Увійти в IT — 5 книжок про геймдев українською 🔫

Не тільки Bayraktar, Switchblade, DJI. Якими дронами та БПЛА користуються українські військові на полі бою: великий довідник-дронаріум

Дрони змінили хід війни в Україні. Кількість безпілотників, що використовують у війні рф проти України є безпрецедентно високою. на ринку не вистачає фахівців, що знаються на виробництві, програмуванні та управління дронами. Аеророзвідка забезпечує велику частку перемог українських військових. 

Усі ці тези правдиві відносно сьогоднішніх воєнних реалій. Адже зараз проти ворога українці використовують понад 20 різних БПЛА від виробників з усього світу. dev.ua зібрав дронаріум із найпопулярніших з них. Виявляється, що в арсеналі коптерів та літачків велика частка саме локальних розробок. 

Як працює, де виробляється та де літають воєнні пташки — в нашому довіднику. Звісно, зібрати усю номенклатуру та дані по ній наразі надто складно — озброєння оновлюється та поповнюється чи не щотижня. 

1 коментар
Не тільки Bayraktar, Switchblade, DJI. Якими дронами та БПЛА користуються українські військові на полі бою: великий довідник-дронаріум

Дрони змінили хід війни в Україні. Кількість безпілотників, що використовують у війні рф проти України є безпрецедентно високою. на ринку не вистачає фахівців, що знаються на виробництві, програмуванні та управління дронами. Аеророзвідка забезпечує велику частку перемог українських військових. 

Усі ці тези правдиві відносно сьогоднішніх воєнних реалій. Адже зараз проти ворога українці використовують понад 20 різних БПЛА від виробників з усього світу. dev.ua зібрав дронаріум із найпопулярніших з них. Виявляється, що в арсеналі коптерів та літачків велика частка саме локальних розробок. 

Як працює, де виробляється та де літають воєнні пташки — в нашому довіднику. Звісно, зібрати усю номенклатуру та дані по ній наразі надто складно — озброєння оновлюється та поповнюється чи не щотижня. 

Зміст

БПЛА Bayraktar TB-2

Розвідувально-ударні дрони Bayraktar TB2, які постачаються з Туреччини, дуже добре зарекомендували себе у бою з російськими окупантами.

Bayraktar TB2 — це ударний оперативно-тактичний безпілотний літальний апарат (БПЛА), який розробляється на території Туреччини. Здатний розганятися до 200 км за годину та підійматися на висоту понад 8 км. «Байрактар» скидає авіабомби та керовані протитанкові ракети. При цьому дрон може протягом доби перебувати в польоті.

Свою назву безпілотник отримав на честь засновника компанії Baykar (яка займається виготовленням розвідувально-ударних дронів) — Оздеміра Байрактара. В перекладі з турецької назву можна перекласти як «прапороносець».

Україна підписала угоду про купівлю Bayraktar TB2 у Туреччини на початку 2019 року. А вже навесні 2021 року БПЛА здійснили свої перші польоти над східними територіями нашої країни. Вперше в бойових діях дрон «Байрактар» використали під час обстрілу окупантами села Гранітне, що на Донеччині. Тоді росіянам не вдалося навіть засікти безпілотник, щоб його знищити.

Довжина — 6,5 метра;

Вантажність — 55 кг;

Максимальна злітна маса — 650 кг;

Розмах крила — 12 метрів;

Максимальна швидкість — 222 км/год;

Крейсерська швидкість — 130 км/год;

Радіус дії — залежить від версії (перша версія — 150 км, оновлена версія — 300 км);

Автономність — 24 години;

Висота — 8200 метрів.

Україна має обидві версії «Байрактар»: дрони, які працюють на 150 км, і ті безпілотники, які мають радіус дії 300 км. Також БПЛА «Bayraktar TB2» відрізняються високоточною системою оптичного наведення на ціль. Вони оснащуються інфрачервоною та електронно-оптичною камерою, лазерним дальноміром.

Розвідувально-ударні дрони Bayraktar TB2 можуть знищувати все: наприклад, різноманітні зенітно-ракетні комплекси типу «Град» або «Бук», також танки, цілі колони техніки. Навіть за допомогою більш старої версії (яка має радіус дії 150 км) можна вести постійне чергування в повітрі і швидко висуватися для пуску ракети тоді, коли була виявлена ціль.

Один «Байрактар» може нести дві керовані протитанкові ракети UMTAS (лазерне наведення та дальність пуску від 0,5 до 8 км) або чотири планувальні корегувальні високоточні авіабомби Roketsan MAM-C, Bozok або Roketsan MAM-L (здатні вразити рухому та нерухому ціль на відстані до 8 км).

Саме завдяки їхнім характеристикам ці безпілотники несуть надзвичайну небезпеку для ворожої армії. «Байрактари» швидкі, легкі, маневрені, смертоносні, а також ними просто керувати. Окупантам важко знешкодити ці розвідувально-ударні дрони, адже їх практично неможливо засікти.

