💳 Trustee Plus — твоя персональна картка європейського банку: 3 хвилини і 10 євро 👉
Вікторія ГорбікТаке життя
30 листопада 2023, 08:38
2023-11-30
Скільки айтівців в українських міністерствах і чим вони зайняті: велике дослідження dev.ua
За два місяці до повномасштабного вторгнення ми робили велике опитування серед українських міністерств щодо того, скільки IT-спеціалістів працює в органах влади України та що саме входить в їхній функціонал. Зараз вирішили актуалізувати цю інформацію та подивитись, що змінилось із часів початку повномасштабної війни.
Ми розіслали запити 20-тьом органам виконавчої влади (міністерствам), і отримали відповідь від 10 установ.
Після отримання даних від інших відомств інформація буде актуалізована.
Згідно з відповіддю начальниці Міндовкілля Лілії Ткач, штатним розписом Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України не передбачено посад із назвами ІТ-спеціаліст та ІТ-фахівець. Відповідно до штатного розпису у апараті міністерства існує Департамент цифрової трансформації електронних публічних послуг та управління відходами, в якому на момент відповіді було 12 вакансій. Для зайняття посад категорії «Б» та «В» державної служби відповідно до статті 20 Закону України «Про державну службу», кандидат повинен відповідати загальним вимогам, зокрема:
для посад категорії «Б» у державному органі, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, та його апараті — досвід роботи на посадах державної служби категорій «Б» чи «В» або досвід служби в органах місцевого самоврядування, або досвід роботи на керівних посадах підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності не менше двох років, вільне володіння державною мовою;
для посад категорії «В» наявність вищої освіти ступеня не нижче молодшого бакалавра або бакалавра за рішенням суб'єкта призначення, вільне володіння державною мовою.
Щодо основних проєктів, реалізованих Міндовкілля з початку повномасштабного вторгнення з 24 лютого 2022 року, міністерство повідомило про:
1. Розробку загальнодержавну екологічну автоматизовану інформаційно-аналітичну систему «ЕкоСистема» для забезпечення доступу до екологічної інформації та її мережі, що забезпечує створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорону, захист інформації, а також електронну взаємодію між фіз- та юрособами, ФОПами, суб'єктами надання адміністративних послуг, суб'єктами надання публічних (електронних публічних) послуг, центрами надання адміністративних послуг.
2. У січні-березні 2023 року проведено випробувальні роботи платформи.
3. У липні 2023 року проведено випробувальні роботи модуля «е-Відходи», який є складовою «ЕкоСистеми».
4. Прийнято результати програмування функціонального компоненту платформи «ЕкоСистема» (електронної послуги отримання, переоформлення, анулювання повністю або частково дії ліцензії, зупинення та відновлення повністю або частково дії ліцензії, розширення або звуження ліцензії На провадження господарської діяльності 3 поводження з небезпечними відходами).
5. У вересні 2023 року проведено випробувальні роботи модуля «е-СЕО» платформи «ЕкоСистема».
6. Прийнято результати програмування функціональних компонентів та їх візуальних елементів послуги: «Здійснення стратегічної екологічної оцінки проєкту документа державного планування» модулю «е-СЕО».
7. У жовтні 2023 року проведено випробувальні роботи модуля «Е-вода» платформи, модуля «Електронний сертифікат про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів».
8. Прийнято результати програмування функціонального компоненту «ЕкоСистеми» модуля е-Сертифікат про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів (електронної послуги «Отримання/ануляція сертифіката про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів»).
9. Прийнято результати програмування функціонального компоненту «ЕкоСистеми» модуля «е-Вода» (електронної послуги подача заяви, повторна подача заяви на отримання, анулювання Дозволу на спеціальне водокористування; погодження, анулювання Дозволу на спеціальне водокористування; подача звітності Державного обліку водокористування).
10. На єдиній екологічній платформі «ЕкоСистема» опубліковано 30 реєстрів екологічних даних, ще 17 реєстрів знаходяться в розробці.
11. Міндовкілля провело реінжиніринг та цифрову трансформацію послуг:
внесення декларації про відходи до Реєстру декларацій про відходи;
видача висновку на транскордонне перевезення відходів, що включені до Зеленого переліку відходів;
взяття на державний облік об'єктів, які справляють або можуть справляти шкідливий вплив на здоров’я людей і стан атмосферного повітря, видів та обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
визначення величин фонових концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі розрахунковим методом;
видача ліцензій на поводження з небезпечними відходами;
державна реєстрація установки в Єдиному реєстрі з моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів;
видача спеціального дозволу на спеціальне використання лісових ресурсів — лісорубний квиток;
електронний кабінет надрокористувача;
отримання, переоформлення, анулювання повністю або частково дії ліцензії, зупинення та відновлення повністю або частково дії ліцензії, розширення або звуження ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами;
отримання/ануляція сертифікату про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів;
подача заяви, повторна подача заяви на отримання, анулювання Дозволу на спеціальне водокористування; погодження, анулювання Дозволу на спеціальне водокористування; подача звітності Державного обліку водокористування.
