Тут є світло - коворкінги Києва 🔥

Хто такий VFX artist. Як художник зі спецефектів у gamedev поєднує жагу до прекрасного та математичне мислення

Владислав Лук’яненко, VFX artist at N-iX Game & VR studio — самоук, як він сам каже про себе. Фахівець пройшов шлях від Trainee до Senior і знає всі підводні камені спеціалізації зсередини.

Як продовження циклу матеріалів про професії в IT Владислав розповів про обов’язки, навички, підпорядкованість і посади VFX artist. А також dev.ua з’ясував, де здобути знання з нуля, що почитати та на яку зарплатню може претендувати художник зі спецефектів.

Залишити коментар
Хто такий VFX artist. Як художник зі спецефектів у gamedev поєднує жагу до прекрасного та математичне мислення

Владислав Лук’яненко, VFX artist at N-iX Game & VR studio — самоук, як він сам каже про себе. Фахівець пройшов шлях від Trainee до Senior і знає всі підводні камені спеціалізації зсередини.

Як продовження циклу матеріалів про професії в IT Владислав розповів про обов’язки, навички, підпорядкованість і посади VFX artist. А також dev.ua з’ясував, де здобути знання з нуля, що почитати та на яку зарплатню може претендувати художник зі спецефектів.

Увійти в VFX

Прийшов 6 років тому в N-iX на вакансію Trainee й відтоді спеціальності вчився самостійно, бо довгий час був єдиним VFX-артистом у компанії. За його словами, це і було найскладніше.

«Постійно дуже багато всього потрібно було самостійно вчити, не було в кого запитати поради», — говорить Владислав. Та він зазначив, що дуже сильно допомогло в розвитку, коли в студії з’явився хороший арт-директор, але це сталось уже через 3 роки після початку роботи.

Особливість спеціаліста з візуальних ефектів у тім, що це дуже різноманітна професія, і люди з однаковою назвою професії в різних студіях можуть займатись абсолютно різними речами, які не перетинаються.

Що таке VFX

Сама індустрія візуальних ефектів містить дуже багато професій у собі, від кіно до ігор. Влад займається real-time VFX for games — це візуальні ефекти для відеоігор у реальному часі. Далі йтиметься про фахівців саме цього напряму візуальних ефектів.

Real-time означає, що вони програються прямо під час того, як користувач грає гру, що дає змогу реагувати на геймплей. Відмінність від пре-рендерених ефектів у тому, що такі ефекти найчастіше можна побачити в катсценах ігор, де гравець не має жодного контролю, і ефект завжди виглядає однаково. А Real-time — під час ігрового процесу.

Хто такий real-time VFX artist for games

«Людина цієї професії має поєднувати в собі як жагу до прекрасного, до творчості, так і математичне мислення», — говорить Владислав. 

VFX artist — це фахівець із візуальних ефектів, у данному випадку в gamedev, який для виконання завдань не тільки малює й анімує, але й програмує. «Але не хвилюйтесь!», — зараз же вигукує фахівець, і додає, що достатньо буде базових знань будь-якої мови програмування, щоб розібратись у тому, як створювати шейдери та писати базові скрипти, які б контролювали створені ефекти. 

«Хоча це також залежить від рушія, у якому ви працюєте — в Unreal Engine все можна робити за допомогою так званого. „візуального програмування“ (програмування нодами, без коду)», — пояснює фахівець.

VFX artist, він же Real-time game effects artist, він же художник зі спецефектів. Іноді таких спеціалістів називають Technical artist або технічний художник, але з цією професією у VFX artist є відмінності.

Обов’язки VFX artist

«Перше й основне — зробити гру гарною!», — стверджує він.

Художник зі спецефектів, власне, має робити самі спецефекти, тобто різні вибухи, бриски, блискавки, магію та світяшки. Залежно від компанії, де він працює, VFX artist, можливо, також доведеться виконувати роль «Технічного художника».

Ці дві професії дуже часто йдуть разом, межі між ними в деяких компаніях буквально відсутні. Технічний художник відповідає загалом за те, щоб гра виглядала гарно, щоб задум артдиректора був утілений розробниками з усіма художніми нюансами, у яких девелопер може не розбиратись.

