💰🚀 USDT, BTC, ETH - це все просто купляється в Trustee Plus в пару кліків. Встановлюй 👉
Вікторія ГорбікРобота
11 вересня 2023, 09:32
2023-09-11
«Є побоювання, що після подачі списків на бронювання спеціалісти отримають повістку». Топи Київського IT-кластера про рестарт організації та проблеми столичних айтівців
Київський IT Кластер відновлює активну роботу, повідомила CEO Kyiv IT Cluster та президентка Асоціації коворкінгів України Вікторія Журбас. Останні пів року організація перебувала в пасивному стані — не доєднувала нових учасників та зберігала тишу в інформаційному напрямі. Що змінилось у комʼюніті та які основні проблеми нині стоять перед айтівцями столиці?
Зараз Київський IT кластер сконцентрований на тому, щоб відновити обмін інформацією між учасниками. Для цього невдовзі планують низку заходів. Подібний нетворкінг зокрема дає можливість початківцям в IT почати знайомитись з потенційними роботодавцями. Зараз на стадії розробки освітня програма співпраці Київського IT кластера з декількома освітніми закладами, мета якої — саме працевлаштування початківців і світчерів в IT-галузі. Крім того, однією з функцій, яку взяв на себе кластер, є допомога учасникам в організації їхніх подій та активностей.
У поточному році кластер разом із партнерами буде проводити масштабне дослідження київського ринку IT-індустрії. Крім того, аналіз буде поглиблений у трьох напрямах: дослідження освіти проведуть разом із SET University, у напрямі Hr партнером виступить BazaIT, у нерухомості — CBRE Ukraine.
Мобілізація та бронювання
На думку Communication and GR Lead Київського IT кластера Артема Комолова, попередня процедура бронювання від мобілізації була безпечнішою для компаній. Окремих представників компаній-членів Кластера успішно забронювали ще у квітні-травні минулого року. Чинну процедуру бронювання він оцінює як «дійсно зрозумілішу».
«Разом із тим, на превеликий жаль, серед ІТ-спільноти є обґрунтовані побоювання, що після подачі списків працівників на бронювання станеться так, що спеціалісти замість бронювання отримають повістку від ТЦК. Нам відомі такі випадки навіть в компаніях, які можна віднести до критично важливих, вони непоодинокі. Тож багато хто зі спільноти не квапиться з бронюваннями», — говорить GR Lead Київського IT кластера.
Артем Комолов зазначив, що безумовно, сама ідея переведення наявного процесу бронювання в «цифру» спростить життя підприємств та значно зменшить навантаження на всі державні установи, які наразі залучені в процесі. Також електронна версія має зменшити кількість зловживань та порушень в цій сфері.
Гіг-контракти VS ФОП
Серед учасників Київського IT кластера, як і в цілому по індустрії, ФОП-модель наразі є найбільш популярною для співпраці з айтівцями. Це підтверджує Communication and GR Lead Київського IT Кластера і в підтвердження наводить цифри: за рік із моменту повномасштабного вторгнення в IT-сфері кількість ФОПів зросла майже на 32 000.
Про це й свідчать цифри: за рік із моменту повномасштабного вторгнення в IT-сфері кількість ФОПів зросла майже на 32 000. Натомість наймання у штат не дуже популярне — серед компаній-учасників Київської спільноти, за класичним договором, як правило, працевлаштовують не-айтівців (напр., юристів, бухгалтерів тощо).
Говорячи про гіг-контракти, Артем зазначає, що наразі некоректно говорити про детальний аналіз, адже ця модель поки існує недовго, тож кількість працівників, які її обрали, невелика. Наразі серед членів Київського ІТ кластера існує зацікавленість щодо впровадження цієї моделі. Проте переважна більшість ще не готова на такі кардинальні зміни й поки що вивчає досвід колег.
Як змінюється через війну кількість клієнтів
За словами пані Вікторії Журбас, кількість клієнтів у компаніях-учасниках Київського кластера зменшилася в порівнянні з довоєнними часами, через збільшення ризиків, повʼязаних із повномасштабним вторгненням. Наприклад, на початку повномасштабної війни деякі закордонні компанії не хотіли оплачувати кошти на українські рахунки. І зараз через майже півтора року ця ситуація не покращилась.
«Це дійсно і досі значний виклик», — акцентує керівниця.
Щоб нівелювати ризики, деякі компанії кластера вдаються до відкриття представництв в Європі, робота під європейським legal entity та юридичною адресою трохи стабілізує ситуацію.
Чи потрібні ринку джуни
Вікторія Наливайко, CEO and co-founder BazaIT, а також Growth&Partners Director в Kyiv IT Cluster, зазначила — те, що зараз ринок не потребує джунів — вирвано з контексту, ось її аргументи з цього приводу:
По-перше, тому що ринок в принципі не дуже потребує спеціалістів, бо дуже обмежений об'єм вакансій.
По-друге, джунів не хочуть і брати через те, що в командах зараз немає зайвих робочих рук, які будуть менторити й онбордити цих людей.