12. Розроблено цифровий модуль договору публічної оферти, який можна укласти онлайн шляхом заповнення електронної форми на платформі «ЕкоСистема».
13. Реалізовано сервіс фіксації фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу внаслідок надзвичайних ситуацій, подій, збройної агресії Російської Федерації «ЕкоЗагроза», основними завданнями якого є забезпечення можливості реалізації громадянами своїх прав у частині вільного доступу до актуальної інформації щодо зафіксованих фактів заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, свідками яких вони стали, наприклад, про горіння військової техніки, пожежі в лісі, потрапляння нафтопродуктів чи отруйних речовин у ґрунт або водойму, викид отруйних речовин (хлор, аміак, сірководень, синильна кислота, азотна кислота) у атмосферне повітря, виявлені місця несанкціонованих сміттєзвалищ відходів тощо.
Міноборони — інформація про кількість IT-спеціалістів не розголошується
Серед підрозділів Міністерства оборони України, що займаються створенням політик цифровізації, цифрової трансформації та IT розробки можна виділити Директорат політик цифровізації, цифрового розвитку, цифрових трансформацій і кібербезпеки у сфері оборони, Управління інформаційних технологій та Центр інновацій та оборонних технологій.
Кількість IT-фахівців, залучених до команди, як і відкриті вакансії, не розголошують з питань безпеки, бо спеціалістів забирають наразі здебільшого з військових.
Головні напрями, які виділили у сфері цифровізації МО:
електронні адмінпослуги,
бойові та небойові системи,
інновації,
створення політик,
розбудова IT-інфраструктури.
Мінреінтеграції — 6 IT-спеціалістів
ІТ-спеціалісти Мінреінтеграції працюють в Управлінні цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації. Функціонал працівників Управління з початком повномасштабного вторгнення не змінився. Зараз в Управлінні 6 фахівців і відкритих вакансій немає.
Від початку повномасштабного вторгнення силами Управління реалізовано наступні проєкти:
Чат-бот «Юридичний порадник для ВПО» — унікальний цифровий помічник внутрішньо переміщених та інших осіб, які постраждали від російської агресії. Він містить відповіді на актуальні правові питання.
Telegram-бот Evacuation2022 — розроблений спільно з МВС, Координаційним центром органів місцевого самоврядування Української асоціації районних та обласних рад для організації евакуації населення, а також — надання екстреної гуманітарної допомоги у зонах бойових дій і на територіях, які перебувають під окупацією.
Офіційна платформа «СпівДія» — створена для об’єднання волонтерських та державних ініціатив гуманітарної допомоги під час війни. Платформа координується за підтримки Офісу Президента України спільно з Мінреінтеграції, МОЗ, Мінмолодьспорт.
Національний корпус кримськотатарської мови — онлайн-платформа для дослідження мови працює на основі даних з текстових матеріалів кримськотатарською. Її створення ініційоване Мінреінтеграції у межах реалізації Стратегії розвитку кримськотатарської мови на 2022-2032 роки.
Інформаційна система переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією — реалізована з метою забезпечення функціонування єдиної бази даних про вищевказані території.
Мінмолодьспорту — 9 IT-спеціалісти
Виконувач обов’язків державного секретаря Мінмолодьспорту Юрій Музика повідомив, що наразі у відділу господарського та інформаційно-технічного забезпечення, який функціонує у складі управління розвитку спортивної інфраструктури та господарського забезпечення працюють два головних спеціалісти. Вакансії у відділі на момент відповіді редакції відсутні.
У підпорядкуванні профільного заступника Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Віталія Лаврова перебуває структурний підрозділ «Сектор із питань реформування» у складі двох осіб, що займається плануванням і загальною координацією проєктів цифрової трансформації.
Зазначимо, що міжнародними партнерами з розвитку для Мінмолодьспорту залучено 5 фахівців, 4 з них займаються супроводом проєктування, розробки та впровадженням цих інформаційних систем, ще один фахівець залучений для забезпечення їхнього технічного функціонування.
Наразі, вакансії у питаннях реалізації проєктів цифрової трансформації в Мінмолодьспорту відсутні.
