Пандемія обламала Uklon вихід в Африку, але не завадила запуститися в Молдові. Топи Uklon про результати роботи, факапи та плани команії

dev.ua у партнерстві з компанією GigаСloud розповідає про те, як працюють українські технологічні гіганти і які секрети використовують, щоб заробити і потіснити конкурентів. Першими інсайтами ділиться CTO Uklon Віталій Дятленко, а також CEO та співзасновник компанії Дмитро Дубровський в рамках відео-подкаста GigaCloud About.

Залишити коментар
Пандемія обламала Uklon вихід в Африку, але не завадила запуститися в Молдові. Топи Uklon про результати роботи, факапи та плани команії

dev.ua у партнерстві з компанією GigаСloud розповідає про те, як працюють українські технологічні гіганти і які секрети використовують, щоб заробити і потіснити конкурентів. Першими інсайтами ділиться CTO Uklon Віталій Дятленко, а також CEO та співзасновник компанії Дмитро Дубровський в рамках відео-подкаста GigaCloud About.

Про неймінг і створення Uklon 

Дмитро: Uklon — це просто акронім від слова Ukrainian online. Ми запускали спочатку web-версію Uklon. Там було не тільки таксі, а й інші сервіси. І ми назвали тоді цей портал Ukrainian online, а скорочено вийшло Uklon.

Якщо зовсім правильно, то повинно було бути Ukron. Але Ukron не звучало. Тому трохи переставили, вийшло Uklon.

Дмитро Дубровський

Ми запустили сервіс у 2010 році, одночасно з Uber Cap. Uklon — це було просто продовження нашої історії, тому що ми працювали в сфері таксі, ми автоматизували багато рішень в таксі. І в якийсь момент ми побачили цю можливість, що можна замовлення зробити без диспетчера. Нам самим було не приємно дзвонити в диспетчерські. Ми подумали, чому б його не прибрати.

Ми їли піцу, яку замовили онлайн, подумалося, чому б теж саме не зробити замовленням таксі. 

Що було до Uklon 

Дмитро: У 2004 році я працював як найманий співробітник. Але я вже тоді працював в IT-компанії, яка займалася IT-рішеннями для таксі. По суті у мене весь професійний шлях пройшов під егідою IT і таксі. Багато хто говорить, якщо ти в таксі потрапляєш, то ти вже звідти не вистрибнеш. У мене так і вийшло.

Я намагався пару раз піти в інші IT-компанії, але все одно потім мене завжди назад затягувало. У 2008, по-моєму, почали свій перший бізнес таксі — компанію EvoS.

Це були інші рішення, не Uklon, але теж зі сфери автоматизації таксі. Ми поступово підходили до свого проекту — Uklon. Uklon спочатку не був для нас чимось WOW, це був просто проект, який ми запустили. Але в якийсь момент потенціал на прикладі Убера настільки почав захльостувати цей проект, що ми просто всі переключилися з першої компанії з EvoS на Uklon.

У нас були розробники EvoS, ми просто дали команду підключити до Uklon диспетчерську. Фінансові ресурси в рекламу інвестувалися з EvoS, тому що тоді це була нібито одна компанія. Ми розділили EvoS і Uklon тільки в 2015 році.

Про світову експансію і вихід в Африку

Дмитро: Ми вже знаходимося в процесі експансії.  Ми були в Африці — загорілися. І коли ми побували в Кенії, то не знайшли якісь блоки, чому там не можна робити бізнес.

Нам розповідали різні страшні історії. А там взагалі все нормально. Країна росте і населення росте, немає ніяких проблем.

Але коли ми планували запускатися, почався ковид, кордони закриті, відбувається в світі щось незрозуміле, якісь турбулентності, і ми вирішили цей процес стопорнути.

Десь буквально через рік ми зрозуміли, що все нормально, можна рухатися далі, але ми вирішили трохи переглянути стратегію і почати ближче, зробити кілька тестових експансій. Я не буду називати всі країни, які ми хочемо спробувати, але в Молдові ми вже відкрили юрособу. Засетаплена команда, готові запускатися з дня на день. Але виникли деякі юридичні питання. Вони про те, як фінансові потоки рухаються в новій країні. Потім засетапіть команду, застафіть нових співробітників, підготувати продукт і локалізувати — це дрібниці.

