Cоцмережа з модним одягом. В Україну виходить грузинський Phubber

На українському ринку e-commerce з’явився новий гравець — грузинський Phubber. Це fashion-маркетплейс. На ньому дизайнери, локальні бренди і звичайні користувачі можуть продавати одяг — новий і такий, що був у використанні.

Cоцмережа з модним одягом. В Україну виходить грузинський Phubber

На українському ринку e-commerce з’явився новий гравець — грузинський Phubber. Це fashion-маркетплейс. На ньому дизайнери, локальні бренди і звичайні користувачі можуть продавати одяг — новий і такий, що був у використанні.

Зараз Phubber на стадії тестування локального додатка і відпрацювання бізнес-моделі. У 2021 році компанія має намір інвестувати в український сервіс близько $ 300 тис. і набрати 120 тис. користувачів.

Чим Phubber буде залучати клієнтів на ринку, де вже присутні OLX, Shafa, Instagram та інші сервіси, через які активно продається одяг?

Всі подробиці далі.

Як все починалося

Історія Phubber почалася в 2018 році, коли співзасновник проекту Гіоргі Чугошвілі був ще «дуже далекий від моди».

«Тоді я знав, напевне, два бренди —  Nike і Adidas», — жартує він.

Гіоргі Чугошвілі (Facebook)

На зустрічі з журналістами dev.ua він показує, що весь його нинішній одяг куплений на Phubber. Nike і Adidas вже не спостерігається. 

Гіоргі 10 років працював в корпоративних фінансах: спочатку — банківський сектор, потім — розробка софта і інфраструктура.

«За цей час все дуже набридло: туфлі, піджак, зарплата. І вирішив робити щось своє», — згадує Гіоргі.

Він завжди дивився на Amazon і хотів «щось в e-commerce». У Грузії на той момент онлайн-комерція була не сильно розвинена —  всього 2-3% від загального продажу припадало на інтернет.

У всіх напрямках, які вивчав починаючий підприємець, зазвичай треба було спочатку купити щось, а потім продати. Але грошей на закупівлю не було.

Перше, що спало на думку,  — продаж одягу.

«Одного разу я читав статтю в Business Insider, про британську компанію Depop», — розповідає стартапер.

Виявилося, що це онлайн-платформа, на яку одні люди завантажують товар, а інші — купують. За перші пару років у цій компанії набралося кілька мільйонів користувачів. І компанія вийшла за межі свого материнського ринку.

Для Гіоргі це було «як лампочка». Необов’язково купувати товар. Можна створити платформу, де люди самі продаватимуть і купуватимуть.

Хочеш бізнес — знайди досвідченого партнера

Виходячи з попереднього досвіду Гіоргі знав: в команді обов’язково потрібна людина, яка добре орієнтується в сфері бізнесу, куди ти плануєш увійти.

У Гіоргі була хороша подруга — Анано Долаберідзе. Він їй подзвонив. І неспроста — подруга була зі світу моди. Дівчина допомагала проводити кілька разів fashion week у Тбілісі. Анано працювала і з Zara, і з Marie Claire, і з Vogue.

На фото: Анано Долаберідзе (Facebook)

«Кажу їй:«Аж ось така у мене ідея цікава з’явилася. Хочеш, будемо разом займатися?», — згадує Гіоргі.

У той же день майбутні партнери зустрілися і відразу стали планувати спільний бізнес. Зібрали свої заощадження — $15 тис. — і вклали в справу.

Анано і Гіоргі знайшли програміста. Це був їхній знайомий. І поставили йому завдання — зробити MVP. Обійшовся мінімально функціонуючий сайт в $3 тис.

«Спочатку ми хотіли, щоб це був мікс соцмережі і маркетплейса», — розповідає підприємець.

Головні функції соцмережі: follow, unfollow, like, comment, feed.

Маркетплейс: завантажити, знайти і купити

Це були базові функції на старті. Гіогрі визнає, що приклад брали з Instagram.

Запуск «на колінах», що перетворився в стрімкий старт

У квітні 2019 року відбувся запуск. Партнери вирішили завантажити в магазин додатки, щоб зібрати відгуки друзів про наявність багів.

