😍 Спробуй Новий Trustee Plus на дотик - твій криптогаманець і платіжна картка тут 👉

«Нам треба закінчити війну. Що робити далі — ми знаємо». Велике інтерв’ю з віцепрезиденткою з Global Branding компанії Avenga про джунів, воєнне IT, бронювання фахівців та жінок в IT

Марта Романяк із початку 2023 року обіймає посаду віцепрезидентки з Global Branding компанії Avenga. До цього, з 2019 року, вона очолювала український офіс Avenga. Окрім того, вона є амбасадоркою асоціації ІТ Ukraine, а у свій час ввійшла до топ-25 жінок в українському ІТ за версією Forbes.

У інтерв’ю з dev.ua топменеджерка поділилася думками, що може повернути українське ІТ на позиції до повномасштабного вторгнення, яких показників очікує Avenga і весь сектор у 2025 році, як змінилася за останній час ІТ-освіта і які перспективи на ринку мають нині джуни, які «плюшки» пропонує компанія для своїх спеціалістів і чи підтримує вона мобілізованих співробітників, а також про ризики воєнного часу і їхні подолання. 

Залишити коментар
«Нам треба закінчити війну. Що робити далі — ми знаємо». Велике інтерв’ю з віцепрезиденткою з Global Branding компанії Avenga про джунів, воєнне IT, бронювання фахівців та жінок в IT

Марта Романяк із початку 2023 року обіймає посаду віцепрезидентки з Global Branding компанії Avenga. До цього, з 2019 року, вона очолювала український офіс Avenga. Окрім того, вона є амбасадоркою асоціації ІТ Ukraine, а у свій час ввійшла до топ-25 жінок в українському ІТ за версією Forbes.

У інтерв’ю з dev.ua топменеджерка поділилася думками, що може повернути українське ІТ на позиції до повномасштабного вторгнення, яких показників очікує Avenga і весь сектор у 2025 році, як змінилася за останній час ІТ-освіта і які перспективи на ринку мають нині джуни, які «плюшки» пропонує компанія для своїх спеціалістів і чи підтримує вона мобілізованих співробітників, а також про ризики воєнного часу і їхні подолання. 

Про компанію Avenga 

Avenga — міжнародна аутсорсингова ІТ-компанія з офісами у 21 країні світу і понад 6000 спеціалістів у їхньому штаті. Заснована 2006 року. 

В Україні станом на березень 2025 року Avenga має офіси у Львові, Івано-Франківську, Вінниці, Луцьку, Хмельницькому, Черкасах та Полтаві, у яких сукупно працюють 949 спеціалістів. 

У грудні 2023 року ІТ-компанію Avenga придбала інвестиційна група KKCG зі штаб-квартирою у швейцарському Люцерні. Після цього Avenga почала процес злиття з чеською Qinshift. Сам міжнародний IT-холдинг Avenga зі штаб-квартирою у Кельні очолює француз Людвік Ґоде.

Про ІТ-ринок, найм та кадри 

Більшість топменеджерів IT-компаній доволі стримано дивляться у 2025 рік. Які ваші очікування як по компанії Avenga, так і по загалом по галузі? 

У наших очікуваннях ми не є унікальними. Не знаю — на жаль, чи на щастя — але наші прогнози — це залишитися на рівні 2024 року. Тому що, в принципі, 2024 рік, порівняно з 2023-м, вже був набагато кращим для індустрії.

Так, експорт послуг знизився на 4%, порівняно з 2023-м. Але в 2023-му експорт послуг, згідно з даними НБУ, знизився взагалі на 8,5%, а за деякими розрахунками — ще більше. Тому залишитися на рівні минулого року — це те, що закладає собі в планах і наша компанія, і індустрія в цілому.

А що — в кадровому вимірі? Скорочення на ринку минулого року стали звичним явищем… У вас вони теж були, якщо правильно розуміємо. 

В Україні у нас зараз трохи менше ніж 1000 спеціалістів, з них близько 750 — технічні спеціалісти, і 250 — нетехнічні. Тобто, баланс у цьому аспекті ми тримаємо десь 75% на 25%. 