Про команду в інших країнах

Дмитро: R&D залишається в Україні, ми в Молдову відправляємо нашу лонч-команду, яка ставить operations. Там ми набираємо місцевий колл-центр, хлопців, які будуть працювати з водіями, біздевів, можливо, маркетологів, і на цьому поки все. Розробку поки там не плануємо.

Ясна річ, якщо рухатися далі в Європу, то там інші вимоги виникнуть, і ми вже підсилюємо свою експертизу в юридичних питаннях в плані GPPR і всього іншого, щоб комплаєнси їх зберігати. Це, як показує практика, найскладніші питання при експансії. Технічні питання там зазвичай вирішуються легше. 

Про серце Uklon і хмари

Віталій: На сьогоднішній день Uklon — це вже практично 100% хмарне рішення. Ми практично все вивели, що у нас залишалося з on-premise серверів. Щось на підтримці, що не буде мігрувати і не контейнеризується, залишиться на серверах (може, якимось вантажем) — ми цього переводити не будемо. Але глобальна стратегія така, що ми все переносимо в хмари. Це сьогодні на багато простіше, швидше, і насправді, дешевше.

Віталій Дятленко

Коли ти досить швидко ростеш, ти фізично обмежений якимись коробками, щоб швидко масштабуватися, ти повинен фізично додавати або оперативку, або вінчестери, або сервера, якісь дата-центри. І це насправді не дуже просто і не дуже швидко. Особливо коли твої дата-центри за кордоном — тікети, саппорт, стрес.  Місцями це збитки. Тому що час — дорогий.

Зараз ми використовуємо Google Сloud і AWS. Туди переїхав весь продукт — наша картографія, обробка замовлень, прийом замовлень, гейтвеї, райдерські, драйверські запчастини, всі бекендівські складові.

Фізично на землі залишився тільки великий MS SQL server, з якого ми стартували дуже давно. Це, можна сказати джерело правди, в нього зливаються дані з різних сервісів, ще для дрібної аналітики, яку не перевели на хмарну інфраструктуру. 

У нас все контейнеризовано, все на метриках, все масштабується.

Ми досить сезонні, у нас є година пік: вранці, ввечері, п’ятниця, субота вечір, свята — коли навантаження вкрай нерівномірне. Є сплески і те, що нас спонукало свого часу рухатися далі.

Про партнерів і перспективи

Віталій: На українському ринку у нас цілих 3 партнери для забезпечення безперебійної роботи, тому що все-таки у них досить великий спектр банків, з якими вони співпрацюють, а ми повинні забезпечувати безперебійну роботу і обробку фінансових транзакцій від наших клієнтів. Свого часу ми думали, що нам потрібен PCI DSS і ми навіть час від часу проводимо self аудит, хоча б на рівень 4 (це self чек PCI DSS).

Починати свою фінансову кампанію, обробляти ці платежі і працювати безпосередньо з банками — це цікаво, але це зовсім інший бізнес.

Гіпотетично, якби ми зустріли якусь продуктову компанію, яка хотіла б з нами там глибоко запартнеритися або стати нашою частиною, то, можливо ми б це і зробили. Але це зовсім інший продукт, це не наш кор бізнес, і поки нам рано це робити.

Хоча, можливо, в майбутньому у зв’язку з експансією, географічним зростанням нашого продукту, ми повернемося до цієї історії. 

Про баги

Віталій: Боляче падали, напевно, роки два тому. Лежали, здається, години три. Це сотні тисяч доларів втрат насправді. Якщо не працюємо ми, значить працює наш конкурент. Отримує наших клієнтів і для людей це досить важливо. Не факт, що вони до нас повернуться. Це теж був перехідний етап, коли у нас була хмара і наземна інфраструктура. І у частини наземної інфраструктури просто пропав зв’язок з нашими серверами. Вони відвалилися від хмар.

Поки не дісталися саппорту, поки вони не переналаштували мережу, ми не могли нічого робити.

Після цього факапа ми дуже швидко довели до розуму все, що повинно виїхати в хмари. 

Про найближчі запуски 

Віталій: Ми досить багато зараз працюємо над так званим safety — це безпека наших райдерів.