Перше відео про пошуки арт-директоркою медіахолдингу своєї бабусі в Маріуполі вже на YouTube-каналі dev.media

RQ-11B Raven

RQ-11B Raven® («Ворон») — розвідувальний БПЛА швидкого розгортання призначений для ведення розвідки на малих висотах вдень та вночі.

Розробник апарату — американська AeroVironment Inc. — замінив у виробництві попередню модифікацію БПЛА RQ-11A Raven A (перший політ — 2001 рік). Raven B був переможцем програми SUAV Сухопутних військ США (US Army) в 2005 році, прийнятий на озброєння в 2006 році, також прийнятий на озброєння морської піхоти США (US Marines) і ВПС США (US Air Force).

Крім того знаходиться на озброєнні багатьох інших країн. На сьогоднішній день замовникам поставлено більше 19000 літальних апаратів RQ-11 Raven.

В комплект RQ-11 Raven входять три безпілотних апарати, запасна батарея і зарядний пристрій з живленням від бортової мережі автомобіля HMMWV. Транспортування комплексу здійснюється у трьох контейнерах.

RQ-11B Raven запускається вручну, як модель літака. Може керуватися дистанційно з наземної станції або літати автономно з використанням GPS-навігації на маршруті. Стандартне корисне навантаження включає в себе CCD кольорову відеокамеру і інфрачервону камеру нічного бачення.

В рамках програми «Ініціативи з відновлення довіри в Європі» (ERI) американське оборонне відомство 27 липня 2016 року передало ЗСУ 24 комплекти (72 апарати) тактичних розвідувальних БПЛА RQ-11B Analog Raven Systems загальною вартістю понад $12 млн.

Однак досвід бойового застосування виявив слабкі сторони застарілої, «аналогової» модифікації. За відгуками українських та американських військових на умовах анонімності,  аналоговий канал управління зробив безпілотні апарати вразливими до радіоподавлення або перехоплення відео, завдяки чому літальні апарати могли розкривати позиції українських військових. На додачу, нетривалий час роботи від батареї зробив літальні апарати непридатними до виконання основного покладеного на них завдання: розвідку ворожих артилерійських позицій.

Розробник Switchblade передав Україні понад 100 безпілотників Quantix Recon. Що про них відомо?
Розробник Switchblade передав Україні понад 100 безпілотників Quantix Recon. Що про них відомо?
По темi
Розробник Switchblade передав Україні понад 100 безпілотників Quantix Recon. Що про них відомо?

Switchblade

Це тактичний ударний одноразовий безпілотний авіакомплекс, створений компанією із США AeroVironment.

Є два варіанти комплексу: легкий Switchblade 300 та важкий Switchblade 600. Незрозуміло, який варіант буде поставлений Україні (можливо, що обидва).

Switchblade 300 призначений для ураження легкої бронетехніки та живої сили. Є варіант БЛА для атаки ворожих дронів. БЛА компактний — 610 мм завдовжки, вага комплекту лише 2,7 кг, їх може нести у рюкзаку 1 солдат. БЛА знаходиться всередині ПУ типу міномета, після запуску у нього розкладаються крила. Ним можна управляти до 10 км, час польоту до 10 хвилин.

Баражуючий боєприпас — вид зверху з крилами, що почали розкладатись після виходу з пускової установки. Системи цього сімейства вже використовуються як Армією США, так і іншими американськими споживачами у різних версіях. Разом з ними система також постачається і ряду закордонних споживачів.

Дрон використовує кольорову відеокамеру та GPS для ідентифікації, відстеження та ураження цілей, але його можна й запрограмувати на атаку об'єкта за координатами. Його БЧ еквівалентна ручній гранаті, та здатна вибухати при попаданні у ціль або в повітрі.

Оператор баражуючого боєприпасу Switchblade 600 знаходиться у безпечному місці і не перебуває під загрозою ворожого вогню.

Оператор може скасувати атаку та перенацілити дрон. БЛА рухається електродвигуном, летить безшумно, має малі розміри та високу швидкість у момент атаки (до 160 км/год), його складно виявити та збити.

Момент старту баражуючого боєприпасу Switchblade 600

Switchblade 600 призначений для ураження важкої бронетехніки (у т. ч. танків). Він важить 23 кг, але його також можна переносити, а час його встановлення 10 хв. Дрон може атакувати цілі на 40 км та перебувати у повітрі до 40 хвилин, швидкість атаки у нього 185 км/год. Бойова частина дозволяє атакувати цілі зверху — так само, як у ПТУР Javelin.

Багатофункціональна головка баражуючого боєприпасу Switchblade 600 дозволяє знищувати як легку бронетехніку, так і живу силу противника.

Система управління зроблена на базі планшета з сенсорним екраном. Вона може керувати польотом вручну або автономно, використовує зашифровані канали передачі даних, обладнана модулем GPS із селективною доступністю та захистом від електронного перехоплення. Є шестизарядний варіант дрону (для встановлення на автомобіль або великий БЛА). Вартість Switchblade 600 менша, ніж у ПТРК Javelin. Хотілося б мати таких боєприпасів значно більше ніж 100 од.

Загалом, все озброєння нового пакета поставок допоможе Україні у боротьбі з агресором, а якщо туди згодом додадуться ЗРС С-300П, ЗРК «Бук-М1» та ЗРК «Оса-АКМ» — дуже допоможе.

Лелека — 100

Відповідно до наказу Міноборони України выд 11 травня 2021 року, на озброєння Збройних Сил України прийнято безпілотний розвідувальний літальний апарат «Лелека-100».

БпАК «Лелека-100» — український багатофункціональний безпілотний літальний апарат, що створений приватною компанією ТОВ «ВІК ДЕВІРО» (ТМ DeVIRo) для аеророзвідки та визначення точних географічних координат об’єктів у режимі реального часу.

Комплекс розроблявся для роботи в умовах складної радіоелектронної обстановки, у режимі навмисної постановки радіозавад або блокування систем супутникової навігації. БпАК стійкий до погодних умов та придатний до використання у будь-який час доби.

У 2016 році за результатами визначальних відомчих випробувань БпАК «Лелека-100» був допущений до експлуатації в ЗСУ на особливий період. У 2020 році комплекс пройшов державні випробування та був рекомендований для прийняття на озброєння.

Наказом Міноборони № 114 від 11 травня 2021 року «Лелека-100» прийнятий на озброєння.

Наразі це наймасовіший та найуспішніший український проєкт родом з Дніпра.

Skif

Це агролітак, який нині допомагаї ЗСУ боротися з ворогом. 

SKIF — БПЛА з крилом типу «Промінь», працює від електричного двигуна та запускається за допомогою еластичної катапульти.

Це компактний дрон: вага 3,6 кг, розмах крил 1,5 м. Він може підніматись на висоту до 400 метрів і перебувати у небі до двох годин. SKIF здатен облетіти та відзняти на фото 1 500 гектарів за виліт.

SKIF має потужну камеру з матрицею 20 Мп. Камера дозволяє отримувати фотознімки роздільної здатності 3 см на піксель з висоти 120 метрів. Цього достатньо, щоб будувати високоточні ортофотоплани та проводити обмір полів із точністю в 5-10 см.

Камера знаходиться в захисному ковпаку, який захищає її від пошкоджень при посадці. Посадка SKIF здійснюється за допомогою парашутної системи. Модель обладнана GPS-маячком. Таким чином, місцезнаходження БПЛА можна побачити як на мобільному телефоні, так і в системі GPS моніторингу на комп’ютері.

SKIF може розвивати швидкість до 70 км/год та працювати у радіусі 50 км, що є значним показником для агродронів

Налаштування перед польотом здійснюється за допомогою ноутбуку та спеціального ПО. Вагомим плюсом даної моделі є повна автономність роботи. Оператор налаштовує маршрут польоту, запускає дрон і далі лише здійснює контроль за польотом. Програмне забезпечення дозволяє дрону проводити обліт та фотозйомку самостійно, в автоматичному режимі. Таким чином мінімізується втручання оператора та підвищується точність робіт.

Історію створення безпілотників Skif читайте тут: Агродрони SKIF раніше обстежували поля аграріїв, тепер допомагають ЗСУ нищити окупантів. Їх розробник відкрив школу операторів дронів.

Phoenix Ghost

Бійці Збройних Сил України вже активно вчаться використовувати новітній дрон-камікадзе Phoenix Ghost, який США передає у межах військової допомоги.

Сам Phoenix Ghost залишається вкрай втаємниченим, навіть жодної згадки про нього на сайті компанії-розробника, Aevex Aerospace, немає. Тому всі уявлення про можливості Phoenix Ghost формуються з вкрай обмеженої та відірваної інформації, яку оголосили у різний час. Зокрема деякі дані відомі зі спічу прессекретаря Пентагона Джона Кірбі, а також інтерв’ю члена правління Aevex генерал-лейтенанта у відставці Девіда Дептула.

Phoenix Ghost — це дрон, призначений для знищення цілей. Він схожий зі Switchbladeі може злітати вертикально.

Час польоту дрона — близько 6 годин, він оснащений інфрачервоною камерою, а бойова частина дозволяє знищувати середньоброньовані цілі. 

Phoenix Ghost, в першу чергу, це мисливець за «крупним звіром», що пояснює і його розміри, і можливості, а також відносно невелику кількість доступних систем — 121 одиницю.

AeroVironment Quantix Recon

AeroVironment Quantix Recon — просте напівавтоматичне рішення для швидкої розвідки майже без участі оператора. Цей дрон, гібрид літака та квадрокоптера, злітає вертикально, а потім переходить у горизонтальний політ. Дрон може в автоматичному режимі обстежувати обраний маршрут або територію. Завдяки використанню двох 18-мегапіксельних камер, кольорової високої роздільної здатності та багатоспектральної, Quantix Recon може знаходити навіть замасковану техніку та живу силу противника. Грубо кажучи, багатоспектральна камера відрізнить зелений танк у зелених кущах.

Керування дроном та швидкий аналіз знімків, у тому числі багатоспектральних, проводиться за допомогою планшета. Безпілотник може працювати у режимі радіомовчання, у якому він нечутливий до впливу ворожих систем РЕБ.

Це дуже проста в використанні та сучасна «пташка», яка буде в пригоді ЗСУ, особливо зараз, з появою зелені та листя на деревах.

Технічні характеристики:
Максимальний час польоту — 45 хв
Дальність зв’язку — 2 км або до 40 км у автоматичному режимі
Робоча дистанція — 20 км (з поверненням у точку старту); 40 км в одну сторону
Площа покриття — 3,24 км² (з висоти 250 м)
Привід — 4 електродвигуни
Вага — 2,3 кг
Максимальна висота польоту — 2286 м
Максимальна швидкість — невідомо
Камери — 2×18 МП, кольорова та мультиспектральна
Зберігання даних — вбудована SD-карта

Puma 

AeroVironment RQ-20 Puma — це малий розвідувальний дрон у конфігурації літака, який можна запустити прямо з рук. БПЛА спроєктований таким чином, що його підготовка до роботи займає лише декілька хвилин, крім того, електричний мотор, бортовий контролер та інші елементи дрону можна швидко замінити в польових умовах. Безпілотник може нести чотири камери спостереження — дві з яких працюють у видимому спектрі, а дві — в інфрачервоному діапазоні.

RQ-20 Puma з 2007 року виробляється компанією AeroVironment, тією самою, що створила і дрони-камікадзе Switchblades.

Вартість одного комплексу RQ-20 Puma, який включає три дрона та дві наземні станції, становить близько $250 000. На сьогодні виготовлено понад 1000 одиниць AeroVironment RQ-20 Puma, які окрім США та Великої Британії використовують майже усі країни НАТО та їх партнери.

Технічні характеристики:
Довжина — 1,4 м
Розмах крил — 2,8 м
Максимальна злітна маса — 5,9 кг
Потужність двигуна — 1 к. с.
Максимальна швидкість — 83 км/год
Крейсерська швидкість — 37 км/год
Радіус дії — до 60 км (LRTA Puma)
Тривалість польоту — до 5,5 год (Puma LE)

Конструкція «Puma» є такою, що електричний мотор, бортовий контролер та інші елементи можна швидко замінити в польових умовах. Це є важливим в умовах проведення військових операцій.

Повітряні війни. Що потрібно українській аеророзвідці та чим відрізняються українські літальні апарати від рф
Повітряні війни. Що потрібно українській аеророзвідці та чим відрізняються українські літальні апарати від рф 
По темi
Повітряні війни. Що потрібно українській аеророзвідці та чим відрізняються українські літальні апарати від рф

Фурія

«Фурія» проводить ефективну повітряну розвідку та коригує вогонь артилерії. Безпілотник виробництва компанії НПП «Атлон Авіа» прийнято на озброєння ЗСУ у квітні минулого року після успішних державних випробувань. Він призначений для проведення якісної та ефективної тактичної повітряної розвідки й коригування вогню артилерії в будь-який час доби. Головний споживач розробки — це артилерійські підрозділи бригад.

Також варто додати, що БпАК А1-СМ «Фурія» є першим вітчизняним комплексом, розробленим приватною компанією, який був прийнятий на озброєння української армії.

До складу комплексу входять 3 безпілотних літальних апарати, денне та нічне корисне навантаження (денна камера, тепловізійна та фотокамери), наземна станція управління та обробки інформації, антени та додаткове обладнання.

БпАК А1-СМ «Фурія» має два режими зльоту та посадки — напівавтоматичний, автоматичний. Режим польоту — ручний, напівавтоматичний, автономний. Безпілотник має можливість повертатися у точку зльоту без застосування супутникових систем навігації.

Mavic DJI

Ця техніка дозволяє вдень та вночі ефективно моніторити кордон з повітря.

Безпілотники можуть вести запис у форматі 4К з висоти до 6 кілометрів. Усе, що «бачить» дрон, оператор бачить на контрольному моніторі.

Максимальна швидкість набору висоти: 5 м/с
Максимальна швидкість, км/год: 72
Час польоту: 31 хвилин
Камери: термальна камера M2ED, оптична камера M2ED, камера M2E MP4, MOV
Підтримка карт пам’яті: MicroSD до 128 Гб 
Тип керування, кількість каналів: пульт ДУ (4 канали), програма для смартфонів
Максимальний радіус дії дистанційного керування: 5000 метрів
Діапазон робочих частот: 2400-2483 ГГц
Діапазон робочих температур: -10˚.+40˚
Живлення моделі: акумулятор 3850 мАч
Час до повного зарядження: 135 хвилин
Розмір дрона: 322×242×140 мм

Наразі ці апарати постачаються в армію переважно волонтерами, незважаючи на те, що китайську DJI підозрюють у скандалі щодо допомоги у війні російській стороні. Компанія пішла з українського ринку.

Конфлікт був. Чому найбільший виробник дронів DJI йде з України і що це означає для покупців та користувачів
Конфлікт був. Чому найбільший виробник дронів DJI йде з України і що це означає для покупців та користувачів
По темi
Конфлікт був. Чому найбільший виробник дронів DJI йде з України і що це означає для покупців та користувачів

DJI Phantom

DJI Phantom — серія квадрокоптеров фірми DJI аматорського рівня. Отримали свою популярність завдяки порівняно низькій вартості, легкості і зручності управління. Передача зображення з бортової камери на мобільний пристрій користувача здійснюється за допомогою Wi-Fi або власної технології Lightbridge.

