🚨⚡🚨 Біткоін по $100к. Час встановлювати Trustee Plus і випускати картку для розрахунків безкоштовно 👉
Марія БровінськаІсторії
4 жовтня 2023, 08:20
2023-10-04
Двоє айтівців планують перетворити Луцьк на креативну столицю України. Які в них плани та чи буде там місце волинському IT?
Українські IT-підприємці Адам Харлампович, який колись організував перші на Волині сервери для чемпіонатів Counter-Strike, і його партнер, засновник IT компанії Ideil Вадим Махомед, задумали неймовірне — перетворити чи не найменший український облцентр — Луцьк — на креативну столицю України.
dev.ua поспілкувався з Адамом про плани такої трансформації волинської столиці та місце IT в новоствореному креативному хабі.
Адам Харлампович — український підприємець родом із маленького міста Рожище Волинської області. «У дитинстві мене завантажували по максимуму. І відпочинок треба було заслужити. Мені не давали шансів. Треба було виборювати. Тому я одночасно був і учасником олімпіад із 8 дисциплін, і капітаном баскетбольної команди, і вчився на гуртку програмування, і займався брейк-дансом, і писав наукові роботи в МАН, і захищав власний криптографічний софт на конкурсі від Intel. Та навіть прислуговував в церкві до 9 класу», — розповідає чоловік.
Активність та ініціативність пішли ще звідти — Адам мав запрошення на вступ без іспитів до топових вишів України. Проте навчався чоловік у Волинському національному університеті за спеціальністю «Облік та аудит», хоч і ніколи не працював за спеціальністю.
У 2005 році Адам заснував власний бізнес: компʼютерні клуби з доступом до інтернету. А вже через рік створив компанію з продажів комп’ютерної техніки, яка пізніше мала офіси у шести обласних і районних центрах.
«У 2008 році під час світової кризи бізнес збанкрутував, я був у боргах на 100 000 доларів, від мене пішла близька людина і це був складний період у житті. Всі борги повернув і на помилках навчився», — згадує Адам.
Так повернувся до програмування — через перерву довелося вивчати нові технології. Він одним із перших почав розробляти платіжні модулі для інтернет-магазинів. Згодом до цього додалося просування сайтів у пошукових мережах. Зокрема, платформ із доставлення їжі. Зі співпраці з цією нішею розробник органічно долучився і до маловідомої тоді сфери affiliate-маркетингу. «Адже процес був налаштований так, що з кожного чеку нараховувалася комісія посередника. Це була плата за приведений трафік і замовлення їжі», — пояснює він.
Зараз Адам має команду з 66 фахівців та володіє кількома бізнесами в сферах кіберспорту, тревелу, одягу, фінансів, онлайн-медіа та affiliate-маркетингу. Також він співфінансує соціальні проєкти у Луцьку та регіоні, співзаснував «Алгоритм Дій». Це Громадська організація, яка об’єднує бізнес, технологічну і креативну спільноту Луцька і дає змогу забезпечувати сталий та інноваційний розвиток регіону.
Про ідею креативного хабу
Креативний хаб — це створення потужної і цілісної екосистеми для розвитку креативних індустрій у місті, каже Адам. «Трішки банальна фраза, але кажуть, що ХХ століття — це час нафти, а от ХХІ — час інтелектуального потенціалу та креативності. І я впевнений, що Україна — ідеальне місце для розвитку останньої», — пояснює чоловік.
Адам наводить статистику: Кабмін зазначає, що у 2020 році креативні індустрії згенерували 4,2% доданої вартості української економіки. «По світу в середньому це 6%. І зі стратегій, які зараз публікуються Мінцифрою, Мінкультом, Мінстратом та іншими, спостерігаємо, що і державна політика спрямована на розвиток креативу. А для цього потрібна продуктивна синергія бізнесу, громадськості, влади, простору та ідей. І от ми в Луцьку захотіли створити це місце синергії, щоб лучани не виїжджали, а навпаки приваблювали приїжджати до нас із сусідніх міст», — каже Харлампович.
Коли взялися реалізовувати ідею креативних хабів у Луцьку, ідейні натхненники проєкту зрозуміли, що насамперед важливо більше зрозуміти внутрішній контекст міста, розібратися, скільки є підприємців, представників креативної індустрії, що кому важливо і хто на чому спеціалізується.
«Зараз ми проводимо перше в місті комплексне урбан-дослідження, паралельно їздимо і консультуємося з людьми, в кого вдалося якісно це зробити. Зокрема спілкувалися з Василем Хмельницьким про досвід Unit.City, налагодили партнерство з франківським Промприладом, відвідали BeCentral в Брюсселі», — розповідає Адам.
Такі проєкти, каже він, потребують певної жертовності на старті, витримки на дистанції, але, як правило, мають ефект з хорошим мультиплікатором за результатами.
Чому саме Луцьк
«Чому ми обрали Луцьк? Тому що ми його любимо і точно знаємо, що в рейтингу українських міст Луцьк виправдано стоїть на лідерських позиціях по комфорту. Ми вже маємо в пішій доступності багато необхідного», — каже підприємець.
Проте підприємці мають намір поліпшити міський простір за принципами сучасних урбаністів та архітекторів, щоб він був побудований так званими кластерами, де на відстані 15 хвилин є доступ до всієї інфраструктури.
Для Адама важливими є дві тези:
Зробити в місті такі проєкти, які дадуть змогу більшій кількості лучан лишатись тут. Знаходити нові сенси і підсилювати їх: про що Луцьк? Що він дає і може давати Україні? Що тут робити? Тішить, що наявна та успішна «діаспора», яка наразі живе в мегаполісах та інших країнах переймається цими питаннями теж і активно допомагає.
На початку повномасштабного вторгнення ми зробили опитування в компанії: хто і за яких умов поїде жити за кордон? Три людини з 66 звільнились і виїхали до сімей. Ще п’ятеро два місяці жили в іншій країні, але повернулись.
Адам пояснює: по-перше, у місцевих підприємців є фінансовий капітал, який вони готові вкладати. Водночас немає таких проєктів, де люди можуть співінвестувати. Тож наш задум якраз має залучити та об’єднати місцевих інвесторів навколо спільної ідеї.
По-друге, Луцьк має багато ніш, що незаповнені і конкуренція незначна. Тобто це чудове середовище для розвитку та зростання.
«І, на мою думку, ще один вагомий фактор — це наближеність до кордону. Це означає, що більшість доволі часто подорожували та мають надивленість і розуміння якісного рівня життя у Європі, різноманіття послуг, рішень, продуктів. Тож попит і зацікавленість є, але підприємцям часто бракує сміливості реалізовувати концептуальні проєкти», — каже Харлампович.
А ще, за прогнозами футурологів, у міст, в яких не будуть створені екосистеми, не має шансів на успішне майбутнє, додає підприємець.
Що таке креативний хаб
Найпріорітетніша задача організаторів зараз — це урбаністичне дослідження Луцька, щоб зрозуміти, в якому масштабі реалізувати те, що вони замислили. «Щоб потім не вийшло, що насправді потрібен інший формат, ніж ми запланували. І щоб не зашкодити місту. Такі глобальні проєкти треба робити з розумом і використовуючи реальні дані. Саме тому і розпочали Urban Vision Lutsk», — каже Адам.
Він додає, що для реалізації цього починання залучили не лише провідну урбан агенцію України, а й от нещодавно їздили на зустріч з американцями orgpermod.com в Бельгію, де розповідали про міжнародні приклади створення екосистем.
«Зокрема, говорили про створення великого фізичного хабу, де буде „тусити“ креативна спільнота. Наприклад, наші колеги з Нью-Йорка розповідали, що у бостонському коворкінгу CIC все продумано так, щоб люди якомога частіше стикалися. Так, на кожному поверсі є кухня та зона для кава-брейку. Але кількість кавових апаратів завжди така, щоб люди стояли в черзі, спілкувалися, обмінювалися ідеями», — ділиться напрацюванням Харлампович.
Зі свого досвіду Адам знає, наскільки це важливо: «Зі спостережень за еволюцією моїх компаній і компаній друзів: ми починали в маленькій кімнаті, потім переїхали в більшу. Потім — знімали великий підвал, бо кількість людей зростала, але коштів на оренду гідного простору не вистачало. Врешті-решт десь на 7-й ітерації ми перебазувалися в добре обладнаний офіс. Оця еволюція змушує задуматись: а як зробити так, щоб на черговому кроці не довелося змінювати чергове непристосоване приміщення».
А ще, каже Адам, екосистема — це круте рішення, бо в ній може співіснувати 2–3 великих компанії — якірні орендарі — та велика кількість компаній середнього та малого розміру.
«Принцип у тому, щоб ділити певні простори між усіма. Переїхати з поверху на поверх або в сусідню кімнату — простіше, а вся інфраструктура лишається зрозумілою для співробітників. Водночас простір функціональний. Тобто сьогодні в конкретному куточку може бути переговорна кімната, а завтра її запросто об’єднуєш у коворкінг. У такому напрямі рухається зараз світ», — пояснює креатор. Такий формат, за словами Адама, допомагає не просто співіснувати, а починати кооперації і спільні проєкти.
Проєкти в роботі
Серед проєктів, які реалізують у межах перевтілення центру Волині, підприємці вже привезли найбільший артпроєкт року МОТ («Модуль тимчасовості») у Луцьк. Простір був лише в Києві, Дніпрі, Луцьку і зараз у Львові. «Це масштабний проєкт, який не тільки привернув міжнародну увагу до України, а й згенерував 9 млн грн на відновлення артінституції, яка постраждала від війни», — розповідає Адам.
Також оргіназатори мабутнього креативного хабу вже долучилися до глобального проєкту тимчасового житла і реабілітації для внутрішніх переселенців — RE:Ukraine Housing в Луцьку. Там теж підприємці створюватимуть екосистему, де люди зможуть реабілітуватись, інтегруватися в суспільство і продовжити своє життя у нашому місті.
Наразі підприємці шукають можливості для якісної освіти в Луцьку: привозять до міста експертів з різних куточків. Заходи для підприємців відвідало вже більш ніж 3500 людей за 6 місяців. У планах — запрошувати експертів із Могилянки чи Українського католицького університету, допомагати місцевим митцям. «Робота з підприємцями — пріоритетний напрям. Працюємо над створенням бізнес-акселератора та двох інвестиційних фондів: для розвитку локального бізнесу та інвестування в проєкти. Бо насправді їх дуже багато», — каже Адам.
Про команду
Наразі вже створена команда громадської організації, від імені якої підприємці реалізовують проєкти. Це двоє людей у відділі з роботі з міжнародними донорами та партнерами, інвестиційний менеджер, який робить пічдеки, запаковує сміливі ідеї в зрозумілу інвесторам форму та готує фінмоделі, проєктні менеджери, комунікаційний відділ, а також співзасновники-підприємці, які є першими інвесторами проєкту.
Про гроші
«Спочатку ми завжди вкладаємо власні кошти на участь у профільних заходах, розробку моделей і концепцій проєкту, фінансування команди», — зізнається Адам.
Однак за підрахунками, майбутній міський простір займатиме приблизно 40 000 м², а це десь $40 млн доларів. Тож підприємці планують залучати додаткові ресурси з різних джерел. «Для соціальних функцій — кошти міжнародних партнерів, для бізнесових — це будуть кошти інших локальних інвесторів, і, звичайно, українських інвесторів і закордонних фондів», — пояснює Харлампович.
У розрізі 10 років, за прогнозами Адама, сума інвестицій складе більше $150 млн. «Поясню: якщо утвориться хоча би одна класна екосистема, то наступним кроком навколо міста можуть з’являтися індустріальні парки, а з часом навіть локальні інвестиційні банки, які втілюватимуть величезні інфраструктурні проєкти», — каже він.
