Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Робота із зображеннями — найпростіші та найкращі інструменти 🖼

Обман, шахрайство та «ніякої політики». Що не так із великими геймдев-курсами?

Середина «десятих» років, окрім іншого, запам’яталася зростанням цікавості людей до теми геймдеву. Відеоігри перетворилися на активну тему для серйозного обговорення й аналізу, у зв’язку з чим з’явилася величезна кількість курсів щодо їхнього розроблення. Деякі досягли величезного успіху, а вартість окремих курсів сьогодні обчислюється в десятках, а то й сотнях тисяч гривень.

Але якщо поглянути на відгуки на курси загалом, то серед них можна побачити багато негативних. Люди скаржаться на необґрунтовано високі ціни, навчальні матеріали низької якості, видалення «політичних» коментарів та загалом посереднє ставлення до клієнтів. Причому подібна тенденція зберігається вже кілька років.

Ми опитали кілька десятків анонімних джерел, які так чи інакше пов’язані з геймдев-курсами, щоб з’ясувати ситуацію з ними. Виявилося, що серйозні проблеми є насправді — але все не зовсім безнадійно.

Залишити коментар
Обман, шахрайство та «ніякої політики». Що не так із великими геймдев-курсами?

Середина «десятих» років, окрім іншого, запам’яталася зростанням цікавості людей до теми геймдеву. Відеоігри перетворилися на активну тему для серйозного обговорення й аналізу, у зв’язку з чим з’явилася величезна кількість курсів щодо їхнього розроблення. Деякі досягли величезного успіху, а вартість окремих курсів сьогодні обчислюється в десятках, а то й сотнях тисяч гривень.

Але якщо поглянути на відгуки на курси загалом, то серед них можна побачити багато негативних. Люди скаржаться на необґрунтовано високі ціни, навчальні матеріали низької якості, видалення «політичних» коментарів та загалом посереднє ставлення до клієнтів. Причому подібна тенденція зберігається вже кілька років.

Ми опитали кілька десятків анонімних джерел, які так чи інакше пов’язані з геймдев-курсами, щоб з’ясувати ситуацію з ними. Виявилося, що серйозні проблеми є насправді — але все не зовсім безнадійно.

Зміст

Ситуація з XYZ School

Найгучніша історія, що підсвітила спільні проблеми великих шкіл з геймдев-курсами, пов’язана з XYZ School. Ця школа довгий час вважалася одним із лідерів у плані навчання розробці ігор. Вона зародилася в росії, але свій повноцінний офіс у XYZ School був і в Києві. Курси також активно рекламували та купували в Україні.

Скандал навколо XYZ School спалахнув у червні 2021 року. Тоді на сайті DTF з’явився великий пост, у якому йшлося про курс GameCode з Unreal Engine. За допомогою нього люди мали навчитися писати програмний код для екшен-ігор, а після проходження в покупців з’явилося б портфоліо, яке б допомогло їм влаштуватися в студію на свій вибір.

Але виявилося, що майже за дев’ять місяців навчання покупці курсу отримали лише два навчальні блоки, хоча їх обіцяли вісім штук. Продавався GameCode тоді як повністю готовий продукт і коштував 81 000 рублів (приблизно 30 000 гривень за курсом на той час).

Покупці курсу GameCode неодноразово намагалися дізнатися у менеджерів та підтримки XYZ School хоч щось про вихід нових навчальних блоків. Зверталися вони і до автора курсу. Жодних конкретних відповідей їм не дали, а згодом запити почали просто ігнорувати.

З поста про XYZ School на DTF
До того ж постійна відсутність людей у чаті та неможливість поставити запитання в денний час наштовхують на підставу вважати, що курси — лише підробіток для викладачів, перевіряючих та авторів курсу.

Вивчивши угоду з XYZ School, учні з’ясували, що жодних гарантій школа не надає. Керівництво XYZ може будь-коли додавати, змінювати та видаляти нові правила. А сама школа позиціонується як онлайн-платформа, а не навчальний сервіс. Тобто саме за навчання та якість матеріалів XYZ ніби й не відповідає зовсім.

Вихід у публічне поле став для покупців курсу GameCode крайнім заходом. Вони сподівалися хоч у такий спосіб привернути увагу до своєї проблеми. Адже багато хто покладав великі надії на курс, тому й наважився витратити серйозну суму на нього. А зрештою не отримали ні грошей, ні навчання.