Знову ж таки, на нинішній рік ми плануємо невеличке зростання в рамках 5%. Так, звичайно, як і у всіх, скорочення у нас теж були. Але головним чином ці скорочення були пов’язані з закінченням окремих проєктів. І в нас не було кейсів, щоб «відпадали» клієнти.

Переважно це було в форматі — закінчився проєкт чи асаймент, тож, відповідно, ми мусимо людину відпустити. Але драматичних і масових скорочень, що дуже важливо, у нас не було.

У роки повномасштабного вторгнення працевлаштування на українському ІТ-ринку — це часто задача з зірочкою навіть для мідлів і сеньйорів. А для джунів, якщо вже використовувати цю аналогію — це задача з двома зірочками. Avenga зараз бере джунів? 

Ми завжди вирощували джунів самі. У добрі часи ще до ковіду та повномаштабної війни, і аж до минулого року, у нас дуже добре працювала власна Avenga Academy. Її робота була спрямована на те, щоб забезпечити порівняно легкий шлях в IT. Мені здається, найбільше ми зробили шкіл за напрямками Salesforce, DevOps, iOS. 

Людина з певними навичками могла пройти швидкий курс в Avenga Academy й отримати в нас позицію. Але ми це також розглядали як соціальну відповідальність, тож надавали можливість працевлаштуватися і в інших компаніях. Було багато класних прикладів, коли людина, наприклад, закінчила нашу академію, пішла в інші компанії як джун, а до нас повернулася вже як мідл. Тому це було забезпечення кадрами не лише нашої компанії, а ринку в цілому.

Нині важливо вберегти тих джунів, яких ми вже маємо, і розширити їх кваліфікацію до мідлів. Очевидно, що зараз немає того напливу нових клієнтів і тієї кількості нових замовлень, як до повномасштабної війни. 

Тож, відповідно, це не дає можливості такого хайрингу, який був до повномасштабки. Але це не стосується виключно джунів, це стосується усіх спеціалістів, тому що хайринг просів на всіх рівнях. 

Челенджі зараз набагато складніші. Всі хочуть швидких і кваліфікованих рішень, тому ця можливість «повчитися» і набратися досвіду для спеціалістів трошки зникає. Але, знову ж таки, все залежить від клієнтів, тобто від запитів, з якими вони приходять. Це не якась маніфестація за чи проти джунів, а усвідомлення того, що це бізнес, і правила диктує для нас клієнт. 

Тобто, на нинішньому етапі й з наявним станом справ повноцінне відновлення роботи Avenga Academy — не на часі? Чи все ж таки така можливість розглядається? 

У компанії ми про це говоримо. Можливо, діяльність академії трошки поміняє свій формат, а навчання будемо робити в онлайні. Але якоїсь конкретної дати відновлення її роботи у нас поки немає. 

Програми у нас є, вони опрацьовані. Спеціалісти у нас також є, тому це можна робити виключно внутрішніми ресурсами Avenga. Наші спеціалісти готові ділитися своїми знаннями, і що важливо — не тільки теоретичними, а й практичними. 

Тому ми справді дуже хочемо до цього повернутися. Але знову ж таки — ринок мусить трошки прокинутися для того, щоб ми могли робити ці інвестиції. Тому що для нас все-таки це була частина корпоративної відповідальності.

Для роботи Avenga Academy ми мусимо трошки вийти з рівня flat хоча б у невеликий плюс для того, щоб відновлювати такі ініціативи. 

Якщо вже трохи про освіту і професійні навички, то чи задоволені ви рівнем випускників вишів, які приходять в ІТ після університету?  

Мені здається, що особливість українського айтівця в тому, що він ніколи не буде розраховувати на успіх без того, щоб постійно розвиватися. Це стосується і студентів, які мають класичну університетську освіту по ІТ-профілю. 

Все одно вони продовжують проходити різноманітні курси, йти у певні ком’юніті. Жоден університет вже не існує сам по собі — бо в університетах вже викладають практикуючі IT-спеціалісти, наші колеги. В університетах вже є низка програм від різноманітних компаній, вже є різні практики, які ти можеш пройти в IT-компаніях, є доступ до купи різної інформації. Тому, на щастя, університети вже давно не живуть своїм відокремленим життям, як це було якийсь час тому. Наразі це вже певна екосистема, у якій багато речей зв’язані між собою. 

