🚀 Trustee Plus - ваш криптогаманець з вбудованою платіжною карткою тут 👉

Соціальні мережі та штучний інтелект формують глобальні наративи про війну в Україні. Як їх використовують українці та росіяни — аналітика від Foreign Policy

Напередодні вторгнення росії в Україну соціальні медіа слугували полем битви для держав і недержавних діячів, щоби поширювати конкуруючі наративи про війну та зображати поточний конфлікт у своїх власних інтересах. Видання Foreign Policy опублікувало великий аналітичний матеріал, як українці та росіяни використовують соціальні мережі, щоб давати інформацію про війну. Наводимо його адаптований переклад.

Залишити коментар
Соціальні мережі та штучний інтелект формують глобальні наративи про війну в Україні. Як їх використовують українці та росіяни — аналітика від Foreign Policy

Напередодні вторгнення росії в Україну соціальні медіа слугували полем битви для держав і недержавних діячів, щоби поширювати конкуруючі наративи про війну та зображати поточний конфлікт у своїх власних інтересах. Видання Foreign Policy опублікувало великий аналітичний матеріал, як українці та росіяни використовують соціальні мережі, щоб давати інформацію про війну. Наводимо його адаптований переклад.

Дві війни

Оскільки війна триває, ці цифрові екосистеми завалені дезінформацією. Стратегічні пропагандистські кампанії, включно з розповсюдженням дезінформації, аж ніяк не є чимось новим під час війни, але перехід до соціальних медіа як основного каналу розповсюдження змінює спосіб ведення інформаційної війни. Також така система координат змінює те, хто може брати участь у поточних розмовах для формування наративів, що виникають.

Вивчення основної динаміки того, як інформація та дезінформація впливають на війну в Україні, має вирішальне значення для осмислення та пошуку рішень поточного конфлікту. З цією метою цей короткий огляд FP Analytics розкриває чотири важливі компоненти:

  • як платформи соціальних медіа використовуються для поширення конкуруючих національних наративів і дезінформації;
  • роль штучного інтелекту (ШІ) у просуванні та потенційній боротьбі з дезінформацією;
  • роль компаній соціальних медіа й урядової політики щодо обмеження дезінформації.
  • роль соціальних мереж і національних кампаній дезінформації

І росія, і Україна широко використовують соціальні медіа, щоб зобразити свої версії подій, що розгортаються, і посилити контрастні наративи про війну, включно з її причинами, наслідками та продовженням. 

Урядові чиновники, окремі громадяни та державні установи — усі вони звернулися до низки платформ, включно з Facebook, Twitter, TikTok, YouTube і Telegram, щоби завантажити інформацію.

Важко визначити точну кількість контенту, завантаженого цими різними суб’єктами, але масштаб інформації, яка завантажується в соціальні мережі про війну, величезний. Наприклад, лише за перший тиждень війни відео з різних джерел у TikTok із тегом #росія та #Україна зібрали 37,2 млрд і 8,5 млрд переглядів відповідно.

За своєю суттю наративи, представлені росією й Україною, є діаметрально протилежними. росія розглядає війну в Україні, яку путін називає «спеціальною військовою операцію», як необхідний оборонний захід у відповідь на розширення НАТО в Східній Європі. путін також називає військову кампанію необхідною для «денацифікації» України та припинення ймовірного геноциду, який український уряд проводить проти російськомовних.

Навпаки, наратив України наполягає на тому, що війна є агресією, наголошується на її історії як суверенної нації, відмінної від росії, і зображує своїх громадян і Збройні сили як героїв, які захищаються від невиправданого вторгнення.

Не тільки рф та Україна

Україна та росія — не єдині держави, зацікавлені та залучені до зображення війни на власних умовах. Такі країни, як Китай і білорусь доклали зусиль, щоби зобразити конфлікт із власної точки зору, і вони запустили скоординовані кампанії з дезінформації в соціальних мережах. Ці кампанії загалом применшували відповідальність росії за війну та пропагували антиамериканські настрої й антинатовські пости. Суміш наративів, як правдивих, так і неправдивих, що походять від різних державних структур, а також мільйонів окремих користувачів у соціальних мережах, збільшили роль технологічних платформ у формуванні динаміки війни та можуть вплинути на її результати.

росія та Україна активно використовували соціальні мережі до війни
До останнього придушення інтернету у рф американські соціальні мережі широко використовувалися для спілкування та доступу до інформації.

Як рф та Україна використовувала соцмережі у війні.
Джерела даних: DataReportal, WIRED, TIME

Масштаб інформації, яка завантажується в соціальні мережі, і швидкість, з якою вона поширюється, створюють нові та складні проблеми для боротьби з кампаніями дезінформації. Часто буває важко визначити походження кампанії чи її охоплення, що ускладнює зусилля з масового видалення неправдивого вмісту або виявлення неправдивих публікацій до того, як вони досягнуть масової аудиторії.

Наприклад, активна кампанія дезінформації Ghostwriter, яку приписують білоруському уряду, використовує складну мережу проксі-серверів і віртуальних приватних мереж (VPN), що давало їй змогу уникати виявлення протягом багатьох років.

До того, як операція була розкрита в липні 2021 року, вона фактично зламала облікові записи європейських політичних діячів і ЗМІ в соціальних мережах і поширювала сфабрикований контент із критикою Організації Північноатлантичного договору (НАТО) по всій Східній Європі.

Рівень складності, який мають ці види сучасних кампаній дезінформації, робить їх надзвичайно складними для раннього виявлення й ефективної протидії. росія, зокрема, витратила десятиліття на розробку екосистеми пропаганди офіційних і проксі-каналів зв’язку, які вона використовує для запуску широкомасштабних кампаній дезінформації.

