Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Hot! dev.media шукає менеджера з продажу спецпроєктів

Літак без палива. Авіаконструктор провів випробування першого українського електролітака. Чим закінчився політ, і коли модель вийде у серійне виробництво

6 лютого відбулася історична подія в авіації України — уперше провели випробування електролітака Aeroprakt 20e. Це перший український електричний літак, який сконструював Юрій Володимирович Яковлєв, український літакобудівник, авіаконструктор і засновник компанії Aeroprakt. Plane Ukraine зняв репортаж з місця подій.

dev.ua вибрав цікаві факти про те, що це за літак, як пройшли випробування і коли буде масове виробництво українських електролітаків.

1 коментар
Літак без палива. Авіаконструктор провів випробування першого українського електролітака. Чим закінчився політ, і коли модель вийде у серійне виробництво

6 лютого відбулася історична подія в авіації України — уперше провели випробування електролітака Aeroprakt 20e. Це перший український електричний літак, який сконструював Юрій Володимирович Яковлєв, український літакобудівник, авіаконструктор і засновник компанії Aeroprakt. Plane Ukraine зняв репортаж з місця подій.

dev.ua вибрав цікаві факти про те, що це за літак, як пройшли випробування і коли буде масове виробництво українських електролітаків.

Історія моделі

Юрій Володимирович Яковлєв, український авіаконструктор російського походження, сам був за штурвалом під час випробування першого українського електролітака його власної конструкції.

Юрій Володимирович Яковлєв, авіаконструктор, творець літака Aeroprakt 20e, засновник компанії Aeroprakt (скрін з репортажу Plane Ukraine)

На цей час у світі існує всього лише один серійний електролітак, який розробляє словенська компанія Pipistrel. Він використовується як навчально-тренувальний, і сертифікацію пройшов у червні 2020 року. Запас польоту має близько 50 хвилин.

У 1991 році літак моделі Aeroprakt 20 полетів перший раз. На той момент там був встановлений двотактний двигун ROTAX. І це був перший серійний літак Aeroprakt.

Aeroprakt 20e — та ж модель, тільки електрична. Двигун Rotax замінили на електроустановку. Перед цим ця ж установка стояла на Aeroprakt-8 Quickie, першому літаку, створеному Яковлєвим у 1984 році, який згодом конструктор планував зробити електричним. Одномісний Quickie з розташуванням крил тандем і привів авіаконструктора у 1985 році до Києва. У 2015 його вдалось перевезти з Росії, коли літак хотіли порізати  для створення зразків  в один з ВНЗ. Авіаконструктор розповідає, що отримав на модель документи й навіть зробив кілька підлетів. 

Aeroprakt-8e Quickie на VI KharkivAviaFest в Коротичах в серпні 2021 року (Фото aeroclub.net.ua)

«Але потім я вирішив, що експериментувати варто на машині, яка має меншу польотну швидкість (Aeroprakt 20e). Якщо знадобиться вимушена посадка — буде набагато простіше. Мало того, навіть якщо літак буде пошкоджений при вимушеній посадці, то його не так важко відновити, оскільки маємо все для цього на фірмі. А Aeroprakt-8 — дуже дорогий, і не дай, Боже, його пошкодити», — говорить Яковлєв.

Cybertruck по–криворізьки. Українець розробив електровантажівку: її ціна – 16 нових iPhone. Ось як він збирається підкорювати Європу
Cybertruck по–криворізьки. Українець розробив електровантажівку: її ціна — 16 нових iPhone. Ось як він збирається підкорювати Європу
По темi
Cybertruck по–криворізьки. Українець розробив електровантажівку: її ціна — 16 нових iPhone. Ось як він збирається підкорювати Європу

Як виглядає Aeroprakt 20e

Aeroprakt 20e — надлегкий літак зі склопластиковим корпусом. У цієї моделі нестандартна, як для літаків Aeroprakt, тандемна посадка, коли одна людина сидить слідом за іншою, а не поруч. Це зменшує опір повітря й витрату енергії. Зараз в цій моделі на місці другої людини знаходяться акумуляторні батареї. Літак з хвостовою опорою і штовхальним гвинтом.

Aeroprakt 20e (скрін з репортажу Plane Ukraine)

Серед інших особливостей — дуже велика, як для такого літака, площа крила, і флаперони, які виконують функцію закрилків і елеронів. Флаперони йдуть у всю довжину крила, це підвищує ефективність управління.

Крило Aeroprakt 20e (скрін з репортажу Plane Ukraine)

У літака Т-подібна конструкція хвостового оперення, коли горизонтальний стабілізатор знаходиться у верхній частині вертикального. В цьому випадку потік повітря, який набігає від штовхального гвинта, потрапляє відразу на вертикальний, а, відповідно, і на горизонтальний стабілізатор, і це збільшує ефективність управління. 

Aeroprakt 20e (скрін з репортажу Plane Ukraine)
Изобретатели из КПИ запатентовали гибридный электромобиль который будет работать на органических отходах
Винахідники з КПІ запатентували гібридний електромобіль, який працюватиме на органічних відходах
По темі
Винахідники з КПІ запатентували гібридний електромобіль, який працюватиме на органічних відходах

Серце літака

У машині встановлений німецький двигун, який має близько 27-30 сантиметрів в діаметрі, контролери та акумуляторні батареї, все однієї фірми «Гейгер Електронікс». Безщитковий двигун схожий на обертовий циліндр з магнітами й котушками всередині. Він обертає гвинт, який до нього й кріпиться. За словами механіка Aeroprakt, так вигідніше і максимально ефективно з точки зору розташування внутрішніх частин і охолодження.

