🚀 Trustee Plus - картка європейського банку і криптогаманець. Встанови додаток 👉
Вікторія ГорбікІсторії
27 вересня 2023, 09:15
2023-09-27
«Проєктування — це легко, а виробництво — це важко». Прихильник електромобілів зі Львова перероблює дизельні трактори на електричні, які працюють у 10 разів ефективніше
Майже два з половиною роки тому айтішник, який живе у Львові, Василь Летнянчин розробив електротрактор, який не поступається потужністю дизельним аналогам, може працювати без підзарядки до двох тижнів і замінить генератор або електричну станцію. Як Василь пройшов шлях від іграшки для сина до сільськогосподарської техніки, скільки ще електротракторів уже створено, як проходить процес сертифікації та коли можна буде очікувати першу серію, розробник розповів dev.ua.
Василь народився в Євпаторії, але ще підлітком у далекому 1994 році переїхав із батьками до Дрогобича і майже 30 років живе у Львівській області. Він навчався у Львівській політехніці на кафедрі програмного забезпечення, і за фахом — програміст.
Василь називає себе прихильником електромобілізму та електрифікації. З цього, як він говорить, все і починалось.
Нещодавно Василь навіть проводив курси електрифікації транспорту для дітей і розповідав їм про переваги автономності. Як приклад, він наводив домівку свого батька в селі, який їздить на електромобілі Nissan Leaf, має електротрактор і поле, живиться та обігріває будинок від сонячних панелей, має власне водопостачання зі свердловини та колодязя та водовідведення у спеціальні резервуари, на додачу ще й отримує кошти по зеленому тарифу за ту невикористану електроенергію, яку повертає в мережу.
Василь має невелику власну IT-компанію з розробки ІДК для українських атомних станцій та іншого ПЗ у сфері телекому, автомотива, хеллскєа та інших.
«Взагалі основне моє професійне життя все ж таки складається з IT і програмного забезпечення», — говорить він.
Спочатку був багі
Три роки тому, для свого сина Василь разом із батьком сконструював багі на сонячних батареях. Раму зварив власноруч батько Василя, колеса взяли від стареньких «Жигулів», мотоциклетні амортизатори та сидіння від RENO Clio. Багі оснащений сонячною панеллю на даху, завдяки їй він і рухається.
«Потужності багато, навіть для того, щоб робити невеличкий дріфт», — зазначив син Василя у відеоогляді автівки.
Наступна зупинка — електротрактор
Через кілька місяців після створення багі Василь разом із батьком задумали зробити електричну сільгосптехніку і почали з тракторів.
Купили дизельний повнопривідний мінітрактор Shifeng — SF 244 на 24 кінських сили й вдвох переробили його на електричну модель, яку потім назвали електротрактор «Kolos».
Зараз вже готові пʼять перероблених електротракторів і Василь працює над шостим, більшим трактором, потужністю 50 кінських сил на базі трактора lovol 504. Один працює у батька розробника на фермі, другий в селі Муроване на будівництві в інвестора та партнера Василя. Ще три тестують інші підприємці.
Усі електротрактори обладнані сонячними панелями, які заряджають основну батарею, інвертор на 220 V. У порівнянні з дизельним аналогом, електротрактор на одному заряді виконає в 10 разів більше роботи (не враховуючи мастило та інші витрати на обслуговування техніки). Чотири з виготовлених тракторів працюють на електродвигунах від електричного Nissan LEAF, пʼята модель, яку якраз сертифікують інженери, оснащена китайським електродвигуном.
Електротрактори використовують для будь-яких звичайних сільськогосподарських робіт і важких, на кшталт оранки або боронування та фрезерування на землі. А також як генератор чи електричну станцію для підключення різноманітного електроінструменту.
Про виробництво та сертифікацію
За наявності всіх комплектуючих, валів та інших деталей, які інженери виготовляють самі, на збирання одного електротрактора приходиться приблизно тиждень.
«Але основний час займає логістика, закупівля та доставлення потрібних комплектуючих, а тут час іноді буває майже необмежений», — акцентує Василь.