За перші 10 днів було 10 тис. завантажень. Анано — впливова людина в світі моди в Тбілісі. І що немаловажно — з робочим Інстаграмом. У Гіоргі на Фейсбуці теж було багато друзів. Як виявилося, кількох їхніх постів було достатньо, щоб запустити процес з нуля.

Glovo запускає найшвидшу доставку в Україні за 10 хв: як це працює?
Glovo запускає найшвидшу доставку в Україні за 10 хв: як це працює?
По теме
Glovo запускає найшвидшу доставку в Україні за 10 хв: як це працює?

«Щовечора сиділи і дивилися статистику: стабільно плюс тисяча додавалася», — говорить Гіоргі.

Зараз в базі даних Phubber 150 000 речей на продаж. Щоб не повторити шлях OLX в Грузії, у якого, як каже Гіоргі, була дуже погана репутація, підприємці вирішили перевіряти під час продажу на платформі кожну річ.

Філософія Phubber

На платформі продаються як речі б\в, так і нові: 50/50. Дуже багато дизайнерів продають через сайт попередні колекції. Крім того, свої речі на Phubber завантажують грузинські місцеві бренди. Одягу на зразок fast-fashion (дешева шмотка з Zara) на платформі практично немає. Засновники проєкту їх відверто не люблять.

Та й такі товари не вписуються в їх філософію.

«В середньому людина не використовує 80% з власного  гардероба. Хтось ці речі може носити. І якщо ними обмінюватися, то 5-6 років взагалі можна нічого не виробляти», — розповідає Гіоргі.

За його словами, такий розвиток подій був би дуже корисним для екології планети, оскільки індустрія моди — друга після нафтової промисловості за рівнем забруднення навколишнього середовища.

«Наприклад, на виготовлення однієї пари джинсів витрачається 7 000 літрів води», — підкреслює підприємець.

У Тбілісі є спеціальний склад, куди речі обов’язково відправляють на перевірку прихованих дефектів, запах, чистоту. І найголовніша перевірка — чи це не фейк. Для такого завдання у Phubber є цілий натренований департамент.

Товар до покупця приходить як новий: в красивій коробці і папері. Гіоргі зазначає, що покупцям подобається процес розпакування і приємні відчуття від такої покупки.

Що по грошах

У Phubber досить великі витрати на роботу з товаром, тому і сервісна комісія досить висока. Дохід від продажу розділяється в пропорції 80 на 20. Перше — продавцю, друге —  майданчику.

За будь-яку річ можна торгуватися. Ця функція автоматизована в системі. Але не можна турбувати продавця більше ніж три рази. 

Для того, щоб відсіяти непотріб, в Грузії встановлено мінімальний рівень комісіонки. Тому в продаж падають тільки більш-менш дорогі речі. Середня ціна продажу на платформі — $ 43.

Для особливо дорогих речей є послуга шоурума. Власник приносить товар, співробітники Phubber його фотографують і завантажують самі.

Найдорожчі речі на сайті — сумки Louis Vuitton за 50-60 тис. грн. А в шоурум недавно зайшов Hermes за 400 тис. грн.

Функція соцмереж себе виправдала. І на Phubber є користувачі, у яких більше 30 000 передплатників. У деяких випадках — більше, ніж на їх же аккаунтах в Instagram.

Сама платформа вже вийшла на операційний прибуток. У лютому 2020 року Гіоргі познайомився в Сан-Франциско з першим ангельським інвестором. Це Юджин Фуксман. Він був свого часу шостим працівником WhatsApp. У минулому році Юджин вклав у грузинський проект $ 100 тис. А в 2021році — ще $ 300 тис.

Вихід в Україну

За кілька років грузинський стартап виріс з чотирьох до 35 осіб. У 2020 році у команди виникла ідея вийти на азербайджанський ринок.

«Але вони почали війну з Вірменією. Ми передумали», — згадує Гіоргі. 

В 2021 році Гіоргі зі своїм колегою вирішили приїхати до Києва, щоб підготуватися до запуску в Україні.

