ТОП-8 технічних навичок і знань, які потрібні проєктному менеджеру

Для успіху IT-проєкту важливо, щоб кожен виконував свою корисну роль. Для PM-а — це ефективно керувати командою, що важко зробити без певних техскілів. Якщо ви не знаєте основних процесів розробки й не розумієте, хто, що і як має робити на проєкті, ймовірність виникнення проблем зростає з кожним кроком. Саме тому на співбесідах на позицію Project Manager обов’язково уточнюють технічні навички — чим вони вищі, то більше шансів на отримання оферу чи збільшення рівня зарплати. У статті детально розповімо, які техскіли потрібні менеджеру для успішної здачі проєкту.

Залишити коментар
ТОП-8 технічних навичок і знань, які потрібні проєктному менеджеру

Для успіху IT-проєкту важливо, щоб кожен виконував свою корисну роль. Для PM-а — це ефективно керувати командою, що важко зробити без певних техскілів. Якщо ви не знаєте основних процесів розробки й не розумієте, хто, що і як має робити на проєкті, ймовірність виникнення проблем зростає з кожним кроком. Саме тому на співбесідах на позицію Project Manager обов’язково уточнюють технічні навички — чим вони вищі, то більше шансів на отримання оферу чи збільшення рівня зарплати. У статті детально розповімо, які техскіли потрібні менеджеру для успішної здачі проєкту.

Знання Jira

35% — у середньому такий відсоток компаній вказують у вакансіях вимогу знання Jira для PM-ів. На практиці показник значно вищий і більшість роботодавців хочуть, щоби Project Manager мав досвід роботи в цьому таск-менеджері або хоча б орієнтувався в ньому. Це не дивно, адже цей інструмент «заточений» під організацію роботи над проєктами й дає більшу частину того, що потрібно менеджеру для ефективного управління командою.

Можливості Jira для PM:

  • допомога в плануванні;
  • об'єднання всіх стейкхолдерів у єдиний робочий простір;
  • чіткий розподіл завдань і контроль їхнього виконання;
  • оптимізація роботи менеджера й команди за рахунок автоматизації рутинних завдань;
  • джерело ідей для розробки та впровадження цікавих фіч у проєкти PM-а.

Jira спрощує роботу менеджера й допомагає йому ефективніше керувати командою. Це стосується й документації — за допомогою таск-менеджера деякі процеси можна оптимізувати.

Робота з документацією

На практиці Project Manager витрачає левову частку робочого часу на вивчення і складання різної документації — без цього настане хаос у процесах. Наприклад, технічне завдання на розробку, де описується, що і як необхідно зробити — «наріжний камінь», на який спирається вся команда. Якщо в ТЗ враховані всі бізнес-потреби й можливі ризики, завдання написані чітко та зрозуміло, ймовірність помилок та конфліктних ситуацій близька до допустимої похибки.

Для організації ефективної роботи над проєктом також важливі Use і Test Cases, завдання зі складання або перевірки яких також часто лягає на плечі менеджера. Use Cases описує сценарій взаємодії кінцевих користувачів з IT-продуктом і допомагає команді розібратися у вимогах. Test Cases потрібен для максимально повного й коректного тестування застосунку з урахуванням усіх деталей.

Додайте до перерахованого розуміння описів API та архітектури, складання різноманітних звітів і планів — не дивує попит на прокачані навички PM-а в роботі з документацією. Це одна з причин, чому на курсі з розвитку технічних скілів у проєктних менеджерів Techmind в IAMPM експерти приділяють високу увагу цьому аспекту.

Розуміння стека технологій: фреймворки, бібліотеки, мови програмування

Одне з головних завдань PM-а — максимально спростити й оптимізувати роботу розробників, але водночас не забувати про контроль перебігу проєкту. Для цього менеджеру необхідно хоча б на базовому рівні розбиратися в стеках технологій, які використовує його команда. 

Наприклад, фреймворки та бібліотеки являють собою певні структури з кодом, але library — це, по суті, сторонній застосунок, який важко допрацьовувати. Цей варіант чудово підходить для типових завдань, але для кастомізації стандартні бібліотеки — не найкраще рішення. 

Project Manager, який розуміє особливості кожного рішення, може конструктивно обговорювати технічні моменти розробки з девелоперами та клієнтом. Така сама ситуація з мовами програмування — знаючи плюси і мінуси, менеджер може краще оцінювати ризики і планувати завдання команди.

Знання архітектури

Архітектура — база будь-якого IT-продукту. Саме вона диктує, який стек технологій оптимальніше використовувати, скільки часу займе розробка, у скільки все це обійдеться клієнту. Наприклад, для невеликого простого застосунку цілком може підійти архітектура монолітного типу, а для інтернет-магазину явно потрібна мікросервісна з можливістю масштабування. 

