💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Вікторія ГорбікТаке життя
15 лютого 2022, 15:02
2022-02-15
Літак без палива. Авіаконструктор провів випробування першого українського електролітака. Чим закінчився політ, і коли модель вийде у серійне виробництво
6 лютого відбулася історична подія в авіації України — уперше провели випробування електролітака Aeroprakt 20e. Це перший український електричний літак, який сконструював Юрій Володимирович Яковлєв, український літакобудівник, авіаконструктор і засновник компанії Aeroprakt. Plane Ukraine зняв репортаж з місця подій.
dev.ua вибрав цікаві факти про те, що це за літак, як пройшли випробування і коли буде масове виробництво українських електролітаків.
Юрій Володимирович Яковлєв, український авіаконструктор російського походження, сам був за штурвалом під час випробування першого українського електролітака його власної конструкції.
На цей час у світі існує всього лише один серійний електролітак, який розробляє словенська компанія Pipistrel. Він використовується як навчально-тренувальний, і сертифікацію пройшов у червні 2020 року. Запас польоту має близько 50 хвилин.
У 1991 році літак моделі Aeroprakt 20 полетів перший раз. На той момент там був встановлений двотактний двигун ROTAX. І це був перший серійний літак Aeroprakt.
Aeroprakt 20e — та ж модель, тільки електрична. Двигун Rotax замінили на електроустановку. Перед цим ця ж установка стояла на Aeroprakt-8 Quickie, першому літаку, створеному Яковлєвим у 1984 році, який згодом конструктор планував зробити електричним. Одномісний Quickie з розташуванням крил тандем і привів авіаконструктора у 1985 році до Києва. У 2015 його вдалось перевезти з Росії, коли літак хотіли порізати для створення зразків в один з ВНЗ. Авіаконструктор розповідає, що отримав на модель документи й навіть зробив кілька підлетів.
«Але потім я вирішив, що експериментувати варто на машині, яка має меншу польотну швидкість (Aeroprakt 20e). Якщо знадобиться вимушена посадка — буде набагато простіше. Мало того, навіть якщо літак буде пошкоджений при вимушеній посадці, то його не так важко відновити, оскільки маємо все для цього на фірмі. А Aeroprakt-8 — дуже дорогий, і не дай, Боже, його пошкодити», — говорить Яковлєв.
Як виглядає Aeroprakt 20e
Aeroprakt 20e — надлегкий літак зі склопластиковим корпусом. У цієї моделі нестандартна, як для літаків Aeroprakt, тандемна посадка, коли одна людина сидить слідом за іншою, а не поруч. Це зменшує опір повітря й витрату енергії. Зараз в цій моделі на місці другої людини знаходяться акумуляторні батареї. Літак з хвостовою опорою і штовхальним гвинтом.
Серед інших особливостей — дуже велика, як для такого літака, площа крила, і флаперони, які виконують функцію закрилків і елеронів. Флаперони йдуть у всю довжину крила, це підвищує ефективність управління.
У літака Т-подібна конструкція хвостового оперення, коли горизонтальний стабілізатор знаходиться у верхній частині вертикального. В цьому випадку потік повітря, який набігає від штовхального гвинта, потрапляє відразу на вертикальний, а, відповідно, і на горизонтальний стабілізатор, і це збільшує ефективність управління.
Серце літака
У машині встановлений німецький двигун, який має близько 27-30 сантиметрів в діаметрі, контролери та акумуляторні батареї, все однієї фірми «Гейгер Електронікс». Безщитковий двигун схожий на обертовий циліндр з магнітами й котушками всередині. Він обертає гвинт, який до нього й кріпиться. За словами механіка Aeroprakt, так вигідніше і максимально ефективно з точки зору розташування внутрішніх частин і охолодження.
Авіаконструктор замінив софт на електроприладах, щоб збільшити потужність двигуна і прибрати деякі обмеження.
На пасажирському місці, ззаду пілота, розташовуються великі акумулятори по 15 кг і по 8 кг, вся електросистема досить важка.
Десятикіловатні електробатареї німецький виробник декларує на 45 хвилин польоту, якщо не перевищувати потужність в 10 кВт.
На зльоті літак видає потужність в 32 кВт, це близько 45 кінських сил, але така потужність може бути використана близько 1 хвилини. Режим «1 хвилина» на повній потужності й «44 хвилини» на потужності в 10 кВт означає, що акумулятори не нагріються до граничної температури понад 65 градусів. В іншому випадку автоматика відключить двигун, те ж саме станеться, якщо перегріється сам двигун або контролери, інакше літій-іонний акумулятор вибухне.
Випробувальний політ
Під час випробувального польоту Яковлєв набрав 200 метрів висоти, знизив потужність і зробив кілька кіл. Потім знизив висоту до 100 метрів і спробував злітний режим, зайшов на посадку з дотиком і знову злетів і набрав висоту. Далі вже знизився і посадив літак.
Все це зайняло 29 хвилин. За підсумками польоту, у літака залишилося 36% заряду акумулятора, але за цей час його температура піднялася до 54 градусів Цельсія з 59 граничних. На це вплинули два набори висоти, які здійснював пілот, а це підіймає потужність і, відповідно, температуру акумулятора. Одразу після зльоту температура акумулятора становила 25-27 градусів.
За підсумками випробування вже зрозуміло, що літаку не вистачає системи охолодження для акумуляторів і потужності двигуна. Тим більше, що, перш ніж заряджати акумулятори, їх необхідно охолодити. В Aeroprakt 20e поки додаткове охолодження не передбачено. Це можуть бути або продувні канали в корпусі, або водяна система охолодження.
Майбутнє электролітаків
Яковлєв сказав, що буде ще проводити детальний аналіз підсумків випробувального польоту. Всі доопрацювання, як він каже: «Поставимо, напевно, на модель Aeroprakt 32, тоді це може бути машина для продажів». Але він уточнив, що орієнтовно це буде через кілька років.
Крім того, він вважає, що зараз моделі електролітаків — це все-таки експерименти, не рахуючи моделі компанії Pipistrel.
«Електрика в авіації буде тоді, коли більшість автомобілів на дорогах будуть електричні», — ось думка Яковлєва.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Успехов в благом деле.