🚀 Trustee Plus - картка європейського банку і криптогаманець. Встанови додаток 👉
Ігор Вишневський Гаряченьке
8 грудня 2024, 14:03
2024-12-08
TikTok перебуває на межі заборони у США. Детальний розбір про майбутнє китайської соцмережі в Америці, яку може врятувати Трамп
Китайський відеододаток TikTok перебуває на межі загальнонаціональної заборони в США, адже в п’ятницю Федеральний апеляційний суд країни підтримав необхідність продажу соцмережі або її подальної заборони, якщо продаж не відбудеться.
Як нагадує Bloomberg, у квітні президент Джо Байден підписав закон, який вводить заборону додатку у США, якщо китайський власник не відмовиться від контролю над ним. Батьківській компанії TikTok, ByteDance Ltd., було дано час до 19 січня 2025 року, щоб знайти американського покупця та погодитися на продаж, на що китайський технологічний гігант відмовився це робити.
TikTok, ByteDance і творці контенту вели судову боротьбу, щоб заблокувати набуття чинності законом, але поки що безуспішно. У вересні Апеляційний суд США в окрузі Колумбія заслухав аргументи TikTok щодо оскарження закону, але у грудні виніс постанову, яка остаточно підтвердила чинність закону про відчуження або заборону. Очікується, що TikTok буде оскаржувати це рішення, подавши апеляцію до Верховного суду, адже наближається дедлайн для виконання норм закону.
Чому Конгрес виступив проти TikTok?
Законодавці занепокоєні тим, що TikTok становить загрозу національній безпеці, а також безпеці користувачів у США. Адже Китай за запитом може вимагати від своїх компаній поділитися будь-якими даними з урядом. Тож є побоювання, що уряд Китаю зможе зловживати даними користувачів TikTok.
Яка відповідь TikTok?
TikTok рішуче відкинув ці занепокоєння та витратив понад $2 млрд на проект, який, за словами його представників, блокує дані користувачів США для Китаю. У заяві компанії в суді від 5 травня, в якій закон оскаржується як неконституційний, було вказано: «Вперше в історії Конгрес прийняв закон, який вводить для американців постійну загальнонаціональну заборону виступати на єдиній платформі, і забороняє кожному американцю брати участь в унікальній онлайн-спільноті з понад 1 млрд людей у всьому світі».
Чи дійсно ByteDance продасть TikTok у разі остаточно програшу в суді?
У ByteDance є всі підстави відмовитися від продажу неймовірно цінного (і зростаючого) бізнесу TikTok. Уряд Китаю також публічно заявив, що буде виступати проти примусового продажу. Крім того, відділити операції TikTok від материнської компанії ByteDance технологічно майже неможливо.
Ще більше ускладнює ситуацію те, що обраний президент Дональд Трамп заявив, що він проти продажу додатка. При цьому Трамп змінив свою позицію, яку він озвучував, коли вперше перебував на посаді президента. Опозиція Трампа до цього рішення тепер може відіграти важливу роль у долі додатка. Особливо з огляду на зв’язки обраного президента з деякими найбільшими американськими інвесторами ByteDance. Серед таких — співзасновник Susquehanna International Group Джефф Ясс, республіканський мегадонор, який володів акціями китайського технологічного гіганта вартістю $15 млрд.
Хто б міг купити TikTok?
ByteDance підкреслила, що не бажає продавати свій бізнес TikTok у США. Але будь-кому, хто захоче купити компанію, знадобиться дуже і дуже значна сума коштів. ByteDance оцінюється приблизно в $268 млрд доларів, і хоча бізнес TikTok у США, безумовно, мав би бути оціненим у набагато меншу суму, вона би все одно становила від $40 до $50 млрд. Для порівняння, Ілон Маск заплатив $44 млрд за X, платформу соціальних мереж, раніше відому як Twitter, у 2022 році.
Такий високий цінник із самого початку виключає більшість потенційних покупців. Meta Platforms Inc. і Alphabet Inc. можуть здатися логічними покупцями, але вони загрузли в різноманітних тяжбах з регуляторами щодо монополізації, що фактично виключає і їх.
Корпорацію Oracle спочатку вважали ймовірним покупцем, оскільки компанія з корпоративного програмного забезпечення вже є партнером TikTok у США. Однак Oracle має близько $89 млрд боргів, що теж робить малоймовірним сценарій, за яким компанія могла би дозволити собі купити TikTok самостійно.
Корпорація Microsoft була одним з інших провідних кандидатів на купівлю бізнесу TikTok у США у 2020 році, але ця угода зрештою зірвалася.
Чи зможе TikTok вижити без ринку США, якщо його остаточно заборонять?
Напевно — так. На своєму веб-сайті TikTok озвучує, що це додаток № 1 за завантаженнями в більш ніж 40 країнах. Незважаючи на те, що США — це дуже велика аудиторія, яка становить понад 170 млн користувачів, вона все-таки є лише часткою від загальної кількості понад мільярд користувачів TikTok.
Проте США є найціннішим ринком для соціальних мереж через великих рекламодавців, готових платити, щоб охопити американську аудиторію. І позиція США могла би поставити під загрозу інші глобальні ринки TikTok. У китайської соцмережі виникне реальне занепокоєння, що наслідки цієї ситуації в США можуть переманити людей від TikTok до інших альтернатив.
Заборона також знищить великі амбіції TikTok щодо розширення американської версії TikTok Shop, її відділу електронної комерції, який поєднує онлайн-розваги з імпульсивними покупками. Навіть попри інтенсивний регулятивний контроль, Shop залишається однією з частин компанії, що найшвидше розвивається.
Хто виграє від заборони TikTok?
Найочевиднішою відповіддю тут є Meta, яка володіє Instagram. Останній уже намагається конкурувати з TikTok у форматі відео Reels. Якби TikTok було заборонено на будь-який значний проміжок часу, саме відео Reels стане найбільш очевидною альтернативою для користувачів у США.
У свою чергу Трамп заявив, що виступає проти примусового продажу TikTok, оскільки це піде на користь Meta, яка відсторонила його від своїх платформ на два роки в січні 2021 року після того, як дійшла висновку, що деякі його публікації спонукали його прихильників до заворушень біля Капітолію США. Але останнім часом генеральний директор Meta Марк Цукерберг, можливо, перестає бути опозиційним до Трампа. Відомо, що вони вечеряли разом у Мар-а-Лаго у Флориді напередодні Дня подяки.
Цілком можливо, що інші сервіси, орієнтовані на відео, також можуть отримати вигоду від заборони, включаючи YouTube, який належить Alphabet-Google і пропонує YouTube Shorts, ще один формат, схожий на TikTok. Окрім залучення користувачів, Meta та YouTube, швидше за все, залучать рекламні долари від TikTok, якщо додаток більше не працюватиме на території США. Вартість акцій Meta і Alphabet підскочила після того, як законопроект про відчуження прийняла Палата представників США.
Якщо TikTok зникне у США, у X також може зрости кількість користувачів і реклами, хоча власник X Ілон Маск, якого Трамп призначив своїм радником, виступив проти заборони TikTok.
Як це сприймуть електорат, топ-республіканці і Китай?
Позиція Трампа щодо того, що врешті робити з TikTok, дуже ускладнила ситуацію для республіканців. З одного боку окремі багаті донори-республіканці, такі як згаданий Ясс, мають серйозні фінансові стимули для того, щоб TikTok і далі працював. Водночас низка інших республіканців, призначених в кабінет Трампа, раніше очолювали політичну позицію щодо заборони TikTok. Відповідно, відмовитися від своєї позиції їм важко.
Заборона TikTok також є політично непопулярною в країні, де половина населення користується додатком, і він особливо популярний серед потужної виборчої аудиторії покоління Z. За даними дослідницького центру Pew минулого літа, підтримка заборони TikTok знизилася серед дорослих у США.
У контексті примусового продажу слід також розглянути потенційну реакцію Китаю. Адже не зрозуміло, як уряд Китаю відреагує на примусовий продаж і чи не вплине це на торговельні та дипломатичні відносини між США та Китаєм. Коли багато років тому адміністрація Трампа наполягала на продажі TikTok, міністерство закордонних справ Китаю заявило, що прецедент придбання компанії під приводом захисту національної безпеки може призвести до того, що іноземні країни націляться на американські компанії, назвавши це відкриттям «скриньки Пандори».
Як завантажити відео з TikTok без водяного знака: три найпростіші способи
Якщо ви користуєтеся TikTok, то знаєте — зберегти відео легко, але в кутку буде назва застосунку й ім’я його творця. Зазвичай це не є перепоною, проте з різних причин можна зіткнутися з необхідністю завантажити ролик без водяного знака. Наприклад, ви створили власне відео в застосунку і хочете зберегти його без логотипа, а такої можливості немає. Утім, способів обійти цю проблему чимало.