Туди потрапили нові штуки, такі як умовний «Байкал», коли щось десь відбувається з клієнтом. Клієнт натискає тривожну кнопочку. У водіїв теж таке є. Product support 24/7 зможе, якщо потрібно, допоможє водію з треком, з місцем розташування користувача.

Наступна частина safety — це приховування номера телефону пасажирів. Наші райдери і драйвери зможуть чатитися всередині програми, поки у них відбувається угода на замовлення.

Про алгоритм роботи програми

Віталій: Система досить мудра і хитра. Ми надаємо водієві досить багато варіацій і комбінацій, в яких він може взяти замовлення.

З боку водія — у них досить хитрий космоліт, який дозволяє налаштувати фільтри. Фільтри дозволяють вибрати напрямок, час, вартість, місце положення, тип оплати замовлення. В залежності від комбінації ось цих всіх факторів водій побачить або не побачить замовлення — це якщо зовсім просто.

Крім того у водія є так звані карми, бустери і все, що з цим пов’язано і безліч варіацій того, як водій брав замовлення, як він відмовлявся, які у нього фільтри стоять.

Наскільки він далеко, на скільки довго він стояв.

Тому у нас не так як у багатьох інших — замовлення йде просто найближчому. У нас система намагається збалансувати попит і пропозицію, тому вона досить хитра і не тривіальна. 

Карти ми з самого початку робимо самі: саме дані, від яких ми будуємо маршрути, які відображаємо клієнту. 

Сидить штат живих картографів, які оперативно додають, видаляють, виправляють назви, у нас свій дорожній граф, який ми теж оперативно можемо оновлювати, закривати, додавати нові вулиці, проїзди, двори закривати — насправді все, що завгодно. В якості підкладки в додатку використовуємо Google. Але нам ніщо не забороняє його поміняти на іншую програму, тому що Земля кругла, координати скрізь однакові. А дані у нас свої.

Ми займаємося своїми картами, багато туди інвестуємо. Заторів у нас, крім «підкладки», можна сказати, поки немає.

Але у нас одна з команд зараз займається розробкою сервісу, який шляхом агрегації даних, зібраних водіями, буде моніторити і показувати затори.

Зараз вже у нас працює пілот в Одесі, і найближчим часом ми затягнемо всю міць своїх даних, накладемо на граф і будемо використовувати повноцінно в розподілі, в ціноутворенні.

Про позиціонування Uklon

Віталій: Uklon-таксі — це правильний шлях. Може, не всі знають, але ринок України такий, що ліцензованих автомобілів у нас не дуже багато.

У нас з’явиться новий продукт «Uklon-таксі», який буде проставлятися тільки водіям, у яких є ліцензія на таксі. У них буде шашечка і вони зможуть переміщатися по смузі громадського транспорту.

Ну і плюс стимул для інших наших драйверів теж отримати ліцензію, отримати шашечку і мати можливість переміщатися смугою громадського транспорту в обхід тих же заторів. 

Про різницю Uklon і таксі

Дмитро: Якщо дивитися так з боку, то здається, що різниці немає, але під капотом насправді дуже багато заховано речей. По-перше, ми постійно намагаємося відбудуватися від таксі, навіть в умах клієнтів і водіїв, ми говоримо, що ми не таксі, ми більше ніж таксі. Ми не можемо повністю піти від таксі, тому що таксі у людей все-одно пов’язано з приватним перевезенням на автомобілі. Тому ми не можемо сказати, що ми взагалі в іншому ринку, ми все-одно тут. Але ми хочемо давати щось більше, ніж таксі. Якусь свободу пересувань. 

Ринок дуже конкурентний. Не факт що, щось, що ми випустимо сьогодні, вони не випустять завтра. Тобто тут не можна тільки одну фічу випустити і сидіти спокійно.

Про IT-компанію Uklon Tech

Дмитро: Ми завжди були IT-компанією, і завжди ми відчували себе як IT-компанія. Просто технологічна компанія, яка драйвить індустрію таксі. Але дійсно в якийсь момент ми зіткнулися з тим, що люди нас сприймали як таксі компанію, а не IT-компанію. І тому ми почали працювати в цьому напрямку, щоб поміняти це сприйняття.

У компанії працює 450 осіб. В IT напрямку близько 120 осіб. Це devops, розробка, тестери, продакти, бізнес-аналітики.