Функціональні обовʼязки айтівців міністерства з попередніми роками не змінились. Інформацію про основні реалізовані проєкти з початку повномасштабного вторгнення в міністерстві не надали.
Віталій Лавров додав, що окрім забезпечення працездатності основних інформаційних ресурсів апарату Мінмолодьспорту (документообіг, поштовий сервер, робочі станції тощо), яким займається відділ господарського та інформаційно-технічного забезпечення, існують також проєкти цифрової трансформації, в межах реалізації яких створені наступні інформаційні системи:
Також, розпочато розробку Онлайн-платформи «Конкурс проєктів міжнародних молодіжних обмінів».
Мінагрополітики — 9 IT-спеціалістів
У структурі Мінагрополітики, як повідомив редакції державний секретар Міністерства аграрної політики та продовольства України Віктор Канцурак, функціонує Управління розвитку цифрових трансформацій в аграрному секторі економіки. До основних завдань Управління належить, зокрема, забезпечення реалізації основних засад державної політики у сфері цифрової трансформації та цифровізації аграрного сектору економіки, забезпечення організації введення автоматичного режиму надання електронних публічних послуг Мінагрополітики.
Чисельність Управління становить 9 штатних одиниць, з яких 4 — вакантні:
2 головні спеціалісти відділу впровадження цифрових сервісів та цифрової трансформації аграрного сектору;
2 головні спеціалісти відділу кібербезпеки та захисту інформації.
Кваліфікаційні вимоги: освіта — вища, ступінь вищої освіти не нижче бакалавра, молодшого бакалавра, вільне володіння державною мовою.
З метою забезпечення виконання положень Закону України «Про особливості надання публічних (електронних публічних) послуг», Закону України «Про публічні електронні реєстри» Мінагрополітики у 2022 році було розпочато роботу щодо перетворення реєстрів, власником та держателем яких є міністерство в електронні публічні реєстри.
Здійснення заходів щодо створення, впровадження та супроводження програмного, технічного і технологічного забезпечення інформаційно-комунікаційних систем, а також збереження та захисту даних потребує значних фінансових ресурсів.
У зв’язку з впровадженням в Україні воєнного стану усі наявні фінансові ресурси держави в першочерговому порядку спрямовуються на виконання завдань щодо відсічі збройної агресії російської федерації, забезпечення захисту держави, безперебійного функціонування бюджетної сфери та життєво необхідних потреб жителів територіальних громад, реалізації заходів територіальної оборони та захисту безпеки населення.
Разом із тим, Мінагрополітики у співпраці з Мінцифри в межах міжнародної технічної допомоги ЄС здійснено заходи щодо розробки ПЗ для наступних інформаційно-комунікаційних систем:
«Система автоматизації подачі заяв та отримання рішень щодо присвоєння статусів суб’єктам племінної справи у тваринництві» — метою якої є забезпечення електронного обліку інформації про суб’єкти племінної справи у тваринництві, що дозволить, зокрема, автоматизувати процеси взаємодії при обробці інформації про суб’єкти племінної справи у тваринництві та покращити інформування сторін, що залучені до роботи з Державним реєстром суб’єктів племінної справи у тваринництві;
«Реєстр Селекційних досягнень та Перелік Порід Тварин» — метою якої є можливість подання в електронній формі заявок на апробацію селекційних досягнень, подання заявок на імпорт нових порід тварин, автоматизації процесу ведення Державного реєстру селекційних досягнень у тваринництві та Переліку порід тварин, а також цифровізації супутніх бізнес процесів;
«Основний реєстр складських документів на зерно та зерна, прийнятого на зберігання» — з метою забезпечення можливості подання в електронній формі, обліку та автоматизації процесу реєстрації складських документів на зерно та зерна, прийнятого на зберігання.
Зазначені інформаційно-комунікаційні системи прийняті на баланс Мінагрополітики.
Водночас слід зазначити, що станом на сьогодні здійснюються заходи щодо розробки програмного забезпечення для інформаційно-комунікаційних систем, а саме:
1. «Електронна система введення реєстрів у галузі рослинництва», метою якої є створення єдиної електронної системи збирання, накопичення, захисту, обліку та поширення інформації у сфері рослинництва, що дозволить цифровізувати процес надання публічних послуг, в електронному вигляді, а також введення в дію електронних реєстрів у сфері рослинництва, зокрема:
Державного реєстру суб’єктів насінництва та розсадництва;
Реєстру аудиторів із сертифікації (агрономів-інспекторів);
Реєстру органів з оцінки відповідності;
Реєстру сертифікатів на сортові якості насіння;
Реєстру сертифікатів на посівні та товарні якості насіння;
Реєстру заявок на сорти рослин;
Реєстру ботанічних таксонів;
Реєстру патентів на сорти рослин;
Реєстру сортів рослин, придатних для поширення в Україні;
2. «Єдиний Державний реєстр домашніх тварин», метою створення якого є забезпечення можливості:
збору актуальних даних щодо наявних в країні домашніх тварин; оцінки рівня вакцинації від сказу та інших захворювань тварин;
суттєвого полегшення пошуку власників та прилаштування загублених тварин;
оптимізації обліку, утримання та прилаштування безпритульних тварин, зниження ризиків шахрайства з втраченими тваринами.