Двигун Aeroprakt 20e (скрін з репортажу Plane Ukraine)

Авіаконструктор замінив софт на електроприладах, щоб збільшити потужність двигуна і прибрати деякі обмеження.

На пасажирському місці, ззаду пілота, розташовуються великі акумулятори по 15 кг і по 8 кг, вся електросистема досить важка. 

Акумуляторні батареї на пасажирському сидінні Aeroprakt 20e (скрін з репортажу Plane Ukraine)

Десятикіловатні електробатареї німецький виробник декларує на 45 хвилин польоту, якщо не перевищувати потужність в 10 кВт.

Юрій Яковлєв (скрін з репортажу Plane Ukraine)

На зльоті літак видає потужність в 32 кВт, це близько 45 кінських сил, але така потужність може бути використана близько 1 хвилини. Режим «1 хвилина» на повній потужності й «44 хвилини» на потужності в 10 кВт означає, що акумулятори не нагріються до граничної температури понад 65 градусів. В іншому випадку автоматика відключить двигун, те ж саме станеться, якщо перегріється сам двигун або контролери, інакше літій-іонний акумулятор вибухне.

Математика для програмістів-самоук: зібрали лайфхаки книги та курси
Математика для програмістів-самоук: зібрали лайфхаки, книги та курси
По темi
Математика для програмістів-самоук: зібрали лайфхаки, книги та курси
Українські вантажні електрокари збиратимуть у Львові вже наступного року. Вартість авто - $16 000. Приймаються передзамовлення
Українські вантажні електрокари збиратимуть у Львові вже наступного року. Вартість авто — $16 000. Приймаються передзамовлення
По темi
Українські вантажні електрокари збиратимуть у Львові вже наступного року. Вартість авто — $16 000. Приймаються передзамовлення

Випробувальний політ

Під час випробувального польоту Яковлєв набрав 200 метрів висоти, знизив потужність і зробив кілька кіл. Потім знизив висоту до 100 метрів і спробував злітний режим, зайшов на посадку з дотиком і знову злетів і набрав висоту. Далі вже знизився і посадив літак.

Юрій Яковлєв за штурвалом Aeroprakt 20e, випробувальний політ (скрін з репортажу Plane Ukraine)

Все це зайняло 29 хвилин. За підсумками польоту, у літака залишилося 36% заряду акумулятора, але за цей час його температура піднялася до 54 градусів Цельсія з 59 граничних. На це вплинули два набори висоти, які здійснював пілот, а це підіймає потужність і, відповідно, температуру акумулятора. Одразу після зльоту температура акумулятора становила 25-27 градусів.

Юрій Яковлєв за штурвалом Aeroprakt 20e, випробувальний політ (скрін з репортажу Plane Ukraine)

За підсумками випробування вже зрозуміло, що літаку не вистачає системи охолодження для акумуляторів і потужності двигуна. Тим більше, що, перш ніж заряджати акумулятори, їх необхідно охолодити. В Aeroprakt 20e поки додаткове охолодження не передбачено. Це можуть бути або продувні канали в корпусі, або водяна система охолодження.

Юрій Яковлєв за штурвалом Aeroprakt 20e, випробувальний політ (скрін з репортажу Plane Ukraine)
Электрические Таврия и Славута. Днепровские инженеры создали несколько вариантов украинских электрокаров
Електричні Таврія і Славута. Дніпровські інженери створили кілька варіантів українських електрокарів
По темі
Електричні Таврія і Славута. Дніпровські інженери створили кілька варіантів українських електрокарів

Майбутнє электролітаків

«Якщо хтось із пілотів захоче купити такий літак, поки ми не готові їм нічого запропонувати», — говорить Юрій Володимирович. 

Яковлєв сказав, що  буде ще проводити детальний аналіз підсумків випробувального польоту. Всі доопрацювання, як він каже: «Поставимо, напевно, на модель Aeroprakt 32, тоді це може бути машина для продажів». Але він уточнив, що орієнтовно це буде через кілька років.

«Філософія нашої фірми — не бути першими, а бути практичними. Ми встигнемо», — упевнений авіаконструктор.

Крім того, він вважає, що зараз моделі електролітаків — це все-таки експерименти, не рахуючи моделі компанії Pipistrel.

«Електрика в авіації буде тоді, коли більшість автомобілів на дорогах будуть електричні», — ось думка Яковлєва. 

Творці метавсесвітів: які навички потрібні та де навчитися
Творці метавсесвітів: які навички потрібні та де навчитися
По темi
Творці метавсесвітів: які навички потрібні та де навчитися
Читайте главные IТ-новости страны в нашем телеграме
Читайте головні ІТ-новини країни в нашому телеграмі
По темі
Читайте головні ІТ-новини країни в нашому телеграмі
Украинский электробайк Delfast попал в число лучших на выставке CES–2022
Український електробайк Delfast потрапив до числа кращих на виставці CES–2022
По темі
Український електробайк Delfast потрапив до числа кращих на виставці CES–2022
Киевские инженеры создают зарядки для электромобилей. Их новый инвестор – BMW
Київські інженери створюють зарядки для електромобілів. Їх новий інвестор-BMW
По темі
Київські інженери створюють зарядки для електромобілів. Їх новий інвестор-BMW
Айтішник розробив та створив болід власноруч.

Дивіться на каналі dev.ua тест-драйв спорткара.

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
0

Успехов в благом деле.