А які можливості надаються співробітникам Avenga для прокачування власних скілів? 

У нас є цілий селф-девелопмент центр, який якраз займається подібними речами — починаючи від курсів англійської мови і закінчуючи кастомними курсами для окремих команд.

На прохання менеджерів ми проводимо для команд курси з будь-яких питань. Наприклад, менеджер може прийти з певним запитом, і сказати нам: «Я хочу пропрацювати зі своєю командою навички презентації». Відповідно, ми задовольняємо це прохання. 

Тобто, окрім низки заявлених постійних курсів ми можемо робити і такі кастомізовані курси за запитом. 

А яка політика компанії щодо відкритих вакансій, якщо мова йде, наприклад, про підвищення? Спочатку їх пропонують зайняти власним спеціалістам? 

Така політика у нас є. Перед тим, як виносимо вакансію назовні, ми намагаємося закрити її внутрішніми силами й власними ресурсами. Адже, знову ж таки, ми зацікавлені в зростанні колег. 

Про війну і її вплив на ІТ

Як ви окреслите вплив повномасштабної війни на український офіс Avenga? Чи можемо ми говорити про якийсь суттєвий відтік міжнародних клієнтів? 

Ризиків дуже багато, але мені видається, що за три роки повномасштабного вторгнення ми вже показали міжнародним клієнтам все, що ми можемо. Наші спеціалісти працюють з укриттів і найфантастичніше в цьому всьому, що, попри блекаути, ворожі дрони, у бомбосховищах, ми завжди деліверимо результат. Думаю, що це те, що найбільше здивувало наших клієнтів. І це не тільки про клієнтів Avenga, це взагалі про індустрію. 

Проблеми, звичайно, є. Існує багато компаній, у котрих є compliance, і які не можуть працювати з офісами країн, де відбуваються військові дії. Це прописано в політиках низки міжнародних компаній. З деякими клієнтами ми закінчили співпрацю саме через військові дії, і вони пішли в інші географії. І це вже — один великий мінус для всіх нас. 

Але так само потрібно розуміти, що за останні кілька років не тільки Україна змінилася у зв’язку з війною. Світ теж змінився — у різних контекстах.

Наприклад, багато компаній вже вичерпали запас вільних грошей, який можна було вкладати в IT. Великі компанії вже пройшли свою діджитал-трансформацію. По багатьох наших проєктах, у яких ми здійснювали розробку, ми просто перейшли в підтримку. Тобто, клієнт не відпав, але змінилися умови співпраці з таким клієнтом.

Але з іншого боку ми так само бачимо цифри. І, бачимо що обсяг експорту ІТ-послуг є одним з ключових і стабільних джерел валютних надходжень. Значить, ми й далі готові працювати — просто все стало набагато складніше як для нас, так і для наших клієнтів. 

Три роки повномасштабної війни — це страшний період. Але він настільки нас загартував, що ми показали світу — можемо працювати в будь-яких умовах.

Війна має також вплив на економічну сферу, законодавство… Як ви сприйняли підвищення військового збору в рамках режиму «Дія.Сіті»? Минулоріч це стало одним з найбільших каменів спотикання між владою та ІТ-бізнесом. 

Зараз ми всі чудово розуміємо — ти або в ЗСУ, або для ЗСУ. Нам би всім хотілося повної стабільності щодо заявленого режиму, але в умовах війни кожному з нас складно щось планувати на завтра — не те що говорити про 25 років. Тому ці зміни врешті були адекватно сприйняті і колегами, і бізнесом…  

Нам підходить те, як працює «Дія. Сіті», і нам це комфортно. Тут більше про очікування — щоб ми вберегли цей режим, і, умовно, по закінченню війни щось кардинально і різко не помінялося.

Для нас важливо, щоб все, що було заявлено по режиму «Дія.City», відповідало цим обіцяним вимогам і принципам. Тому що це про нашу стабільність і прогнозованість. Нам справді дуже важливо, щоб це все було збережено. 

Про бронювання і мобілізацію 

Одне з найгостріших питань для ІТ-бізнесу в Україні під час повномасштабки — це бронювання. Як стоять з цим справи у Avenga? Що робите, аби не втратити ключових працівників через мобілізацію?  

Питання бронювання є болючим для IT, але, якщо говорити відверто — воно є однаково болючим для всіх індустрій. Всі мають зараз ті самі проблеми. Механізм бронювання потребує вдосконалення, щоб забезпечити стабільну роботу галузі. І досі ми не бачимо чітких законодавчих норм, які регулюють це питання. 

Але станом на зараз ми забронювали певну кількість працівників компанії. Яку саме? Десь 5%. Це середня цифра по ринку, але це точно не те, чого ми прагнемо. Адже наші клієнти так само у нас питають, чи можемо ми дати їм якісь гарантії. І нам треба розуміти, що ми можемо обіцяти нашим клієнтам. 

Власне, топменеджери ІТ-компаній кажуть — у нас гарний діалог з Мінцифри і з урядом в цілому. Але, умовно, ці 5% заброньованих так і лишаються, їх не стає хоча б 30%… 

Так, ви абсолютно праві. Ми маємо багато правильних ініціатив щодо цього, але все, що стосується бронювання, рухається дуже складно. Ми постійно задаємо собі запитання, наскільки ми можемо на це повпливати. На жаль, насправді зробити ми можемо не так багато. 

Коли ти «пушиш» такі ініціативи, то розумієш, що в нас все-таки триває повномасштабна війна. І всюди є якісь свої ліміти. Звичайно, ми хочемо більше, але, знову ж таки, з огляду на війну ми чудово розуміємо реальність. 

А скільки спеціалістів Avenga були мобілізовані? Ви пропонуєте їм якісь бенефіти на кшталт збереження робочого місця чи іншої підтримки? 

Станом на зараз у нас 36 мобілізованих колег. Ми зберігаємо за ними робоче місце і безтерміново щомісячно виплачуємо 50% компенсації, повністю забезпечуємо їх амуніцією.

Загалом же з початку повномасштабки 53 наших колеги вступили до лав ЗСУ. Частина з них вже повернулися до роботи, тож ми маємо 16 ветеранів війни…

На жаль, є і втрати. 7 лютого 2024 року загинув наш колега з Вінниці, QA-інженер Олександр Фігурний. 

У Avenga також дуже багато волонтерських ініціатив з підтримки наших військових — як в рамках компанії, так і організованих самими колегами. Багато різних зборів коштів, це відбувається постійно. Щороку ми також маємо такий благодійний захід як Charity Store. Це наша онлайн-крамниця, де ми можемо придбати наш мерч за кошти, які потім донатимо на ЗСУ.

Так само колеги організували низку гараж-сейлів, де кожен міг принести якісь свої речі, які можна було продати й так само ці кошти потім задонатити на ЗСУ. Тому так — це те, що відбувається завжди на постійній основі. 

Окрім того, Avenga надавала допомогу тим, хто її найбільше потребував. Зокрема, компанія підтримала фонд «Діти героїв», забезпечивши медичне покриття для 142 дітей, чиї батьки загинули на війні. Також компанія перерахувала 1 млн грн на відновлення «Охматдиту» та стільки ж на реконструкцію житлового будинку у Львові, зруйнованого внаслідок російської атаки.

Про власну роль в компанії і жінок в ІТ

В топменеджменті Avenga ви займали дві посади — спочатку керували українським офісом, а з 2023 року обіймаєте посаду віцепрезидентки з Global Branding всього бізнесу. Наскільки складно було перемкнутися з однієї локації на глобальний рівень? 

Я долучилася до Avenga у 2019 році на посаді регіонального директора. Поміж всього спектру завдань з розвитку українського бізнесу Avenga,  я відповідала за розвиток бренду Avenga, і низку ініціатив, що йшли з нашого офісу, ми почали робити глобально. 