Знання та навички в побудові software architecture допомагають PM-у:

  • разом із розробниками знаходити оптимальне рішення для конкретних завдань;
  • точніше оцінювати бюджет, ризики та терміни;
  • краще планувати роботу команди;
  • правильно вести документацію;
  • аргументовано пояснювати клієнту переваги обраного варіанту архітектури.

Загалом знання software architecture значно спрощує менеджеру оцінювання і старт проєкту, допомагає в доборі спеціалістів і під час спілкування з клієнтом, знижує кількість помилок.

Back-end і Front-end процеси

На практиці перед PM-ом часто стоїть вибір: узяти в проєкт кілька Back-end і Front-end-девелоперів або закрити завдання Fullstack-розробником. Одночасно з цим менеджеру потрібно визначитися, який рівень спеціалістів і стек технологій буде оптимальний під конкретні умови та бюджет. 

У таких випадках на перше місце виходить розуміння особливостей кожного напряму. Наприклад, для невеликих типових проєктів зазвичай вигідніше взяти Fullstack-розробника — він зможе одночасно закрити задачі з Back-end і Front-end, водночас можлива економія за бюджетом. Інша історія — створення ПЗ для роботи фізичного об'єкта, припустимо, дрона. Тут зовсім потрібен фахівець іншого профілю — Embedded Developer.

Розуміння розробки Web і Mobile

Основні відмінності в розробці Web і Mobile-додатків — архітектура і принципи роботи, використовувані технології. Відповідно, девелопери, дизайнери й інші фахівці для кожного з варіантів використовуватимуть різні підходи. Знання тонкощів Web і Mobile розробки допомагають проєктному менеджеру правильно підбирати команду, краще оцінювати ризики, ефективніше планувати і контролювати процес. 

Приклади відмінностей Web і Mobile-додатків:

Web Mobile

Технології:

  • HTML, CSS
  • jQuery, Angular.JS, Backbone
  • Bootstrap, Material
  • SPA (React, Vue, Angular)

Технології:

  • Swift, Objective-C
  • Java, Kotlin
  • JS, Typescript
  • Dart

Архітектура (варіанти виконання):

  • Server-Side HTML
  • JS generation Widget
  • Service-oriented single-page Web apps

 Архітектура (складається з двох частин:)

  • Локальна: блоки Presentation, Business, Data, Common
  • Зовнішня: місце для глобального зберігання даних, сервіси для синхронізації певних завдань

Робота з Git

Розробка будь-якого застосунку зазвичай відбувається етапами з внесенням різноманітних правок і доопрацювань — виникають різні версії продукту. Щоб у них не заплутатися і вся команда чітко розуміла, з чим конкретно працює на цей момент, використовують Git. По суті, це система управління версіями IT-рішення, яка допомагає структурувати весь процес розробки.

Знання Git і навички роботи в ній допомагають PM-у:

  • розуміти, на якому етапі перебуває проєкт;
  • контролювати розробників і тестувальників;
  • вносити швидкі корективи в початковий план.

На співбесідах на позицію Project Manager часто запитують про роботу з Git: особливості, як налаштувати й оптимізувати, інтеграція з Jira. Це одна з тих технічних навичок, без якої складно повноцінно керувати процесом розробки від постановки завдань до тестування фінальної версії.

Навички роботи з процесами тестування

Будь-який IT-продукт вимагає перевірки на працездатність і надійність, відповідність технічним і бізнес-вимогам. Причому процес тестування може відбуватися на будь-якому з етапів розробки і зазвичай для цього прописують чіткий план та певний алгоритм дій. Перевірку застосунку в ідеалі має здійснювати QA, але на практиці можливі варіанти, коли цим займаються самі девелопери або проєктні менеджери.

Для контролю PM повинен знати основні етапи, підходи та інструменти процесу тестування, як правильно вести документацію. Необов’язково глибоко в це впроваджуватися, але базове розуміння має бути хоча б для того, щоб запобігти можливому конфлікту між Developers і QA, наприклад, через велику кількість bug reports.

Як отримати потрібні технічні знання менеджеру

Де менеджеру взяти технічні знання, яких бракує? Ось кілька корисних джерел:

  • Використовуйте онлайн-платформи, такі як LinkedIn Learning, IAMPM та інші, для самостійного вивчення технічних дисциплін.
  • Ознайомтеся з книжками та статтями з управління проєктами, розробки ПЗ і технологій.
  • Долучайтеся до професійних заходів для обміну знаннями та досвідом із колегами.
  • Спілкуйтеся з досвідченими проєктними менеджерами та розробниками, щоб дізнатися з перших рук про найкращі практики та підходи в галузі.
  • Спробуйте працювати над невеликими проєктами або волонтерити в IT-проєктах для набору реального досвіду.
  • Аналізуйте реальні приклади успішних і невдалих IT-проєктів, щоб зрозуміти застосування технічних знань на практиці.
  • Знайдіть ментора у сфері IT, який може поділитися знаннями та досвідом.
  • Активна участь у спеціалізованих онлайн-спільнотах може бути корисною для отримання порад і відповідей на запитання.
  • Ознайомлення з останніми дослідженнями та звітами в галузі IT допоможе залишатися в курсі сучасних тенденцій і технологій.
  • Розгляньте спеціалізовані курси, наприклад Techmind, для отримання комплексних знань і практичних навичок.