Phantom призначений для аматорської фото- та відеозйомки, але також часто використовується для розважальних цілей. Наразі наші військові залучили апарат для розвідки.

Інсайди аеророзвідки по-українськи: роботизовані бойові операції власний безпілотник новий військовий месенджер та надзавантажені айтішники
Інсайди аеророзвідки по-українськи: роботизовані бойові операції, власний безпілотник, новий військовий месенджер та надзавантажені айтішники
По темi
Інсайди аеророзвідки по-українськи: роботизовані бойові операції, власний безпілотник, новий військовий месенджер та надзавантажені айтішники

Sparrow

БПЛА Sparrow — розробка одеської компанії Spaitech. Станом на початок жовтня 2016 р., комплекс пройшов відомчі випробування і мав надійти на дослідну експлуатацію у ЗСУ.

Форма «літаюче крило» дозволяє реалізувати монолітну конструкцію і забезпечує максимальну міцність виробу.

Максимально ефективне використання внутрішнього простору літака для розташування необхідного обладнання.

Оснащений гіростабілізованою камерою і тепловізором.

За бажанням замовника оснащується спеціальними сенсорами: фотокамерами, дозиметрами та іншими датчиками.

Габарити апарату і його малошумність роблять його практично невидимим на робочій висоті польоту.

Видатною якістю комплексу Sparrow є винятково короткий час, необхідний на його підготовку і розгортання, який становить 15 хв. Запуск відбувається з руки. Літальний апарат побудований за схемою «літаюче крило», і приводиться у рух безколекторним електродвигуном з електронним регулятором ходу, що забезпечують комплексу можливість підтримувати швидкість від мінімальної 50 км/год до максимальної 100 км/год, практичну стелю у 2000 м і тривалість баражування до години. Радіус польоту становить від 2 до 15 км — дистанція гарантованої передачі даних на пульт керування у режимі онлайн.

Керування апаратом можливе як у ручному, так і повністю автоматичному режимі. Комплекс має GPS-автопілот, можливість прив’язки до електронних карт, побудову маршруту польоту по заданим точкам, систему визначення координат цілей. У комплексі реалізована система захисту від можливих відмов (збоїв), і автоматичне повернення у запасну точку.

Посадка може відбуватися у автоматичному режимі, за допомогою парашуту чи вручну.

Апарат може застосовуватися як для несення варти і спостереження, так і для коригування вогню.

Spectator

БпАК-МП-1 «Spectator» розроблений й вироблений ВАТ «Меридіан» імені С. П. Корольова. Прийнятий на озброєння ЗСУ у 2019 році.

Безпілотний авіаційний комплекс МП-1 «Spectator» призначений для ведення розвідки та моніторінгу водних й лісових масивів, нафто- і газопроводів, державного кордону, здійснення аерофотозйомки та застосування у пошуково-рятувальних операціях.

Комплекс складається з: 1-3 дронів, наземної станції керування, панелі радіо управління, комплекту батарей, антен, рюкзака.

Основні переваги:

  • легко транспортувати, оптимальний розмір в складеному стані в рюкзаку (1300×400×200 мм);
  • мінімальний час для підготовки до запуску в розібраному стані (до 2-х хвилин);
  • низький рівень шуму і видимості;
  • оптимальне співвідношення ваги корисного навантаження на одиницю маси;
  • високі аеродинамічні характеристики.

Наземна станція БПАК забезпечує прийом і передачу сигналів на безпілотник на відстані до 30 км. Командно-телеметричний канал передає інформацію про положення, параметри польоту і координацію цілей, а також забезпечує програмування системи автоматичного керуванням БПЛА. Канал радіо-керування контролює БПЛА при подавленні системи супутникової навігації та керування цільовим навантаженням. Канал передачі відеосигналу передає зображення з цільового навантаження на наземну станцію керування.

Безпілотник не потребує спеціальних вимог до стартового майданчику та додаткових пристроїв для зльоту — він може стартувати навіть з руки. Пристрій можна додатково оснастити камерою денного/нічного бачення із 10-кратним зумом, тепловізійною і мультиспектральною камерами, фотокамерою високої роздільної здатності, датчиком радіаційного фону та іншим обладнанням.

Агродрони SKIF раніше обстежували поля аграріїв тепер допомагають ЗСУ нищити окупантів. Їх розробник відкрив школу операторів дронів
Агродрони SKIF раніше обстежували поля аграріїв, тепер допомагають ЗСУ нищити окупантів. Їх розробник відкрив школу операторів дронів
По темi
Агродрони SKIF раніше обстежували поля аграріїв, тепер допомагають ЗСУ нищити окупантів. Їх розробник відкрив школу операторів дронів

Валькірія

АСУ-1 «Валькірія» — безпілотний авіаційний комплекс військового та цивільного призначення для забезпечення моніторингу, повітряної розвідки, відеоспостереження та корегування артилерійського вогню вдень та вночі. Створення БпАК «Валькірія» у ТОВ «Авіаційні системи України», в Києві починалося як волонтерський проєкт.

Мета проєкту, який починався як волонтерський, було створення простого та надійного розвідувального безпілотного апарату для Збройних Сил України.

Змінні корисні навантаження включають в себе: 4k камеру, тепловізор і гіростабілізовані платформи. Двоосьовий підвіс може мати денну камеру із 10-ти кратним зумом і тепловізійну камеру для нічного спостереження. «Валькірія» має одноосьовий підвіс з двома камерами, що стабілізує рухи по крену або двоосьовий підвіс «pan-tilt». Для такого великого корисного навантаження БпЛА має спеціальну збільшену обтічну кришку.

«Валькірія» стартує з плеєра в автоматі, все що необхідно увімкнути режим «Авто» і відпустити літак. Автопілотна система основана на програмному забезпеченні з відкритим кодом і відкритій апаратній платформі: ArduPilot, Pixhawk і Mission Planner. «Валькірія» має шифрований цифровий телеметрійний зв’язок дальнього радіусу дії, а також аналогову онлайн-трансляцію відео для усіх типів корисного навантаження як додаткову опцію.

В складі БпАК поставляється захищений ноутбук, який є наземною станцією керування.

Комплекс складається з трьох безпілотних літальних апаратів, денного та нічного корисного навантаження, наземної станції управління (захищений ноутбук); антени; додаткового обладнання.

People’s Drone PD-1 і PD-2

БПЛА, що добре себе показали у війні на Донбасі. Ці дрони наразі випускає UkrSpecSystems, а перші примірники збирали за гроші волонтерів та небайдужих.

PD-1 з розмахом крила 3 м може знаходитися у повітрі до 10 годин. Порожнім він важить 16 кг, максимальна злітна маса — 40 кг. Маса корисного навантаження: 10 кг
Макс. швидкість — 140 км/год. Діапазон телеметрії зв’язку — 95 км

Безпілотник PD-2 оснастили сучасною гіростабілізованою платформою українського виробництва.  Фактично в UkrSpecSystems створили таку собі «лайт»-версію оптико-електронної системи, на кшталт тих, якими оснащується BayraktarTB2 або планують оснастити вітчизняний ударний дрон «Сокіл-300» (мова йде про гіростабілізовану оптичну станцію наведення від ДП «Ізюмський приладобудівний завод» — ОПСН-І).

Подібна сучасна система разом із можливістю PD-2 перебувати в повітрі до 10 годин та підійматися на висоту 3 км робить з розробки UkrSpecSystems чудову розвідувальну машину з великими можливостями.

Ще одним значним «плюсом» нового покоління People’s Drone (PD-2) як військового розвідника є можливість використання швидкозмінних модулів з додатковими електричними двигунами, що дозволяє БПЛА здійснювати вертикальний зліт та посадку.

PD-2 легко розбирається та збирається, що спрощує його перевезення, а система вертикального зльоту та посадки забезпечує скритність запуску та посадки з будь-якого місця. Оскільки апарату стають непотрібні злітно-посадкова смуга чи катапульта.

Окремо варто відзначити й опціональну можливість використання PD-2 баражуючих боєприпасів, що встановлюються у спеціальні підвісні контейнери. За словами розробників, вони можуть бути термобаричними осколково-фугасними або кумулятивними з бойовою частиною вагою до 3 кг. При використанні подібної мінібомби з висоти близько 1 км досягається точність попадання в радіусі 10 метрів.

Пілум

Як заявлено виробником, безпілотні літаки-камікадзе «Пілум» можуть використовуватися в складі рою дронів для прориву системи ППО супротивника. 

Пілум — телекерований літак-снаряд (дрон-камікадзе) з масою бойової частини 2 кг у варіанті з силовою установкою, і 5 кг у варіанті плануючої бомби. Може управлятися оператором, або наводитись на ціль по відомих координатах.

Особливістю апарату є модульна компоновка, яка дозволяє з мінімальними конструктивними змінами використовувати апарат у варіантах наземного (з контейнеру) і повітряного старту (з дрона-носія). В якості носія передбачається використовувати «Велику Химеру». «Пілум» працює в одному мережевому середовищі за одними й тим же стандартам і протоколам з іншими дронами.

Це дає можливість використовувати літак-носій в якості ретранслятора сигналів для наведення літака-снаряда на значній відстані від наземної станції.

Апарат побудований за тандемною схемою, яка має найменші розміри при заданій масі корисного навантаження. Наведення здійснюється за заздалегідь заданими координатами gps, по оптичному зображенню цілі, або комбіновано — в ручному або напівавтоматичному режимах. Оптична головка пошуку цілі та наведення на ціль може бути фіксованою або гіростабілізованою, керованою, а також денною або нічною.

Система зв’язку та керування може бути виконана за аналогово-цифровому принципу, якщо не очікується сильної протидії систем РЕБ в зоні дії апарату, або може бути повністю цифрова. У першому випадку забезпечується менша вартість виробу, в другому — більша перешкодозахищеність, шифрування, стійкість до протидії РЕБ.

