«IT може допомогти, але виграти війну за допомогою IT неможливо». Інтерв'ю з розробником найпопулярнішої в Україні карти бойових дій DeepState

Проєкт DeepState з’явився у вигляді Telegram-каналу під час карантину у 2020-му році. Він зокрема висвітлював війну в Сирії та Нагірному Карабаху, захоплення талібами Афганістану. 24 лютого 2022 року команда запустила інтерактивну мапу бойових дій російсько-української війни. Нещодавно стало відомо, що в DeepState створили платформу Kolossal, яка вміє збирати та обробляти масиви OSINT-даних, а потім перетворювати їх на просту й зрозумілу інформацію для військових. Ми зв’язалися зі співзасновником проєкту Русланом Микулою й поговорили про запуск нової платформи, як росія використовує відкриті дані та сьогоднішню ситуацію на фронті на основі відкритих даних.

Залишити коментар
«IT може допомогти, але виграти війну за допомогою IT неможливо». Інтерв'ю з розробником найпопулярнішої в Україні карти бойових дій DeepState

Проєкт DeepState з’явився у вигляді Telegram-каналу під час карантину у 2020-му році. Він зокрема висвітлював війну в Сирії та Нагірному Карабаху, захоплення талібами Афганістану. 24 лютого 2022 року команда запустила інтерактивну мапу бойових дій російсько-української війни. Нещодавно стало відомо, що в DeepState створили платформу Kolossal, яка вміє збирати та обробляти масиви OSINT-даних, а потім перетворювати їх на просту й зрозумілу інформацію для військових. Ми зв’язалися зі співзасновником проєкту Русланом Микулою й поговорили про запуск нової платформи, як росія використовує відкриті дані та сьогоднішню ситуацію на фронті на основі відкритих даних.

Про Kolossal

Kolossal розробляється більше року, просто до цього був повільний темп. Це платформа, яка акумулює в собі OSINT-дані, які збираються нашою командою. Збір відбувається як і з соцмереж, так й інших каналів, які не завжди можна оголошувати. Ціль платформи — акумулювати зібрані дані. Коли військовий має до неї доступ, то може побачити інформацію по своїй ділянці фронту. Це частково вирішує питання ситуаційної обізнаності та «підсвічує» історичні точки, де міг перебувати ворог чи актуальні, де він може перебувати зараз. 

Фото — Проєкт Kolossal

Робота ведеться не лише за геолокацією відео, але і за моніторингом соцмереж, чатів ворога тощо. До цього ми працювали та працюємо точково: знаходимо і передаємо інформацію, але вона не завжди потрапляє, куди потрібно, тому що проходить через різні «руки». Тому основна мета Kolossal, щоб був пул постійних користувачів (військових насамперед) і вони могли в будь-який момент побачити оновлення і актуальну карту. До нас часто звертаються військові із завданнями. Наприклад: «По нам бив танк, скажіть звідки це було». Ми, відповідно, геолокуємо подію та надаємо дані про геолокацію. Щоб ця робота була систематизована і систематична, ми розробили Kolossal.

Про створення платформи

Kolossal — це платформа від DeepState, але на неї виділяється окрема команда розробників та OSINТерів. Наш стандарт якості там присутній, однак платформа «писалася з нуля». Увесь код писали наші розробники під головні потреби. Торік над створенням платформи працювали один Frontend Developer, один Backend Developer та один DevOps. Зараз це по 2 Frontend Developer і Backend Developer, 2 DevOps, 2 дизайнери та менеджери по HR, документообігу тощо. На Kolossal працює 10 OSINT-фахівців, але дані, які відводяться йдуть від загальної команди, де задіяни близько 100 експертів на волонтерських засадах. Маємо серед розробників і військовослужбовців. Вони не перебувають «на нулі», але виконують роботу в штабах. У вільний час, в основному ввечері чи вночі, пишуть код.

Ми лише нещодавно запустили тестування платформи, тому казати, що система працює так, як нам би хотілося, зарано. Потрібен час, щоби вона отримала вигляд, який не соромно показати військовим.