VFX-художник займається візуалізацією ігрового фідбеку через візуальні ефекти (магія, вибухи, сяяння тощо) або ж просто «прикрасами», коли візуальний ефект має на меті просто збагатити візуальну складову гри. Тобто його завдання — теж «зробити гарно».

Soft-скіли

Інструменти, які має опанувати VFX artist, дуже різні та залежать від стилю та вимог вакансії. 

Базовий набір програм, якими Владислав користується особисто:

  • Adobe Photoshop;
  • Adobe Animate;
  • Adobe After Effects;
  • 3Ds Max;
  • Houdini;
  • Unity;
  • Unreal Engine;
  • Visual Studio (мови програмування C# та HLSL);
  • SourceTree (git).

Деякі з них він опанував дійсно на високому рівні, а десь уміє робити лише базові речі.

«Але най-най-найголовніша „програма“, яку ви маєте опанувати для будь-якої кар'єри в ІТ — це Google», — акцентує Владислав, зважаючи на навички самоосвіти.

Відмінності технічного художника від VFX artist

Технічний художник є посередником між артвідділом і девелоперським відділом. «Людина, яка розмовляє мовою і тих, і інших — його завдання грубо можна сформулювати як «щоби було гарно», — говорить Влад.

Ці дві посади мають багато інструментів, які пересікаються, тому, як говорить Владислав, дуже часто це одна й та сама людина. Але що вужчий спеціаліст — то він краще розуміється саме на своєму профілі.

Але, як запевняє фахівець: «Це не означає, що, якщо вміти і те, і інше, то ви поганий техартист і поганий VFX артист. Можна бути хорошим у такому випадку, але бути найкращим — це неймовірний челлендж».

Структура та підпорядкованість

Влад розділяє компанії та розподіл обов’язків там на дві групи.

Як висловлюється фахівець, «у конторі здорової людини» завдання ВФХтеру ставить артдиректор чи інший артлід. У «конторі курця» ВФХтер сам собі придумує, як і що зробити, просто шукаючи референси на сайтах типу Pinterest чи ArtStation, або з власного досвіду (тобто з ігор, у які він грав). 

«Мати візуальний багаж — важливо! Щоб написати хорошу книжку — мусиш прочитати безліч книжок інших авторів спочатку. Щоб робити гарні візуальні ефекти — мусиш надивитись на роботи інших художників», — зазначає він.

З досвіду Влада, очікування щодо швидкості та якості проєкту можна зрозуміти за вакансією, звертаючи увагу на опис самого проєкту та контору — чи це аутсорс, чи продуктова, відома чи невідома.

«Немає якоїсь універсальної формули. Senior у місцевій аутсорс-конторі може бути джуном у Blizzard Entertainment. Артдиректор інді-стартапу може не підійти за досвідом на стажиста в Riot Games», — упевнений фахівець.

Бюджет — теж важлива складова строків виконання роботи.

«Є гроші, щоб тиждень вилизувати один ефект? Вилизуйте. Може і місяць йти, а на якісь складні вау-ефекти й більше. Немає грошей на це? Треба робити швидко, тоді страждає якість. Але так із будь-чим, і ВФХи — не виняток», — говорить Влад.

Ієрархія посад 

Junior

Джуну важливо мати всі базові знання з художньої школи або з художнього ВНЗ: композиція, колористика, хоч якісь навички малювання (бажано диджитал), відчуття, що гарно, а що — ні. 

«Якщо ви не спали на уроках шкільної математики — це буде значним плюсом!», — акцентує Владислав.

Для початківців, які ще не мають комерційного досвіду, він радить зробити декілька ефектів у тому рушії, який VFX artist обрав за туторіалами з YouTube для мінімального портфоліо. 

Middle

Мідл має мати навички розробки шейдерів, ну і, відповідно, є очікування за швидкісю та якістю виконання роботи.

Крім того, мідл уже мусить мати портфоліо з ефектами, які він робив.

«І, будь ласка, витратьте один вечір на те, щоб зібрати ваше портфоліо в reel — тобто одне гарне відео з гарною подачею, не кидайте рекрутерам посилання на гугл-драйв із мільйоном трисекундних відосів. Це майже неможливо нормально подивитись та оцінити!» — говорить фахівець.

