«Шіт хеппенс, а любов — назавжди»: як «Київстар» оговтується після атаки та чому його так підтримує бізнес
Минулого тижня «Київстар» зазнав найбільш масштабної хакерської атаки в телеком-галузі. Ніде в світі ніколи ще так потужно не атакували мобільного оператора. Мільйони українців і тисячі бізнес-клієнтів компанії раптово залишилися без зв’язку та інтернету. І якщо приватні абоненти по-різному відреагували на відсутність зв’язку, то бізнес швидко запустив флешмоб у підтримку «Київстар» — десятки компаній почали бажати «Київстару» якнайшвидшого відновлення усіх послуг.
«Київстар» нарівні з іншими об’єктами критичної інфраструктури України — такими, як енергетика, транспорт, фінанси, державні цифрові сервіси — став мішенню для атак російських хакерів.
Пізніше розвідка Великої Британії назвала атаку на «Київстар» однією з наймасштабніших деструктивних кібератак на українські мережі з початку повномасштабного російського вторгнення.
Як відреагував бізнес?
Одним із перших публічно підтримав «Київстар» CEO Comfy Ігор Хижняк. Він написав у фейсбуці: «„Київстар“, ми з вами! Сил та витримки всій вашій команді, і якнайшвидше відновитися та виправити всі наслідки атаки! Ми поки переключили сервіси та підтримку на резервні канали та месенджери, але повернемося, одразу після вашого відновлення. Бо шіт хеппенс, а любов — назавжди».
Публічно освідчився «Київстару» власник ТРЦ Dream Town і засновник БФ «Життєлюб»Гарік Корогодський. «Мені здається, що „Київстар“ у мене з народження. І саме час йому освідчитися. Бо за життя він став мені рідним. Родина „Київстару“, ми це випробування пройдемо разом і легко», ― написав він.
Також підтримав оператора засновник Fedoriv Group Андрій Федорів. «У мене скоро ювілей. У лютому буде 25 років моєму номеру від „Київстар“. Незмінний. Єдиний. Вважаю це ознакою гарної поведінки та надійності. Як моєї, так і „Київстару“. За ці роки не було жодного серйозного факапу. А дрібниці вони завжди й в усіх є. Тримайтесь! Сьогодні „З думкою про вас“», ― зазначив він у дописі.
Співвласник «Нової пошти» Володимир Поперешнюкпобажав «Київстару» швидше відновитися і висловив віру в те, що команда оператора здолає все. «Чи можна бути готовим до всього? Можна закупити генератори у всі термінали і відділення. Можна запастись паливом та встановити додаткові резервуари. Можна провести резервні лінії інтернету і закупити генератори підрядникам, закупити старлінки на випадок відсутності інтернету. Можна дублювати провайдерів, щоб гарантували нам звʼязок із клієнтом за будь-яких умов, а на поштомати ставити автономні блютуз-прилади та акумулятори, щоб забезпечувати рух посилок у повній темряві та за відсутністю мобільного звʼязку. Та чи можна бути готовим до кібератак? Сьогоднішній досвід „Київстар“ показав, що підготуватися на 100% — неможливо. Але потрібно працювати і над кібербезпекою та знижувати ризики від потенційних атак. Ми бажаємо „Київстару“ швидше відновитися. Віримо у вас, колеги!» ― зазначив він.
Найлаконічнішим у підтримці був власник корпорації «Біосфера» Андрій Здесенко. Після відновлення голосового зв’язку він назвав оператора «КиївСуперстаром».
«За роки співпраці у нас склалися гарні стосунки з українським бізнесом. Наші сервіси допомагають їм зростати й масштабуватися, ми даємо компаніям рішення, сервіс та експертизу, яких вони так потребують в сьогоднішніх умовах. Проте я все одно здивований, як багато клієнтів пишуть і телефонують нам зі словами підтримки. Це дуже цінно», — коментує B2B-директор «Київстар» Костянтин Вечір.
За його словами, зараз компанія продовжує поступово відновлювати всі послуги та вже працює над формуванням компенсаційних пакетів для абонентів та бізнес-клієнтів, які не могли користуватися послугами через хакерську атаку. Після повної стабілізації роботи мережі про це буде проінформовано додатково.
Який статус із відновлення зараз?
Станом на 19 грудня мережа «Київстар» практично увійшла в період стабілізації: 99% базових станцій на підконтрольній Україні території — у працездатному стані. Наразі абонентам доступні основні базові сервіси: послуги зв`язку та мобільного інтернету, SMS, послуги міжнародного голосового роумінгу та інші.
Переважно працюють послуги передачі даних та доступ до інтернету для корпоративних клієнтів, відновлені фіксовані послуги на базі LTE та телефонія на останній милі. Магазини «Київстару» відновили надання клієнтам більшості сервісів.
Також «Київстар» відновив швидкісний мобільний інтернет у метро Києва та Харкова. Розпочав роботу додаток «Мій Київстар», в якому абоненти можуть подивитись залишки на рахунках.
Продовжуються роботи над відновленням доступу до послуг M2M та до сервісу Центр керування IOT. Частина бізнес-клієнтів вже може користуватися цими послугами.
Спеціалісти «Київстар» працюють над запуском швидкісного мобільного інтернету в роумінгу і найближчим часом планують запустити цю послугу в Німеччині, Чехії, Польщі та інших країнах. Для стабілізації роботи послуг компанія залучила весь технічний персонал, а також міжнародних партнерів зі Швеції, Ірландії, США, Китаю, Фінляндії та інших країн.
Продовжують працювати сервіси телефонії з авторизацією по IP, PRI, послуги 0800 та базові функції Віртуальної мобільної АТС. Також повноцінно працюють сервіси хмарних рішень Microsoft.
Водночас тривають роботи з відновлення доступу до вебплатформи Мій «Київстар» для бізнес-клієнтів, розсилок повідомлень на власну базу клієнтів через API та платформу ADWISOR, а також розсилок та аналітичних сервісів на базі технології Big Data.