Незабаром вони почнуть тут активно наймати людей, але контроль якості та автентичності товарів, як і раніше, буде в Грузії. Гіоргі каже, що за час пандемії вони навчилися перевіряти речі віддалено —  по фото. Утім, склад в Україні все одно доведеться відкривати, щоб перевіряти речі на відповідність нормам гігієни.

Гіоргі визнає, що на місцевому ринку їм доведеться не просто, оскільки на ньому працюють вже доволі сильні конкуренти: Le Boutique, OLX, Shafa.ua. Але і сам ринок набагато ширший — значить, і можливостей більше. 

Для просування своєї платформи у Києві грузинський сервіс запартнерився з агентством LBK production, яке спеціалізується на fashion-індустрії. 

«Ми хочемо, щоб до кінця року у нас тут було більше користувачів, ніж в Тбілісі», — розповідає Гіоргі. Тобто, більше 120 тис.

Стартові інвестиції в Україні складуть приблизно $ 300 тис.

Космічний млинець. Як черкаський школяр підкорює навколоземну орбіту
Космічний млинець. Як черкаський школяр підкорює навколоземну орбіту
По теме
Космічний млинець. Як черкаський школяр підкорює навколоземну орбіту

AI в допомогу

Серйозні вкладення стартап зробить саме в технологічну частину. Наприклад, коли користувач завантажує фото товару, система сама зможе впорядкувати його по категорії (приклад: жіночий одяг, взуття, на підборах), за кольором, розміром. І навіть здатна буде дати рекомендації щодо ціни.

У базі Phubber вже більше мільйона знімків. І розробники добре налаштували ще одну AI-функцію — similar search (пошук подібних товарів).

«У нас буде як у Pinterest. Мені сподобалися кросівки — я їх сфотографував, і сервіс мені покаже, що є в наявності», —  говорить Гіоргі.

А через рік AI буде самостійно виконувати і головну аутентифікацію сервісу: відрізняти фейк від оригіналу.

Бум на дешевий одяг

Phubber виходить на український ринок в той період, коли на ньому спостерігається бум на одяг в інтернеті.

У 2020 році році українці зробили 4,6 млн замовлень в категорії товарів «одяг і взуття» на сервісах Prom.ua. Це — на 13% більше, ніж в 2019.

Досвід Prom.ua показує, чи є для Phubber в Україні незайнята ніша (fashion), або грузини вже запізнилися і попит переорієнтувався.

Як розповідає Лілія Овчинникова, керівник пресслужби Prom.ua, до пандемії найпопулярнішим товаром на маркетплейсе було жіноче плаття, що можна віднести до fashion-категорії.

Однак карантин змінив купівельні звички, і замість суконь і туфель люди стали купувати спортивні костюми, кросівки і кеди, а також зручний одяг для будинку: піжами, халати, майки, футболки.

Середній чек в цій категорії товарів у 2020 році становив 623 грн. Це вдвічі нижче, ніж у Phubber в Грузії.

Кокосова колонка, барахолка з мерчем, etc. Найцікавіше з музхакатону
Кокосова колонка, барахолка з мерчем, etc. Найцікавіше з музхакатону
По теме
Кокосова колонка, барахолка з мерчем, etc. Найцікавіше з музхакатону

Що стосується розвантаження «гардероба» від старих речей, то в цій ніші в Україні теж вже є онлайн-сервіс — Shafa.ua.

Фокус «Шафи» — речі для краси і затишку: одяг, взуття, аксесуари, косметика, парфумерія та товари для дому. Тільки за березень 2021 року Shafa.ua відвідало понад 9 млн покупців, а для продажу було додано 3 млн товарів.

Середній чек на «Шафі» теж не порівняти з Phubber — 250 гривень за річ. Взимку трохи дорожче. Український сервіс явно зайняв нішу мас-маркету. І конкурувати в ній буде складно.

 Тому вихід грузинського стартапу на місцевий ринок стане певним маркером для українців: чи оговталися вони після ковідного шоку і чи готові витрачати екстра-гроші на стильні речі? І як багато таких людей в нашій країні живе в принципі?

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал.