💳 Trustee Plus — твоя персональна картка європейського банку: 3 хвилини і 10 євро 👉
Стас ЮрасовГаряченьке
17 жовтня 2023, 08:36
2023-10-17
Міг залишитися без копійки, але натомість збудував міжнародний фінтех-холдинг під час війни. Американські гірки Романа Катеринчика з MyCredit
Роману Катеринчику, засновнику IT-компанії Artjoker та фінансового сервісу Мycredit, під час війни вдалося не тільки зберегти бізнес, але й вийти на нові ринки. Ми розпитали Романа, як він створив фінтех-холдинг Space Crew Finance з компаніями в Україні, В'єтнамі, Шрі-Ланці, Польщі і Хорватії.
Продуктами цих бізнесів вже користуються більш ніж 3 млн клієнтів, а команда налічує 500+ спеціалістів.
Ось вона, історія Романа з перших вуст, яку записав на диктофон журналіст dev.ua.
Навчилися літати під час падіння
MyCredit розпочав 2022-ий рік із рекордного для себе результату — 100 000 виданих кредитів на місяць. Компанія активно розміщувала рекламу по телебаченню та запускала колаборації з попзірками.
І ось, 24 лютого 2022.
У перший тиждень вторгнення до MyCredit у паніці почали дзвонити партнери та інвестори, які вклалися у корпоративні бонди. Тоді на ринку панував хаос. Не було зрозумілим взагалі нічого — навіть, чи настане завтрашній день.
«Нам потрібно бути відкритими та регулярно інформувати їх у щоденному форматі, що у нас відбувається. План був простим — ми не відмовляємося від зобов’язань і робитимемо все можливе, щоб утримати компанію», — розповів Роман.
Наприкінці квітня 2022-го MyCredit почали знов надавати послуги одними з перших в Україні, оскільки були впевненими, що це єдина можливість вижити — продовжувати працювати та почати заробляти гроші якнайшвидше. Коли компанія починає заробляти — їй є з чого покривати зобов’язання.
З 100 000 клієнтів, яким MyCredit дали гроші у січні — тоді повернули гроші десь 10 000–15 000 людей.
Але подальша видача кредитів дала змогу відірватися від конкурентів на ринку, які були ще в замороженому стані. Навіть великі бренди та банки — усе стояло з зачиненими дверима.
Далі MyCredit переглянув стратегію витрат — компанія максимально скоротила буквально все, що можливо. Співробітники були в курсі ситуації — у команді щиро всім сказали, що починаємо все з нуля, шукаємо клієнтів, вчимося продавати без бюджету на маркетинг, будуємо нові ризик-моделі, і жорстко економимо.
«Економія — це наша ідея фікс. Ми й сьогодні продовжуємо економити та витрачаємо на маркетинг приблизно в 15 разів менше, ніж до 24 лютого», — підкреслює підприємець.
«Ризик, на який ми пішли, — виявився виправданим. Наприкінці 2022-го року ми стали лідерами ринку, нарешті вийшли на перше місце в Україні!» — поділився Роман Катеринчик.
Запуск бізнесу у Польщі
Восени 2022 року Роман розповів, що вони відкривають офіс у Польщі під брендом ClickCredit Poland. Це рішення було підкріплено тим фактом, що 300 000 — 400 000 клієнтів компанії перебували саме у цій країні. Тож, ти не розпочинаєш з нуля на новому ринку — в тебе є численна група підтримки.
Команда Click Credit Poland також була одразу майже у повному складі, бо дуже багато співробітників компанії виїхали до Польщі після початку повномасштабного вторгнення, тож витрачати час на рекрутинг не було потреби.
MVP команда запустила за 3 місяці, але через зміни у законодавстві Польщі ще 5 місяців довелося витратити на перероблення продукту під нові вимоги. Зараз у компанії понад 5000 клієнтів, та бізнес продовжує набирати обертів.
Інвестиційний продукт для Європи
Через обмеження НБУ щодо валютних операцій, перед Space Crew Finance постало питання залучення коштів у стабільних валютах (на кшталт євро чи долара) для розвитку та бусту своїх наявних бізнесів.
Якнайменше 3–4 великих фінтех-груп, що мають мережі digital lending платформ у країнах, що розвиваються (Вʼєтнам, Філіппіни, країни Латам регіону тощо) — у них усіх є платформа, що залучає кошти від громадян та резидентів країн ЄС, які таким шляхом отримують пасивний дохід у розмірі 12–15% на рік, інвестуючи у кредити.
Роман з командою вирішили також скористатися цією стратегією, та за 3 місяці запустили на ринок Європи p2p investment платформу Lonvest.com, що має юридичну реєстрацію у Хорватії.
Для нового бізнесу, основа якого збір грошей, а не їхня роздача — найголовніше це доказати, що тобі можна довіряти. І це стосується не лише клієнтів, а й блогерів, що є основним маркетинговим каналом у подібному бізнесі. Через розвинений інститут репутації у Європі та велику відповідальність перед своєю аудиторією блогери не беруть в рекламу ті компанії, у яких вони не впевнені.
«Хлопці, ви з України, у вас бізнеси в Азії? З України — це ризик, бізнеси в Азії — подвійний ризик. Сорі, ми вам не довіряємо», — згадує перші комунікації з блогерами український підприємець.
Тому команді довелося розробити так звану Trust straregy у своєму контент-маркетингу, за допомогою якої вони розповідають більше про те, як працює фінансовий бізнес, як робиться скоринг, як компанії будують прибутковий бізнес у країнах, де вони присутні, показують обличчя та багато документів та репортів.
Так, маленькими кроками компанія йде до своєї мети. Станом на момент інтерв’ю (початок жовтня) про Lonvest написали вже 10 авторитетних у своїй ніші блогерів, а клієнти розмістили більш ніж 370 000 євро інвестицій на платформі.
Досвід Романа та його команди показує, що зростання завдяки розширенню географії бізнесу це й диверсифікує ризики, й дозволяє масштабувати прибутки. SpaceCrew Finance розглядає такі країни як Філіппіни, Казахстан, Кенію та держави Латинської Америки.