для співбесіди та можливі бар’єри на першому проєкті — у черговому мануалі для джунів. 

Залишити коментар
Що повинен знати, вміти та вчити Junior Business Analyst: лайфхаки та перші виклики

Павло Бишовець, EPAM Lead Business Analytic, сьогодні продовжує нашу рубрику для айтішників-початківців, Які очікування від BA, лайфхаки для співбесіди та можливі бар’єри на першому проєкті — у черговому мануалі для джунів. 

Зміст

Junior BA є початковою сходинкою у кар’єрі бізнес-аналітика. Тут «збирають» досвід та впевненість. Водночас сама роль BA апріорі передбачає високий рівень самостійності, самоорганізованості, а також здатність брати на себе відповідальність за те, чим буде займатися уся команда.

Тому готуйтесь — планка очікувань від BA будь-якого рівня буде високою. Розглянемо основне, на що варто звернути увагу Junior BA.

Очікування від Junior BA

  1. Мова. Грамотна, насичена лексикою і жвава розмовна англійська — перша передумова рухатися далі. Рівень потрібен такий, що дозволяє не хвилюватися навіть тоді, коли забули потрібне слово. Такий, що не примушує вашого співрозмовника із, умовно, США чи Австралії, співчувати вам через обмежену здатність висловити думку чи зрозуміти почуте.
  2. Розуміння «матеріальної частини»:
  • Робота з вимогами. Декомпозиція, user story, use case, acceptance criteria.
  • Процеси SDLC, agile фреймворки (Scrum і Kanban передусім). 
  • Інформаційні технології, на яких базуються цифрові рішення. Це — важлива передумова готовності спілкуватися з інженерами однією мовою. API та JSON, SQL та бази даних, html та CSS тощо.
  1. Soft skills. Виділимо декілька ключових:
  • Проактивність та ініціативність, готовність бути фасилітатором. 
  • Структурованість і логічність викладу думок в усній, письмовій та графічній формах.
  • Готовність тримати в полі зору великі обсяги інформації (наприклад, наявний беклог із двома сотнями user story), здатність фокусуватися на актуальному та терміновому, перемикатися між завданнями.

Відповідність очікуванням значно пришвидшує досягнення першої важливої цілі Junior BA — потрапляння на проєкт. Зазвичай, для цього потрібно проєктну співбесіду.

Співбесіда

Оскільки досвіду реальних проєктів Junior BA, як правило, не має, варто зробити ставку на те, щоб максимально розкрити свою мотивацію та потенціал. Переконайте інтерв’юерів своєю впевненістю у тому, що всі труднощі ви подолаєте, в усьому розберетеся та все зможете.

В ході підготовки до співбесіди варто:

  1. Написати та потренувати самопрезентацію англійською на 3-5 хв. У фокусі має бути освітній та професійний досвід, досвід виконання завдань, що перегукуються із завданнями BA на проєкті. Наприклад, досвід опису бізнес-процесів, узгодження інтересів зацікавлених сторін, переговорів, фасилітації зустрічей, вирішення завдань із високим рівнем невизначеності.
  2. Сформулювати для себе:
    1. Роль BA на проєктах із розробки: які виконує задачі, у яких процесах залучений тощо. 
    2. Розуміння своєї мотивації бути BA. Інтерв’юери добре сприймають позитивну мотивацію («мені подобається…», «у мене добре виходить…»), а от аргументи на кшталт «більше ніяка посада в ІТ не підійшла» наштовхують на сумніви.
    3. 5 своїх сильних сторін, які стануть у пригоді в ролі BA. Будьте готові навести приклади, які проілюструють притаманність вам цих якостей. 
    4. 5 напрямків удосконалення для себе. У кожного в будь-який момент часу є напрямки для зростання та самовдосконалення. Якщо ви готові їх назвати, це свідчить, що ви, ймовірно, маєте певний план.
  3. Повторити «теорію» про управління вимогами, зацікавленими сторонами тощо.

Отже, співбесіда пройшла добре, і ви потрапили на проєкт. Якщо він — діючий, цілком нормальним буде розраховувати на те, що хтось із команди проведе onboarding та knowledge transfer.

Зважайте, що це додаткова активність, на яку у відповідальної особи може бути не так багато часу, тому варто фокусуватися не тільки на засвоєнні тих знань, які передаються, а й на відстежуванні того, чи всі аспекти роботи були висвітлені. Розглянемо їх. 

Onboarding і knowledge transfer на першому проєкті

Організаційні аспекти:

  1. Хто відповідальний за проведення onboarding та knowledge transfer.
  2. Документальні формальності (NDA і т. д.).
  3. Робочий обліковий запис (логін, пароль, додаткові фактори аутентифікації) для входу на віртуальний робочий стіл клієнтського середовища.
  4. Доступи на тестові середовища продукту, який розробляє команда. Там ви зможете «помацати» продукт під час вивчення, потім будете працювати постійно.
  5. Порядок обліку робочого часу. 
  6. Знайомство з командою та клієнтом.
  7. Додавання у канали комунікацій (регулярні зустрічі, дзвінки, чати і т. п.).