В ревеню, в доході ми виросли в 2 рази, в прибутку, ми виросли в 10 разів. Ми в 21-му році заробили стільки, скільки ми не заробляли за всі попередні 10 років.

У 2021 році Uklon не потрібні інвестиції. Раніше ми залучали гроші. Але те, що ми залучали, ми, по суті, заробили в 2021 році.

Зараз у нас декілька мільйонів унікальних користувачів, до 100 000 водіїв і 27 міст в Україні. 

Про цілі на 2022 рік 

Дмитро: По-перше, по Україні ми повинні зрости на 60%. Ясна річ, це буде національне лідерство. Ми поки визначаємо в яких містах будемо топ-1, топ-2, топ-3. Але однозначно не нижче топ-3 у всіх містах повинні бути. 

По-друге, ми хочемо йти від монопродукту, хочемо йти в платформу, можна навіть сказати еко-систему, такий собі супер апп. І запускати додаткові сервіси. 

Зараз вже запустили команду по Delivery, починати будемо з b2b Delivery, тобто якщо комусь треба експрес доставка, у нас є всі потужності зробити це. І карпулінг: коли ми збираємо поїздки з якогось району — можемо людей зметчити і доставити разом.

Про продаж компанії та IPO

Дмитро: Як такої зараз стратегії на exit немає, тому що якщо говорити про прямих конкурентів, типу Uber, Bolt, то вони не купують локально гравців. Відповідно, у нас немає стратегії exit для них. Ми будуємо компанію, яка повинна бути стійка, але ми відкриті до різних стратегічних партнерств. Зараз виникає на горизонті дуже багато варіантів, про які ми раніше не замислювалися, які набагато більше. 

Китайский сервис такси DiDi зарегистрировал ТМ в Украине. Когда ждать конкурента Uber Bolt Uklon?
Китайський сервіс таксі DiDi зареєстрував ТМ в Україні. Коли чекати конкурента Uber, Bolt, Uklon?
По темі
Китайський сервіс таксі DiDi зареєстрував ТМ в Україні. Коли чекати конкурента Uber, Bolt, Uklon?
Одессит создал кофейню Tesla и запустил  кофе-такси. Как работает стартап на миллионы с инвестором из Silicon Valley
Одесит створив кав’ярню Tesla і запустив кава-таксі. Як працює стартап на мільйони з інвестором з Silicon Valley
По темі
Одесит створив кав’ярню Tesla і запустив кава-таксі. Як працює стартап на мільйони з інвестором з Silicon Valley
Крупнейший китайский сервис такси DiDi выходит в Украину. Все детали
Найбільший китайський сервіс таксі Didi виходить в Україну. Всі деталі
По темі
Найбільший китайський сервіс таксі Didi виходить в Україну

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал — dev.ua | IT України.

Читайте також

Uklon представив рейтинг українських міст на основі даних пасажирів
Uklon представив рейтинг українських міст на основі даних пасажирів
Uklon представив рейтинг українських міст на основі даних пасажирів
Компанія Uklon збирається воскресити таксі з шашечками
Компанія Uklon збирається воскресити таксі з шашечками
Компанія Uklon збирається воскресити таксі з шашечками
Факапи, кадри, ПЗ і заробітки таксистів Uklon: 10 важливих тез CTO і співзасновника сервісу Віталія Дятленка
Факапи, кадри, ПЗ і заробітки таксистів Uklon: 10 важливих тез CTO і співзасновника сервісу Віталія Дятленка
Факапи, кадри, ПЗ і заробітки таксистів Uklon: 10 важливих тез CTO і співзасновника сервісу Віталія Дятленка
DOU опублікував велике інтерв’ю з CTO і співзасновником сервісу Uklon Віталієм Дятленком. Топ-менеджер і перший розробник Uklon розповів про ринок онлайн-замовлення таксі, роботу програми, співробітників і найм. dev.ua переказує найцікавіше. 
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
Люди з регіонів їдуть до Києва, щоб вступити до інституту або просто влаштуватися на роботу, на сезон або на постійно, з переїздом. Ці, здавалося б, беззаперечні твердження, як би дивно це не звучало, вірні далеко не у всіх випадках.

Обговорення

Коментарів поки немає.