🚨⚡🚨 Біткоін по $100к. Час встановлювати Trustee Plus і випускати картку для розрахунків безкоштовно 👉
Олексій ДзюбаВійна
12 травня 2022, 09:36
2022-05-12
Що тривожить Хмельницький IT Кластер під час війни. Репортаж
Хмельницький IT Кластер з’являється в новинах рідше, ніж його «побратими» зі Льовова, Харкова чи Закарпаття. Однак саме місто продовжує активно приймати та розміщувати біженців з усієї країни, а такі IT-гіганти як EPAM та Luxoft відкривають в ньому нові офіси. Чим сьогодні живе айтішна спільнота Хмельницького, читайте в нашому матеріалі.
Я обходжу торговий центр і починаю шукати де саме зібралися хмельницькі айтішники. Спочатку звертаю в найближчий провулок, але там «глухий кут». Потім проходжу прямо, однак Google-карта показує «не туди». Повертаюся назад, блукаю внутрішніми двориками центру. Думав, що це буде легко. Врешті-решт здаюся і телефоную до хабу, де призначена зустріч. Мені кажуть, що я на правильному шляху, потрібно лише піднятися на кілька поверхів вище.
Кілька хвилин і я вже в офісі, де зібралися представники IT-компаній Хмельницького. Головна тема зустрічі — «Що відбувається з продажами в українському IT під час війни». Сідаю за стіл. Всього нас зібралося близько 10 людей. Серед них від одного до декількох представників компаній ANVI, Sheep.fish, Studio Presto, Global Partner Soft та Stfalcon. Це як менеджери та голови відділів продажів, так і СEO компаній.
Хмельницький IT Кластер існує з 2018 року. Його очолює Степан Танасійчук, засновник і CEO Stfalcon. Зараз в Кластер входить 9 компаній. Кожний з нас бере слово і робить невеличке інтро: хто він, кого представляє і що саме хоче обговорити. Це навіть дещо схоже на відому книгу американського українця Чака Поланіка «Бійцівський клуб», невелика група людей зібралася в неформальній атмосфері поговорити про те, що тривожить. Виявляється, говорити є про що.
Перше правило: розповісти що саме робиш
Олександр Коршиков працює в IT-компаніїANVI на позиції Head of Sales. Крім Хмельницького, вона має офіс у Тель-Авіві і вже 7 років створює кінцеві продукти для стартапів і займається web-розробкою. Олександр прийшов на зустріч з кількома колегами зі свого відділу. Саме він був ініціатором зустрічі та став її модератором. Хлопцеві цікаво почути думки колег по ринку про те, як їхні компанії переживають війну з росією.
Компанія Sheep.fish Миколи Підфігурного займається розробкою сайтів та e-commerce–напрямком. Також вона, зокрема, працює з WordPress, дизайном, графічним дизайном, айдентикою, розповів її CEO і засновник.
Віктор Тершівський, СEO Global Partner Soft, займається IT з 2010-го року. Каже, що зараз, в тому числі, відповідає за продажі. Крім нього цим займаються ще двоє колег. Додає, що за час війни вже має досвід того, «що працювало і не працювало під час продажів» і готовий ним поділитися.
Володимир Бойко, CEO Studio Presto, свого часу працював на позиції «менеджера по продажам». Сьогодні в цьому відділі Presto працює 5 спеціалістів. Загалом в компанії близько 25 айтішників. Вона забезпечує повний «стек»: від дизайна та брендинга до розробки.
Він додає, що сьогодні його компанія одна з небагатьох в Хмельницькому, яка запустила відділ Webflow, який допомагає створювати сайти без участі російського програмного забезпечення типу Tilda. В цьому відділі Presto вже має 3 айтішників.
Юлія та Антон працюють на позиції Sales Manager в компанії Stfalcon. Хлопець каже, що в продажах багато що змінилося через війну в Україні, яку розв’язала рф. Зокрема, потрібно пояснювати клієнтам, що з працівниками все добре і вони продовжують працювати.
Друге правило: клієнт завжди правий?
Олександр Коршиков починає з теми «тривог клієнтів». Він розповів, що невеликі компанії-клієнти, коли дізнаються що компанія з України, відразу додають, що хочуть підтримати нашу країну. Для них це не проблема.
Хлопець розповів, що його компанія розгорнула нові проєкти під час війни. Перший стосувався 3D-дизайну, його замовляв американський клієнт. Другий — NFT-колекція, яку замовив один з українських фондів.