Предметні знання про проєкт:

  1. Проєкт: яка його мета, історія, найближчі цілі.
  2. Продукт: для кого призначений, яку проблему вирішує, категорії користувачів та функціональні можливості, платформа та технології.
  3. Склад команди розробки: хто, які ролі, розташування.
  4. Зацікавлені особи з боку клієнта: хто за що відповідає, які правила комунікації.
  5. Процеси: як відбувається SDLC, який фреймворк використовується (scrum, наприклад) тощо.

Специфічні знання щодо ролі BA:

  1. Очікування від нового BA на проєкті, від інших спеціалістів та клієнта.
  2. Як побудована робота з вимогами (де та в якому форматі документуються вимоги).
  3. Горизонт планування.

Долучившись до першого проєкту, вам відкриються можливості набуття омріяного досвіду, якого так не вистачало, щоб бути більш переконливим на співбесіді. 

Що варто винести з першого проєкту?

Досвід:

  1. Підготовка вимог: виявлення, з’ясування, декомпозиції, опису user story / use cases та acceptance criteria.
  2. Використання інструментів (JIRA, Confluence, Visio і т. д.)
  3. Участь у загальнопроєктних процесах (наприклад, планування наступних спринтів).
  4. Виконання ролі у процесах BA команди, створення процесної документації, що описує, як працюють аналітики на проєкті.

 Зворотний зв’язок:

  1. Від членів команди. Бажано від представників різних експертиз (розробник, тестувальник, інший BA і т. д.) для отримання більш повної картини.
  2. Власний для себе. Бажано сформулювати список активностей та артефактів, які вдалося / не було нагоди спробувати виконати, підсумок того, чого вдалося навчитися, що виходило добре, а що можна було б зробити краще. 
  3. Зі сторони клієнта, якщо така можливість передбачена. Як правило, такі запити потрібно узгоджувати з їх менеджером проєкту.

Те, наскільки вдалося «злетіти» Junior-у на першому проєкті, суттєво впливає на траєкторію подальшого розвитку. За сприятливих результатів, як мінімум, буде легше зайти на наступний проєкт або, наприклад, можна вирости до Middle BA.

Що може сповільнити ваш рух?

Важливо відзначити чинники, які здатні відчутно гальмувати зростання в ролі BA:

  1. Мотивація «від супротивного», коли роль BA була обрана виключно тому, що не підійшли ніякі інші.
  2. Кепська англійська. З нею буде важко залишити про себе яскраве враження на проєктному інтерв’ю, а, як максимум, виникатимуть непорозуміння із зацікавленими сторонами.
  3. Пасивність. Це може призвести до невиконання важливих задач, що вплине на успішність роботи всієї команди. 
  4. Страх поставити запитання. Враховуючи, що BA зазвичай щоденно знаходиться серед невизначеності, важливо зменшувати її поле. 
  5. Бажання уникати живого спілкування на користь, наприклад, листування email. У такому разі комунікація занадто розтягується в часі. 
  6. Загальна невпевненість. Так команда не повірить у те, що і для чого має реалізувати. 

Наостанок зазначу, що Junior BA — це стан душі, коли ваш двигун заведено, а ви уже готові до справжніх пригод. Найважче — це зрушити з місця, «розкрутитися», щоб подальше прискорення потребувало менше витрат енергії.

Виїхавши на справжню дорогу, рухайтеся вперед «із відкритим забралом». Звертайте увагу на все, що відбувається навколо, розкладайте по поличках процеси та їх учасників, ідентифікуйте в них своє місце, випробовуйте всі можливі та доречні на даному відрізку дороги «маневри». Це допоможе звикнути до невизначеності, відчути зростання вашої самостійності та впевненості, відповідальність за тих, хто їде за вами, і, що не менш важливо — драйв, який живитиме вашу внутрішню мотивацію рости далі! Всім — успіхів на ваших проєктних дорогах!

Мануал для джуна. Що треба знати тестувальнику-початківцю йдучи на співбесiду: поради тімліда та приклади завдань
Мануал для джуна. Що треба знати тестувальнику-початківцю, йдучи на співбесiду: поради тімліда та приклади завдань
По темi
Мануал для джуна. Що треба знати тестувальнику-початківцю, йдучи на співбесiду: поради тімліда та приклади завдань
Мануал для джуна. Product Manager в IT: на що звернути увагу початківцям та як пройти співбесіду
Мануал для джуна. Product Manager в IT: на що звернути увагу початківцям та як пройти співбесіду
По темi
Мануал для джуна. Product Manager в IT: на що звернути увагу початківцям та як пройти співбесіду

Більше мануалів для початківців читайте тут.

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Електробайки по-українськи між Києвом та Лос-Анджелесом в «СКШ»

Дивіться, чим живе Delfast під час війни в Україні

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.