Пост отримав найбільшу кількість «лайків» на сайті DTF і викликав великий резонанс. Люди почали активно обговорювати як проблеми XYZ School, так і недоліки великих геймдев-курсів загалом. Ситуація також призвела до повного відходу від справ редакції XYZ Media, яка займалася створенням кологеймдевного контенту, а також назавжди залишила відбиток на школі.

Цей текст починається з ситуації навколо XYZ School через те, що вона наочно ілюструє багато серйозних проблем геймдев-шкіл. Після скандалу до і без того неоднозначної сфери почали ставитись ще гірше. Здавалося б, можна було зробити якісь висновки. Але практика показала, що, на жаль, жодних позитивних зрушень не відбулося.

Якість матеріалів

Якщо говорити саме про якість матеріалів, то у випадку XYZ School все ще не так критично. Про основні курси школи з геймдизайну, левел-дизайну та арту переважно відгукуються позитивно.

Курс про арт виділяють особливо. З нього школа XYZ і почала набувати популярності, тому і опрацювання уроків, і подача, і всі супутні моменти виконані на гідному рівні. А за допомогою курсу з проєктування ігрових рівнів OutBlock один із опитаних нами людей зумів отримати знання для працевлаштування у Wargaming.

Приклади курсів XYZ School

Проблеми починаються з більш вузькоспеціалізованих і нових курсів. Справа в тому, що переважну частину з них створили виключно з бажання розширити бізнес і охопити якомога більше людей. А навчання йшло вже як супутня мета. І подібне ставлення дуже позначилося на загальній якості курсів.

Наприклад, вигадувати і писати чергову лекцію могли доручити людині, яка не дуже розуміється на темі. Також змінився підхід до лекторів і менторів. Якщо спочатку в XYZ School намагалися шукати справжніх професіоналів ігрової індустрії, які встигли попрацювати у великих студіях і на відомих проєктах, то поступово все звелося до людей, які хоч щось і якось чули про предмет навчання.

У результаті лекції почали виходити зім’ятими й уривчастими. Іноді до реально цінної інформації доводиться пробиратися через десятки хвилин необов’язкової теорії.

Однак загальна подача та місцями висока якість дозволили XYZ School стати негласним лідером у сфері російськомовних геймдев-курсів. У результаті розробкою ігор зацікавилася платформа для курсів Skillbox.

Вона вважається найбільшою серед платформ для курсів серед країн із російською мовою. В Україні у Skillbox теж був свій великий офіс, курси можна було купувати за гривні, також окремо велося просування серед україномовної аудиторії у Instagram та Telegram.

Приклади курсів Skillbox

Кількість курсів у Skillbox обчислюється сотнями, торкаються вони різних тем. Є, наприклад, курси з кондитерської справи та основ генетики. Тому геймдев для Skillbox — лише одна з багатьох сфер, причому далеко не головна. І на якість матеріалів це вплинуло належним чином.

Найкраще недоліки геймдев-курсів від Skillbox помітні при порівнянні уроків від них за пріоритетними для компанії напрямками — мультимедіа та програмування. З першого Skillbox розпочався, а друге приносить стабільно високий заробіток. Тому курси з умовного Adobe Premiere Pro або Python у них виконані на високому рівні: з грамотними та досвідченими менторами, величезною кількістю супутнього матеріалу та загальною якісною подачею.

Нічого з цього не можна сказати про геймдев-курси від Skillbox. У деяких уроків може взагалі не бути опису та додаткових матеріалів. Самі лекції в окремих курсах складені немовби випадково, у них часом відсутній чіткий зв’язок. Це стосується, наприклад, курсу Unreal Engine 4, у якому дуже багато моментів учню доведеться додумувати і розуміти самостійно.

Обіцянки на курсі Skillbox з Unreal Engine 4

Частково подібне ставлення до матеріалів пов’язане зі збитковістю геймдев-курсів Skillbox. Анонімні джерела всередині Skillbox повідомили нам, що лише одиниці з 22 професій (це особливий вид навчання Skillbox, що включає кілька курсів) і 41 курсу приносять хоч якийсь прибуток. На деякі потоки навіть не вдається назбирати людей, щоб розпочати повноцінне групове навчання.