Основні комплектуючі наразі інженери замовляють із Китаю, але надалі за організації серійного виробництва планують максимально використовувати українські деталі та навіть електроніку та контролери.
Розробники наразі займаються сертифікацією та отриманням дозволів на свою методику, щоб надалі мати змогу налагодити серійне виробництво та продавати виготовлені трактори. Продовж пів року, за словами розробника, він планує завершити доробку меншого трактора згідно з внесеними «обʼєктивними та субʼєктивними» зауваженнями, та пройти сертифікацію, але говорить він про це невпевнено.
Про команду
Василь розповідає, що збирати перший трактор вони почали з батьком у власному гаражі. Потім до них приєднався дядько, токар за фахом, він допоміг в розробці механічних частин, зʼєднання двигуна з коробкою передач, а також сам виготовляв деякі металеві деталі.
Зараз розробники облаштовують великий цех для виробництва в місті Дрогобич Львівській області. І всі наступні 5 тракторів були переобладнані там.
Фактично над проєктом зараз працюють сім людей, включаючи маркетолога та шофера, говорить Василь.
Про ціни та продажі
Наразі електротрактори «Колос» розробники ще не можуть продавати офіційно, тому що процедура ліцензування пристрою ще не завершена. Розрахункова ціна за словами Василя буде варіюватись близько 12 000–15 000, в залежності від комплектації (наприклад, без сонячної панелі або без інвертора електротрактор буде дешевше). Дизельний Shifeng — SF 244, який покладений в основу «Колосу», коштує приблизно $5000.
За словами Василя, трактори на 24–25 кінських сил підходять для малих фермерських господарств, але вони не завжди можуть собі дозволити купити електротрактор за ціною у 2,5–3 рази більше, ніж дизельний трактор. А середні або великі фермерські господарства цікавлять більші трактори від 50 кінських сил. Дизельний lovol 504 коштує близько $20 000, а електричний буде коштувати десь близько $30 000.
Про партнерство та фінанси
У Василя є партнер, разом з яким вони розвивають проєкт електрифікації тракторів. Разом із ним вони ділять фінансове навантаження виробництва, більша його частина припадає все ж таки на партнера Василя, якого він поки не називає, операційною роботою займається сам Василь разом з іншими інженерами.
На оренду приміщення, переобладнання його в цех, закупівлі станків, інструментів, різного оснащення та комплектуючих, а також, звісно, самих тракторів, які потім переробляли на «Kolos» у партнерів пішло, за словами Василя, кілька мільйонів гривень.
Про плани
Василь розповів, що має плани робити ще більші трактори й в перспективі електрифікувати агросектор України.
Ось кілька аргументів, які розробник приводить для необхідності переходу на електротехніку замість пального:
Енергонезалежність: дизельне паливо та бензин, як і більшість паливно-мастильних матеріалів мають російське походження, або в тому чи іншому випадку постачаються з-за кордону, переходячи на електрику, можна розраховувати на електроенергію, яка виробляється в Україні.
Національна перевага: користуючись українською електрикою, споживачі підтримують національну економіку країни.
Екологія: екологічна проблема, це глобальна проблема світу і вирішувати її потрібно зокрема переходом на альтернативні джерела енергії.
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Як він виглядатиме та скільки коштуватиме - відео
Українці створили концепцію електромобіля для селян. Його запас ходу невеликий, проте інші характеристики дуже підходять для працівників полів та лісів. Розповідаємо, що це за авто та чого наразі не вистачає розробникам.
Не тільки Tesla й Nisan Leaf. Які електрокари купують українці та як обрати свій? ТОП-10 найпопулярніших
Згідно з опитуванням dev.ua, майже 10% наших читачів мають або планують купити електромобіль Tesla. Дійсно, під час дефіциту пального попит на електрокари та інший електротранспорт зріс. Та й для пересування містом автомобіля з електродвигуном більш ніж достатньо.
dev.ua проаналізував, які електрокари мають попит серед українців та склав порівняльні характеристики автомобілів.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі