Скільки міг би коштувати «Київстар» на біржі
Власник «Київстар» — телеком-холдинг VEON — планує вивести українську компанію на американську біржу і вже придумав для цього механізм.
Власник «Київстар» — телеком-холдинг VEON — планує вивести українську компанію на американську біржу і вже придумав для цього механізм.
Власник «Київстар» — телеком-холдинг VEON — планує вивести українську компанію на американську біржу і вже придумав для цього механізм.
Звісно, одне з найцікавіших питань, яке може виникнути — а скільки може коштувати «Київстар» на біржі? Яка його потенційна капіталізація?
Інтриги додає й той факт, що українські телекоми ще не виходили на біржу. А перша ластівка вирішила зробити це посеред війни.
Існують декілька маркерів, які допоможуть нам зрозуміти, яка може бути вартість всіх акцій «Київстар». Передусім — це результати великих угод на українському телеком-ринку за останні роки. А також — що не менш цікаве — оцінка аналогічних телекомів у нашому регіоні, які вже є на біржі.
Забігаючи вперед, треба одразу сказати, що з другим пунктом буде багато нюансів. А поки що розпишу перший пункт. Він найпростіший.
Насправді на нашому ринку було всього дві великі телеком-угоди за останній час. Перша відбулася ще до війни — у 2019 році, коли Bakcell (Баку) купив Vodafone Ukraine за $734 млн. Дохід української компанії склав $460 млн. Іншими словами, Vodafone Ukraine придбали за приблизно 1,6 його річного доходу.
Французький холдинг NJJ Capital купив торік lifecell за $500 млн. При цьому дохід компанії за 2023 склав приблизно $290 млн. Тобто на цей раз оператор був проданий за трохи більше ніж 1,7 річного доходу.
Це дає нам перший мультиплікатор, на який ми можемо орієнтуватися — 1,6–1,7 (ціна угоди до річного виторгу).
З європейськими операторами, акції яких вже котируються на біржах, все набагато складніше.
Перше, що слід сказати, найбільші європейські оператори мають доволі сумну картинку з точки зору їхньої вартості акцій.
Наприклад, іспанська телеком-група Telefonica SA, яка працює в Іспанії, Німеччині, Британії та Південній Америці, при річному доході за 2023 рік у $40,6 млрд євро має ринкову капіталізацію всього у 21,9 млрд євро. Те ж саме і французький телеком-гігант Orange: дохід за рік — 44 млрд євро, капіталізація — всього $27 млрд. Недалеко пішов і британський гігант Vodafone: дохід — 37 млрд євро, капіталізація — $17,8 млрд.
Інакшими словами, капіталізація трьох великих європейських операторів — це їхній річний дохід, поділений на 0,5. Якось не дуже оптимістично для нашого «Київстар».
Але є й інші європейські приклади, де акції коштують набагато більше. Обов’язково подивимося і на них.
Ще одна величезна європейська телеком-група — Deutsche Telekom. Тут ми бачимо, що при річному доході в 114,7 млрд євро капіталізація компанії складає $152 млрд. Тобто мультиплікатор — 1,3. Вже краще.
Але чим Deutsche Telekom принципово відрізняється від іспанського, французького і британського телеком-гіганта?
В Європі — майже нічим. Але в Америці — зовсім інша картинка. Річ у тому, що у Deutsche Telekom є контрольний пакет в T-Mobile US. А в США це один з лідерів ринку. І доходи в нього останнім часом тільки зростають. Таким чином акції Deutsche Telekom витягнув американський актив.
Але якщо говорити про «Київстар», який не є міжнародною телеком-групою, але є сильним оператором у своїй країні присутності, то можна провести паралелі ще з деякими сильними європейськими телеком-брендами, які відносно невеликі, але стоять опосередковано.
Почнемо з Koninklijke KPN NV. Це нідерландський телеком-лідер. Дохід за 2023 — 5,44 млрд євро. Капіталізація — 13,9 млрд євро. Це дає нам непоганий мультиплікатор 2,5.
Розберемося, чому ж оцінка KPN так сильно відрізняється від європейських груп. Перше, що впадає в око — нижчий рівень конкуренції в країні. Це дає компанії можливість тримати вищу операційну ефективність бізнесу (EBITDA margin — 44%).
Цей рівень рентабельності набагато вищий, ніж у порівнянні з іншими великими європейськими компаніями, такими як Orange або Telefonica, які мають рентабельність EBITDA близько 30%, що свідчить про те, що робота на більш спокійному ринку є ключовою перевагою для формування цін. Це гарантує вищу прибутковість у довгостроковій перспективі.
Маючи хороші ціни та гарну рентабельність KPN дозволила собі інвестувати у перебудову фіксованої телеком-мережі і перевести абонентів з міді на оптику. До того ж компанія розбудувала краще в країні 5G покриття. Детально про досягнення KPN можна прочитати тут.
Ще один подібний європейський приклад — Elisa Oyj, провідний телеком-оператор Фінляндії. Дохід за 2023 — $2,2 євро. Капіталізація на біржі Nasdaq Helsinki — 7,1 млрд євро. Це дає нам найвищий мультиплікатор — 3,2.
Розберемося, чому ж цей актив настільки цінують інвестори.
Перше — найактивніший гравець на ринку: 39% мобільного сегменту країни, найбільша 5G мережа.
Друге — сильні операційні показники: EBIDTA margin — 34%, маржа за чистим прибутком — 21% (тобто кожне п’яте зароблене євро йде в чистий прибуток).
Третє — сильний ІТ складник (це не тільки найбільший провайдер, але ще одна з сильних ІТ-компаній Фінляндії).
Четверте: Elisa Oyj — лідер у розважальному сегменті Фінляндії. Вона має власну відео платформу з власним продакшеном контенту.
Так, Elisa Oyj — точно не просто «труба для перегону трафіку». Це сильна локальна ІТ-екосистема, яка постійно розвивається і генерує великий прибуток. Інвесторам таке подобається.
На кого більше схожий «Київстар»: на масивних телеком-гігантів Європи чи на динамічних локальних лідерів?
Подивимося показники.
По-перше, треба сказати, що Україна — доволі конкурентний ринок з дуже низькими цінами. Але відносно невелика вартість обслуговування мережі і відносно проста географія (у нас немає багато гір) дозволяють мобільним операторам тримати високі показники оперативної ефективності.
Таким чином можна побачити, що насправді «Київстар» має багато спільного з KPN та Elisa. І, я думаю, міг би претендувати на схожі мультиплікатори на біржі у майбутньому.
Тобто ми вже маємо деяку рамку цін, в які можна вписати «Київстар».
Нижній поріг — це скоріш за все мультиплікатори двох страхових угод — 1,6-1,7 (співвідношення ціни угоди до річного доходу). Верхній — мультиплікатори схожих на «Київстар» європейських телеком-активів — 2,5-3.
Скоріш за все, «Київстар» впишеться в цей коридор.
Адже, якщо фантазувати й припустити, що вихід «Київстар» на біржу вже відбувся, то, знаючи дохід за 2023 рік ($837 млн), то капіталізація компанії могла б бути у проміжку від приблизно $1,5 млрд до $2,5 млрд.
Тобто, скоріш за все, маємо два єдинороги в одному.