Але й саме керівництво Skillbox начебто не зовсім може зрозуміти, як правильно позиціонувати свої геймдев-курси. Якщо курси XYZ School та інших шкіл орієнтовані на хардкорну аудиторію, яка хоче зайнятися розробкою ігор, то Skillbox намагається охопити взагалі все, що пов’язано з іграми. Через це у школи є окремі курси не тільки з ігрових рушіїв та професій у геймдеві, але й стрімінгу, спортивних подкастів і навіть шахів.

Сама подача матеріалу від Skillbox також сильно відрізняється від курсу до курсу. У деяких моментах здається, що навчальний матеріал спрямований на дуже молодих дітей. На це вказує інтонація лекторів, підхід до роз’яснень і рівень складності завдань.

Курс від Skillbox із покеру в категорії ігор

До речі, деякі ментори та лектори на курсах Skillbox можуть узагалі не мати стосунку до геймдеву. І це часта проблема серед великих геймдев-курсів у принципі. Дуже часто на роль викладачів кличуть тестувальників, людей із мінімальним досвідом роботи або взагалі випускників самих шкіл, причому відразу ж після випуску.

Щоб не втрачати статусності, в описах менторів і лекторів часто вигадують їхні робочі заслуги. Наприклад, згадують справжню студію, але дуже перебільшують досвід роботи там. Часом в описі взагалі може не бути жодного правдивого слова.

Приклад спікерів із курсу. Як бачимо, особливої конкретики в їхніх біографіях немає

Подібною історією поділився з нами розробник однієї відомої студії. Побачивши знайоме ім’я серед менторів одного геймдев-курсу, він пішов перевіряти його внутрішніми каналами. З’ясувалося, що «викладач із багаторічним досвідом» виявився звичайним тестувальником, який ще й погано виконував свої обов’язки, тому команда з ним попрощалася.

Ще один із негласних лідерів ринку — Smirnov School. Ця школа спеціалізується на цифровій графіці, окремо в ній ідуть уроки, заточені під геймдев-напрямок. І з ними також не все гладко.

Опитані учні скаржилися, що серед кількох десятків годин курсів дуже мало корисного матеріалу. Дуже багато моментів обмежуються теорією, практики на уроках недостатньо. Замість важливих речей на кшталт теорії кольору та форми лектори можуть фокусуватися на абсолютно абстрактних речах.

Наприклад, з нами поділилися історією, як один із уроків присвятили світлу з погляду квантової механіки. Тільки ось подібне навряд навчить людей малювати.

Анонімне джерело для dev.ua
Це, звісно, цікаво було послухати. Та й розуміння фізики може стати у нагоді при малюванні в якихось випадках. Але гроші я віддала не за це.

Одна з головних проблем у всіх геймдев-шкіл є загальною. Вони часто вчать щось робити, але не розумінню, як саме і чому. У результаті після закінчення курсів люди отримують не набір базових навичок, а лише умовне знайомство з конкретним переліком ситуацій.

На таке часто скаржаться HR-менеджери з різних геймдев-студій. Нам розповіли про ситуацію, коли студія шукала UI/UX-дизайнера. На вакансію відгукнулися кілька десятків людей, причому всі вони пройшли навчання в одній київській школі курсів.

Анонімне джерело для dev.ua
У всіх та сама робота, створена на курсі, — фейковий інтерфейс для карткової гри.

І з’ясувалося, що жодна людина так і не зрозуміла, в чому завдання UI/UX-дизайнера. Кожен випускник мав лише портфоліо різного ступеня якості — і все.

Анонімне джерело для dev.ua
Деякі роботи були потворні, деякі — симпатичні, але всі без винятку — безглузді.

У результаті, жодного з них так на роботу не взяли.

Проте питання некомпетентності не обмежується лише великими школами. Загвоздка тут у тому, що відкрити свій курс може практично кожен. Записав на відео свою промову, виклав кудись — і все, можна рекламувати та продавати. Це призводить до появи безлічі «онлайн-шкіл» сумнівної якості — а то й узагалі шахрайських.

Так, з нами поділилися одразу кількома історіями про те, як джуніори та мідли різних геймдев-спеціальностей вирішили почати продавати свої курси. Їхні лекції в результаті «виділяються» неправильним використанням термінів, відсутністю практичних завдань та супутніх матеріалів.

Деякі з авторів курсів навіть у ігри не грають, але все одно гадають, що здатні навчити інших їх робити. Такий підхід вони самі називають «свіжим поглядом» та «неупередженим ставленням».