«Зараз даємо тестувати платформу знайомим і знайомим знайомих. Повноцінний запуск Kolossal, скоріше за все, буде у другій половині наступного року».

Коли Kolossal буде фіналізований, то ми маємо безплатно передати його Силам оборони. Потрібно розуміти, що DeepState — це приватна структура, яка тісно спілкується як із вищим військовим керівництвом, так і з рядовими солдатами та офіцерами. Ми створюємо Kolossal на основі їхнього досвіду. 

Розробка платформи стала можлива завдяки гранту в $25 000 від державного кластеру оборонних технологій Brave1. Коли ми подавалися на грант, то вже прийшли з MVP продукту (мінімально-працюючий прототип — ред.). Ми б так чи інакше робили проєкт, але за допомогою волонтерів. Зголом отримали хороші відгуки як від журі, такі і від самого акселератору. Приємно, що є така державна програма, яка не робить щось вибірково для «своїх», а дивиться, хто дійсно корисний для Сил оборони. 

Команда розробників із DeepstateUA створила платформу для військової розвідки — Kolossal
Команда розробників із DeepstateUA створила платформу для військової розвідки — Kolossal
По темi
Команда розробників із DeepstateUA створила платформу для військової розвідки — Kolossal

Про заробіток Deepstate та зацікавленість аудиторії

Ми маємо Telegram-канал (понад 621 000 підписників), там є реклама. Також випускаємо мерч. Ще є YouTube-канал (майже 60 000) — тут ми намагаємося «відгризти» той пласт аудиторії, які дивляться експертів за 70 років, які поняття не мають, що відбувається на війні. Також ведемо Twitter (майже 30 000) — це робота з англомовною аудиторією. 

Якщо говорити за аудиторію, то минулої п’ятниці (перший тиждень грудня — ред.) я дивився статистику відвідування нашої платформи.

Фото — Руслан Микула

«Лише за цей день ми мали 666 000 переглядів. Це мало, тому що все літо було 2 млн заходів на web-сторінку, не рахуючи перегляди в застосунку».

Для порівняння, під час Харківської операції торік, в один із днів у нас було 9,8 млн заходів на мапу. 

Зараз, коли немає перемог, суспільство стомлюється й повертається до свого життя. Як тільки звільняють село, люди йдуть дивитися карту і перевіряти. Тобто інтерес до війни хаотичний. Зараз зміни на мапі в основному негативні, тому люди намагаються відгородитися від перегляду мапи.  

Про взаємодію з Міністерством оборони 

Одним із перших державних посадовців, хто побачив прототип Kolossal, був колишній міністр оборони Олексій Резніков, це було на початку 2023-го. Він сказав, що це корисно і потрібен MVP. Далі ми продовжили спілкування з командою Рустема Умєрова, який замінив Резнікова, а саме — з Катериною Черногоренко (заступниця міністра оборони з діджиталізації — ред.). Тут також зустріли повне розуміння і зацікавленість. Сподіваємося, що надалі будемо тісніше співпрацювати з новою командою.

Заступницею міністра оборони з діджиталізації стала Катерина Черногоренко. Хто це така
Заступницею міністра оборони з діджиталізації стала Катерина Черногоренко. Хто це така
По темi
Заступницею міністра оборони з діджиталізації стала Катерина Черногоренко. Хто це така

Про допомогу військовим

Зараз це відбувається через роботу комунікаційного відділу чи знайомих, які передають завдання від військових. Ідентифікація залежить від складності відео чи фото. Буває, витратиш 3 хвилини і локація знайдена. А буває, що лише за кілька днів знаходиться деталь, яка надалі може допомогти у визначенні конкретного місця.

Фото — Мапа DeepState

Ось приклад. Рік тому, під час Лиманської операції, пише нам військовий, що він зараз перебуває на мосту між Зарічним і Торським і скидає відео. А ми дивимося, що це не той міст. Почали перевіряти. Знайшли старе відео, де велосипедист їде мостом у Шандриголовим (відстань між пунктами — 30 км — ред.). Можливо, РЕБ працював, але він сам не знав, де перебуває. 