По-третє, все ж таки є компанії, які розглядають співпрацю з джунами, хоча їх дійсно мало і початківцям тут важливо правильно себе подати. Згідно з дослідженням BazaIT 86% компаній, які взяли участь в опитуванні, були готові наймати джунів, але це було наприкінці минулого року, якраз перед стартом IT-Generation.
Як повідомила Growth&Partners Director кластера, BazaIT.com наразі є єдиним карʼєрним партнером в IT-Generation, в якого підписаний меморандум з Мінцифрою, платформа підтримує освітні проєкти міністерства, як кар'єрний партнер, який допомагає молодим в спеціалізації талантам і студентам отримати першу роботу. Для цього в компанії:
Допомагають зрозуміти ринок та стратегії пошуку роботи, для того, щоб збільшити конверсію відповідей, які з еплайя переходять на співбесіду.
Проаналізувати ринок на наявність позицій і познайомитися з локальними ІТ компаніями.
Підготувати правильно резюме, відповідно кожній конкретній позиції, підготуватися до співбесіди, презентувати себе і сформувати personal pitch, як він повинен виглядати, і як повинно виглядати в принципі саммері.
Зрозуміти, де взяти перші практичні кейси, для того, щоб джун став не просто теоретиком, а практиком зі своїми кейсами й був більш конкурентоздатним.
За словами Вікторії Наливайко, 10% випускників IT-Generation, які знайшли роботу, — це дуже файно. Насамперед тому, що основна частина завершили навчання у квітні-травні, а зазвичай влітку знайти роботу дуже мало шансів.
«Сподіваюся, що восени буде нова хвиля і випускники трішки ще попрацевлаштовуються», — зазначила вона.
Також пані Вікторія акцентувала, що наразі дуже мало випускників курсів, які дійсно докладають зусиль для того, щоб знайти роботу. Це підтверджується статистикою, яку публікує онлайн-університет Choice 31.
І за її словами, це теж задача кластера, допомагати ІТ-компаніям наймати класних світчерів і джуніорів, щоб так допомагати талантам отримувати першу роботу в ІТ.
Блекаути й зима
Як повідомила керівниця Київського IT кластера, напередодні ймовірного блекауту разом з Асоціацією коворкінгів України підготували мапу, де прописані всі коворкінги та зазначені окремі сервіси в них (як-от наявність генератора чи Starlink). До середини вересня команда планує актуалізувати статус кожного закладу, відмітивши відповідним кольором ті, що працюють і не працюють. З кожного коворкінгу буде видно інформацію про наявність генераторів, кількість інтернет-провайдерів, робочі години, електричні мережі, адресу, ціну та інше.
Крім того, кластер є партнером деяких коворкінгів і домовляється про можливість надання учасникам кластера декілька разів на місяць дні, в які вони зможуть працювати в коворкінгах, налагоджують систему бронювання цих місць.
На питання щодо закупівлі обладнання, старлінків та іншого у підготовці до блекауту, пані Вікторія Журбас відповіла, що в майбутньому кластер та асоціація його не планують купувати, оскільки майже всі компанії ринку вже вирішили для себе ці питання в ході останньої зими.
Перспективи українського IT
«Майбутнє київського й українського IT залежить від того, як у світі бачать вартість і силу українських спеціалістів, профільних у своїй справі, комунікативних і швидких», — зазначає керівниця Київського IT кластера.
Відновити втрачені темпи експорту для IT-галузі України, за словами пані Вікторії, шанс є, але для цього важливіший розвиток продуктових компаній і це точно довгострокова перспектива, від 7 до 15 років.
Три фактори розвитку IT-індустрії, які відокремила пані Вікторія, це:
Розвиток екосистеми та створення міжнародного партнерства, зокрема, між торгово-промисловими палатами на державному рівні.
Створення на рівні бізнесу та держави комунікацій, трендів та можливостей, щоб всі діти, які наразі виїхали з країни, захотіли повернутися, бо саме від них в довгостроковій перспективі залежить майбутнє України в цілому та IT зокрема.
Адаптація та інтеграція з європейським суспільством і компаніями.
«Розвиток IT — як пружина, під час ковіду вона почала стискатись, потім війна цей процес прискорила, але, якщо кожен буде робити свою роботу, щоденно, чесно, рутинно, то варіантів не має — все буде вау», — говорить керівниця Київського кластера.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Ми продовжуємо нашу рубрику, присвячену професіям у геймдеві. Тема нового матеріалу в ній — левел-дизайн. Його вважають підвидом геймдизайну, але все-таки практично кожна студія хоче окрему людину на позицію левел-дизайнера. Адже у цій спеціальності вистачає своїх нюансів та особливостей.
Розібратися з ними всіма нам допоміг досвідчений левел-дизайнер зі студії Fractured Byte Дмитро Нестеренко. Також він веде свій блог Game Designer Notes про геймдизайн в цілому, в якому розбирає багато цікавих нюансів розробки ігор.