💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉
Наталя ХандусенкоВійна
28 листопада 2024, 10:14
2024-11-28
Директорка Kharkiv IT Cluster — про ситуацію в ІТ-галузі області, яка попри війну збільшила обсяг сплачених податків: «Замовникам здається, що нас тут уже всіх немає, уже вбили всіх»
За даними по реєстраціях та сплачених податках у Харкові та Харківській області налічується близько 50 000 ІТ-фахівців, з яких 23 000–24 000 фізично перебувають в регіоні. Усі вони продовжують сплачувати податки, обсяг яких навіть збільшився майже на чверть в порівнянні з аналогічними періодами 2023 року.
«Ми бачимо за попередніми цифрами, у гривневому еквіваленті майже на чверть більше, ніж у тому році. Свіжі дані будемо мати до кінця листопада. З одного боку, обсяг податків не зменшується, а навіть збільшується, з іншого боку — відчуваємо певний тиск у питаннях бронювання та визнання критичності», — розповіла виконавча директорка Kharkiv IT Cluster Ольга Шаповал в інтерв’ю для МГ «Об’єктив».
Бронювання
7% айтівців Харківської області служать у лавах ЗСУ та лише 1% від загальної кількості заброньовано.
«У Харківській області в ІТ-компаній немає можливості бути визнаними критичними на рівні обласної військової адміністрації, бо відсутні такі критерії, як порівняти з іншими областями. Тож зараз працюємо з обласною військовою адміністрацією для того, щоб усе-таки ІТ-сектор було можливо за певних прозорих критеріїв визнати критичним, якщо дійсно вони створюють умови та робочі місця. Це не питання, щоб усіх забронювати, це питання до того, щоб заспокоїти клієнта, щоб він точно був впевнений, що його замовлення тут буде виконане і його не треба віддавати, наприклад, до Польщі, Чехії чи якоїсь іншої держави», — говорить Ольга Шаповал.
Для IT-сфери доступне бронювання для резидентів «Дія.City», яке призупинили. Це був єдиний варіант, щоб IT-компанії могли бронюватися. Наразі в області є компанії, які подалися, але ще не отримали бронювання.
«Дуже радіємо, що дозволили все-таки перебронюватися тим, хто отримав бронювання до 31 травня. Бо було рішення уряду, що їм можна продовжити бронювання, але в паперовому варіанті, а не в „єБронюванні“. Паперовий варіант не такий зручний і фізично з ним довше працювати в міністерствах, щоб його обробити. Бо система це обробляє автоматично — якщо інформація правильна, вона надає бронювання», — додала керівниця Kharkiv IT Cluster.
Проблема з новими контрактами
Певна кількість закордонних клієнтів не готова укладати нові контракти там, де не бачить можливостей для бронювання. Айтівці не мають можливості виїхати за кордон у відрядження, щоб зустрітися з замовниками.
Шаповал також наголосила про необхідність запровадження механізму, який надав би можливість виїжджати айтівцям за кордон. Наприклад, депозит чи кримінальна відповідальність.
«Бо замовникам щодня медіа показують, що нас тут щодня бомблять. Чи це правда? Правда. Але їм здається, що нас тут вже всіх немає, вже вбили всіх, розумієте? Коли вони кажуть: „Хай до мене приїде Василь“, а Василь не може приїхати, то вони думають: „А може Василь мертвий, а може це його аватар зі мною спілкується“. Розумієте? Ці питання треба вирішувати складні із бронюванням і з „єВідрядженнями“, бо ми втрачаємо цілу галузь наразі, 5–6% щомісяця ми втрачаємо експортних потужностей загальноукраїнських. Це ж мінус по економіці відразу», — каже Шаповал.