Анонімне джерело для dev.ua
Співробітники, які не грають, у геймдеві — ще куди не йшло. Ми їх терпимо, оскільки в дизайні кадровий голод, але насправді це нісенітниця, коли людина не вміє взаємодіяти з іграми, а для інших робить їхній інтерфейс. Але ж такий самий неосвічений лектор? Людина, яка вчить інших, але не вчиться сама?

Ставлення до покупців

Однак самі навчальні матеріали — це далеко не все, що складається з курсу. Покупці за серйозні суми купують не лише набір лекцій і завдань, але також підтримку викладачів та адміністрації шкіл, доступ до супутніх матеріалів та інші бонуси.

Власне, багато хто з опитаних нами людей саме тому й обрав купівлю курсів, а не самостійне навчання. Тільки ось у моменті ставлення до покупців у геймдев-шкіл навіть більше проблем, ніж із якістю матеріалів.

Найголовніший проблемний момент упирається у простий факт: більшість сучасних геймдев-шкіл — це бізнес, у якому все націлено на продаж. Якість послуг тут відходить на другий план. Тобто школи курсів насамперед прагнуть якомога агресивніше продавити вам свій товар — а все інше не має значення.

Саме за цю картинку-мем представники Skillbox загрожували серйозним судовим розглядом

Саме тому в геймдев-курсів такі красиві сайти, наполегливі розсилки та постійні акції із закликом купити прямо зараз, адже потім буде вже не вигідно. До речі, майже всі геймдев-школи живуть за рахунок розпродажів, оскільки через вкрай високі ціни за повну вартість курси майже ніхто не купує.

Після покупки все виявляється вже не так райдужно. Замість гарних інтерфейсів — Telegram-чати, замість зіркових викладачів — нікому не відомі люди. І все в такому дусі.

Найсильніше геймдев-школи не люблять повертати гроші за продані курси, нехай покупець має повне право вимагати повернення з низки причин. Наприклад, Skillbox не повертає гроші взагалі, оскільки «надали послуги повністю на момент оплати». Що знову ж таки вказує: Skillbox — це платформа, а не навчальна установа. Інакше б подібне формулювання було неможливим.

Один із покупців курсу Skillbox
Сьогодні зі мною зв’язалися представники компанії. Кажуть, що повернення грошей за курс не передбачено, тому що вони надали послуги повністю

Інші школи ніби змагаються в тому, щоб не повернути гроші покупцям найвитонченішим способом. Наприклад, деякі менеджери дивляться, скільки матеріалів покупець встиг відкрити, а потім віднімають їхню умовну «ціну» із суми повернення.

Деколи гроші можуть повернути лише через два місяці, пояснивши це «юридичними причинами». За внутрішніми джерелами нам відомо, що в такому разі розрахунок йде на забудькуватість людини, яка за два місяці просто забуде про повернення коштів.

Також великі геймдев-школи намагаються спокусити людей видачею сертифікату після проходження курсу та гарантованим працевлаштуванням. З сертифікатами все просто — їх не сприймають серйозно практично ніде. Деякі HR-менеджери навіть розповіли, що до кандидатів із сертифікатами після курсів починають ставитися більш суворо.

Анонімне джерело для dev.ua
Тому що такі люди зазвичай думають, що вже все вміють, хоч це насправді далеко не так.
Приклад сертифіката Skillbox

З працевлаштуванням ситуація вже цікавіша. «Гарантоване працевлаштування» — це просто гарні слова. Найчастіше подібна пропозиція обмежується чатиком із вакансіями, які набирають із відкритих джерел. Або просто чатом студентів, які діляться один з одним інформацією.

Утім, шанс потрапити до геймдів після курсів є. Він з’являється під час прийому фінальних проєктів, якщо ви до нього таки дійдете. На підсумкових презентаціях часто є люди з ігрових студій. І якщо їх зацікавлять ваші вміння, ви можете отримати пропозицію про роботу.

Але безпосередньо з курсами така можливість пов’язана мало. Усе ж проявити себе так можна і за допомогою повністю відокремленого від школи проєкту, скинувши його на робочі пошти студіями та окремим розробникам.

З підтримкою по різним питанням, пов’язаними з курсами, справи теж не дуже. Майже всі опитані учні поскаржилися, що підтримка відповідає рідко, а по суті — майже ніколи. Деколи менеджери пересилають один на одного, ніяк не допомагаючи вирішенню проблеми.

