💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Марія БровінськаРобота
3 грудня 2021, 09:17
2021-12-03
Бізнес-аналітик в IT: хто він, що робить і як ним стати
Продовжуємо цикл матеріалів про ІТ-спеціальності. Кожну з них описує «типовий представник» — досвідчений фахівець. Ми сподіваємося, ці матеріали допоможуть школярам, студентам, перекваліфікантам, студентам вибрати спеціальність в ІТ, оцінити перспективи або просто звірити годинник з авторитетним колегою. Обговорюйте і доповнюйте матеріал в коментарях, щоб зробити його ще кориснішим.
Чим займаються бізнес-аналітики, якими різними вони бувають і яку користь приносять бізнесу, розповідає Юрій Гомон, BA Department Teach Lead в команді NIX.
У команді NIX разом з іншими лідами БА він відповідає за повний цикл професійного розвитку бізнес-аналітиків: навчання на початку кар'єри, розробку персональних планів розвитку, створення умов для зростання і менторство. За 9 років на його очах більш ніж 50 фахівців пройшли шлях від Trainee до Senior і знайшли своє покликання в нашій непростій, але динамічній і неймовірно захоплюючій професії.
У широкому сенсі Бізнес-аналіз — це практика, завдяки якій ми виявляємо потреби і проблеми людей, процесів і організацій навколо нас. Бізнес-аналіз допомагає нам зрозуміти, яким чином реалізовувати нові ідеї і покращувати існуючі рішення, привносячи в світ позитивні зміни.
Неважливо, чим ми займаємося — допомагаємо бабусі налаштувати яскравість екрану на телефоні, ремонтуємо квартиру або розробляємо ПЗ для управління буровими вишками — в будь-якому з цих варіантів ми пройдемо етапи бізнес-аналізу. Визначити, що потрібно зробити, запропонувати рішення, сформулювати вимоги для їх реалізації — невід'ємні стадії бізнес-аналізу. Знайоме? Впевнений, що так. А все тому, що ми всі від природи трохи аналітики. Такими нас робить допитливість, бажання розкласти все по поличках і розібратися в тонкощах того, як влаштований навколишній світ.
Щоб краще розібратися в суті бізнес-аналізу, пропоную розглянути приклад з життя. Припустимо, сім’я незадоволена поточним ремонтом — це потреба, проблема. У нашому випадку члени сім'ї виступають в ролі стейкхолдерів — людей, зацікавлених в позитивній зміні ситуації. Від результату вони отримають вигоду-комфорт і затишок в домі. У ролі змін виступає рішення поклеїти шпалери. Все це існує в так званому контексті-наборі зовнішніх умов і обмежень. Наприклад, наявність певної суми грошей на ремонт.
Незважаючи на те, що мій приклад далекий від IT, він наочно демонструє, що Бізнес-аналіз — це те, з чим ми стикаємося щодня в самих різних ситуаціях. Але якщо в прикладі ми говоримо про дуже локальне рішення, що зачіпає одну сім’ю, то в IT, замість ремонту і шпалер, у нас — організації, які шукають нові способи отримання доходу, реалізації громадських ініціатив, вирішення проблем, які не дають розвиватися тощо.
Ще 15-20 років тому замовники в IT не розуміли, навіщо їм витрачати гроші і час на бізнес-аналіз як на окрему послугу. У ті часи розробники були самі собі аналітиками-виявляли вимоги і писали документацію. А ще тестували свої ж продукти, писали призначені для користувача інструкції і робили ще багато всього, для чого сьогодні є окремі професії.
В Україні ця професія масово увійшла на ринок приблизно в 2011-2013 роках. Саме тоді компанії, а згодом і клієнти, почали усвідомлювати потребу в аналітиках. Адже вони супроводжують проєкт з моменту зародження ідеї до її реалізації і можуть об'єднувати всі інші ролі в команді.
Види бізнес-аналітиків — обираємо свій напрямок
Розробка ПЗ — структурований і послідовний процес. Він включає кілька етапів: планування, аналіз, проєктування, конструювання та впровадження. Аналітик бере участь у кожному з цих етапів, попутно спілкуючись із зацікавленими особами (клієнтом, кінцевими користувачами, експертами в доменних областях, проєктною командою). Бізнес-аналітик виявляє проблеми й потреби стейкхолдерів і перетворює їх на вимоги до розробки. При цьому фахівець пояснює нетехнічним учасникам процесу всі нюанси і особливості побудови ПЗ, які в даному випадку важливо враховувати в розробці. Попутно він налаштовує бізнес-процеси і обробляє зміни. І цей список можна ще довго продовжувати, адже у БА може бути безліч самих різних завдань. Як у випадку з виділенням ролі БА з ролі розробника, серед аналітиків теж є своя градація за ролями. Де і який аналітик береться за справу, залежить від того, на що треба звернути увагу на певному етапі проєкту.
Ми зупинимося на декількох ролях БА і почнемо з базових типів фахівців і завдань, в яких вони задіяні:
Requirements Engineer. В Україні це найбільш поширена роль бізнес-аналітика в IT. Справжній «повелитель документації». Спеціаліст займається написанням специфікацій для розробки ПЗ, а його головне завдання — на основі виявлених потреб детально опрацювати і задокументувати рішення. Наприклад, виходячи з даних від клієнта, з дизайнером обговорити інтерфейс, а з розробниками — функціональність, яку необхідно реалізувати в додатку. Потім все це потрібно описати у вигляді функціональних вимог до продукту і підтримувати протягом усього процесу розробки, своєчасно оновлюючи документацію, розділяючи великі частини вимог на невеликі завдання (тобто декомпозувати вимоги) і лавірувати в потоці змін, якими команду закидають клієнт і користувачі.
Systems Analyst. У цій ролі фахівець занурюється в технічну складову проєкту. Якщо інженер взаємодіє з бізнес-логікою і описом того, «що має бути», то системний аналітик, більшою мірою, фокусується на тому, «як це реалізувати». Системний аналітик добре орієнтується в деталях реалізації баз даних, використанні SQL, щільно бере участь в проектуванні архітектури системи, розуміє протоколи API, межі і контекст системи, знання взаємозв’язків модулів ПО між собою.
BI/Data Analyst. Серфер в океані інформації. Він бере неструктуровані дані (інформація від замовника, маркетингові тренди, результати big Data досліджень тощо), приводить їх в порядок і перетворює сирі дані в фантастичні звіти, дашборди та інші візуалізації. Таким чином, дата-аналітики допомагають бізнесу бачити важливі інсайти, реалізація яких може принести вигоду. У цьому напрямку людина добре розбирається в статистиці, розуміє методи обробки даних і моделювання, а також використання спеціалізованих інструментів, наприклад, Tableau або PowerBI.
Business Process Analyst. Такий аналітик спеціалізується на впровадженні поліпшень, пов’язаних з бізнес-процесами організацій. У цій ролі фахівець досить компетентний, щоб визначити поточний стан процесів, виявити в них корисні й шкідливі атрибути, задокументувати моделі процесів і допомогти всім зацікавленим учасникам вибрати єдину правильну конструкцію бізнес-процесів.
Тепер розглянемо більш «просунуті» й складні ролі бізнес-аналітиків, які також можуть стати частиною вашого професійного зростання. Перейти на ці позиції можна з будь-якої базової ролі БА.
IT Business Analyst. Ця позиція щось середнє між Business Analyst і Requirements Engineer, тому що на цій позиції фахівцеві знадобляться великі знання в IT і розуміння особливостей бізнесу. Професіонал в цій ролі розробить і впровадить ефективні технічні рішення, що відповідають потребам бізнесу. Іншими словами, фахівець продумує, як бізнес-ідею замовника перекласти на софт і при цьому реалізувати поставлені бізнес-цілі.
