9 інсайдів про цифровізацію в армії від керівника IT-напрямку «Аеророзвідки»
Про розвиток MilTech, стартапи цього напряму та бізнес на розробках розповів в інтервʼю Forbes керівник IT-напряму «Аеророзвідки» Руслан Прилипко. Ми обрали найцікавіше.
Про розвиток MilTech, стартапи цього напряму та бізнес на розробках розповів в інтервʼю Forbes керівник IT-напряму «Аеророзвідки» Руслан Прилипко. Ми обрали найцікавіше.
Протягом 2022-го треба було переглянути, що вже є. І гуртуватися навколо систем, що набули найбільшого поширення. Тоді функціональність систем доповнювалася б, а не дублювалася. А фаундерам не доводилося б проходити через усі стартаперські болі й граблі, оскільки вони часто забувають про підтримку й стійкість системи.
У війську зараз величезна кількість айтішників, але вони не займаються IT. З них потрібно формувати команди, що будуть розвивати системи для логістики, кадрового обліку, і мільйонів систем, яких або не існує, або вони не відповідають реальним потребам.
Тепер можна обстановкою в «Кропиві» поділитися з користувачами Delta. Або ж можна додати у свою ситуаційну обізнаність інформацію з Delta, якої не вистачає в самій «Кропиві».
Цифровізація армії ще не починалася. Треба автоматизувати облік кадрів, систему рекрутингу, також треба розвʼязувати питання альтернативного Starlink-звʼязку та сфокусуватися на роботизації.
Крім того, західна техніка має високий рівень автоматизації, але дуже часто в тій техніці, що до нас приїжджає, немає електроніки. Союзники переймаються, що її захопить ворог. Але ж нам потрібно, щоб передача інформації про ціль від розвідки до техніки була моментальною.
Якщо мова про аутсорсерів — є ризики. Якщо є корупційна складова або хоча б якісь сигнали, то компанія на це не піде і свої гроші заробить в іншому місці.
Водночас багато компаній цього не афішують, але дуже багато роблять для оборони. Якщо не вони, то їхні працівники. Але питання MilTech — дуже чутливе. У країнах їхньої роботи різне законодавство.
В підсумку державно-приватного партнерства продуктів буде не багато, але точно будуть вдалі технічні рішення, які стануть стартапами за належного інвестування.
Delta точно має експортний потенціал як готовий сервіс — інтеграційна платформа, яку можна налаштувати під потреби конкретної операції конкретної країни.
Delta могла б бути вдячністю всім країнам, які нам допомагали зі зброєю, з ленд-лізом. Якби Україна хотіла продавати… Деякі функції можна віддати безплатно, а продавати лише особливо ексклюзивні.
Важливо, щоб ми в деяких речах не вигадували щось своє з ігноруванням стандартів НАТО, а могли залучити компанії з досвідом. Але так само важливо, щоб на чутливих речах ми не підсіли на залежність від іноземного вендора.
Є потреби, які ми швидко закрити не можемо. Наприклад:
Delta запровадила другий фактор автентифікації з використанням FIDO-токенів. Воно виглядає як флешка, вставляється в USB-вхід або має NFC. Користувач вводить логін і пароль. А потім перевіряється другим фактором — ви маєте вставити в гаджет ключ. Будь-який інший ключ не підійде до вашого облікового запису. І якщо навіть його вкрадуть, то треба знати логін і пароль, щоб він спрацював.
Раніше другим фактор перевірки було SMS із кодом, який вам потрібно ввести.
Ключ коштує в середньому $50.
Наприклад, передивитися політ безпілотника і знайти ворожу техніку. Ви завантажили відео, нейромережа передивилася і сказала, що з високою ймовірністю цей обʼєкт — це автомобіль, там скупчення живої сили. Інша мережа проаналізувала, що там є командний пункт чи склад БК. Це один із кейсів. Їх у роботі є декілька.