У Skillbox вам взагалі відповідає бот, далі якого може нічого не піти

Особливо подібним грішить Skillbox. Усе через його величезну структуру, адже в компанії працює понад 2000 людей, і повсюдну бюрократію. Узгодження єдиного питання всередині Skillbox може йти тиждень-два — і це лише внутрішні теми. Коли справа стосується спілкування з покупцями чи зовнішніми представниками, все затягується ще сильніше.

Окремо бюрократія Skillbox була помітна за медіа-напрямом компанії. На публікацію багатьох матеріалів могло піти два тижні — і це з моменту, коли тексти були вже готові. Усе через кілька етапів узгодження та численних відділів, які перекидали текст між собою. Хоча медіа має бути динамічної структурою.

При цьому позитивним відгукам та пропозиціям про співпрацю геймдев-школи лише раді. Навіть більше: практично всі позитивні відгуки, які ви бачите на різних сайтах-агрегаторах оцінок, з’явилися через прохання самих шкіл. За це можна отримати знижку, безкоштовний курс або інший приємний бонус.

Спроби в медіа

У всіх великих геймдев-платформ для курсів є свої блоги. У них ідеться про різні цікаві факти, пов’язані з тематиками курсів, що продаються. У цьому плані прецедентом стала школа XYZ, яка змогла побудувати на основі своєї платформи ціле медіа — XYZ Media.

Головна XYZ Media

Для його організації та просування керівництво XYZ School запросило частину редакції DTF. Особливо школу цікавив розвиток свого YouTube-каналу.

Редакція XYZ Media займалася створенням контенту на геймдев-тематику в різних проявах — стрими, відеоесе, огляди, статті, подкасти та інше. За досить короткий термін їй вдалося створити навколо себе серйозну спільноту. Наприклад, сайт XYZ Media за півроку із запуску досяг позначки 500 000 унікальних користувачів за місяць, а на YouTube-канал підписали 374 000 осіб.

XYZ Media розвивалося паралельно XYZ School. На словах усе звучало так, ніби виробництво курсів та контенту ніяк не перегукуватиметься між собою. Насправді це, зрозуміло, виявилося неможливо, адже як мінімум зарплати редакції платили саме завдяки продажу курсів, а не рекламі чи інвесторам. Нехай і проста нативна реклама також продавалася редакцією.

Приклад контенту з YouTube-каналу XYZ

Те, що спочатку починалося як престижний проєкт, поступово почало переростати в ще один засіб реклами курсів. Дійшло навіть до повної відмови від сторонньої реклами заради промо курсів у кожному матеріалі. Редакцію регулярно залучали до роботи над матеріалами курсів, навіть якщо редактори не мали необхідних технічних знань.

Також із боку XYZ School регулярно висловлювалося невдоволення XYZ Media, яке на думку власників платформи надто мало приносило грошей. Це з огляду на те, що спочатку мети заробити грошей на медіа особливо не стояло.

Все вилилося в ситуацію, описану на початку цього тексту, коли редакція XYZ Media повним складом звільнилася, тому що ніхто не хотів більше мати справи з людьми, які по суті обманюють покупців. XYZ School вдалося набрати нову редакцію, але з того часу XYZ Media практично випало з інформаційного поля.

YouTube-канал XYZ за рік зі скандалу виріс лише на 2000 підписників — до 376 000. А відвідуваність сайту XYZ Media у червні склала 7300 унікальних користувачів (за даними SimilarWeb).

Показники XYZ Media за останній час

XYZ Media у своїй піковій фазі проіснувало рік і встигло відкластися у розумах людей. Зацікавилися ним інші великі геймдев-школи, які теж вирішили спробувати зробити свої медіа. Навіть намагалися схантити редакцію XYZ Media, що розпустилася (і з деякими людьми це вийшло).

Повноцінне медіа вдалося запустити лише у Skillbox. Назвали його просто Skillbox Media, а охоплює воно не тільки геймдев, але й усі інші сфери, якими компанія випускає курси. Запустилося медіа у лютому 2022 року, при цьому підготовка до запуску велася з осені 2021-го.

Команді від початку теж пообіцяли, що медіа та курси — це дві окремі сутності. Але з часом справи курсів почали все сильніше перетинатися зі справами медіа. Проте активним просуванням курсів через медіа займається окрема команда, а не безпосередньо редакція.