Уніфікована цифрова система зв’язку і керування може бути побудована на приймально-передавальних модулях, які працюють на різних частотах, із застосуванням різних антен: слабоспрямованих і вузькоспрямованих (із системою стеження за апаратом), що дозволяє організувати зв’язок на різних відстанях в залежності від характеру вирішуваних завдань.

Характеристики:

Кількість апаратів в комплексі — 4 або більше, наземна станція — 1, антенний пост — 1.

Вага апарату «Пілум» — до 10 кг. Вага корисного навантаження — до 7 кг.

Крейсерська швидкість польоту — 90 км/год. Максимальна — 110 км/год.

Час польоту — до 30 хвилин.

Радіус дії — 50 км.

Максимальна висота польоту — 2000 метрів.

Дальність радіозв’язку — до 40 км.

Архітектура системи керування і зв’язку — модульна, аналогово-цифрова, або мережева, цифрова.

Екіпаж комплексу — 2 людини.

Цивільні дрони змінили хід війни в Україні. Як комерційні безпілотники та коптери допомагають ЗСУ: огляд Wired
Цивільні дрони змінили хід війни в Україні. Як комерційні безпілотники та коптери допомагають ЗСУ: огляд Wired
По темi
Цивільні дрони змінили хід війни в Україні. Як комерційні безпілотники та коптери допомагають ЗСУ: огляд Wired

Autel 

Це один з найкращих цивільних дронів, на нього мало діє РЕБ (радіоелектронна боротьба), адже ворог намагається знищувати дрони не лише зброєю — за допомогою електронних пристроїв він змінює координати приземлення, і дрон сідає на ворожій території або десь у нейтральній зоні.

EVO II дуже схожий на складні дрони серії DJI Mavic, хоча його корпус значно більший і не вміщується в долоні. Він оснащений 12 датчиками комп’ютерного зору, розташованими спереду, ззаду, зверху, знизу, ліворуч і праворуч від коптера, для всеспрямованого обходу перешкод. Також на дні дрону розташовані два ультразвукові датчики для точного зависання.

Наземний дрон Ironclad

У ході розробки компанія Roboneers внесла низку змін у зовнішній вигляд робота. Він став універсальною машиною, здатною виконувати різноманітні завдання.

Компанія Roboneers продовжує розробку бойового дрону Ironclad. На своїй сторінці у Facebook вони опублікували фотографії першого зразка машини та того, як він виглядає зараз.

Перший зразок було створено у 2018 році. Його зовнішній вигляд далекий від того, як він виглядає зараз. Сучасна версія отримала масивніші колеса, закруглений корпус, бойовий модуль і місце для вантажу.

Машину позиціюють як універсальний засіб. Вона може виконувати як логістичні завдання, і бойові шляхом установки бойового модуля. Управління відбувається віддалено оператором.

Перша конкурентна перевага Ironclad — висока прохідність. Завдяки шарнірно-зчленованому з'єднанню двох платформ забезпечується щільний контакт з поверхнею і фактично всі чотири колеса завжди знаходяться на ґрунті.

Друга перевага — великий запас ходу завдяки використанню гібридної силової установки. Запас ходу просто з акумулятора — 20 км, а з використанням генератора — 250 км.

Третя перевага — бронювання, яке забезпечує захист від бронебійних куль 7,65×54 мм, що було перевірено під час випробувань у Державному НДІ випробувань і сертифікації ОВТ», — розповів техлід Roboneers Ігор Бобало.

Також розробники декларують, що корисне навантаження Ironclad становить 400 кг, а маса пустої платформи 1800 кг.

Ironclad розроблявся, як модульна платформа, тому з нього можливо зняти бойовий модуль та перетворити на транспортний дрон. У цьому випадку корисне навантаження становить 400 кг.

Наземний дрон оснащений бойовим модулем «Шабля» масою у 200 кг з 12,7-мм кулеметом. Як кажуть у Roboneers — він забезпечує ведення вогню не тільки по наземних, але і по повітряних цілях завдяки швидкому обертанню навколо своєї осі — один оберт за 4 секунди. Для наведення використовується дві телевізійні камери з вузьким та широким полем огляду, а також тепловізор.

У Ironclad реалізовано декілька радіоканалів управління — через Wi-Fi на відстані до 700 метрів на відкритій місцевості, а також через Wi-Max на відстані до 7 км. Крім традиційного пульта Roboneers також розробило систему керування з планшета, що дозволяє бійцям використовувати дрон під час маршу та бойових завдань «у полі».

Ласка 2.0 від Infocom

Головна перевага платформи «Ласка 2.0» у її програмному забезпеченні. Вона може рухатись, як за допомогою оператора, так і автономно. Використовується нейромережа, яка здатна розпізнавати об’єкти та має функцію стеження.

Тут використовується колісна база квадроциклу та під час випробувань довели її високу прохідність, що є другою перевагою цієїрозробки.

«Третя перевага — ціна, бо ми використовуємо недорогі компоненти, тому „Ласка 2.0“ має відносно невелику вартість», — розповів керівник департаменту безпілотних технологій Сергій Румянцев.