Міносвіти — 10 IT-спеціалісти
Департамент кадрового забезпечення Міносвіти, зокрема директорка департаменту Наталія Фурдет, повідомила, що до складу департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій входить відділ комп’ютерного забезпечення та ІТ, фактична чисельність якого складає 5 державних службовців, вакантні посади у відділі відсутні.
Водночас в міністерстві функціонує директорат цифрової трансформації, фактична чисельність якого складає 5 державних службовців, вакантних посад ̶ 7, в тому числі 1 тимчасова, на час відпустки для догляду за дитиною основного працівника.
За інформацією від директорки департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій Інни Єрко, функціонал IT-відділу у порівнянні з часом до повномасштабного вторгнення суттєво не змінився. Головним завданням фахівців департаменту є програмно-технічне забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем апарату Міністерства. Також силами відділу забезпечена можливість віддаленого доступу до всіх необхідних інформаційних ресурсів всім працівникам міністерства. Серед основних проєктів цифрової трансформації міністерства, реалізованих з початку повномасштабного вторгнення, наступні:
Цифрова інфраструктура
передача девайсів закладам та громадам, які найбільш постраждали від наслідків війни, найвразливіші групи населення, які не мають доступу до офлайн навчання через безпекову ситуацію, а також не мають доступу до дистанційного формату через відсутність технічної можливості. З початку повномасштабного вторгнення МОН мобілізувало донорську підтримку для передачі 96 011 ноутбуків для вчителів та 38 441 девайсів для учнів через заклади освіти. Усі деталі розподілу можна знайти на публічному дашборді МОН за посиланням.
До кінця року запланована доставка ще близько 50 000 девайсів для дітей та студентів коледжів і закладів професійної освіти. А у 2024 році в планах МОН повністю закрити критичну потребу у 96 449 девайсах для дітей та 29 012 девайсів для вчителів з десяти областей, в яких переважає дистанційне навчання.
розбудова мережі цифрових освітніх центрів — безпечних і оснащених девайсами, швидким Інтернетом та навчальними матеріалами, безоплатних просторів для навчання й дозвілля школярів. Вони не замінюють школу і не прив’язані до певного закладу освіти. В центрах можна підключитися до онлайн-уроків, зробити домашнє завдання за допомогою ноутбуків або планшетів, долучитися до гуртків. В центрах працюють спеціально підготовлені тьютори. Для зручного пошуку центрів МОН створило інтерактивну карту.
На сьогодні за підтримки партнерів з розвитку в Україні відкрито 154 простори. Розроблено єдиний стандарт створення центрів для партнерів, а також для громад та областей, які шукають кошти на такі проєкти самостійно. Цифрові освітні центри дуже популярні, особливо в маленьких громадах та селищах. У найближчий перспективі планується відкрити ще як мінімум 50 таких локацій.
Цифровий контент
Всеукраїнська школа онлайн — державна платформа з безоплатним доступом до курсів та уроків з 19 предметів, запущена у 2020 році для дистанційного та змішаного навчання для 5–11 класів. На сьогодні платформа має більше 630 000 користувачів.
ігровий застосунок «Вивчаю — не чекаю», єдиний цифровий контент на базі НУШ, розроблений для дітей 1-4 класів з математики та читання та запущений у 2022 році.
платформа «Професійна освіта онлайн», запущена для професійно-технічного рівня, підходить не лише для студентів, а і для навчання впродовж життя.
Для підтримки університетів МОН створив партнерства з наймасштабнішими глобальними провайдерами освітніх платформ (MOOCs) — Coursera, Udemy, Labster, LabXchange, які надали безоплатний доступ українським студентам та викладачам до свого контенту.
Цифрова педагогіка та цифрові навички
На сьогодні більше 250 000 вчителів успішно пройшли відповідні програми та мають необхідні навички для організації ефективного навчання в онлайн. На сьогодні основна увага приділена розвитку цифрових компетентностей педагогів. Проте для забезпечення ефективних цифрових трансформацій важливо розгорнути програми з підвищення цифрових навичок, цифрового розвитку та цифровізації серед менеджерів закладів освіти, управлінців на рівні громад та обласних адміністрацій, які відповідають за сферу освіти і науки.