Про роботу росіян із відкритими даними 

Мене турбує, що росіяни почали менше брехати (про ситуацію на фронті — ред.). Є в них один ресурс, наближений до Міноборони рф, то по Мар’їнці в нього точні дані щодо останніх оновлень. По Авдіївці три дні в нього співпадає все, лише на четвертий з’явилась інформація, що вони захопили фільтрувальну станцію, що не відповідає дійсності. Чому це насторожує? Зазвичай ворог бреше тоді, коли він програє. А коли він перестає так робити, це поганий знак.

«Також росіяни почали серйозніше працювати з контентом. Проводяться різні лікнепи та агітки щодо публікацій в мережі».

Вони стали обережнішими. Крім цього, ворог став просунутішим і знає, як у нас знаходити «чорний вхід», із якого можна отримувати інформацію. Це, наприклад, вплинуло на наш контрнаступ на одній із ділянок фронту. У росіян був доступ до певних даних через те, що хтось був у полоні і ми не подумали про безпеку. Ворог прогресує в плані інформаційної політики.

Головна наша контрдія — зняти «рожеві окуляри». Ми говоримо не лише про наше суспільство, але і про представників військово-політичного керівництва. Ми часто бачимо заяви, що ворог не наступає, а сидить в обороні. Тоді навіщо нам робити фортифікації? Насправді ворог наступає і досить сильно. І якби ми робили фортифікації раніше, то не мали б стільки втрат. 

Про аналог Deepstate на росії

У них є проєкт, про який я казав раніше. Не буду його рекламувати. Скажу лише, що назва його пов’язана з рибою. Він себе позиціює як приватний, але повністю знаходиться під контролем Міністерства оборони. Ті дані, якими вони оперують, взяті з військових звітів їхнього МО. Є інші проєкти, які щось просто перемальовують. На початку повномасштабного вторгнення вони гралися в фантазії тупу «російські ДРГ вже під Львовом». У цю інформацію на початку вірили деякі західні користувачі та особливо турки. Згодом наша карта стала правдивим контраргументом на подібні закиди з боку росіян. 

Фото — Робота команди DeepState

Про використання штучного інтелекту

Ми не працюємо із ШІ й не маємо жодного фахівця, який спеціалізується на цій технології.

«Я навіть не знаю, якою має бути „нейронка“, щоб вона виконувала OSINT-завдання».

Їй недостатньо поки що даних для навчання. Потрібно, щоби був масив даних, а не всі масиви є стабільними потоками інформації. Усі наші опрацьовані геолокації зроблені вручну. Так, це час, знання, людський ресурс. Але це мінімізує можливість помилки. ШІ в певних моментах використовують Сили оборони. Але був випадок, коли технологія, наприклад, надала важливість нашій уже підбитій техніці. Щодо точності нашої роботи, то публічно ми не мали помилок. Усередині за останній час пам’ятаю лише раз, коли геолокація не співпала. Це було аналогічне місце, але за кілька кілометрів поруч. 

Про дані британської розвідки 

Крім, власне, британської розвідки, є Інститут вивчення війни та ще якась там розвідка. Вони в основному оперують відкритими даними. Зазвичай це інформація з Telegram і Twitter. На основі цього робляться розлогі звіти, переливаючи з пустого в порожнє. DeepState з початку повномасштабного вторгнення був OSINT-спільнотою, але зараз ми вже є джерелом. Через нас публікують відео уражень, ми публікуємо зміни на фронті тощо. Українські ресурси часто люблять опиратися на західні медіа, які взагалі не знають, що відбувається на фронті. Так, там є експерти, які їздили на «передок», але далеко не всі. 

Фото — Офлайн мапа DeepState

Про роботу Telegram

«Я не вважаю Telegram, де наші військові ведуть чимало комунікацій, ФСБ-ою мережею. Тому що якби це було так, ми б вже програли війну».