Головна сторінка Skillbox Media. Реклама курсів тут починається відразу ж

Але у Skillbox Media є інший проблемний момент. Приблизно 50% акцій Skillbox Group належать VK. А VK тісно співпрацює із кремлівським режимом. Тому окремі наративи, які просувають у Skillbox Media, дуже перегукуються з пропагандистськими історіями. Якщо брати саме геймдев, то медіа, наприклад, висвітлює відмову західних студій співпрацювати з росіянами.

Якщо брати виключно корисні матеріали, а їх вистачає і серед медіа від власників курсів, і серед блогів компаній, то можна помітити цікаву ситуацію. Багато матеріалів справді виходять якісними та корисними. Деякі опитані нами учні та працівники ігрової індустрії навіть сказали, що саме подібні статті та відео часом допомагали їм більше, ніж самі курси.

Анонімне джерело для dev.ua
Мені подобається, як школи ведуть свої інформаційні сторінки. На них часто зустрічається багато корисної інформації, причому в доступному та ємному форматі. Дуже шкода, що до курсів у шкіл часто не такий підхід.

Відомо навіть про ситуації, коли керівники платформи для курсів втручалися у виробництво контенту, оскільки у якихось матеріалах розкривали дуже багато. А таке негативно позначається на продажах курсів. Адже немає потреби платити, якщо про корисні речі можна дізнатися безкоштовно.

Загострення на тлі вторгнення росії в Україну

Як ви могли помітити, майже всі згадані онлайн-школи з курсами засновані у росії. В Україні багато хто працював лише як окремі філії, причому найчастіше через юридичні лазівки. Деякі взагалі представництва в Україні не мали, але реклама однаково йшла й на українську аудиторію.

Із самими українськими філіями теж було не все так гладко. Наприклад, у Skillbox деяких співробітників з України все одно влаштовували через договори цивільно-правового характеру до російських офісів.

Це призводило до постійних проблем із виплатами зарплат, а також неможливості отримати всі бонуси, які надавала компанія.

У випадку XYZ School між українським і російським офісом була негласна, але цілком відчутна ворожнеча.

Після початку повномасштабного вторгнення всі школи припинили діяльність в Україні. Причому витрачені на курси кошти покупцям ніхто не повернув, хоча багато хто просили, оскільки ці суттєві суми могли врятувати комусь життя у воєнний час. Проте запити учнів з України або просто ігнорували, або розглядали в стандартному порядку, ніби нічого не сталося.

Зі співробітниками з України також склалася неоднозначна ситуація. Нам із перших рук відомо про моменти, коли деякі школи обіцяли переоформити українців на свої європейські філії та юридичні особи, а також загалом допомогти у будь-який спосіб. Тільки у результаті всі контакти обривали, а «допомога» так і обмежилася обіцянками.

Деколи доходило зовсім до абсурду. Так, усередині Skillbox пообіцяли, що допоможуть із релокейтом усім, кого торкнулася війна. Тільки в результаті допомога здебільшого прийшла росіянам, які мешкають у прикордонних з Україною регіонах. Українцям довелося з усім розбиратися практично самостійно.

Щодо війни практично жодна школа не висловилася. А навіть коли висловлювалися, то виходило щонайменше неоднозначно. Наприклад, останній пост українського облікового запису Skillbox виглядає так.

Telegram-канал та український сайт у Skillbox відключено. Примітно, що навіть для українського облікового запису Instagram використовували написи російською, а перекладали лише описи самих постів.

Усі школи зайняли позицію «поза політикою». Коментарі українців активно труть досі, а користувачів банять за «політичні коментарі».

На цьому тлі примітна історія зі Smirnov School. Школа проводила конкурс, призом у якому були 1000 доларів і ноутбук. Переможцем став українець, причому самоучка, який дуже багато працював над собою.

Переможцю встигли вислати ноутбук, а потім розпочало масштабне вторгнення росії в Україну. Переможець тоді активно писав усіма каналами Smirnov School заклики висвітлити ситуацію, розповісти про військову агресію росії. Але його коментарі постійно видаляли, а в результаті людину просто забанили. 1000 доларів також так і не вислали. Наразі цей переможець захищає Україну в лавах ЗСУ.

Політичні коментарі модератори платформ для курсів видаляють навіть у чатах для спілкування між студентами. Школи продовжують вести діяльність так, ніби нічого не сталося.

Найіронічніше, що деякі учні почали отримувати дзвінки від шкіл ближче до кінця весни 2022-го. Дзвінки велися прямо з російських номерів. У ході них менеджери різних шкіл пропонували продовжити навчання. Ніхто із джерел, які спілкувалися з нашою редакцією, не погодився. А більшість ще й висловилися щодо ставлення до шкіл курсів у досить різкій формі.

