💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Анна НагорнаГаряченьке
27 грудня 2021, 10:00
2021-12-27
Львову потрібен новий герой, і це – електронний квиток. Ми побували в самому серці розробки. Розповідаємо, як і коли це запрацює
Безконтактна оплата проїзду — це зручно і швидко, а головне, що це позбавляє пасажирів від необхідності нескінченно «передавати за проїзд». Неймовірно, але факт: далеко не у всіх країнах Європи існує cashless оплата в транспорті. Зате в Україні таке вже давно є в Києві, Харкові та інших містах. Скоро до них приєднається і Львів. Там наразі тільки тестують електронний квиток, а запустити збираються на початку 2022 року. Цікаво, що це перший е-квиток в Україні, який повністю робиться на гроші інвесторів — проєкт отримав 10 мільйонів євро від ЄБРР.
dev.ua відправився в дивовижне й старовинне місто Лева, щоб дізнатися всю секрети: хто такий Леокарт, навіщо водіям принтери та чому такий масштабний проєкт боїться втратити своїх айтішників?
За задумом — дуже просто: пасажиру потрібно всього лише притулити до валідатора проїзний або смартфон, в якому додаток згенерує QR-квиток і зніме оплату з прив’язаної карти. Потім контролер спеціальним теміналом перевірить QR-код на квитку або штрих-код на картці, щоб упевнитися, що поїздка оплачена.
Зараз всю екосистему ще тестують розробники: доводять до досконалості мобільний додаток, банківський процесинг і решту софту. А вже пасажири зможуть затестити е-квиток з середини січня.
Що таке «Леокарт»
Це бренд львівського е-квитка. Пластикова картка для безконтактної оплати в автобусах, тролейбусах, трамваях і маршрутках. Їх друкують на спеціальному принтері на підприємстві «Львівавтодор», у маленькому кабінетику на цокольному поверсі. А сортують вручну кілька співробітниць.
Карток є три види.
Загальна
Червона картка для звичайних пасажирів, яку потрібно поповнювати в кіосках, автоматах, додатку чи на сайті. Якщо є бажання, її можна зробити персоналізованою — на картці надрукують ваші ПІБ, фотографію і підв’яжуть документи. Якщо втратили, її відновлять разом з усіма поїздками.
Туристична
Фіолетова картка для гостей Львова. Буде продаватися в спеціальних автоматах, в них же можна її поповнити. Туристичний леокарт — це короткостроковий квиток на необмежену кількість поїздок на ½/3/7 днів, який активується з першої поїздки. По закінченню терміну поїздки згорять.
Пільгова
Синя іменна картка для безкоштовного проїзду пенсіонерів, ветеранів та ще двох десятків пільгових категорій. Для школярів і студентів — зі 50% знижкою. Щоб її оформити, потрібно подати документи (паспорт, код і пільгове посвідчення) в центр обслуговування клієнтів, після чого вам надрукують карту з ім’ям і фото. Поповнювати пільгову карту не потрібно.
З січня проєкт тестуватиме саме пільгові картки: їх видано вже 26 000, ще 100 000 заявок знаходяться на розгляді. Всього у Львові близько 250 000 жителів мають право безкоштовного проїзду.
Хто робить технічну начинку
За технічну сторону відповідають досить серйозні компанії. Весь hardware робить Чеська Mikroelektronika, яка поставляє валідатори, бортові комп’ютери для кабіни водія і принтери для QR-квитків.
Також компанія поставляє автомати для продажу і поповнення карток. Їх буде всього 5 на весь Львів, вони будуть приймати готівку, навіть монетки, банківські карти й оплату через NFC. Інтерфейс відображається чотирма мовами: англійською, німецькою, українською та польською.
Софт робить український SoftServe, а хмарним зберіганням даних займається GigaCloud. Для цього компанія побудувала в своєму львівському дата-центрі спеціальний хмарний кластер.
Власні айтішники проєкту (їх близько десятка) роблять додаток «Леокарт». Поки він є тільки у розробників і тестувальників. За допомогою додатку можна буде купити квитки й поповнити Леокарт. Ще в ньому можна подивитися карту міста, схему маршрутів, графік транспорту і приблизний час прибуття транспорту.
Що буде з готівкою
Поки оплату готівкою не прибиратимуть повністю, але її обіг мінімізують. Бортовий комп’ютер водія буде фіксувати кожну поїздку за готівку, а спеціальний принтер буде друкувати квитки з QR-кодом. Коштувати такий квиток буде в півтора раза дорожче — 15 гривень замість 10 гривень за електронний.
Ще консоль водія рахуватиме, скільки кілометрів проїхала маршрутка, і «Львівавтодор» платитиме водієві саме за кілометраж. Таким способом у Львові хочуть побороти неконтрольований обіг готівки, де точно не відомо, скільки пасажирів за день перевіз водій і скільки грошей отримав. Ця проблема існує у всіх містах України.
Великі челенджі
Керує проєктом «Леокарт» Роман Лев, який поєднує купу менеджерських та організаційних питань. Найскладніше в його роботі — вести справи відразу з чотирма різними сторонами.
Перша — це бюрократичний ЄБРР, який дав гроші й потребує звітності. Друга — міська влада, з якою теж потрібно про все домовлятися і все пояснювати. Третя — IT-компанії, з ними важливо підтримувати хороші відносини й контролювати розробку. І четверта — транспортні підприємства, куди це все потрібно впроваджувати.
Але найбільший челендж, каже Роман, — це зібрати та утримати хороший штат, особливо IT-фахівців.
Команда сподівається, що їхній проєкт буде першим е-квитком, який запрацює без факапів та багів, як це досі трапляється у Києві. А ще вся інфраструктура зроблена так, щоб стати частиною системи єдиного квитка, який уряд обіцяє запровадити в Україні, але все ніяк не береться.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).