Signal ось ніби безпечний, але якщо людина потрапляє в полон, доступ до телефону у ворога й такі речі впливають значно серйозніше на фронт, ніж спілкування в Telegram. Проблема в інформаційній гігієні, якої потрібно дотримуватися. У Z-пабліках у Telegram можна отримати цікаву інформацію. Там є Z-патріоти, які їздять у цікаві місця, і це має цінність надалі. Загалом це історія про підсилення наявних засобів ураження та підсилення засобів для дорозвідки. 

Про ситуацію на фронті сьогодні на основі відкритих даних

Зараз ворог майже повністю перебрав на себе ініціативу. На мапі можна побачити, що коли нам потрібно стояти в обороні, ми атакуємо. Наприклад, в селі є 5 ворожих рот (близько 500 бійців), а ми намагаємося силами 3 відділень (максимум 45 бійців) його штурмувати. І за це ми потім сильно платимо. Напевно зараз найкращий вихід — це стати в оборону: наростити інженерно-фортифікаційні споруди, мінування та наносити максимальні ураження.

Фото — Робота команди DeepState 

Наприклад, ГУР має і публікує точні дані з тимчасово-окупованої території. Якщо у вересні росіяни мали там 420 000, то зараз 447 000. Тобто при всіх втратах, які вони несуть, їм вдається нарощувати особовий склад. У нас немає стільки людей. Наприклад, в Авдіївці при всіх проблемах, про які я не буду говорити, нам вдається знищувати російські колони, посадки вкриті трупами ворога, як було під Бахмутом, в них падає мотивація, і рф перекидає на Авдіївку підрозділи з інших напрямків. 

Про важливість IT у перемозі України

IT може допомогти, але виграти за допомогою IT неможливо. Хто буде тримати посадку чи йти на штурм? Люди. Якщо людина буде невмотивована, то жоден штучний інтелект їй не допоможе. Суспільство і військово-політичне керівництво має мати глобальну мету та розуміти шляхи її досягнення. Відповідно, це можливо за таких умов: A, B, C, D і т. д. IT — це один із таких пунктів, який має бути для перемоги. 

«Найважливіше — принести користь і не нашкодити». Як команда розробників наповнює карту бойових дій DeepStateMap
«Найважливіше — принести користь і не нашкодити». Як команда розробників наповнює карту бойових дій DeepStateMap
По темi
«Найважливіше — принести користь і не нашкодити». Як команда розробників наповнює карту бойових дій DeepStateMap
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Ukrainian Underdogs до 2-ї річниці повномасштабного вторгнення росії.

Про малий і середній технологічний бізнес, заснований під час війни

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Штучний інтелект DALL-E навчився домальовувати картини. Як це виглядає
Штучний інтелект DALL-E навчився домальовувати картини. Як це виглядає
Штучний інтелект DALL-E навчився домальовувати картини. Як це виглядає
Штучний інтелект почав озвучувати фільми на MEGOGO
Штучний інтелект почав озвучувати фільми на MEGOGO
Штучний інтелект почав озвучувати фільми на MEGOGO
Штучний інтелект навчився реставрувати старі фотографії, перетворюючи їх на якісні зображення: відео
Штучний інтелект навчився реставрувати старі фотографії, перетворюючи їх на якісні зображення: відео
Штучний інтелект навчився реставрувати старі фотографії, перетворюючи їх на якісні зображення: відео
«Чи є у мене талант, якщо комп’ютер може імітувати мене?». Штучний інтелект пише книги авторам Amazon Kindle. The Verge поспілкувався з авторами та виявив багато цікавого
«Чи є у мене талант, якщо комп’ютер може імітувати мене?». Штучний інтелект пише книги авторам Amazon Kindle. The Verge поспілкувався з авторами та виявив багато цікавого
«Чи є у мене талант, якщо комп’ютер може імітувати мене?». Штучний інтелект пише книги авторам Amazon Kindle. The Verge поспілкувався з авторами та виявив багато цікавого
Письменники-романісти використовують штучний інтелект для створення своїх творів. Видання про технології The Verge поспілкувалося з письменницею Дженніфер Лепп, яка випускає нову книгу кожні дев’ять тижнів, й дізналося про те, як працює штучний інтелект для написання романів. Наводимо адаптований переклад статті. 

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.