Загалом із фінансування відповідь проста: якщо репутаційно та математично хаб і його елементи будуть зрозумілими інвесторам, населенню, владі та діятимуть прозоро, то проєкт працюватиме, і в нього охоче вкладатимуть, запевняє Адам.
Цілі та дедлайни
Реалістичний і краще прогнозований бізнес-план ґрунтуватиметься на міському дослідженні, каже підприємець. «У першому чорновику фінмоделі було 250 рядків у табличці, а зараз вона росте, бо розуміємо значно чіткіше виклики, ризики, функціонал та інтереси потенційних стейкхолдерів, — зізнається Адам. — Крім того, ми прагнемо, щоб люди залишалися в місті та переїжджали сюди. Для цього Луцьк має стати відкритішим, приймати та створювати більше подій та ініціатив, бути цікавим бізнесу та інвесторам».
Серед KPIs підприємців:
запуск місцевого інвестиційного фонду, який згодом привабить великі фонди обирати нас локальним партнером;
зростання кількості підприємців у місті (думаємо про ріст щонайменше втричі);
а також зростання активних громадських організацій, адже якраз вони відповідатимуть за social impact в Луцьку, зокрема, працюватимуть із грантами.
«Підсумовуючи, в перспективі Луцьк має бути комфортним перспективним містом для представників креативних індустрій і прогресивних людей, надихати їх на розвиток та життя тут. А бізнес-план має мати песимістичний, реалістичний та оптимістичний сценарії і коригуватися під суперволатильний світ навколо», — каже Харлампович.
Чи буде волинське IT
«У перспективі звичайно те, що ми називаємо повноцінною екосистемою — інвестиційний фонд з акселератором та інкубаторами у великому просторі типу Unit.City чи „Промприладу“. Зараз після відвідання ІТ Арени розуміємо, що в пріоритеті все, що пов’язано з технологіями, зокрема defence tech, agritech напрями», — розповідає Адам.
Також, наразі підприємці працюють над розвитком відкритої бази даних і зручною роботою з ними. Усі дослідження, які проводять ініціатори створення хабу, планують розмістити в зручному форматі онлайн для подальшого використання та ознайомлення усіма, хто зацікавлений і небайдужий.
«У міста зараз немає таких вибірок, як, наприклад, портрет жителів певного району. Це ускладнює маркетологам і підприємцям прийняття якісних рішень. Знову ж таки, результати роботи центру — дашборди з відкритими даними. У цьому випадку ми ще підключаємо створення аналітичного центру, який в тому числі буде проводити якісні соцопитування та постійні дослідження», — каже Адам.
Ще підприємці планують упакувати результати урбаністичного дослідження в smart-застосунок із сервісами міста, маршрутами та корисними контактами.
Чому креативники мають обрати Луцьк
Ми попросили Адама назвати п’ять причин, чому креативники, діджилальники та айтівці мають кооперуватися саме в Луцьку. Ось, що він відповів.
Вони вже кооперуються, а ми лише підсилюємо цей тренд певними інструментами, фінансами та фаховою командою. А зовсім через трохи — якісними, продуманими до деталей і функціональними просторами.
Вайб міст на кшталт Луцька розумієш, коли прожив тут хоча б кілька тижнів. Місцеві цінують пішохідну доступність, багато зелені, річки та помірну швидкість. Під час ковіду це особливо зацінили.
Наше місто вміє дивувати. Наприклад, тут розташований найбільший в Україні музей сучасного мистецтва, найдовший в світі будинок, найдревніша в Україні лавра. Наше урбан-дослідження зараз допомагає знайти та підсвітити нові і вже наявні сенси. Відкриттів буде ще більше і ми маємо намір їх якісно упакувати маркетингом.
Близькість до Європи, велика кількість пунктів пропуску та відносно вища безпека.
Проактивні та працьовиті люди, які відкриті до нового та готові до змін — є основою будь-якого бізнесу. Це, на мою думку — найцінніший і водночас найнедооціненіший сьогодні ресурс Луцька.