Артур, колега Олександра з ANVI підтверджує його слова. Розповідає, що клієнти справді запитують про те, в якому саме місті знаходяться розробники. І уточнюють чи це безпечне місце.
Володимир Бойко додав, що клієнту важливо, щоб проєкт «не стояв» і був вчасно завершений. Звідси і йде його цікавість.
«Часто доводилося писати клієнту що ми в безпеці, ми на західній Україні і що з проєктом все буде добре», — розповіла Юлія з Stfalcon.
При цьому, як зазначив Олександр Коршиков, деякі клієнти його компанії самі писали першими, дізнававшись чи в безпеці він знаходиться. Юлія підтверджує, що подібні випадки були і в Stfalcon.
Він описує, що до війни процедура була наступною: компанія потрапляє до шорт-лісту, відбувається інтерв’ю, потім тестове завданні і далі старт проєкту.
Оскільки відмовляти стали переважно великі компанії, з чеком понад $30 000, це значить що їхні відділи прорахунку ризиків вважають сьогодні український ринок ненадійним, розмірковує Володимир.
А якщо девелопер розуміє, що в нього тут немає задач, то він починає дивитися по сторонам і шукати нове місце роботи, кажуть айтішники.
Третє правило: виживати під час війни
Віктор Тершівський, СEO Global Partner Soft, розповідає що за час війни бували різні ситуації.
Наприклад, його компанія писала клієнту: «Доброго дня, ми з України». На що один з клієнтів відповів, що вони заробляють на війні, поки «всі інші роблять щось важливе».
Він згадує, що коли почалася війна, то стало зрозуміло, що команда потребувала постійного зв’язку один з одним.
У Віктора, за його словами, є один секрет перед клієнтом. Він завжди перед ним чесний і не вигадує нічого зайвого. І замовник це розуміє та відчуває, пояснює СEO Global Partner Soft.
«Наший найбільший виклик, це те, що 90% наших клієнтів з Upwork. У зв’язку з нинішньою ситуацією є певна «просадка», — каже Володимир Бойко.
За його словами, перший місяць війни Україна була на слуху в усього світу. Відповідно, на українські IT-компанії звертали більше уваги.
CEO Studio Presto додає, що цю тезу легко перевірити через Google-аналітику. При цьому іноземні клієнти компанії написали в перший місяць війни, що готові допомагати з релокацією команди.
Володимир також розповів, що зменшилася кількість інтерв’ю на Upwork. Якщо раніше їх було від 3 до 6 на день, то зараз 1–2. Айтішник пов’язує це з правилами платформи. З одного боку вона ніби як допомагає українським компаніям. Але разом з тим застерігає клієнтів, що Україна сьогодні — небезпечний регіон.
Хмельничани сходяться на думці, що зараз український IT-бізнес намагається перегрупуватися під впливом війни. Він почав активніше наймати SEO, рекрутерів та голів відділів продажів. При цьому зарплати айтішників падають і вакансій стало менше, ніж було.
На останок Віктор розповідає кумедну історію про переговори, як виявилося, з російським замовником. Починається спілкування з клієнтом, який скидає приклад сайту і каже, що йому потрібний точно такий самий, один в один. Обіцяє за це «купу бабла», але щоб швидко зробили.
Посміхаючись, ми завершуємо зустріч. В Кластері всі розуміють, що зараз в Україні склалася важка ситуація. Тому плануючи наступний meeting, компанії усвідомлюють його важливість. Як і чітко знають про необхідність підтримки один одного під час війни.
«Ми не прийшли з політикою переманювання чи поглинання». Репортаж з нового офісу EPAM в Хмельницькому
Місто Хмельницький поступово стає впливовим IT-центром. Сюди здійснюють релокейт сотні інженерів, тут діє IT Cluster, а великі IT-компанії відкривають власні офіси. Одна з них — EPAM. Журналіст dev.ua побував в гостях в найбільшої IT-компанії України та дізнався як вона планує розвиватися в новому для себе регіоні.
Хмельницький – неочевидний центр для біженців. Що сьогодні відбувається з цінами на продукти та пальне, а також орендою житла в місті
Місто Хмельницький — неочевидний центр для переселенців. В той час коли Львів став справжньою Меккою, місто на річці Південний Буг — менш популярний напрямок для переїзду. Але і тут вистачає новоприбулих. Розповідаємо чим сьогодні живе Хмельницький.