Електронні процеси та сервіси
До АІКОМ, електронної системи управління освітою, яка зокрема, пропонує електронні щоденники та журнали, підключаються освітні інформаційні системи — приватні провайдери електронних освітніх послуг. Кожний заклад самостійно обирає провайдера виходячи з якості сервісу. Понад 70% вже використовують державні або приватні сервіси, розміщені на АІКОМ. На сьогодні вже три ОІС підключені до АІКОМ, ще вісім в процесі підключення.
Крім цього, в пріоритеті МОН є продовження дебюрократизації системи управління освітою через автоматизацію та оптимізацію процесів у закладах освіти та органах влади. Разом з проєктом DECIDE, який реалізується за підтримки Уряду Швейцарії, МОН створює на базі АІКОМ нові модулі та сервіси, тестування яких розпочнеться школами вже незабаром. Запуск нових сервісів на АІКОМ дозволить перевести 75% діловодства шкіл та місцевих органів влади в цифровий формат і не дублювати його на папері.
З 2022 року МОН розробило новий формат проведення вступної кампанії — національний мульпредметний тест. В умовах війни НМТ є цифровим аналогом зовнішнього незалежного оцінювання та проводиться у форматі онлайн-тесту. У цьому році НМТ проводився одночасно в 435 екзамінаційних центрах, розташованих в 32 країнах. В Україні в НМТ взяло участь 269 381 учасників, за кордоном — 22 543 особи.
МОН також розробив цифрові рішення для закладів вищої освіти. Зокрема, забезпечено формування документів про освіту та додатків до них на базі сервісу ЄДЕБО. Створено е-кабінет вступника до закладів вищої, фахової передвищої освіти. У 2022 році 468 141 абітурієнт вступив до університету через е-вступ в ЄДЕБО. Також забезпечено е-ліцензування закладів освіти. У 2021 році 100% закладів вищої освіти пройшли ліцензування в електронній формі.
Мінсоцполітики — 15 IT-спеціалістів
На запит редакції заступник Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Костянтин Кошеленко повідомив, що посада ІТ-спеціаліста штатним розписом Мінсоцполітики України не передбачена. Завдання щодо реалізації державної політики з питань інформатизації, цифровізації, цифрового розвитку, цифрової економіки, цифрових інновацій, електронного урядування та електронної демократії в соціальній сфері та технічного захисту інформації, в тому числі кібербезпеки, кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій, та інші завдання у зазначеній сфері в Мінсоцполітики покладено на Департамент цифрової трансформації, інформаційних технологій та кібербезпеки. Штатна чисельність працівників Департаменту — 17, фактично працює — 15, вакантних посад — 2 (головний спеціаліст).
Мінсоцполітики спільно з Мінцифри створили універсальну технологічну інфраструктуру для будь-яких соціальних виплат та послуг з надійним захистом та консолідованим зберіганням персональної інформації громадян. ЇЇ можна використовувати при будь-яких змінах системи соціального захисту в майбутньому без витрачання додаткових коштів та створення додаткових структур. Це Єдина інформаційна система соціальної сфери (ЄІССС), яка надасть можливість кожному громадянину, який потребує соціальної підтримки, швидко отримати будь-який вид допомоги через фронт-офіс в територіальній громаді та ЦНАПі, або через електронні сервіси порталу «Дія». Основою ЄІССС є Єдиний соціальний реєстр (ЄСР), в якому сконцентрована інформація про кожного, хто має право, отримує чи колись отримував будь-який вид державної соціальної підтримки.
Триває впровадження на промисловому середовищі процесів призначення, нарахування та виплати 6 допомог (малозабезпеченим сім’ям, на дітей одиноким матерям, особам з інвалідністю та дітям з інвалідністю, на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, особі, яка доглядає за хворою дитиною, при усиновленні дитини) на всій території України.
Продовжується експлуатація Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг у ЄІССС на всій території України.
Призначення, нарахування та виплата допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відбувається на промисловому середовищі ЄІССС.
Формування виплатних відомостей відбувається централізовано, що забезпечує вчасне отримання допомоги мешканцями тимчасово окупованих територій, та територій де ведуться бойові дії.