Особливо актуально це стало, коли у нас в 2022 році почалася інтеграція з українською компанією Perfectial, а у 2023 році — ще одна компанія долучилася до групи Avenga, це IncluIT в Аргентині.  Тоді для  бізнесу Avenga постало питання створити таку посаду, яка би запровадила позиціонування та стратегію бренду, об'єднала маркетинг та піар на глобальному рівні. Ми зрозуміли, що низку речей мусимо контролювати не локально по країнах, а глобально. 

При зміні ролі у компанії мені було найважче «відірвати» свій сентимент від України і переключитися на Global-рівень. А ще — опанувати культурні особливості. Бо ми можемо бути дуже різні навіть в рамках однієї країни, а що вже казати, коли ми маємо об'єднати певними завданнями офіси від Малайзії до Аргентини. До речі, зрозуміти й подолати ці culture differences мені допомогла книга Culture Map Ерін Мейер. Рекомендую її всім колегам, хто постає перед цими викликами. До речі, у нас в Avenga навіть є цілий курс щодо culture differences. Він не тільки для менеджменту, а для всіх бажаючих. Ділитися цими знаннями — частина нашої корпоративної культури. 

Ви багато робите, аби вести системну промоцію жіночого IT. Чому ця тема для вас важлива? Чи досі бачите якісь гендерні стереотипи в галузі?

Я б рухалася від супротивного твердження — для мене IT якраз найбільш genderless сфера. IT — це про однакові можливості для чоловіків та жінок.

Тому якраз намагаюся зламати цей стереотип, який склався у багатьох в голові, коли ми чуємо: «Це чоловіча професія, адже вона технічна». Ти просто повинен бути мудрим, мати бажання розвиватися і вчитися, і ця індустрія для тебе відкрита. 

Стратегічна сесія в рамках Avenga Women’s Community

Тобто, мені просто хочеться надихнути жінок, сказати: «Слухай, це ж для тебе також, адже у тебе є знання, бажання працювати і розвиватися». Тому, як на мене, мотивація і невпевненість — це, напевно, головна проблема. Але це вже змінюється. 

Якщо додати ложку дьогтю — то ще декілька років тому було дуже мало жінок на керівних посадах в ІТ-компаніях. Але і цей тренд також змінюється.

Не знаю, чи на це опосередковано вплинула війна, адже жінки мають змогу вільно виїздити з країни й бути ближчим до наших клієнтів, але зміни відчутні. 

Якщо говорити про нашу компанію, то гендерне співвідношення доволі класичне для ринку — приблизно 70% чоловіків і 30% жінок. До речі, Avenga Ukraine підписала під час конгресу ООН Принципи розширення прав і можливостей жінок, тож це вже наш практичний крок, який ми зробили на цьому шляху. 

Ви також проявляєте значну активність у ІТ-спілках. Це для вас — тільки про ком’юніті чи про розв’язання якихось практичних задач для всієї галузі? 

Ми віримо, що це ті майданчики, де нас чують. Там ми всі виходимо з однієї чіткої позиції й відстоюємо наші інтереси. І слово «інтерес» не повинне сприйматися з якимось негативним забарвленням. Адже коли ми говоримо про наші інтереси, то це про те, як нам далі розвивати наш український ІТ-бізнес, як утримувати індустрію. 

І, зокрема, IT Ukraine, де я протягом трьох років була Board Member, зараз є одним з найефективніших майданчиків, де відбувається цей діалог. Те саме стосується Львівського ІТ-кластера, Харківського IT-кластера, Diia City United. Також я є Board Member UK-UA TechBridge. Знаєте, це все робиться для того, аби не сидіти і чекати збоку, коли щось відбувається, а брати в цьому участь, мати можливість говорити голосом індустрії. 

Нам важливо не просто добре робити свою роботу, а робити трошки більше. Участь в таких асоціаціях — це можливість робити «трошки більше». Окрім того, так ми створюємо акселератори, де українські стартапи мають можливість поїхати, повчитися, отримати класну базу та інвестиції. Знову ж таки, це діалог бізнес-влада. Добре, що в Україні цей діалог працює. Так само це класний вихід на міжнародний ринок. 