Наприклад, «Операція Secondary Infektion» — одна з найтриваліших кампаній у росії, з 2014 року поширювала дезінформацію про такі проблеми, як пандемія COVID-19, на понад 300 платформах соціальних мереж.

Роспропаганда в дії

Ось платформи соціальних мереж, що підтримують інформаційну екосферу росії. Оскільки більшість американських платформ соціальних медіа зараз обмежено, ці внутрішні платформи полегшують онлайн-спілкування в росії.

Джерела даних: WIRED, New York Times, Intellinews, The Economist, Coda Story

Росіяни використовують VPN для доступу до обмежених вебсайтів.
росія заборонила понад 2384 вебсайти з початку війни, що призвело до стрімкого зростання завантажень VPN.

Джерело: APPTOPIA

Різноманітність платформ соціальних медіа, які використовуються, і відмінності в їхній доступності в різних країнах перешкоджають здатності координувати зусилля для боротьби з дезінформацією, водночас створюючи різні інформаційні екосистеми в різних регіонах.

Бенефіс VK і Telegram

Наративи про війну, що виникають у соціальних мережах, мають різні форми залежно від платформи та регіону, зокрема в росії й Україні. Facebook і Twitter заборонені на території росії, але російська пропаганда та дезінформація, спрямовані на зовнішню аудиторію, усе ще процвітають на цих платформах.

У росії YouTube і TikTok усе ще доступні для звичайних громадян, але з жорсткою цензурою.

Згідно зі статистичними даними компанії, найпопулярнішою соціальною медіаплатформою, яка використовується в росії, є «ВКонтакте» (VK), який обслуговує 90% користувачів інтернету у рф. Раніше він був доступний і широко використовувався в Україні до 2017 року, але український уряд заблокував доступ до VK та інших російських соціальних медіа, таких як «Яндекс», щоби боротися з російською онлайн-пропагандою.

У 2020 році президент України Володимир Зеленський продовжив заборону VK до 2023 року, тому це не сприяло спілкуванню між росіянами та українцями протягом усієї війни цього року.

Обмеження, накладені урядом на ці основні соціальні медіаплатформи, залишають Telegram основною соціальною медіаплатформою, доступною як для росіян, так і для українців.

Telegram — це зашифрований сервіс обміну повідомленнями, який створив і належить російському технічному мільярдеру Павлу Дурову, який використовується на війні для всього: від підключення українських біженців до можливостей безпечного проходу до відеозаписів подій на полі бою майже в реальному часі. Важливо те, що в боротьбі з дезінформацією Telegram не має офіційної політики цензури або видалення будь-якого контенту.

Попри те, що деякі канали в Telegram закрито, компанія не публікує офіційних заяв про те, чому, і загалом дозволяє більшості вмісту, опублікованого користувачами, продовжувати циркулювати, незалежно від його характеру. Це дозволяє Telegram служити в основному нефільтрованим джерелом дезінформації в росії та Україні й охоплювати аудиторію, від якої західні соціальні медіаплатформи були відрізані.

Хоча Telegram не фільтрує вміст, як багато інших платформ, він також не використовує алгоритм для підвищення певних публікацій і покладається на прямий обмін повідомленнями між користувачами. Така конструкція ускладнює ефективне посилення дезінформації інструментами штучного інтелекту. Навпаки, на інших платформах, таких як Twitter і Facebook, ШІ сприяє швидкому поширенню дезінформації про війну.

Як працюють нові соцмережі BeReal Locket Widget Yubo та Poparazzi що потіснили Facebook і конкурують з Instagram і TikTok за увагу зумерів
Як працюють нові соцмережі BeReal, Locket Widget, Yubo та Poparazzi, що потіснили Facebook і конкурують з Instagram і TikTok за увагу зумерів
По темi
Як працюють нові соцмережі BeReal, Locket Widget, Yubo та Poparazzi, що потіснили Facebook і конкурують з Instagram і TikTok за увагу зумерів
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Як завантажити відео з TikTok без водяного знака: три найпростіші способи
Як завантажити відео з TikTok без водяного знака: три найпростіші способи
Як завантажити відео з TikTok без водяного знака: три найпростіші способи
Якщо ви користуєтеся TikTok, то знаєте — зберегти відео легко, але  в кутку буде назва застосунку й ім’я його творця. Зазвичай це не є перепоною, проте з різних причин можна зіткнутися з необхідністю завантажити ролик без водяного знака. Наприклад, ви створили власне відео в застосунку і хочете зберегти його без логотипа, а такої можливості немає. Утім, способів обійти цю проблему чимало.
1 коментар
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Імовірно, 7 таких транспортних засобів прибудуть до України до кінця цього року, вони призначені для евакуації поранених. Інші очікуються у 2023 році — їх будуть використовувати для очищення доріг. Нагадуємо, що це за зброя і що вона вміє.
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Федеральне міністерство оборони Німеччини повідомило у Twitter, що у найближчі кілька тижнів Україні будуть передані чергові системи залпового вогню MARS II.  Раніше ми розповідали про те, які РСЗВ партнери надіслали на допомогу українським воїнам. Нагадуємо про це знову.  (Текст від 26 липня)
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
Дмитро Томчук повідомив, що найлегші та найменші ударні дрони PUNISHER, які не мають аналогів у світі, тепер коштують $70 000. Виробник додав у комплекс ще одного безпілотника, і тепер їх там два.  Дмитро пише, що Юлія Черешня та Павло Харузов зібрали на комплекс більше 1,3 млн грн.  Раніше він розповів  журналісту dev.ua, що вміють ці «пташки», та чому саме вони можуть переламати хід війни на користь України. (текст від 1 червня 2022 року)

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.