Введено в промислову експлуатацію формування Довідки щодо наявної інформації про осіб з інвалідністю в інформаційних системах соціальної сфери — у Вінницькій, Волинській, Закарпатській, Львівській, Одеській та Чернівецькій областях.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19.06.2023 No 626 «Деякі питання надання матеріальної грошової допомоги постраждалому населенню внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції» щодо надання одноразової матеріальної грошової допомоги у розмірі 5000 грн постраждалому населенню внаслідок підриву російською федерацією греблі Каховської гідроелектростанції в програмному забезпеченні ЄІССС забезпечено проведення нарахування та виплату зазначеної допомоги.
Розроблено і впроваджено функціонал для можливості генерування статистичних звітів та витягу по особі з Реєстру осіб, які мають право на пільги.
Робота по запровадженню ЄІССС стосовно процесу призначення, нарахування та виплати соціальних допомог та надання соціальних послуг продовжується.
Попри проведення активних бойових дій на території України забезпечено безперебійність виплат всіх видів соціальних допомог, зокрема, тих, які надавалися органами соціального захисту населення, в незалежності від фактичного місця перебування їх отримувачів та можливості функціонування органів соціального захисту населення.
На територіях, де органи соціального захисту населення не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, такі виплати здійснюються централізовано шляхом грошового переказу або перерахування коштів на банківський рахунок отримувача соціальної допомоги.
Також із початком введення воєнного стану автоматично без звернення громадян продовжено виплату окремих видів допомог для найбільш незахищених верств населення.
Мінʼюст — 15 IT-спеціалістів
Заступник Міністра юстиції України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Сергій Орлов у відповіді на запит редакції зазначив, що наразі відповідальними за ІТ-інфраструктуру апарату Мін’юсту є відділи, які входять до Управління забезпечення та документообігу:
відділ інформаційних технологій — 5 співробітників,
відділ захисту інформації — 5 співробітників,
відділ забезпечення експлуатації електронних систем 5 співробітників.
На теперішній час у вказаних підрозділах відсутні вакантні посади, штатна чисельність становить 15 співробітників.
З початку повномасштабного вторгнення силами ІТ-спеціалістів Мін’юсту забезпечено розвиток та значно посилено кіберзахист ІТ-інфраструктури апарату Мін’юсту на апаратно-програмному рівні та відмовостійкість (властивість системи, що дозволяє їй продовжувати правильно діяти у випадку помилки або декількох помилок в певних її частинах та продовжити стабільно працювати).
Нещодавнє був створений новий структурний підрозділ в апараті Мін’юсту — Директорат цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, основною метою якого є забезпечення формування державної політики у сфері цифровізації, цифрової трансформації та цифрового розвитку у межах компетенції Мін’юсту з використанням сучасних технологій та інновацій, а також реалізація проєктів у сфері цифровізації.
Спільними зусиллями Мін’юсту та Державного підприємства «Національні інформаційні системи», яке є технічним адміністратором Єдиних та Державних реєстрів, держателем яких є Мін’юст, з 24.22.2022 були реалізовані наступні проєкти:
Щодо Державного реєстру актів цивільного стану громадян:
Замовлення дублікатів свідоцтв та витягів онлайн — громадяни мають можливість онлайн замовити дублікати документів, у тому числі — свідоцтв про державну реєстрацію актів цивільного стану та витягів з ДРАЦС. За час існування відповідної послуги на порталі «Дія» українці скористалися сервісом вже більше 50 000 разів.
Подання заяви про реєстрацію шлюбу онлайн — подати заяву про реєстрацію шлюбу можна онлайн через портал «Дія». Для цього потрібно заповнити заяву та обрати місце, час та формат проведення церемонії. З початку запровадження послуги понад 15 500 пар успішно скористались послугою в «Дії».
Запровадження цифрового офісу ДРАЦС — концепт функціонування Цифрового офісу мінімізує контакт із державними органами офлайн. Цифровий офіс — це єдиний відділ ДРАЦС у місті Києві, який опрацьовує заяви про замовлення витягів та дублікатів свідоцтв, що подані через портал «Дія» та створений задля зручності прийому заяв та ще швидшого їх опрацювання.
Щодо Державного реєстру речових прав (ДРРП) на нерухоме майно:
Реєстрація спеціальних майнових прав ДРРП — спеціальне майнове право — різновид майнового права, яке полягає у володінні і розпорядженні об’єктом незавершеного будівництва, майбутнім об’єктом нерухомості. Реєстрація спеціального майнового права є обов’язковою для тих, хто має намір продавати майбутні квартири, гаражні бокси, інші житлові та нежитлові приміщення або паркомісця. У ДРРП можна зареєструвати спеціальне майнове право на майбутні обʼєкти нерухомості відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 No 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Таке право допоможе замовникам будівництва (забудовникам) вести бізнес прозоро, а покупцям — захистити свої інвестиції в житло від недобросовісних забудовників. Даний проєкт реалізовано на виконання Закону України No 2518-ІХ «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому».
