Хостинг для будь-яких потреб — VPS від 135 гривень на місяць 👉
Вікторія ГорбікНавколо IT
3 травня 2025, 15:17
2025-05-03
Користь, майбутня професія чи марно витрачені гроші? Що думають IT-фахівці про курси з програмування для дітей
У Android Developer Євгенія Маслака двояке ставлення до дитячих курсів з програмування. З одного боку він бачить від них певну користь, які і від будь-яких інших гуртків, а з іншого, дивлячись на курси, з погляду майбутньої професії — марно витрачений час, бо «все забудеться нафіг».
Чи погоджуються з ним інші техспеціалісти і які аргументи в цьому випадку для них є переконливими?
У Android Developer Євгенія Маслака двояке ставлення до дитячих курсів з програмування. З одного боку він бачить від них певну користь, які і від будь-яких інших гуртків, а з іншого, дивлячись на курси, з погляду майбутньої професії — марно витрачений час, бо «все забудеться нафіг».
Чи погоджуються з ним інші техспеціалісти і які аргументи в цьому випадку для них є переконливими?
У кого з айтівців ваги на стороні переваг
Дехто з IT-фахівців побачив більше переваг, ніж недоліків у курсах з програмування для дітей. Ось, що вони думають з цього приводу:
«Майндсет залишиться на завжди», — Technical Project Manager Олександр Острон.
«Мій син (7 років) сам захотів і пішов в айті академію. Я думаю до універу ще 100 разів можуть змінитись інтереси, але якщо прям зараз йому це цікаво — підтримую) без особливих і масштабних надій», — HR Lead та Recruiter Анастасія Андрющенко.
«Гурток — це, як на мене, пошук діяльності, яка може зацікавити дитину і мотивувати її розвиватися в чомусь самостійно. Музика, бойові мистецтва, програмування тощо. Але точно не про професію. Хоча знаю приклади людей, для яких гурток свого часу дійсно вилився в професію в майбутньому», — Project Manager у Softermii Владислав Шелест.
«Для мене тут один критерій для всіх курсів/гуртків — якщо дитині подобається, значить не даремно!» — Solar Projects Development Manager у Atmosfera Надія Самко.
«В моєї сім'ї вже був досвід навчання на розробника підлітком 13 років. Була і зацікавленість та можливість і придбані курси — усе, щоб підліток був зайнятий тим, чим йому цікаво. Моя помилка була — що я пішла за маркетингом, а не домовилась там, де сама навчалась. Але не завжди класний маркетинг = якісний продукт. Як підсумок — перший урок — вчитель з підлітками матюкається і повний хоас, звісно після спілкування з менеджером вчителя змінили. Інший вчитель вже не матюкався, але викладав сухо, не намагаючись зацікавити, не приділяючи увагу, не відповідаючи на питання дітей. Звісно я вже була поруч і слухала як відбувається урок. Чесно кажучи й мені не сподобалось, а що казати за підлітка. Тому я думаю багато чого залежить від викладача, його уваги до дітей, цікавому уроку. Вважаю, такі курси насамперед класні для розвитку логіки, самостійності, виділеному на це часу і фокусування не на іграшках в компі, а на вирішення задачі та цілеспрямованість. Щодо професії після курсів, звісно під питанням, дивлячись на вік, але я думаю, що якщо буде цікавий старт, то буде і логічне продовження», — Project manager in IT Євгенія Чернишенко.
«Я би запропонувала витратити цей час та кошти на поглиблене вивчення математики та англійської, що буде корисним для вступу в ВНЗ. А вже на останніх класах 10, 11 може влітку спробувати програмування, щоб дитина свідомо зрозуміла чи це їй підходить в майбутньому», — Front End Developer Олена Савицька.
Хто скоріше ні, ніж так
Є спеціалісти, які наводять певні аргументи, чому не варто віддавати дитину на курси програмування. Ось, що вони думають:
«ІМХО. Моя дружина теж намагається зайняти старшого сина чим завгодно, і це дає точно такий же результат, який був у мене свого часу. Відторгнення. Здається, якби я хотів, щоб моя дитина ніколи не вибирала професію, то я б віддав його на дитячі курси саме з неї», — Senior User Acquisition Дмитро.
«Водив дитину на курси і зрозумів що я просто забираю його дитинство і час, який ми можемо провести разом, граючись в лего або підемо на кемпінг», — Project Manager Євген Топольницький.
«Більшість (курсів — прим.ред.) мабуть рубка грошиків з батьків, як в цілому і будь-які курси „стань іт-івцем за тиждень“, але в цілому сприймається як звичайний гурток. Треба, мабуть, дивитись на реакцію та успіхи дитини», — Frontend Developer з TrackEnsure Inc. Олексій.
Аргументи викладачів замість висновку
Senior UX Designer у N-iX Юнона Гресь 5 років працювала коучем з UX/UI та аналітики. Вона працювала з учнями-підлітками 14-18 років, хоча, за її словами, були й 9 років. Групи формувались по 12-22 особи (12-15 офлайн, 15-22 онлайн). Фахівчиня поділилась своїми спостереженнями щодо процесу навчання:
Діти до 14 років не можуть впоратися з рівнем складності завдань, їх мозок ще не сприймає всю глибину. Так, вони виконують нескладні завдання, але в результаті 20-30% вивченої ними інформації в основному схоже на натискання кнопок, але це не про аналіз і вдумливість.
