💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉

«Я вклав понад $60 000 у власний проєкт, який може ніколи не запуститися». Айтішник уже 10 років запускає пет-проєкти, і його health-tech стартап нині коригує війна

Олег Мороз, Head of Gambling Business Development у Parimatch Tech, уже 10 років запускає пет-проєкти, і за цей час встиг запустити й закрити п’ять застосунків і сервісів різного масштабу.

Його останній і водночас найбільший проєкт на сьогодні — платформа для занять спортом lazii. Після двох років розроблення й десятків тисяч власних інвестицій майбутнє проєкту туманне — але, за словами підприємця, він не пошкодує, навіть якщо йому доведеться закрити сервіс. 

Залишити коментар
«Я вклав понад $60 000 у власний проєкт, який може ніколи не запуститися». Айтішник уже 10 років запускає пет-проєкти, і його health-tech стартап нині коригує війна

Олег Мороз, Head of Gambling Business Development у Parimatch Tech, уже 10 років запускає пет-проєкти, і за цей час встиг запустити й закрити п’ять застосунків і сервісів різного масштабу.

Його останній і водночас найбільший проєкт на сьогодні — платформа для занять спортом lazii. Після двох років розроблення й десятків тисяч власних інвестицій майбутнє проєкту туманне — але, за словами підприємця, він не пошкодує, навіть якщо йому доведеться закрити сервіс. 

Ідея та перший MVP 

Я люблю створювати проєкти. Починав власну кар’єру дизайнера, потім став менеджером, але впродовж усього цього шляху завжди робив щось додатково самостійно — для розвитку й отримання нового досвіду. Разом із друзями, партнерами чи самостійно я зробив (і закрив) п’ять проєктів різного масштабу, які привели мене до мого крайнього творіння — сервісу lazii. 

Усе почалося з простого запитання — як змусити людей вести здоровий спосіб життя, коли в тебе є все, щоб не напружуватися: доставка, самокати, Netflix, смачний фастфуд? 

Як заохотити людину зробити в буквальному сенсі перший крок і потім прищепити їй любов до фізичної активності? 

У першому MVP фокус був зроблений на командній роботі та взаємодії. Ідея полягала в тому, щоб користувачі мали єдине місце із завданнями, трекінгом власної активності й активності «колег», а також різних тасків і взаємодії з тренером.

Я розписав логіку й архітектуру, створив прототип дизайну менше ніж за тиждень і запросив розробника Native React для бекенд-частини — щоби сервіс був доступний на багатьох платформах, а сама розробка стала дешевшою. 

Подальше розроблення й додавання фіч

Утім, як це часто буває зі стартапом, поки ми створювали перший MVP, з’явилося ще багато ідей, які було би круто імплементувати в сервіс. І тут понеслося.

  1. Ми додали інтеграцію всіх фітнес-пристроїв на базі API: Garmin, Polar, Apple Watch. Це був складний процес, що вимагав зробити універсальний сервіс для всіх можливих платформ. Я брав пристрої у друзів, проводив із ними кожний тип тренування, а потім разом із розробниками корегував розбіжності показників на рівні коду. 
  2. Додали можливості для змагань: хто пройде більше кроків за певний проміжок часу, більше «спалить» калорій тощо. Зрештою вийшов справжній сендбокс, де користувач може створювати змагання будь-якої тривалості й складності та конкурувати з друзями. 
  3. Поки розвивали застосунок, робили паралельно customer research та активно (часто надто активно) реагували на ідеї користувачів: додавали, тестували переробляли, додавали знову. 
  4. За шість місяців існування сервісу зрозуміли, що гравцям стає нудно, — навіть на тестових фокус-групах ретеншен сильно падав. Тому ми зробили логіку й дизайн іще одного напряму застосунку — гейміфікацію. За кожну активність стали нараховувати користувачам бали Сили, Швидкості, Витривалості відповідно до активності, яку виконала людина.
  5. Зрештою, ми розширили наявні інструменти й аудиторію застосунку з однієї категорії — групи людей — до кількох: від індивідуального користувача до тренування напів і професіоналів у будь-якій точці світу. 

