Стас ЮрасовГаряченьке
14 лютого 2023, 09:33
2023-02-14
Штучний інтелект керував польотом F-16 протягом 17 годин. Як це було
Навчальний винищувач американської компанії Lockheed Martin під назвою VISTA X-62A став першим тактичним літаком, яким повністю керував штучний інтелект. Політ з авіабази Едвардс у Каліфорнії тривав понад 17 годин.
Навчальний винищувач американської компанії Lockheed Martin під назвою VISTA X-62A став першим тактичним літаком, яким повністю керував штучний інтелект. Політ з авіабази Едвардс у Каліфорнії тривав понад 17 годин.
Розроблений науково-дослідним центром Lockheed Martin Skunk Works у співпраці з Calspan Corporation, літак зі штучним інтелектом Variable In-flight Simulation Test Aircraft (VISTA) використовується в Школі льотчиків-випробувачів ВПС США в Едвардсі для імітації льотних характеристик різних літаків. Він також здатний працювати автономно.
VISTA X-62A — це модифікований літак F-16D Block 30 Peace Marble Il, який був оснащений авіонікою Block 40. Спочатку позначений як NF-16D, він був оголошений національним надбанням США та перейменований на X-62A в червні 2021 року.
VISTA X-62A може виглядати, як яскраво розфарбований F-16. Але він приховує деякі передові можливості під обшивкою з алюмінієвого сплаву. Головною серед них є система моделювання VISTA (VSS), розроблена компанією Calspan, а також алгоритм слідування моделі (MFA) і система автономного керування моделюванням (SACS) компанії Lockheed Martin.
Останні два надають літаку нові можливості: перетворюють його на літальний випробувальний стенд для AI. Система SACS включає корпоративну архітектуру відкритих систем (E-OSA) компанії Skunk Works, на якій працює корпоративний комп’ютер Mission Computer версії 2 (EMC2), також відомий як Einstein Box, який призначений для з’єднання старих систем для обміну даними між усіма доменами. Літак також має вдосконалені датчики та дисплеї планшетів Getac як у передній, так і в кормовій частинах кабіни.
Як пише Lockheed, VISTA X-62A має не лише покращені можливості, але й може вносити швидкі зміни у програмне забезпечення для швидкого створення прототипів для прискорення розробки, а також збільшення кількості тестових польотів.