Така подача, зазначає він, виглядає дуже непрофесійно. 

Senior

«Senior VFX artist — рідкісний птах!» — за досвідом знає Владислав.

Це людина, яка впевнено робить ВФХи в своєму стилі, відчула тонкощі таймінгів ефектів, які змушують виділяти найбільше допаміну від їхнього перегляду, уміє програмувати шейдери, опанувала різні технічні програми 2D- та 3D-редагування і, найімовірніше, знає додатково мову програмування свого рушія, наприклад С# для Unity. 

Також, як говорить фахівець, дуже часто, щоб програти ефект, потрібно, щоб фаєрбол полетів із точки А до точки Б. Якщо один запустити без коду не проблема, то як бути, якщо вам потрібно перевірити, який вигляд матимуть 20 фаєрболів на полі битви гри? Кожного разу смикати девелопера, щоб він написав маленький скрипт — не в стилі сіньйора! Але, звичайно, залежно від компанії вимоги можуть бути різними.

«Проте, якщо ви обираєте професію VFX artist для відеоігор — готуйтесь, що технічні знання вас доженуть!» — упевнений він.

Заробітна плата

Як зазначає Владислав, VFX artist — професія дуже рідкісна, і хоч їх не потрібно багато в компанії, але така людина потрібна майже на будь-який ігровий проєкт.

«Тому є попит, а пропозиція на українському ринку доволі обмежена», — упевнений він.

І додає, що це дає змогу отримувати непогану винагороду за свої навички. До програмістів на ентерпрайз-проєктах великих контор не дотягує, але в геймдеві, напевно, одна з найбільш оплачуваних професій.

Згідно з аналізом Linkedin і вакансій на сайтах із пропозиціями роботи, Middle може орієнтуватись на $2000–$3000, Junior $1000–$2000, Trainee $400–$800, Senior VFX artist може мати від $4000.

Найкраща пропозиція, яка приходила в Linkedin Владиславу, була на $9000, але він, на жаль, не підходив на неї за набором інструментів, які опанував. Але варто зазначити, що це була пропозиція з працевлаштуванням безпосередньо в компанію із США, а не український аутсорс.

Вакансії

Вакансій, як вважає Владислав, багато і, звичайно, більшість із них будуть просити вже мати якийсь досвід. Але, за його словами, ВФХер — це одна з професій, де періодично можна знайти позицію Trainee через брак спеціалістів на ринку. 

«Тому моніторте: хто шукає — завжди знайде!» — радить Владислав.

За відсутності комерційних замовлень він також закликає шукати вакансії Trainee, які за кілька місяців перетворять кандидата на повноцінного джуна.

Владиславу дуже багато пишуть на Linkedin, але, за його словами, там видно, що у фахівця вже багато років досвіду. 

«Для того, щоб вибратись із пекла Уробороса, а саме, „щоб знайти роботу — потрібен досвід, а щоби був досвід — потрібно знайти роботу“, потрібно десь зачепитись хоча б на рік», — зазначає він.

Найвагоміший аргумент під час найманні — портфоліо. На співбесіді, можливо, буде більше уточнень щодо очікувань і проєкту, якісь такі абстрактні штуки. Технічних запитань майже не буде, якщо це тільки не вакансія технічного художника.

Навчання з нуля

«Потрібне хороше знання англійської, і тоді YouTube стане вашим вчителем», — зазначає Владислав.

Так можна навчитись самотужки, але буде непросто та доведеться докласти неабияких зусиль. Або він радить знайти того, хто «вже вміє», і попросити його стати ментором.

«Я маю досвід „викладання“ цієї професії з нуля, і в моїх учнів від початку серйозного навчання до працевлаштування пройшло пів року», — говорить фахівець.

Але фахівець акцентує, що для цього учні щодня в будні дні приходили на заняття та вчились по 6+ годин. Крім того, як і для будь-якого художника, тут дуже важлива практика, тобто буквально кількість годин, яку вклав майбутній VFX artist у навчання.

Курси

«На жаль, українською чи, прости Боже, російською хороших курсів, доступних в інтернеті, я не знаю — можливо, вони десь є, але дуже добре ховаються», — говорить Владислав.