40% групи — це діти, які самі обрали напрямок, тому що були «дорослими», 60% — це ті, кому допоміг прийти на заняття чарівний стусан батьків («але ж вчився сусідський син», «не добре на відпочинку зависати вдома за комп’ютером», «ну, може бути, ви навчитеся чогось корисного», і звичайно «можна багато заробити»).
З групи по 15 людей — в професії залишаються 2-3 людини (зазвичай 16 років), дуже талановиті й працьовиті. 7-8 людей закінчують з хорошими навичками, але далі йти не стануть — це складно і займає багато часу, все одно хочеться ходити. Решта не доходять до кінця (добре, якщо вони підуть після перших занять, коли ще можуть повернути гроші за курс, а можуть просто пропустити весь курс, поки їх предки платять.
Онлайн-курси завжди дають на 30% гірші результати серед підлітків, ніж офлайн.
Якщо ви вибираєте, кого легше вчити та у кого прибуток вище серед дорослих або підлітків — однозначно підлітки! Чому так? У них ще немає схоластики, вони сприймають це легше, вони не кажуть: «Я не зробив домашнє завдання, тому що у мене є сім’я, робота і т. д.». Їх легше захопити й, як наслідок, їхні тези завжди якісніші, детальніші та вдумливіші, ніж у старших колег.
Серед моїх учнів є ті, хто відразу почав працювати в 16 років і зараз, коли їм 18-19, вони вже мідли у великих компаніях (капець, як я ними пишаюся!)
Висновок: поспостерігайте за своєю дитиною. Якщо він дозрів, вирушайте на день відкритих дверей в IT-школу, придивіться, який курс і викладач будуть ходити більше і тільки потім вирішувати.
Senior Python Developer у SoftServe Олександр Вітер викладав програмування (Python) на курсах підліткам (13-16 років). Він вважає, що курси — це хороший варіант на практиці перед вступом до універу і навіть ще до початку підготовки до НМТ, щоб зрозуміти, чи цікавий взагалі цей напрям, чи приваблює в реальності професія програміста, а не лише в теорії, бо «айтішники гребуть гроші лопатою». Якщо ж це розглядати саме з точки зору «от зараз опаную ці навички, а потім через 5 років вони знадобляться», то Олександр згоден з автором посту і вважає, що це програшна стратегія.
«З моїх особистих спостережень, з групи у 15 дітей, десь у 2-3 зазвичай реальний талант до програмування і їм точно варто обирати цю професію. Ще у 2-3 — немає таланту, зате є цікавість і вони своєю зацікавленістю та наполегливістю досягають класних результатів. І ще 10 людей — ті, хто на практиці спробував, що воно таке і зрозумів, що не має ні здібностей, ні зацікавленості, ні бажання займатися цим. І це нормально, не всім треба ставати програмістами. Лікарі, вчителі, юристи, інженери, лінгвісти та купа інших людей з вищою освітою — також потрібні цьому світу», — додає він.
«Льох для міських жителів». 17-тирічна хмельничанка створила екохолодильник: як він працює, де можна використати технологію та за що вона вдячна коронавірусу
Сімнадцятирічна випускниця Славутського ліцею на Хмельниччині, МАНівка Єлизавета Герасимчук, створила прототип екохолодильника, який працює від сонячних панелей та акумуляторів. Прототип дівчина презентувала на багатьох українських конкурсах та олімпіадах. Зокрема, попри повномасштабну війну росії в Україні, Ліза посіла третє місце у категорії Технічні науки, підкатегорія авіа- та ракетобудування, машинобудування і робототехніка, у фіналі щорічного Конкурсу-захисту науково-дослідних робіт учнів-членів Малої академії наук України, та може взяти участь у міжнародних олімпіадах і конкурсах від МАН.
dev.ua вона розповіла подробиці розробки та наступні ідеї, а також свої плани на наукове майбутнє.
Мануал для джуна. Що треба знати новачку у frontend-розробці перед співбесідою на проєкт мрії: запитання для інтерв'ю та приклади тестових
Створювати ІТ-продукти можна на різних рівнях і вдосконалювати їх як зсередини, (backend), так і ззовні (frontend). Візьмемо, наприклад, сайт. Спеціаліст може працювати із завданнями «під капотом», а може розвивати інтерфейс сайту, застосунку чи спеціальне програмне забезпечення для бізнесу, щоб вони були зручними, зрозумілими та функціональними.
Останнім якраз займається frontend-інженер. Що ще треба знати джунам про frontend-розробку, що не варто робити перед співбесідою та на які запитання відповісти, щоби бути готовим на 100% — Frontend Engineer у Levi9 Олексій Горбунов розклав все по поличках у цьому матеріалі.
«Після випуску про IT-Generation хочеться зробити тред про те, як IT-школи вас най**ують». Відомий IT-блогер Діма Малєєв розповів, що думає про IT-освіту
Відомий IT-блогер Діма Малєєв розповів своє ставлення до IT-курсів, які наразі продукуються в Україні. «Після сьогоднішнього випуску про IT-Generation, хочеться зробити невеликий тред про те, як IT-школи вас най**ують, продаючи курси, які вам ніяк не допоможуть. І навіть якщо ви виграєте грант від програми — ви просто згаєте час», — написав він у Twitter.
Публікуємо його допис із частковою цензурою.