Анонімне джерело для dev.ua
Дівчина проходила курс від XYZ, але з початком війни перервала навчання. Жодного рефанду чи іншої підтримки від школи, звичайно, не було. Але нещодавно вони їй дзвонили з російського номера. Дурні.

Ми звернулися за офіційним коментарем до представництв різних платформ для курсів, серед яких були і Skillbox з XYZ Media. Метою було з’ясувати ситуацію з діяльністю компаній в Україні, а також дізнатися про нездійснене повернення коштів українцям. Для прозорості та надійності запитів було зроблено декілька.

Приклад запитань dev.ua для Skillbox. Аналогічні запитання були надіслані й іншим великим геймдев-школам

У результаті ніхто сутнісно не відповів. Практично всі школи вирішили просто проігнорувати питання dev.ua. Тільки представники Skillbox відреагували хоч якось, але й там все обмежилося досить дивним формулюванням про фахівців, які зв’яжуться у разі зацікавленості.

Єдина відповідь від школи Skillbox

Мабуть, зацікавленості так і не виникло, бо подальшого контакту не було.

Гарні приклади

Виходячи з усього вищесказаного, можна подумати, що геймдев-курси — це зовсім погана ідея. І якщо брати мейнстримові та добре розрекламовані школи, то здебільшого, на жаль, так і є. У них бізнес-складова перекриває все інше, що ніяк не допоможе людині, яка хоче навчитися чогось нового.

Утім, якщо розглядати сферу геймдев-курсів загалом, то все не зовсім погано. Деякі з опитаних нами людей хвалили навчальні матеріали щодо розробки ігор від світових лідерів у сфері курсів — Coursera та Udemy.

У Coursera більша частина геймдев-курсів створена за співпраці з престижними європейськими та американськими університетами. І нехай вони зачіпають здебільшого лише основи розробки ігор, саме за якість та подачу матеріалу можете не турбуватися.

З Udemy ситуація цікавіша. Курсів про геймдев на платформі вже більше, вони різноманітніші. Але найпривабливіше в них ціна. По знижці (а розпродажі у Udemy проходять регулярно) один повний курс вийде взяти лише за 13 доларів. Але навіть повна сума курсу, яка становить приблизно 100 доларів, все одно суттєво нижча, ніж у згаданих у матеріалі шкіл.

До речі, розробники ігор, з якими ми поспілкувалися, радять звернути особливу увагу на курси з Unity та Unreal Engine від Udemy. Вони відрізняються дуже високою якістю.

Ще один спосіб отримати користь від курсу — взяти їх у людини, роботи якої вас точно приваблюють. Це можна зробити серед великих платформ для курсів, уважно вивчивши список викладачів. Щоправда, в результаті може виявитися, що участь фахівця, який вас цікавить, у роботі над курсом мінімальна.

Тому найкращий варіант — пошук авторських курсів, коли конкретна людина ділиться своїми знаннями. Під час збору інформації для розслідування кілька людей добре відгукнулися про ініціативу геймдизайнера Григорія Соколова, який проживає в Польщі. Він ділиться знаннями з геймдизайну та розглядає проєкти всіх бажаючих в обмін на донати ЗСУ. Учні високо оцінили якість матеріалів та загальну подачу у розмові з Dev.ua.

Анонімне джерело для dev.ua
Мені дуже сподобалося. Цікаво, простими словами, якщо щось не зрозуміло, завжди всі роз’яснюють.

Але більшість рекрутерів і геймдевелоперів радять взагалі не звертати зайвий раз увагу на курси, адже всі необхідні для навчання матеріали давно є в інтернеті. Ресурси типу Game Developer містять сотні, навіть тисячі матеріалів на будь-які теми, включаючи вузькоспеціалізовані.

А на YouTube за будь-яким вашим запитом буде щонайменше з десяток докладних туторіалів, які допоможуть на практиці втілити будь-яку витівку. Скажімо навіть так: деякі матеріали платних курсів роблять якраз за безкоштовними навчальними відео з YouTube. Тому сенсу переплачувати нема.

Анонімне джерело для dev.ua
В інтернеті давно є вся інформація, яка допоможе стати розробником ігор. І навіть більше. Навіщо натомість платити десятки тисяч гривень за сумнівний продукт?

