Володар .COM. Як американська VeriSign збудувала монополію на домен. І до чого тут Дональд Трамп
Американский ринок домених імен почало трусити перед приходом до президентської адміністрації США Дональда Трампа. Справа в тому, що компанія VeriSign, яка керує найпопулярнішим доменом в інтернеті — .com, може продовжити постійно піднімати ціни. На вихідних вона перепідписала відповідну угоду з телеком-адміністрацією, що дозволяє їй це робити.
Лист із занепокоєнням про цю ситуацію вже написали сенатор США Елізабет Воррен з Массачусетсу та конгресмен Джеррі Надлер із Нью-Йорка. Вони закликали державні органи розслідувати те, що, на їхню думку, є «хижацьким ціноутворенням» на вебімена у домені .com.
Лист був надісланий до Міністерства юстиції та Національної адміністрації телекомунікацій та інформації (НАТІ, відділення Міністерства торгівлі). Двоє демократів звинувачують VeriSign у зловживанні його домінування на ринку, щоб завищувати ціни клієнтам.
Вони пригадують, що ще у 2018 році, за часів адміністрації Дональда Трампа НАТІ змінила умови щодо того, скільки VeriSign може стягувати за домени .com. Пізніше компанія підняла ціни на 30%, стверджується у листі. Хоча її послуги залишаються ідентичними й можуть надаватися іншими набагато дешевше.
Гуртова ціна на домени .com була заморожена урядом США на рівні $7,85 на рік у 2012 році. Вона не зростала знову до вересня 2021 року, коли ціни підвищувалися щорічно: $8,39 у 2021, $8,97 у 2022 та $9,59 у 2023 році. Останнє підвищення відбулося 1 вересня 2024. Гуртова ціна підросла до $10,26. Загалом Verisign дійсно підвищив ціну на 31% за останні чотири роки.
Історія .COM
Домен .com був одним із перших доменів верхнього рівня на момент впровадження системи доменних імен для використання в інтернеті у січні 1985 року. Він тоді не був першочергово призначений для комерційних цілей і управлявся Міністерством оборони США.
Перший домен у зоні .com з’явився 15 березня 1985. Він був зареєстрований в американському штаті Массачусетс. Ним став сайт компанії Symbolics Inc., яка виробляє комп’ютери та програмне забезпечення.
VeriSign, котра займалася розробкою продуктів з кібербезпеки, стала розпоряджатися доменом .com, придбавши у 2002 році за $21 млрд компанію Network Solution. Фактично це був давній підрядник структур влади США, який ще з 1991 року підписав контракт на обслуговування домену.
VeriSign у числах
VeriSign була заснована в 1995 році. Компанія виступила як організація, що видає криптографічні сертифікати цифрової ідентифікації. До моменту продажу сертифікаційного відділу компанії Symantec у 2010 році Verisign видала більше ніж 3 000 000 сертифікатів в самих різних варіантах, від фінансових послуг до розничної торгівлі.
Зараз VeriSign — це адміністратор .com і .net. Вона не продає домени кінцевим споживачам (цей бізнес був проданий у 2003 році). Домени в неї купують реєстратори доменних імен. В тому числі — і українські. Реєстратори додають свою надбавку до ціни й пропонують домени кінцевим споживачам.
Станом на третій квартал 2024 року VeriSign обслуговує 156,7 млн імен в домені .com, а також 12,9 млн імен в домені .net. Статистика показує, що останнім часом кількість зареєстрованих доменів поступово знижується. За останній квартал їх сукупно стало менше на 1,1 млн.
Хоча дохід компанії навпаки зростає. Так, у третьому кварталі 2024 року він склав $391 млн, що на 3,8% більше, ніж за аналогічний період рік тому.
VeriSign продовжує використання монополії
На цих вихідних стало відомо, що VeriSign уникла нових обмежень щодо цін на домен .com, коли на вихідних оновила свою угоду з Національною адміністрацією телекомунікацій та інформації.
«Адміністрація заявила, що не має повноважень встановлювати ціни на домени .com без згоди обох сторін на будь-які зміни, і хоча вона вважала, що зниження цін на .com відповідало б суспільним інтересам, розмови з VeriSign не призвели до угоди про те, як має змінитися гуртова ціна на .com», — сказав аналітик Citi Research Ігал Арунян у понеділковій записці для інвесторів.
VeriSign, компанія, що базується в Рестоні, штат Вірджинія, надає послуги реєстрації доменних імен та інтернет-інфраструктури по всьому світу.
«Протягом багатьох років VeriSign продемонструвала себе як відповідальний менеджер, постійно підтримуючи надійність .com», — додали в адміністрації.
«Водночас роль VeriSign як реєстратора .com надає йому значну владу над гуртовим ціноутворенням», — констатують в адміністрації. «Угода наразі обмежує ці ціни на рівні приблизно $10 за домен на рік і дозволить збільшити на 7% чотири з наступних шести років… Протягом останніх кількох місяців адміністрація та VeriSign вели серйозні переговори, але, незважаючи на докладаючи всіх зусиль, ми не змогли погодити, як мають змінитися гуртові ціни на .com», — резюмувала адміністрація.
Що каже VerіSign
У коментарі американському виданню Wired прессекретар Verisign Девід Макгуайр заявив, що компанія має намір відповісти на лист сенатора Уоррена та представника Надлера, «у якому повторюються неточності та оманливі твердження, які протягом багатьох років агресивно поширювалися невеликою групою інвесторів доменних імен, зацікавлених у власних інтересах».
Раніше у корпоративному блозі VerіSign писала, що не є монополістом, оскільки існує 1200 загальних доменів верхнього рівня, якими керують інші організації, включаючи .org, .shop, .ai та .uk.