Про очікування від ІТ-галузі

Які виклики українському IT важливо подолати в 2025 році? 

Найбільший виклик — це війна. Я й не знаю, стільки разів сьогодні я згадала це слово, але так воно вже є.

Нам треба закінчити війну. Що робити далі — ми знаємо. У нас є спеціалісти з великим досвідом — ми не з’явилися вчора чи позавчора. У нас класне портфоліо клієнтів.

Особливість України — що ми працюємо, напевно, у всіх технологіях, які тільки можливі. Тобто, наші інженери закривають всі потреби, які виникають на ринку. 

До повномасштабної війни у нас же був справжній бум індустрії. Ми вже почали інвестувати в університети і в освіту. Згадайте, скільки відкрилося нових факультетів, скільки з’явилося акселераторів, скільки зайшло інвестицій в IT-компанії, скільки українських IT-компаній почали купувати компанії по всьому світу. 

Нам важливо, щоб росла кількість спеціалістів і кількість замовників. Нам дуже важливо, щоб наші клієнти продовжили з нами працювати. Нам так само дуже важливо, щоб з’явилися нові клієнти. Але все це стане можливим тільки тоді, коли закінчиться війна. 

Але чи є війна в Україні єдиним великим економічним і політичним ризиком для ІТ-галузі? Адже світ зараз суттєво хитає з усіх боків…  

Дивлячись, що зараз відбувається у світі, де все настільки непередбачувано, нам, звичайно, складно планувати глобальні кроки. Тому замість того, щоб планувати, ми працюємо. Треба працювати, деліверити результат і донатити.

Це майндсет, який працює у всіх нас, коли важко щось передбачити. Зважаючи на все, що робиться навколо, ми маємо бути ще більше зосереджені в Україні. І ще більше зосереджені на тому, чим ми займаємося. 

IT-холдинг Avenga обєднується з чеською компанією, а новим CEO став француз замість українця. Які зміни будуть для команди з України
IT-холдинг Avenga об’єднується з чеською компанією, а новим CEO став француз замість українця. Які зміни будуть для команди з України
По темi
IT-холдинг Avenga об’єднується з чеською компанією, а новим CEO став француз замість українця. Які зміни будуть для команди з України
IT-компанію Avenga у якій працюють понад 1250 українців придбала інвестиційна компанія KKCG Group
IT-компанію Avenga, у якій працюють понад 1250 українців, придбала інвестиційна компанія KKCG Group
По темi
IT-компанію Avenga, у якій працюють понад 1250 українців, придбала інвестиційна компанія KKCG Group
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Підключай Megogo зі знижками за акційними тарифами.

від 99 гривень на місяць

Mazda
Читайте також
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Федеральне міністерство оборони Німеччини повідомило у Twitter, що у найближчі кілька тижнів Україні будуть передані чергові системи залпового вогню MARS II.  Раніше ми розповідали про те, які РСЗВ партнери надіслали на допомогу українським воїнам. Нагадуємо про це знову.  (Текст від 26 липня)
Київстар, Vodafone і lifecell втратили за півроку 4,5 млн активних сім-карт в Україні
Київстар, Vodafone і lifecell втратили за півроку 4,5 млн активних сім-карт в Україні
Київстар, Vodafone і lifecell втратили за півроку 4,5 млн активних сім-карт в Україні
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL. Які ще безпілотники отримали захисники від західних партнерів і як вони працюють
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL. Які ще безпілотники отримали захисники від західних партнерів і як вони працюють
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL. Які ще безпілотники отримали захисники від західних партнерів і як вони працюють
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL, про це повідомляє видання Bild. Дрон-бомбардувальник ближнього радіусу може нести до восьми 60-мм артилерійських мін і наводитися на ціль із високою точністю, скидаючи їх один за одним. Раніше ми розповідали, які дрони вже є на озброєнні ЗСУ. Нагадуємо про це знову.
За десять років айтішниць в Україні стало втричі більше, — дослідження Global Logic
За десять років айтішниць в Україні стало втричі більше, — дослідження Global Logic
За десять років айтішниць в Україні стало втричі більше, — дослідження Global Logic

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.