Марія БровінськаВійна
28 травня 2022, 10:10
2022-05-28
«Передай всім спасибі, вони вірили в те, що ми виживемо, більше, ніж ми». Уроки волонтерства від Business Consultant EPAM
Business Consultant Олена Марцинішина у складі одного з юнітів ЕРАМ почала допомагати військовим з перших днів війни. «Інакше не можна, це як дихати», — згадує про причини, що підштовхнули до активного волонтерства. За два місяці разом із колегами їй вдалося організувати допомогу на понад 1,2 млн грн. Передачі доставляли до найгарячіших точок — Чернігів, Маріуполь, Чорнобаївка. Як змінилося життя Олени та чого навчило її волонтерство, далі в прямій мові.
Business Consultant Олена Марцинішина у складі одного з юнітів ЕРАМ почала допомагати військовим з перших днів війни. «Інакше не можна, це як дихати», — згадує про причини, що підштовхнули до активного волонтерства. За два місяці разом із колегами їй вдалося організувати допомогу на понад 1,2 млн грн. Передачі доставляли до найгарячіших точок — Чернігів, Маріуполь, Чорнобаївка. Як змінилося життя Олени та чого навчило її волонтерство, далі в прямій мові.
Лютий старт
До цього лютого я була далекою від волонтерства. Але коли розпочалася війна, всі навколо хаотично шукали бронежилети, організовували обіди, відчиняли збори коштів. Незабаром у компанії виплатили фінансову допомогу, наш юніт Universe, а нас близько 130 людей у команді, дружно переказали її на користь ЗСУ, до Благодійного фонду Сергія Притули, «Повернись живим».
Але паніка з бронежилетами тривала, у чатиках почали з’являтися прохання колег, які шукали спорядження для брата, батька, кума… Спершу ми збирали кошти на ці потреби всередині юніта.
Довелося швидко вивчити нові слова: турнікет, пташка (дрон), іграшка (спецтехніка), апельсин (гроші).
З часом ми побачили, що діємо не дуже ефективно, щось губитися в чатиках, на щось збирається більше коштів, десь — менше.
На щастя, серед нас був колега, який активно волонтерів із 2014 року. Порадилися і вирішили створити так звану групу швидкого реагування зі спільним рахунком, базою постачальників, щоб уникнути зайвого хаосу. І це був перший мій урок — для ефективного волонтерства має існувати структура. Далі таких уроків було ще чимало — і я вдячна за кожен із них.
Уроки волонтерства
Ділюся своїми відкриттями та уроками волонтерської діяльності:
Налаштування процесів. Як я вже казала, на початку було багато ажіотажу. Ми якось купили 10 бронежилетів, нам здалося це гарною ідеєю. Але поки їх шукали за кордоном, доставляли, розмитнювали, потреби були закриті. І тоді нам довелося буквально питати: «Кому бронік?». Прилаштували, звичайно, але вирішили більше не купувати те, на що в цей момент немає запиту. Тому допомагаємо адресно: ми знаємо, кому, що саме і маємо чіткі вимоги. Зазвичай за тиждень запит відпрацьовуємо.
Траплялося закуповували рації, дрони, інші «іграшки», але перед закупівлею обов’язково показуємо технічні характеристики «замовникам».
Якось знайшли 30 великих ящиків взуття для військових, але не купували до того, як волонтер-консультант погодив цю покупку за критерієм «якість-ціна».
Тільки після цього спільно з іншими колегами в EPAM зробили закупівлю. На складі у нас нічого не лежить.
Встановлення пріоритетів. Згодом ми навчилися «виключати режим квочки», прагнучи допомогти всім. Оцінюємо запит: дрони для Маріуполя купуємо, але «іграшки» для ТРО Львова чи Старих Петрівців — поки ні.
Мати справу з професіоналами. Шукаємо, ще працюємо по канбану і слідкуємо за lead time (найкоротша година з моменту отримання заявки від замовника до закриття).
Ми могли б самі шукати потрібне, розбиратися. Але під час війни час стискається. Ми йдемо до профі.
Купували турнікети — консультувалися з польськими лікарями; закуповували ліки — співпрацювали зі стоматологами у Києві, Львові. Коли колезі знадобилася була машина на передову, ми одразу пішли до компетентної людини, уточнили потрібну суму — і за тиждень був автомобіль. Щоправда, до цього ми теж прийшли не одразу. Якось чекали тижнями замовлення, іншого разу мало не купили неякісні б/у каски. Добре, що взяли спеціаліста, каски виявилися відвертим непотребом, гроші повернули. Але це також був урок.
Налагодження контактів. Моя роль у волонтерстві — переважно комунікативна. Навичку спілкування, нетворкінгу я протренувала до максимального рівня. Виявилося, наш юніт — як павутинка, і якщо треба, то реально доставити вантаж із-за кордону «з сьогодні на завтра». Якщо бракує коштів, іду до друзів, оголошую збір на сторінці у Facebook. Для цього відкрила Paypal.
Коли треба було купити бус для волонтера, розуміла, що своїми силами зробити це не зможемо. Але компанія велика — пішли до менеджерів інших проектів, визначили, хто скільки може забезпечити.
Кордони стираються — нам допомагають звідусіль. Багато підтримки від друзів та колег з ЕРАМ Польща та США. Нещодавно, наприклад, зі штатів нам надіслали каски та спорядження для пожежників, які ми передали бригаді вінницьких вогнеборців.
Давати зворотний зв’язок. Всім, хто переказує гроші на Paypal, я обов’язково дякую. Декому висилаю електронну версію книжки англійською Ольги Мартиновської «100 рецептів на кожен день». Домовилася про це з авторкою, бо хочу, аби люди відчували нашу вдячність і залученість до спільної благородної справи.
На початку багато людей хотіли допомогти, але не бачили результатів своїх внесків, і поступово знижували донати.
Для мене самої зворотний зв’язок теж важливий. Коли приходять слова вдячності з фронту, є ще більша сила працювати далі.
Навчитись просити. Раніше мені було незручно просити. Гроші могла запозичити лише у найближчих людей.
Сьогодні я не ніяковію, вийшла із зони комфорту. Я розумію, що допомагаю врятувати життя людей.
Особливо, коли отримую повідомлення від військових з-під Чернігова: «Іграшку», яку ви подарували, розбили, але завдяки їй врятували життя 20 бійцям» (*дрон)
Раніше я багато подорожувала світом. Але саме сьогодні усвідомлюю шалені зміни у собі — я буквально кожною клітинкою відчуваю себе українкою. Відчуваю, де моя Батьківщина і наскільки вона цінна для мене, для моєї родини, і як багато я готова зробити для її збереження.
Бойова гігієна. Чим небезпечний WiFi на передовій, та чому інколи прилітає по Starlink: пояснює айтішник
Володимир Степанець, Senior Systems Architect в EPAM Poland написав великий пост-пояснення про те, чим небезпечний інтернет на передовій та чому роздавати його не варто як з терміналів Starlink, так і зі смартфону.
Публікуємо його аргументи, правила та поради.