У якості озброєння використано бойовий модуль, який розрахований на 7,62-мм кулемет, проте у планах Infocom — збільшення калібру до 12,7 мм. Запас ходу дрона становить до 100 км, а корисне навантаження до 300 кг, що дозволяє виконувати транспортні задачі.

Канал зв’язку також традиційний для наземних дронів — 5,8 ГГц, тобто Wi-Fi-діапазон, за словами розробників, на відкритій місцевості це дозволяє керувати «Ласкою 2.0» на відстані до 5 км. Для керування дроном оператор може використати не тільки пульт та планшет, а і доволі цікаве рішення, яке розробники називають «повідець», завдяки якому на невеликій відстані оператор рукою керує рухом дрона.

«Ласка 2.0» оснащена бойовим модулем під кулемет ПК. 

Гном від Infocom

На противагу доволі масивним наземним дронам, «Гном» — це мініатюрна платформа, яка заввишки біля 30 см.

«Задача «Гнома» — розвідка та ретрансляція сигналів. Окрім того, він може виконувати логістичні задачі та евакуювати поранених на спеціальних ношах, бо його максимальне навантаження — 90-100 кг.

Медичні пошукові дрони

Нещодавно до Львова прибув перший медичний дрон від Благодійного фонду США «Revived Soldiers Ukraine», який може перевозити медикаменти, наприклад, інсулін, антибіотики, знеболюючі, до 16 кг ваги і летіти до однієї години в одну сторону. Його подарувала компанія Draganfly (Канада-США). Від канадців очікують ще два пошуково-рятувальні БПЛА як подарунок.

Фонд закупив у Draganfly партію 10 дронів (5 медичних і 5 пошуково-рятувальних), вартістю 30 та 29 тисяч доларів кожен відповідно. Загальна вартість становить 295 тисяч доларів.

За словами президентки БФ «Revived Soldiers Ukraine Ірини Ващук Дісіпіо, їх закупили для того, щоб допомагати медикам рятувати життя поранених бійців та цивільних громадян, адже ці апарати можуть доставляти медикаменти у гарячі точки України чи окуповані міста, в які неможливо дістатись.

«Лікарські дрони порівняно більші, ніж військові та оснащені ящиком для зберігання, який має можливість регулювання температуру вантажу. Його можна розташовувати зверху для полегшення доступу або знизу для швидких місій», — каже Ірина Ващук Дісіпіо.

Перерозподілом медичних дронів координує керівниця Центру підтримки аеророзвідки, ветеранка АТО/ООС та волонтерка Марія Берлінська.

ЗСУ та кіберполіція в пошуку програмістів для створення ботів, а в Франківську потрібні спецілізовані кадри для створення дронів
ЗСУ та кіберполіція в пошуку програмістів для створення ботів, а в Франківську потрібні спецілізовані кадри для створення дронів
По темi
ЗСУ та кіберполіція в пошуку програмістів для створення ботів, а в Франківську потрібні спецілізовані кадри для створення дронів
Повернувся з Англії щоб воювати за Україну. Історія DevOps інженера який став оператором дрону
Повернувся з Англії, щоб воювати за Україну. Історія DevOps інженера, який став оператором дрону
По темi
Повернувся з Англії, щоб воювати за Україну. Історія DevOps інженера, який став оператором дрону
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Як вижити IT-компанії під час війни

Рецепти від СЕО ZONE3000.

Читайте також
Київські науковці розробили «Гідробинт» для загоєння опіків від фосфорних снарядів. Що це таке
Київські науковці розробили «Гідробинт» для загоєння опіків від фосфорних снарядів. Що це таке
Київські науковці розробили «Гідробинт» для загоєння опіків від фосфорних снарядів. Що це таке
Бойова гігієна. Чим небезпечний WiFi на передовій, та чому інколи прилітає по Starlink: пояснює айтішник
Бойова гігієна. Чим небезпечний WiFi на передовій, та чому інколи прилітає по Starlink: пояснює айтішник
Бойова гігієна. Чим небезпечний WiFi на передовій, та чому інколи прилітає по Starlink: пояснює айтішник
Володимир Степанець, Senior Systems Architect в EPAM Poland написав великий пост-пояснення про те, чим небезпечний інтернет на передовій та чому роздавати його не варто як з терміналів Starlink, так і зі смартфону. Публікуємо його аргументи, правила та поради.
Як зняти з реєстрації знищене чи пошкоджене під час війни авто. Інструкція
Як зняти з реєстрації знищене чи пошкоджене під час війни авто. Інструкція
Як зняти з реєстрації знищене чи пошкоджене під час війни авто. Інструкція
Турецький виробник Bayraktar надасть Україні безкоштовно три безпілотники, на які збирали гроші українці
Турецький виробник Bayraktar надасть Україні безкоштовно три безпілотники, на які збирали гроші українці
Турецький виробник Bayraktar надасть Україні безкоштовно три безпілотники, на які збирали гроші українці

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
0

Дякуємо, що допомагаєте москалям виготовляти протидронові засоби.