Можна здобувати навички поступово на власному досвіді, а можна перейняти їх у спеціалістів та експертів, які давно працюють в IT-галузі. Другий шлях — платний, але інвестиція себе дуже швидко виправдовує.

Швидкий спосіб отримати технічні навички IT-менеджеру

Techmind — це курс, що спрямований на підвищення технічних знань та вмінь проєктних менеджерів і спеціалістів у галузі IT. Він особливо актуальний в умовах посиленої конкуренції на ринку праці, де перевагу мають ті, хто може ефективно спілкуватися з розробниками та розуміти технічні аспекти проєктів.

Програма курсу включає 20 занять по 90 хвилин, 6 технічних домашніх завдань, доступ до бонусного контенту і можливість отримувати поради від спікерів. Учасники отримають повне розуміння технічних процесів і практичний досвід роботи з IT-проєктами.

Techmind охоплює широкий спектр тем, починаючи від основ розробки ПЗ і термінології до складніших аспектів, таких як вибір мови програмування та взаємодія між програмістами та дизайнерами. Також обговорюються типи розробників, включно з Full-stack, і основи Front-end розробки, включно з фреймворками та методологіями. Це перший і поки що єдиний технічний курс для нетехнічних фахівців в Україні. Його спікери — менеджери та розробники. Тому на одну проблему дивляться з двох сторін.

Techmind являє собою комплексний підхід до навчання, орієнтований на реальні потреби ринку, що надає цінні навички, необхідні для ефективного ведення IT-проєктів. Подивіться програму та переконайтеся самі, наскільки швидко ви отримаєте необхідні навички. А ще ознайомтеся з результатами тих менеджерів, які вже пройшли навчання.

Замість висновків

Перераховані технічні навички та знання дають проєктному менеджеру чітке розуміння ролей усіх учасників, допомагають конструктивно й аргументовано спілкуватися з фахівцями та клієнтом. Усе разом це призводить до зниження кількості робочих конфліктів, оптимізації процесів і підвищення власної та командної ефективності. Також важливо пам’ятати, що прокачані техскіли завжди додають плюси до рейтингу та рейту PM-а, тому є сенс приділити особливу увагу опрацюванню необхідних навичок самостійно або за допомогою перевірених курсів для проєктних менеджерів.

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Ukrainian Underdogs до 2-ї річниці повномасштабного вторгнення росії.

Про малий і середній технологічний бізнес, заснований під час війни

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
«Наша думка може бути суб'єктивною для вас». В Insoft Global відмовилися давати фідбек Project Manager після співбесіди
«Наша думка може бути суб'єктивною для вас». В Insoft Global відмовилися давати фідбек Project Manager після співбесіди
«Наша думка може бути суб'єктивною для вас». В Insoft Global відмовилися давати фідбек Project Manager після співбесіди
«IT Generation схоже на «Гру в кальмара». В мережі з'явилися відгуки кандидатів, які пройшли перші етапи відбору державної програми
«IT Generation схоже на «Гру в кальмара». В мережі з'явилися відгуки кандидатів, які пройшли перші етапи відбору державної програми
«IT Generation схоже на «Гру в кальмара». В мережі з'явилися відгуки кандидатів, які пройшли перші етапи відбору державної програми
Зібрали для вас думки потенційних студентів IT-шкіл.
«Віктор жалкує про зроблене». В DataArt відповіли на матеріал щодо проросійського айтішника
«Віктор жалкує про зроблене». В DataArt відповіли на матеріал щодо проросійського айтішника
«Віктор жалкує про зроблене». В DataArt відповіли на матеріал щодо проросійського айтішника
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Ми продовжуємо нашу рубрику, присвячену професіям у геймдеві. Тема нового матеріалу в ній — левел-дизайн. Його вважають підвидом геймдизайну, але все-таки практично кожна студія хоче окрему людину на позицію левел-дизайнера. Адже у цій спеціальності вистачає своїх нюансів та особливостей. Розібратися з ними всіма нам допоміг досвідчений левел-дизайнер зі студії Fractured Byte Дмитро Нестеренко. Також він веде свій блог Game Designer Notes про геймдизайн в цілому, в якому розбирає багато цікавих нюансів розробки ігор.
1 коментар

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.