Онлайн державна реєстрація речових прав на нерухоме майно, реєстрацію яких проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення. Завдяки послузі громадяни можуть подавати електронні заяви на реєстрацію права власності, що виникло до 01.01.2013, в ДРРП через портал «Дія». Реєстратор, отримавши електронну заяву, самостійно надсилає запит у БТІ, а потім вносить дані у ДРРП. Дана послуга вже доступна у межах 12 областей. Мешканці Львівської, Одеської, Тернопільської, Харківської, Хмельницької, Чернігівської, Закарпатської, Рівненської, Дніпропетровської, Київської та Кіровоградської області, а також у м. Луцьк Волинської області можуть зареєструвати право на нерухомість онлайн. Надалі перелік регіонів буде розширюватися. Усього від початку відновлення послуги з 18.05.2023 було подано 9680 заяв.
Щодо Єдиного державного реєстру юросіб, ФОП та громадських формувань:
Автоматична реєстрація ТОВ та ФОП через портал «Дія», а також автоматичне припинення ФОП, внесення змін до відомостей ФОП. При поданні документів онлайн для державної реєстрації ФОП процедура відбувається автоматично, без участі державного реєстратора. Вся інформація проходить автоматичну перевірку за допомогою інформаційних взаємодій. Це робить реєстрацію бізнесу в Україні однією із найшвидших у світі. Реалізована можливість подання заяви на автоматичну реєстрацію ТОВ, що діє на підставі модельного статуту. Підприємство буде зареєстровано автоматично, якщо заява відповідає усім умовам автоматичних перевірок. Якщо ж не відповідає хоча б одній з умов — реєстрація відбудеться за участі державного реєстратора, онлайн, протягом 1 робочого дня.
Щодо сфери нотаріату:
Перевірка нотаріальних документів з QR-кодом — в Україні триває впровадження Єдиної державної електронної системи «е-Нотаріат». Перший етап проєкту — нотаріальні документи з QR-кодом, автентичність яких можна перевірити за допомогою QR-сканера у застосунку «Дія». QR-код — це додатковий надійний захист документа від підробок.
Щодо електронного архіву (е-Архів):
Міністерство юстиції та Державна архівна служба України реалізували пілотний проєкт щодо запровадження електронного архіву та створення належних умов для постійного зберігання електронних документів Національного архівного фонду і державних електронних інформаційних ресурсів. Це створено для того, щоб архівні документи накопичувались, обліковувались та зберігались в електронному вигляді. Весь цей процес відбуватиметься автоматизовано.
Додатково в міністерстві зазначили, що список реалізованих проєктів не є вичерпним і Мін’юст у межах компетенції своєчасно реагує на виклики та проблеми, які виникають в сфері цифрового розвитку та цифровізації.
Мінфін — 23 IT-спеціалісти
Відповідно до штатного розпису Міністерства фінансів України станом на 23.11.2023 кількість зайнятих посад державної служби у Департаменті з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації — 18, які належать до:
Відділу технічної підтримки.
Відділу аналітики та цифрового розвитку.
Відділу ІТ забезпечення.
Відділу обслуговування інженерної інфраструктури.
Відділу цифровізації.
У Відділі забезпечення кібербезпеки‚ кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій — 5 посад.
З початку повномасштабного військового вторгнення рф в Україну основні посадові обов’язки працівників Департаменту відповідно до їх посадових інструкцій не змінились.
Водночас з урахуванням введення воєнного стану в Україні, функціональне навантаження працівників Департаменту сконцентроване на забезпеченні безперебійного функціонування апаратно-програмного комплексу, інформаційних ресурсів та сервісів МФУ, зокрема здійснення постійного аналізу подій системи моніторингу кібербезпеки інформаційно-комунікаційної системи, проведення додаткового моніторингу створення резервних копій інформаційних ресурсів та сервісів інформаційно-комунікаційної системи Міністерства фінансів України, забезпечення віддаленого доступу користувачів (працівників Міністерства фінансів України) до інформаційно-комунікаційної системи та інформаційних ресурсів МФУ.
