В які стартапи та IT-сфери вкладатись. 5 порад бізнес-інвестора ех-Genesis Investments
Керівний партнер інвестиційного фонду Flyer One Ventures (ex–Genesis Investments) Віталій Лаптенок розповів чим сьогодні живе ринок tech–інвестицій України.
Керівний партнер інвестиційного фонду Flyer One Ventures (ex–Genesis Investments) Віталій Лаптенок розповів чим сьогодні живе ринок tech–інвестицій України.
Керівний партнер інвестиційного фонду Flyer One Ventures (ex–Genesis Investments) Віталій Лаптенок розповів чим сьогодні живе ринок tech–інвестицій України.
З одного боку, за нашими оцінками, на українському ринку буде певне зниження темпів зростання. Але з іншого боку, війна спровокувала багато наших бізнесів більше працювати на експортних закордонних ринках. Можливо, ми побачимо більше інвестицій від європейських фондів у наші українські бізнеси.
«Звичайно, європейські фонди з побоюванням дивляться на український ринок, але ми не бачимо категоричного „ні“ через війну».
Навпаки, інтерес і бажання допомогти. Ми, звичайно, готуємося до гіршого, але наш базовий сценарій є досить оптимістичний: ми не втратимо прибутковість.
Не варто переоцінювати вплив росії на глобальний ринок — це 1,5% світового ВВП. Відсутність їхніх грошей не вплине на світовий венчур. Це було добре видно відразу після початку війни, коли основні біржові індекси не надто відреагували. Очевидно, якби це почалося в США чи Китаї, ситуація була би фундаментально іншою. Після обговорень з іншими інвесторами є розуміння: якщо війна істотно не розшириться на інші країни, венчурний ринок особливо не зміниться.
«Україна буде одним із найкращих місць у світі для ведення бізнесу, бо сюди прийдуть європейські інвестори».
В Україні ситуація змінюється кожні два тижні. Напевно, можна говорити, що буде після закінчення війни. Очевидно, що Європа та Штати вкладуть велику кількість грошей у проєкти, які працюють як на внутрішній ринок, так і на зовнішній. Це буде золотий час із погляду бізнесу. Але для цього треба спершу перемогти. Як саме події розвиватимуться, складно сказати, але ми дуже чекаємо на перемогу.
Стартап AllRight (EdTech стартап для вивчення іноземних мов — ред.) теж адаптувався: вони почали робити безплатні уроки для тих, кому довелося переїхати з України. Для платоспроможних людей актуальність вивчення іноземної мови також зросла. З цікавих рішень у роботі можу вказати на Awesomic — «маркетплейс» дизайнерів за підпискою. Вони додали функцію «чайових» дизайнеру, який виконував роботу як акт підтримки українських фахівців.
Ініціатива безплатних уроків у AllRight — це потенціал конвертації нового користувача в «платного», коли він познайомиться з продуктом і буде готовий використовувати його на комерційній основі. Початкова ідея мала лише гуманітарну мету, але, можливо, в майбутньому це зможе збільшити виторг. Cargofy зробили логістичний маркетплейс для тих, кому треба доставити вантажі Україною, вони допомагають це організувати. Усі ці рішення пов’язані з волонтерськими ініціативами, як наслідок війни.
Дуже багатьом українцям доведеться змінювати професію. Очевидно, що багато хто захоче спробувати себе в IT. Тому IT має бути однією з головних точок зростання. На відміну від заводу, в ІТ можна побудувати компанію за рік. Судячи з дій держави (той самий «Дія.City»), умови для бізнесу в Україні покращуватимуться.
«Щоб IT розвивалося, потрібні освічені люди, а отже IT-освіта має рости досить швидко, для нас це пріоритетний напрямок. Також іноземні мови й загалом EdTech».
Також буде важливим усе, що пов’язане із відновленням інфраструктури. Будинки та дороги будуватимуться, але ми постанемо перед питанням: використовувати технології 30-річної давнини чи залучати нові розробки та будувати будинки вже з погляду енергоефективності. Військові стартапи. Вони могли бути більшими й помітнішими в Україні. Як на мене, це чудова можливість співпраці держави та бізнесу для підвищення боєздатності української армії. Те, що є у США та Ізраїлі. Це буде дуже важлива сфера для України найближчим часом.
Якщо немає потреби у фізичній присутності та великому капіталі, ми рекомендуємо орієнтуватися на США. Не треба боятися цього ринку, українські стартапи там цілком конкурентоспроможні. Якщо сфера потребує великого капіталу, як, наприклад, доставка ліків, то ми починаємо зі скромніших ринків, де можна побудувати компанію за порівняно невеликі гроші. Як варіант, у Румунії.
Ми в Африці вже 10 років і чекали там більшого сплеску. За час ведення бізнесу в Нігерії населення зросло більше, ніж усе населення України. Величезний ринок, і в якийсь момент кількість переросте у гроші та якість. Але Африка постійно спотикається об внутрішні проблеми: корупцію, інфраструктуру. Якби не вони, Африка була б у космосі. Україні ця історія також знайома. З іншого боку, Африка — це останній регіон, який очікує на суттєву модернізацію.