Втім, якщо курс безкоштовний, то за його використання ви нічого не втратите. Наприклад, кілька опитаних нами учнів навчалися через сервіс devtodev, де викладені деякі геймдев-курси задарма.

Анонімне джерело для dev.ua
Матеріали там досить прості, початкового рівня. Але цілком непогані.

При створенні цього матеріалу автор не мав жодних злих намірів, ніхто нікого не бажав виставити в поганому світлі. Подібні думки розділили і всі опитані експерти та учні. Основна мета матеріалу — підсвітити існуючі проблеми геймдев-курсів та привернути до них увагу з надією на позитивні зрушення.

Адже жоден із опитаних не хоче, щоб школи геймдев-курсів закрилися. Навпаки, вони бажають їм розвитку та процвітання — лише за рахунок чесних та прозорих стосунків із учнями.

Редакція dev.ua сподівається, що це розслідування зможе привести до будь-яких змін на краще. Тому що нахабно наживатися на людях, які вирішили витратити сили заради вивчення абсолютно нової для них сфери, особливо в тяжкі часи, — це вкрай сумнівний вчинок.

Google міг до 23 червня надавати проклемлівській компанії IMEI смартфони IP-адреси дані про місцезнаходження українців. Розслідування ProPublica
Google міг до 23 червня надавати проклемлівській компанії IMEI смартфони, IP-адреси, дані про місцезнаходження українців. Розслідування ProPublica
По темі
Google міг до 23 червня надавати проклемлівській компанії IMEI смартфони, IP-адреси, дані про місцезнаходження українців. Розслідування ProPublica
Російський «Калашников» продає зброю в США під іншим брендом, оминаючи санкції - розслідування ЕП
Російський «Калашников» продає зброю в США під іншим брендом, оминаючи санкції — розслідування ЕП
По темі
Російський «Калашников» продає зброю в США під іншим брендом, оминаючи санкції — розслідування ЕП
Через війну айтішники змінюють плани. 20 історій нездійснених мрій працівників IT-індустрії
Через війну айтішники змінюють плани. 20 історій нездійснених мрій працівників IT-індустрії
По темі
Через війну айтішники змінюють плани. 20 історій нездійснених мрій працівників IT-індустрії
Читайте головні ІТ-новини країни у нашому Telegram
Читайте головні ІТ-новини країни у нашому Telegram
По темі
Читайте головні ІТ-новини країни у нашому Telegram
Шукаєш роботу в IT та не знаєш, що надіслати CV чи резюме.

Ми розібрались, в чому різниця між ними, та коли і який саме документ треба.

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Читайте також
Літній розпродаж у PS Store — добірка приємних знижок на ігри для PlayStation
Літній розпродаж у PS Store — добірка приємних знижок на ігри для PlayStation
Літній розпродаж у PS Store — добірка приємних знижок на ігри для PlayStation
У PS Store прямо зараз проходить великий літній розпродаж, на якому знижки отримали різні ігри. І це чудова можливість поповнити свою бібліотеку PlayStation 4 та PlayStation 5 цікавими проєктами на будь-який смак. Зібрали для вас найпримітніші знижки. Усі вони будуть актуальними до 18 серпня.
Розробник з Австралії створив інтерактивну гру-виставку на основі зображень від нейромереж
Розробник з Австралії створив інтерактивну гру-виставку на основі зображень від нейромереж
Розробник з Австралії створив інтерактивну гру-виставку на основі зображень від нейромереж
У що грати в серпні 2022 року — календар нових ігор
У що грати в серпні 2022 року — календар нових ігор
У що грати в серпні 2022 року — календар нових ігор
Літній ігровий застій усе ще триває, але потроху добігає кінця. Уже у вересні розробники почнуть активно постачати аудиторії відеоігри на будь-який смак майже безупинно. Але до цього потрібно трохи перетерпіти серпень, у якому, втім, також знайдуться деякі цікаві новинки. Розповідаємо про найцікавіші та найпримітніші нові ігри серпня 2022 року.
Популярний ютубер по Diablo Immortal хоче відсудити в розробників $100 000. Його місяць не пускають в один із режимів
Популярний ютубер по Diablo Immortal хоче відсудити в розробників $100 000. Його місяць не пускають в один із режимів
Популярний ютубер по Diablo Immortal хоче відсудити в розробників $100 000. Його місяць не пускають в один із режимів

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.