Хороші платні курси англійською за посиланням тут

Але, за словами фахівця, «вони трохи коштують доларів».

Книжки

Також він радить почитати книжку «Elemental Magic — The Art of Special Effects Animation» від Джозефа Гілланда (Joseph Gilland).

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
«Ми повинні бути at the heart of events». Хто такий IT Recruiter: огляд професії зсередини
«Ми повинні бути at the heart of events». Хто такий IT Recruiter: огляд професії зсередини
По темi
«Ми повинні бути at the heart of events». Хто такий IT Recruiter: огляд професії зсередини
Довідник IT професій: карєра в Salesforce або пригода з безліччю ачівок
Довідник IT професій: кар’єра в Salesforce або пригода з безліччю ачівок
По темi
Довідник IT професій: кар’єра в Salesforce або пригода з безліччю ачівок
Хто такий iOS Developer. Як український розробник на фрилансі створював клони застосунків Instagram ТікТок Telegram
Хто такий iOS Developer. Як український розробник на фрилансі створював клони застосунків Instagram, ТікТок, Telegram
По темi
Хто такий iOS Developer. Як український розробник на фрилансі створював клони застосунків Instagram, ТікТок, Telegram
Хто такий Java Developer: огляд від розробника з 15-річним досвідом
Хто такий Java Developer: огляд від розробника з 15-річним досвідом
По темi
Хто такий Java Developer: огляд від розробника з 15-річним досвідом
Електробайки по-українськи між Києвом та Лос-Анджелесом в «СКШ»

Дивіться, чим живе Delfast під час війни в Україні

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Читайте також
Головоломка киянина Quadline перемогла на фестивалі інді-ігор Google Play
Головоломка киянина Quadline перемогла на фестивалі інді-ігор Google Play
Головоломка киянина Quadline перемогла на фестивалі інді-ігор Google Play
«Навіть для виробників трун і пам’ятників я писав тексти». Як стати game-тестувальником під час війни: історія колишнього металурга, страховика, копірайтера
«Навіть для виробників трун і пам’ятників я писав тексти». Як стати game-тестувальником під час війни: історія колишнього металурга, страховика, копірайтера
«Навіть для виробників трун і пам’ятників я писав тексти». Як стати game-тестувальником під час війни: історія колишнього металурга, страховика, копірайтера
34-річний Андрій Зубков під час війни увійшов в IT, докорінно змінивши свою кар'єру і буденне життя. Тепер він QA Engineer у компанії Pingle Game Studio — тестує ігри. А до цього працював на металургійному комбінаті, в страхуванні та навіть копірайтером. Свою історію про вхід в нове життя Андрій розповів dev.ua.
Хто такий Unity Developer: основні задачі, обов’язки та зона відповідальності. Огляд професії від Team Lead Unity у Pingle Game Studio
Хто такий Unity Developer: основні задачі, обов’язки та зона відповідальності. Огляд професії від Team Lead Unity у Pingle Game Studio
Хто такий Unity Developer: основні задачі, обов’язки та зона відповідальності. Огляд професії від Team Lead Unity у Pingle Game Studio
Продовжуємо цикл матеріалів про ІТ-спеціальності. Кожну описує «типовий представник» — досвідчений фахівець і просто авторитетний колега, та сама людина, яка знає всі таємні куточки своєї професії. Ми сподіваємося, ці матеріали допоможуть школярам, студентам, перекваліфікантам, студентам і всім тим, хто зацікавлений у виборі ІТ-спеціальності. Цикл не тільки допоможе оцінити перспективи, а й дасть можливість краще зрозуміти індустрію і особливості професії зсередини. Обговорюйте і доповнюйте матеріал в коментарях, щоб зробити його ще корисніше. Про професію Unity Developer розповідає Володимир Мельничук, Team Lead Unity у Pingle Game Studio.
Український розробник створює гру про мемособак, які тролять росіян у Twitter: її вже можна протестувати
Український розробник створює гру про мемособак, які тролять росіян у Twitter: її вже можна протестувати
Український розробник створює гру про мемособак, які тролять росіян у Twitter: її вже можна протестувати

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.