Sales / Discovery Analyst. Роль, яка існує на початковому етапі будь- якого проєкту-плануванні. Спеціаліст з discovery допомагає зрозуміти бізнес-ідею проєкту, виявити «болі» та бажання стейкхолдерів й усвідомити, яка можливість для бізнесу лежить в основі майбутнього продукту. Спираючись на зібрану інформацію, аналітик створює набір артефактів (сценарії роботи з додатком, звіти, скріншоти поточних систем, User stories тощо), за допомогою яких команда зможе продумати рішення, оцінити тривалість, трудомісткість і вартість проєкту, продумати бізнесові та технічні ризики, щоб дати клієнту найбільш оптимальну пропозицію.
А ось ролі, які взаємодіють з бізнесом на найвищому рівні:
Business Analyst. Його основне завдання — допомагати бізнесу досягати поставлених цілей. Аналітик розуміє, як ведеться робота, і за допомогою аналізу визначає варіанти вирішення проблем. Спеціаліст повинен володіти глибокими знаннями в бізнес-домені, в який привносяться зміни. Зазвичай, ці знання пов’язані зі специфікою роботи певного департаменту (наприклад, обслуговування клієнтів, виробництво). У цій ролі аналітик може пояснювати необхідність інвестицій у ті чи інші зміни, приводячи грамотне економічне обґрунтування. Він підсвічує бізнес-ризики від впровадження даних рішень і визначає окупність інвестицій. В цілому фахівець допомагає клієнтам вибирати й будувати оптимальні моделі бізнесу.
(Proxy) Product Owner. Ця роль знаходиться ще ближче до бізнесу. Завдання такого БА — впроваджувати інноваційні рішення в IT-проєкт і більше думати про успіх конкретного продукту. Для цього проксі повинні добре розбиратися в бізнес-домені, в якому створюється продукт (наприклад, медицина, фінанси, рекрутинг, розробка ігор тощо).
Enterprise Architect. Він стежить, щоб інфраструктура розробки відповідала IT і бізнес-стратегії, і підтримує цілі, завдання та успішне впровадження змін. Спеціаліст управляє процесами архітектури підприємства і дає рекомендації групі архітекторів, IT-директору, генеральному директору і бізнес-архітектору.
Якими навичками повинен володіти аналітик
Щоб якісно виконувати свої завдання, аналітикам потрібні відповідні навички. У найбільш повній енциклопедії з бізнес-аналізу BABOK v3 описані скіли, які ви можете розвивати в собі.
По-перше, аналітичне мислення і навички вирішення проблем потрібні аналітикам, щоб аналізувати «болі» й потреби всіх стейкхолдерів, і визначати, які зміни дадуть їм максимальну користь. У цьому фахівцеві допоможуть креативне мислення, вміння приймати рішення, здатність до навчання і системне мислення.
По-друге, поведінкові характеристики, які не є унікальними для нашої професії, але значно підвищують ефективність аналітиків. Йдеться про здатність нести відповідальність за результат, вміння ефективно розпоряджатися своїм часом і пріоритетами завдань, адаптуватися до змін, будувати довірчі відносини з клієнтами і командою.
По-третє, навички комунікації такі, як вміння слухати і чути співрозмовника, використання коректних формулювань і фраз ділового стилю в усній і в письмовій формі, розуміння культурних особливостей співрозмовника, вміння відокремлювати форму від суті, здатність висловити свою думку лаконічно, структуровано і зрозумілою мовою, вміння правильно візуалізувати і презентувати свої ідеї.
По-четверте, навички взаємодії. Аналітику необхідно ефективно і продуктивно спілкуватися з абсолютно різними людьми, включаючи команду, клієнта, інвесторів, топменеджмент, кінцевих користувачів, сторонні організації та безліч інших персоналій. Тут важливо бути командним гравцем, вміти вести переговори і згладжувати або не допускати конфліктів, проявляти лідерські якості й вміти відстоювати свою позицію.
По-п’яте, знання бізнес-домену, в якому працює команда. На старті глибоко розбиратися в сфері бізнесу необов’язково. Але якщо хочете рости як профі, вам точно потрібно розуміти принципи ведення бізнесу в цілому, особливості конкретної індустрії, технології або іншої галузі знань, знати, як реально (а не по книжці) влаштовані процеси в контексті поточних завдань, розуміти методології та прийоми, які використовуються в індустрії.
По-шосте, вміння поводитися з інструментами бізнес-аналітика. Як кажуть, треба бути «впевненим користувачем ПК» щодо сучасних програм. Враховуючи специфіку наших завдань, також потрібно володіти інструментами аналізу, моделювання, документування вимог і відстеження залежностей між ними, прототипування інтерфейсів, створення діаграм і обміну інформацією.
Як стати бізнес-аналітиком
Порівнюючи тренди минулих років, можна з упевненістю сказати, що попит на бізнес-аналітиків значно збільшився. Це пов’язано з тим, що бізнес все частіше звертається за допомогою до таких фахівців. Раніше доводилося пояснювати клієнтам їхню же потребу в аналітиці і ловити косі погляди на вартості наших послуг.
Аналітик може повністю зануритися в бізнес й буде глибоко розбиратися у всіх тонкощах майже так само добре, як клієнт. В результаті йому навіть зможуть довірити приймати тактичні, а в деяких випадках навіть стратегічні рішення.
Щоб легше стартувати на позиції бізнес-аналітика в IT, краще відразу звернутися за допомогою до досвідчених фахівців, які свого часу пройшли аналогічний шлях. Кожен може з нуля отримати базові теоретичні та практичні навички, розібратися в бізнес-аналізі на прикладі реальних кейсів, і все це — під керівництвом ментора. І тут вже від особистих амбіцій залежить, наскільки швидко ви станете профі.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Професії в IT. Хто такі тімліди, що вони мають знати та як їх оцінювати?
Більшість молодих айтішників з перших днів роботи мріють вирости до сеньйора та стати тімлідом, менторити джунів та допомагати команді вирішувати складні задачі. Проте якими саме компетенціями має володіти тімлід, що вміти та де вчитися — питання для багатьох відкрите. Аби прояснити ситуацію, ми поспілкувалися з Solutions Architect у компанії DataArt Дмитром Куперманом, який вже багато років займається асесментом тімлідів у компанії: проводить інтерв’ю та оцінює підготовку і досвід колег і кандидатів.
«Менеджмент не закінчується на словах Agile чи Kanban». Хто такий Project Manager та як ним стати
Бажаючих увійти в IT з кожним днем стає все більше. Проте більшість із потенційних айтішників опиняються перед складним вибором: ким стати, аби працювати у сфері інформаційних технологій. dev.ua започатковує нову рубрику, в якій розповідатиме, які спеціальності в українському IT є, що роблять конкретні спеціалісти та де вчитися, аби стати айтішником.
Сьогодні про професію Project Manager розповідає досвідчений PM в EPAM Яна Стрільчук,
Увійти в IT. Стати продакт менеджером може кожен: 13 корисних курсів для здобуття нової професії
Через війну багато українців залишилися без роботи, а це означає, що попит на навчання IT-спеціальностей, за якими можна працювати віддалено з будь-якої точки світу, маючи лише комп’ютер, зростає. Охочих долучитися до IT-спільноти щодня збільшується.
dev.ua починає цикл матеріалів, в яких ми розповідатимемо про IT-спеціальності, зайняти які можна за кілька місяців, і будемо готувати добірку корисних курсів для бажаючих увійти в IT.
Ого, крутая профессия! Нужно присмотреться
можешь сразу работать пойти