Звісно, у більшості з вас виникне питання: навіщо так багато функцій для MVP? І я відповім: так, це була одна з ключових помилок. Але про це трохи пізніше. 

Війна. Доопрацювання бети та плани на майбутнє

2022 рік ми зустрічали з амбітними планами: закінчити бета-версію застосунку й зробити перший масштабний реліз. Але потім почалася війна, і всі плани полетіли у трубу. Наш головний розробник «випав» із робочого процесу на декілька місяців, та й мені було не до проєкту цієї весни. 

Знову зібратися нам удалося влітку. З того часу ми продовжуємо працювати над бета-версією і плануємо випустити її в листопаді-грудні.

Це буде сервіс, що об’єднає наші головні напрацювання цих років: застосунок для різних типів користувачів, як індивідуальних, так і групових, з акцентом на механіки гейміфікації, взаємодії в команді й моніторингу активності. Його головна мета — допомогти людям «втягнутися» у спорт і фізичні навантаження в будь-який бажаний для них спосіб — зароблянням балів, змаганням із друзями чи роботою в команді.  

Після запуску бети в мене є кілька варіантів, яким буде майбутнє lazii: 

  • продовжу розвиток сервісу, але тепер буду фокусуватися на залученні інвестицій; 
  • продам частину коду командам, що розвивають подібні сервіси; 
  • закрию проєкт. 

Неоціненний досвід

Загалом за ці два роки роботи над lazii я інвестував у проєкт понад $60 000 і багато власного часу — були періоди, коли виділяв на сервіс по 7 годин на день, поєднуючи з основною роботою. І так, після всього цього є великий шанс, що він банально не доживе до повноцінної версії. 

Але… я ні про що не шкодую. Ці два роки самі по собі були неймовірною пригодою, що навчила мене багатьох речей та подарувала неоціненний досвід.

Я прокачався в менеджменті, бізнес-аналітиці, зрозумів, що таке управління проєктами у кризових умовах, познайомився з найкрутішими українськими підприємцями та інвесторами. За моїми відчуттями, на звичайній роботі такого розвитку я досяг років за шість, не менше. 

Вчитися на помилках

Найголовніше — тепер я розумію, що і як зробив би інакше в цьому проєкті, якби мав аналогічний досвід і знання два роки тому. А саме: 

Сфокусувався би на головному. Я обрав би одну ключову цінність, що дає сервіс користувачам, і сфокусувався на ній. Зрештою, витратив би на її розроблення й запуск учетверо менше часу та грошей, а результат був би аналогічним — проєкт, що вийшов у повноцінний реліз, допомагає людям і має простір для подальшого розвитку.   

Розглядав би MVP саме як тест, а не повноцінний продукт. Ми правда зробили забагато всього для перших версій сервісу — це забрало в нас чимало часу й ресурсів.

Наприклад, одна тільки інтеграція з Apple Watch коштувала до $7000, якщо перерахувати час розроблення у гроші — а зрештою, наш сервіс так і не з’явився на цій платформі, бо Apple закрили інтеграцію для компаній, що не є її партнерами. 

Робив би дослідження перед розробленням. Зробити щось, а потім питати користувачів, чи це взагалі потрібно, — очевидно, погана ідея. Рисерч має передувати розробленню, тому що початкова мета — якомога точніше виявити проблему людини й іти її розв’язувати. 

Слухав би аудиторію, але не реагував би на кожну пропозицію. У підприємницькій сфері є така установка, що користувач не знає, чого він хоче, і завдання підприємця — з’ясувати, як саме вирішувати його запит. І це в багатьох випадках дійсно так.

