Як працює фонд айтішників-донатерів KOLO, що вже відправив на фронт безпілотників-розвідників «Лелека-100» на €130 000 та Punisher на €100 000: 5 цікавих фактів
Українські топайтішники створили фонд допомоги KOLO для військових за принципами стартапу. Forbes поспілкувався з фаундерами. Публікуємо найцікавіше з розмови.
Українські топайтішники створили фонд допомоги KOLO для військових за принципами стартапу. Forbes поспілкувався з фаундерами. Публікуємо найцікавіше з розмови.
Як створювали KOLO
О сьомій ранку кофаундер новоствореного фонду KOLO Павло Педенко, керівник проєктів в фінтех-компанії Wise, отримав від свого колеги-волонтера Михайла Нестора з «Київстару». повідомлення: «Є кількадесят мільйонів доларів від донора — треба купити «Байрактар». Турецький безпілотник придбати не вдалося, та фанд знайшов €100 000 на «маленькі українські байрактарчики» — ударні дрони Punisher.
За два місяці команда KOLO — 15 айтішників — зібрала майже $2 млн та переправила на передову сотні одиниць спорядження. У KOLO 14 засновників, проте формального лідера немає, бо організація з’явилась із чату українського IT-топменеджменту.
Спеціалізація фонду
У KOLO вузький фокус — тепловізори, дрони та засоби зв’язку для підрозділів Сил спеціальних операцій (ССО) та ЗСУ в гарячих точках. «Є контакти з Міноборони, РНБО, через них отримуємо запити від хлопців», — каже Сергій Бережний, колишній CPO Parimatch, який наразі працює у медтех-стартапі ComeBack Mobility.
Серед найбільших закупів KOLO — поставка тепловізорів на майже чверть мільйона євро. У квітні оплатили партію українських безпілотників-розвідників «Лелека-100» на €130 000 та Punisher на €100 000, перелічує Бережний.
Punisher — розробка проєкту UA Dynamics Максима Музики — здатний вражати цілі 75-міліметровими бомбами з точністю до 4 метрів. Дрони не продають комерційно, а збирають лише під замовлення. Перші п’ять «Карателів» після успішних польових випробувань відправили ССО в квітні 2022-го.
Засновник фонду зробили свого роду підписку для донаторів. Ідея — набрати тисячу людей, які щодня жертвували б по 200 грн. Першу тисячу набрали за три дні, зараз патронів уже 1200. Це понад 7,2 млн грн пожертв на місяць, або ж партія із майже 160 тепловізорів по $1500.
Патронів зачисляють у віртуальні «колони», названі на честь українського озброєння — ракетних комплексів «Стугна» та «Нептун», яким потопили крейсер «Москва».
Аудиторія фонду — айтівці. Багато з них не втратили роботу, але відчувають психологічний дискомфорт й провину, що не захищають Україну зі зброєю в руках, вважають фаундери KOLO.
Новий проєкт KOLO — пожертви за підписками для бізнесу. Компанії зможуть раз на місяць переказувати фіксовані $100 000 або відсоток від прибутку. Так хочуть зібрати 100 донатів. Вже зголосилися маркетингова платформа Promo Republic та два проєкти Макса Іщенко: портал DOU та сервіс із IT-вакансіями Djinni.
Майже стартап
Станом на кінець квітня фонд зібрав понад 67 млн грн. Понад половина грошей — партнерські, уточнює Бережний. KOLO допомагає робити закупи меншим фондам і приватним волонтерам, які самотужки не можуть відкрити банківські рахунки, придбати валюту тощо.
Працює фонд через юрособу харківського фонду «Майбутерра», що працює з 2016 року. Його директорка — Ганна Биндич з аудиторської компанії «Рейтинг» — фінансовий директор KOLO.
Головною навичкою учасників фонду став пошук складських залишків по світу. «30–40 рацій, які вдалося знайти, зараз веземо із ПАР», — каже Бережний. KOLO разом із «Повернись живим», «Фондом Сергія Притули» й іншими чатує у Telegram-чатах постачальників. Нові партії розподіляють між волонтерами за квотами.
Із захисним спорядженням ситуація краща.
Серед донорів KOLO — Grammarly, Preply, Wirex. Проте більшість пожертв анонімні. Правила великих міжнародних IT-компаній часто прямо забороняють допомагати пов’язаним з армією фондам. Дехто робить приватні пожертви в криптовалюті. Наразі частка донатів у крипті впала до 2–3%, каже Бережний.
Психологічна оборона, армія ельфів та обсерваторія цифрових медіа. Як в ЄС воюють з фейками про війну в Україні
Україна стала територією, на якій зараз проходить війна, розв’язана росією. Але інформаційна війна ведеться у всьому онлайн-просторі і зав’язані в ній майже всі країни. В рамках The first International Diia Summit Brave Ukraine в Давосі шість країн Євросоюзу обговорили, що зараз відбувається на інформаційному фронті, як саме в країнах проходить боротьба з фейковою інформацією та пропагандою. Всі країни, що брали участь в обговоренні, висловили свої думки щодо участі в цьому процесі компаній-техгігантів.
«Я хочу вивчити українську мову». Project manager в SoftServe приїхала із Латвії в Україну у 2014-му і тепер вважає себе не тільки латвійкою, а й українкою
Оксана Богомольна, Project manager в SoftServe — латвійка. У 2014 році вона попри війну обрала Україну, і анітрохи про це не шкодує. Свою історію Оксана розповіла dev.ua.
«Американські чиновники очікували, що країна впаде за кілька днів». Як відкриті дані та соцмережі змінюють хід першої цифрової війни в Україні
Розвідувальні дані, зібрані з публічної інформації в Інтернеті, можуть вплинути на традиційну війну та змінити розрахунки між великими і малими державами, пише Wired. dev.ua переклав та адаптував текст, який нині може стати підказкою для українського війська.