З початку повномасштабного військового вторгнення завершені та знаходяться на стадії реалізації проєкти:
впровадження нових інфраструктурних механізмів, що дозволяють здійснювати збереження резервних копій інформаційних ресурсів та сервісів інформаційно-комунікаційної системи Міністерства фінансів України на хмарному ресурсі (завершений);
створення та впровадження в експлуатацію резервного майданчика для повноцінного розгортання інформаційних ресурсів та сервісів інформаційно-комунікаційної системи МФУ (завершений);
організація віддаленого доступу користувачів (працівників Міністерства фінансів України) до інформаційно-комунікаційної системи та інформаційних ресурсів Міністерства фінансів України, що передбачало впровадження апаратно-програмного комплексу, що забезпечує віддалений доступ, нормативне врегулювання в Міністерстві фінансів України порядку віддаленого доступу та налаштування електронно-обчислювальної техніки (ноутбуків) користувачів (працівників Міністерства фінансів України) для взаємодії з цим апаратно-програмним комплексом (завершений);
впровадження додаткових засобів онлайн комунікації працівників Департаменту для забезпечення підтримки користувачів (працівників МФУ) (завершений);
впровадження додаткової системи моніторингу подій кібербезпеки інформаційно-комунікаційної системи та інформаційних ресурсів МФУ (завершений);
побудова нової інформаційної системи планування та моніторингу виконання державного бюджету, що складається з двох підсистем ІТ-система «Державний бюджет — Мінфін» та автоматизованої інформаційної системи онлайн-взаємодії з розпорядниками коштів державного бюджету (знаходиться на стадії реалізації);
доопрацювання вебпорталу «Прозорий бюджет» в частині завантаження з інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів «LOGIСA» інформації та документів від головних розпорядників коштів місцевих бюджетів та місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів відповідних місцевих рад, що забезпечило підвищення прозорості в частині планування та використання бюджетних коштів на місцевому рівні (завершений);
побудова комплексної системи захисту інформації інформаційно-комунікаційної системи МФУ (знаходиться на стадії реалізації);
реалізація заходів, які передбачені Стратегією здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року, яка схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 No 1467-р (знаходиться на стадії реалізації).
Мінцифри — 118 IT-спеціалісти
За інформацією, наданою у відповідь на запит dev.ua першим заступником міністра Олексієм Вискубом, наразі в міністерстві працює 118 фахівців, функціями яких передбачено діяльність за напрямом інформаційної безпеки та кіберзахисту, управління інформаційно-комунікаційними системами та проектами інформатизації.
Одними з ключових завдань яких є протидія кіберзагрозам, що виникли в умовах воєнного стану в зв’язку зі збройною агресією російської федерації, здійснюється комплекс заходів для належного функціонування та забезпечення необхідного рівня інформаційної кібербезпеки та захисту інформації, захисту від сучасних мережевих загроз систем електронного документообігу, систем зберігання баз даних, веб-сервісів, електронної пошти, домену апарату Мінцифри.
Мінцифри разом із суб’єктами національної системи кібербезпеки вживають заходів щодо відсічі збройної агресії російської федерації у кіберпросторі та забезпеченні кібероборони держави.
Діяльність ІТ-сфери та її фахівців є важливою в умовах функціонування національної економіки в період дії воєнного стану. Збереження робочих місць забезпечує громадян України стабільним доходом, надає можливість створювати нові сучасні продукти, розвивати ІТ-сферу, підтримувати імідж України та її фахівців на міжнародній арені та, відповідно, забезпечувати доходами державний бюджет України.
З метою забезпечення захисту інформації в Міністерстві, розроблення проєктів систем захисту інформації, контролю за станом захищеності інформації в цих системах, контролю за розслідуванням випадків порушення політики інформаційної безпеки відповідно до структури Мінцифри в апараті утворено сектор ІТ, який налічує 3 штатні одиниці, а саме: завідувач сектору та 2 головних спеціалісти.
Наразі вакантною є посада одного головного спеціаліста сектору ІТ Мінцифри, що належить до посад державної служби категорії «В».
Відповідно до статті 20 Закону України «Про державну службу» особа, яка претендує на зайняття посади державної служби у державному органі, юрисдикція якого поширюється на всю територію України, та його апараті повинна відповідати таким загальним вимогам для посад державної служби категорії «В»: наявність вищої освіти ступеня не нижче молодшого бакалавра або бакалавра за рішенням суб’єкта призначення, вільне володіння державною мовою.
Відповідно до частини першої статті 23 Закону України «Про доступ до публічної інформації» рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.
«Виплачували зарплатню працівникам під звуки пострілів російських військ». Чим сьогодні живе місто Конотоп і його IT
Місто Конотоп назавжди увійшло в історію війни з росією завдяки відео, де місцеві жінки розповіли окупанту, що в нього будуть проблеми з потенцією. Це було в перші дні вторгнення до України. Чим сьогодні живе районний центр Сумщини, нам розповів Дмитро Гланц — CEO місцевої IT- компанії Grodas.