Ми в lazii бігли додавати чи не кожну нову ідею, про яку нам розповідали спортсмени, тренери, наші друзі й знайомі. І зрештою втрачали фокус, а відповідно, час та ресурси. 

Визначився би, для чого це все. Пет-проєкти для мене — це дорогі курси: я вірю, що найкраще навчання — це практика, і для того, щоб створювати круті продукти, треба брати й, власне, їх створювати. lazii не був винятком — із самого початку я розумів, що для мене це черговий етап розвитку, де результатом стануть нові знання й досвід. Бо тут усе власним коштом, і кожна помилка — це втрачені гроші й час. Такий підхід стимулює ухвалювати більш зважені й ефективні рішення та швидко вчитися.   

Тому моя порада людям, що запускають пет-проєкти: визначтеся, для чого ви це робите. Власні продукти можна створювати для розвитку або для того, щоб побудувати успішний бізнес.

І це дві абсолютно різні історії: у першому випадку можна більш-менш розслаблено реалізовувати ідеї, провалюватися й учитися. А в другому — сценарії ставки набагато більші — треба шукати інвестиції, брати на себе багато відповідальності, залучати інших людей, працювати десятки годин на тиждень і водночас намагатися не від’їхати в лікарню. 

Можливо, мій наступний проєкт буде саме таким. Але я вже буду підготовленим до багатьох викликів і проблем, бо перед цим «завалив» кілька проєктів на десятки тисяч доларів. І пішов далі.

Вийшов на Kiсkstarter по $10 000 і отримав у 50 разів більше. Майстер-клас від українського програміста що винайшов надпотрібний автогаджет Carsifi
Вийшов на Kiсkstarter по $10 000 і отримав у 50 разів більше. Майстер-клас від українського програміста, що винайшов надпотрібний автогаджет Carsifi
По темi
Вийшов на Kiсkstarter по $10 000 і отримав у 50 разів більше. Майстер-клас від українського програміста, що винайшов надпотрібний автогаджет Carsifi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Вас також кусають комарі? Розповідаємо про пристрій від українських стартаперів, який може цьому зарадити
Вас також кусають комарі? Розповідаємо про пристрій від українських стартаперів, який може цьому зарадити
Вас також кусають комарі? Розповідаємо про пристрій від українських стартаперів, який може цьому зарадити
Як зауважив нещодавно один військовий, якой побажав залишитись невідомим, орки, може, й не поцілять, а комарі точно зʼїдять. І від них потерпають зараз багато українців.  Позбавитись від комарів назавжди ефективно й екологічно допоможе гаджет Mosqitter. Цей стартап заснували дві українки — Анастасія Романова та Ольга Дьячук.  Ми вирішили нагадати, що може Mosqitter, про принципи його роботи та особливості, на злобу дня.  (текст від 21 жовтня 2021 року) 
1 коментар
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Імовірно, 7 таких транспортних засобів прибудуть до України до кінця цього року, вони призначені для евакуації поранених. Інші очікуються у 2023 році — їх будуть використовувати для очищення доріг. Нагадуємо, що це за зброя і що вона вміє.
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Федеральне міністерство оборони Німеччини повідомило у Twitter, що у найближчі кілька тижнів Україні будуть передані чергові системи залпового вогню MARS II.  Раніше ми розповідали про те, які РСЗВ партнери надіслали на допомогу українським воїнам. Нагадуємо про це знову.  (Текст від 26 липня)
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
Дмитро Томчук повідомив, що найлегші та найменші ударні дрони PUNISHER, які не мають аналогів у світі, тепер коштують $70 000. Виробник додав у комплекс ще одного безпілотника, і тепер їх там два.  Дмитро пише, що Юлія Черешня та Павло Харузов зібрали на комплекс більше 1,3 млн грн.  Раніше він розповів  журналісту dev.ua, що вміють ці «пташки», та чому саме вони можуть переламати хід війни на користь України. (текст від 1 червня 2022 року)

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.